Pagina 1 van 1
Monacor SPH-145HQ
Geplaatst: di 18 mei 2021, 15:06
door timpert
Ik heb twee stuks SPH-145HQ van Monacor liggen, deze:
https://www.monacor.com/products/compon ... sph-145hq/
Heeft iemand daar testdata van liggen en/of ervaring mee? De door Monacor gepubliceerde respons ziet er erg/te (doorhalen wat niet van toepassing is) mooi uit, maar misschien is het wel een echt ondergewaardeerde "sleeper".
Mijn brainfart is om het ding als midrange in te zetten in een wat grotere 3-weg. Dat lijkt me met een Xmax van 3,5 mm en een vrij gladde respons tot 7 kHz prima te doen. Is de combinatie met de Revelator tweeter (Scan Speak 990000, heb ik ook een mooi setje van liggen) een goede of is deze laatste toch wat overkill in combinatie met de Monacor?
Re: Monacor SPH-145HQ
Geplaatst: di 18 mei 2021, 15:49
door OWC
Re: Monacor SPH-145HQ
Geplaatst: di 18 mei 2021, 16:19
door timpert
Dit is nuttige data, kennelijk gebeurt er iets rond 1800 Hz wat in de Monacor grafiek niet terug te zien is. Maar verder ziet het er kwa vervorming niet slecht uit, de Revelator tweeter vervormt vanaf 2 kHz ongeveer even sterk, en misschien nog wel sterker dan de Monacor in zijn "comfort zone".
Ik leef met het idee dat voor een homogene klank de vervorming geen rare bokkensprongen moet maken over het hele spectrum. Het piekje rond 1800 Hz zou hoorbaar kunnen zijn, maar voor de rest moet de combo wel netjes werken lijkt me.
Re: Monacor SPH-145HQ
Geplaatst: di 18 mei 2021, 16:36
door OWC
timpert schreef:Dit is nuttige data, kennelijk gebeurt er iets rond 1800 Hz wat in de Monacor grafiek niet terug te zien is. Maar verder ziet het er kwa vervorming niet slecht uit, de Revelator tweeter vervormt vanaf 2 kHz ongeveer even sterk, en misschien nog wel sterker dan de Monacor in zijn "comfort zone".
Ik leef met het idee dat voor een homogene klank de vervorming geen rare bokkensprongen moet maken over het hele spectrum. Het piekje rond 1800 Hz zou hoorbaar kunnen zijn, maar voor de rest moet de combo wel netjes werken lijkt me.
Ik zie geen piekje, wel een dipje.
Ik vermoed dat die dip rond 1800Hz de bekende "rolrand dip is".
Een resonantie die wordt veroorzaakt door de rolrand.
Ik weet niet hoe ver je wilt DIY'en, maar die kun je een stuk beter krijgen door een dun randje flexibele lijm te gebruiken op de overgang van de rolrand (bolling) en de conus. Dit is wat je standaard ziet op de wat duurdere woofers.
Maar wel lastig te bepalen waar de storing precies zit, ik me voorstellen dat je het ook wel best vindt
Het zou niet mijn 1e keus zijn voor een 3 weg, maar het kan zeker wel, prima woofertje.
Ik denk dat het juist een leuke kandidaat is voor een 2-weg BR
Re: Monacor SPH-145HQ
Geplaatst: di 18 mei 2021, 17:24
door timpert
Ik doelde op de piek in de vervorming. De speaker heeft een vrij dunne rolrand, dus dat dipje in de respons/piekje in de vervorming zou best weleens daardoor kunnen komen.
De meeste ontwerpjes gebruiken het ding inderdaad als midwoofer in een kleine 2-weg, maar ik denk dat zoiets het aflegt tegen mijn "Miskoop Monitor" die nu met een 18W/8545 is uitgerust. De Xmax van de SPH-145HQ is ook maar 3,5 mm, dus veel herrie ga je er in een 2weg niet mee maken.
Re: Monacor SPH-145HQ
Geplaatst: di 18 mei 2021, 17:49
door OWC
timpert schreef:Ik doelde op de piek in de vervorming. De speaker heeft een vrij dunne rolrand, dus dat dipje in de respons/piekje in de vervorming zou best weleens daardoor kunnen komen.
De meeste ontwerpjes gebruiken het ding inderdaad als midwoofer in een kleine 2-weg, maar ik denk dat zoiets het aflegt tegen mijn "Miskoop Monitor" die nu met een 18W/8545 is uitgerust. De Xmax van de SPH-145HQ is ook maar 3,5 mm, dus veel herrie ga je er in een 2weg niet mee maken.
Oh zo, ik had nog niet zo op de vervorming gelet.
Die revelator tweeter kun je vrij laag crossen.
1800-2000Hz moet wel lukken met dit soort tweeters.
Zie ook;
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... 2905990000
Weet niet waarom het een miskoop was, maar de 18W/8545 is wel een betere woofer idd
Qua design, product enzo zijn die Monacor en Revelator wel twee verschillende klasses.
Maar ja, als je het toch hebt liggen, waarom ook niet
