Pagina 1 van 20

Calimero

Geplaatst: ma 10 mei 2021, 22:11
door pappaleo
Het Paaskuiken presteerde uitstekend en omdat de woofer, de Mission CP-104, niet meer verkrijgbaar is heb ik besloten om het opnieuw te proberen met de SB Acoustics SB12PFCR25-4.
Afbeelding
Afbeelding
Het tweetertje is dezelfde als in het paaskuiken, de SB26STCN-C000-4.

De nieuwe kast moet vanwege de specs van dit woofertje iets groter worden. Ik heb even met het programma Basta! gespeeld en bepaald dat het 4,75 liter wordt, afgestemd op 52 Hz. Dat is natuurlijk wel wat groter dan het vorige model, maar klein genoeg om
Calimero te heten.

In WinISD vergeleken met de Mission CP-104 in 3,3 liter:
Geel SB, Oranje Mission
Geel SB, Oranje Mission

In Basta!:
De specs van de unit
De specs van de unit
De kast
De kast
De afstemming
De afstemming
Omdat ik het concept gelijk wil houden heb ik een kast getekend op basis van hetzelfde principe, slotpoort bovenin de achterzijde:
De maten
De maten
De interne breedte van de kast wordt 120mm, 1 cm breder dan het paaskuiken. Alle panelen zijn 12mm berken mpx, met uitzondering van het interne paneel van de slotpoort, dat is 9mm.

In Basta! zit ook Edge verwerkt, daarmee heb ik de plaats van de tweeter bepaald. Uiteraard worden de beide exemplaren elkaars spiegelbeeld.


Vandaag alvast voortvarend aan de slag gegaan. Als eerste heb ik een perfect haaks object gemaakt met de afmetingen 221 * 176 mm zodat ik de plankjes goed 3 dimensionaal haaks op elkaar kan lijmen met grove lijmklemmen zonder dat ik de boel in elkaar druk of dat het toch scheef komt te zitten.
Haaks hulpstuk
Haaks hulpstuk
Hoekjes er af
Hoekjes er af
Voor het paaskuiken had ik een enkel plankje voor dat doel gebruikt. Dit toont ook mooi het verschil in inhoud .
Vergelijking met Paaskuiken
Vergelijking met Paaskuiken
Wat plankjes gezaagd. De constructiewijze vereist een nette haakse korte kopse kant aan één zijde, de andere zijde wordt met de kantenfrees afgewerkt
120 mm breeed
120 mm breeed
En na de boel een beetje aangeveegd te hebben ben ik vast met lijmen begonnen. Ik had een paar van die rode haakse klemmen uit de € 1,- rommelbak. Daar had ik er al een paar van stukgedraaid. Ik heb daarom een tijdje terug een paar exemplaren van Stanley aangeschaft, die zijn "iets" beter van kwaliteit.
Lijm erop
Lijm erop
Vastklemmen
Vastklemmen
En nummer twee
En nummer twee
Morgen verder.

Oh ja, en er is geen doodstreep :mrgreen:

Re: Calimero

Geplaatst: ma 10 mei 2021, 22:22
door Shadow
Leuk =D>

Re: Calimero

Geplaatst: ma 10 mei 2021, 22:30
door Barry2001
Nieuwe kansen, gaat vast goed zo :goedzo:

Re: Calimero

Geplaatst: ma 10 mei 2021, 23:19
door hannesie
Even de navolging in/aanzetten, leuk......!!

Re: Calimero

Geplaatst: ma 10 mei 2021, 23:58
door John P
Ik heb ook ooit eens geëxperimenteerd met een vergelijkbare opzet genaamd de polderbox. Daar kwam toen uit dat een hoornreflex oplossing de dynamiek in het laag erg goed deed. Nu kan dat natuurlijk ook aan de combinatie driver-kast liggen maar ik denk wel dat het de moeite waard is om er naar te kijken. Ik ga ook even kijken vanaf de zijlijn zoals het een goed schipper betaamt.

Re: Calimero

Geplaatst: di 11 mei 2021, 4:58
door rdv300b833
Hier word ik blij van !
Ga voort !

Grtz, Reinout

Re: Calimero

Geplaatst: di 11 mei 2021, 8:28
door Douwe84
Lekker bezig weer :D

Re: Calimero

Geplaatst: di 11 mei 2021, 9:03
door pappaleo
John P schreef:
Ik heb ook ooit eens geëxperimenteerd met een vergelijkbare opzet genaamd de polderbox. Daar kwam toen uit dat een hoornreflex oplossing de dynamiek in het laag erg goed deed. Nu kan dat natuurlijk ook aan de combinatie driver-kast liggen maar ik denk wel dat het de moeite waard is om er naar te kijken. Ik ga ook even kijken vanaf de zijlijn zoals het een goed schipper betaamt.
Wat heb jij gebruikt om de hoornreflex af te stemmen? AJhorn ?

Re: Calimero

Geplaatst: di 11 mei 2021, 9:23
door OWC
pappaleo schreef:
John P schreef:
Ik heb ook ooit eens geëxperimenteerd met een vergelijkbare opzet genaamd de polderbox. Daar kwam toen uit dat een hoornreflex oplossing de dynamiek in het laag erg goed deed. Nu kan dat natuurlijk ook aan de combinatie driver-kast liggen maar ik denk wel dat het de moeite waard is om er naar te kijken. Ik ga ook even kijken vanaf de zijlijn zoals het een goed schipper betaamt.
Wat heb jij gebruikt om de hoornreflex af te stemmen? AJhorn ?
Dit kan ook met Hornresp

Re: Calimero

Geplaatst: di 11 mei 2021, 10:54
door tonvandeacker
tva virus te pakken zie ik.. :lol:

Toevallig vrijdag de SB16PFCR-25-8 binnen gekregen.
Zit al in een kastje samen met de DXT en de SB15SFCR (passieve radiator)

Nu gaan meten

Ik ga dit weer volgen Leo...is voor mij een leerplek

Ga dat Basta maar eens uitproberen

Suc6

Re: Calimero

Geplaatst: di 11 mei 2021, 11:11
door pappaleo
tonvandeacker schreef:
tva virus te pakken zie ik.. :lol:
Is dat een mutatie van het beruchte tvda virus?
:rofl: :rofl:

Re: Calimero

Geplaatst: di 11 mei 2021, 11:46
door John P
Ik heb eerst de formules gebruikt uit de Hobby Hifi om een BR naar hoornreflex om te rekenen. Ik kwam toen uit op ongeveer 50 cm lengte. In de proefversie van AJhorn is maar een lengte mogelijk namelijk 50 cm. De berekening bleek aardig goed te kloppen.

Re: Calimero

Geplaatst: di 11 mei 2021, 13:08
door Pjotr
Dat wordt een Super Calimero:
Super Calimero.jpg
:mrgreen:

Re: Calimero

Geplaatst: di 11 mei 2021, 13:38
door pappaleo
Ik kwam er vandaag net op tijd achter dat ik het poortplankje op 142mm had afgezaagd. Dat is de poortlengte, het plankje moet dus 130mm zijn.

Zo worden de plankjes om het hulpstuk heen gedrapeerd. Hier zijn het front en de bodem al gelijmd.
Voorbeeldje
Voorbeeldje
Hier staat de achterzijde in de klemmen
Voor het echie
Voor het echie
En wat doe je dan als je moet wachten tot de lijm droog is ?

Re: Calimero

Geplaatst: di 11 mei 2021, 17:11
door pappaleo
Werkt prima, dat hulpstuk. Op een plat oppervlak ligt het resultaat volkomen vlak, niet wiebelen, totaal geen speling:
Vlak
Vlak
Poortplankje gelijmd. Het andere exemplaar moet nog even wachten. De lijm was nog niet droog genoeg.
Misschien vanavond
Misschien vanavond

Re: Calimero

Geplaatst: di 11 mei 2021, 22:03
door tonvandeacker
Hulpstukjes werkt perfect zie ik.
De hoekjes eraf...die ga ik onthouden

:goeie: :goeie:

Re: Calimero

Geplaatst: di 11 mei 2021, 22:05
door pappaleo
tonvandeacker schreef:
Hulpstukjes werkt perfect zie ik.
De hoekjes eraf...die ga ik onthouden

:goeie: :goeie:
Dat is wel noodzakelijk als je het hulpstuk er weer uit wilt krijgen als de lijm gedroogd is :mrgreen:

Re: Calimero

Geplaatst: di 11 mei 2021, 22:16
door hannesie
:mrgreen: Het is weer eens wat anders als creatief met kurk. OH wacht, dat was een ander forum. :lol: :lol:

Re: Calimero

Geplaatst: di 11 mei 2021, 23:29
door ray5150
Die tekening :
Cal_005.jpg
Mag ik vragen hoe je die gefabriekt hebt ?

In mijn hoofd spookt een visioen van een vloerstaande Calimero rond.
Dat zou zomaar de nieuwe LBVS kunnen zijn.

Re: Calimero

Geplaatst: di 11 mei 2021, 23:41
door pappaleo
ray5150 schreef:
Die tekening :
Mag ik vragen hoe je die gefabriekt hebt ?
Nee, want dan word ik uitgelachen.
ray5150 schreef:
In mijn hoofd spookt een visioen van een vloerstaande Calimero rond.
Dat zou zomaar de nieuwe LBVS kunnen zijn.
Nou,
- Het moet nog wat worden (het is nog niks)
- De footprint is aan de kleine kant, valt gauw om, of wordt een soort van needle.
- wat wil je met al die liters als ie 80 of 90cm hoog wordt?

Jij kent overigens de LBVS goed, ik wil je van harte uitnodigen om het paaskuiken eens te komen beluisteren.

Re: Calimero

Geplaatst: wo 12 mei 2021, 0:00
door ray5150
pappaleo schreef:
ray5150 schreef:
Die tekening :
Mag ik vragen hoe je die gefabriekt hebt ?
Nee, want dan word ik uitgelachen.
App het maar. ik zal mijn mond dichthouden. :-# :-$
pappaleo schreef:
- Het moet nog wat worden (het is nog niks)
- De footprint is aan de kleine kant, valt gauw om, of wordt een soort van needle.
- wat wil je met al die liters als ie 80 of 90cm hoog wordt?

Jij kent overigens de LBVS goed, ik wil je van harte uitnodigen om het paaskuiken eens te komen beluisteren.
-Ach, het paaskuiken had je ook vrij vlot in elkaar zitten. denk dat dat wel goed komt.
-Ik zou de originele inhoud/aantal liters aanhouden, de loze ruimte zou gebruikt kunnen worden voor het filter(tje) en om af te vullen met zand voor een gedeelte, in ieder geval aan de onderkant. ook is er wel iets met een voetplaat te doen.
-Goed is wat overdreven, is al weer een jaar of 12 dat ik die gebouwd heb. heb niet zo´n goed geheugen voor klankbeelden. overigens is 200 x 140 ook zo´n beetje de footprint van de LBVS

Re: Calimero

Geplaatst: wo 12 mei 2021, 8:42
door pappaleo
ray5150 schreef:
overigens is 200 x 140 ook zo´n beetje de footprint van de LBVS
900 * 186 * 240 mm (HBD). Dat is toch een wezenlijk ander formaat.

Re: Calimero

Geplaatst: do 13 mei 2021, 16:04
door pappaleo
Gisteren het frame van de kastjes afgemaakt. Eerst de nog uitstekende randjes afgefreesd met de kantenfrees:
Links was, rechts is
Links was, rechts is
Twee plaatjes triplex van 3 mm worden gebruikt om de slotpoort af te meten:
6 mm
6 mm
positie bovenzijde
positie bovenzijde
En dan de boel vastlijmen. Met het hulpstuk wordt de hele boel netjes haaks en evenwijdig gehouden.
maar 2 klemmen nodig
maar 2 klemmen nodig
Gisteravond de zijwanden gemonteerd en vannacht de lijm even goed laten drogen




Vanmorgen tijdens de gebruikelijke ochtendwandeling kwam ik (wederom) een schouwspel tegen dat me aan een beroemd componist deed denken:
Пётр Ильи́ч Чайко́вский
Пётр Ильи́ч Чайко́вский
Ooit allemaal Calimero geweest.




Uit de klemmen gehaald en de kantenfrees er weer langs gehaald:
uitgangssituatie
uitgangssituatie
netjes afgefreesd
netjes afgefreesd
Gaatjes (net niet helemaal door) gefreesd
handige cirkelgeleider
handige cirkelgeleider
en met de decoupeerzaag uitgezaagd. De randjes afgewerkt met de kantenfrees met bovenlager en de lamellenschuur.
strak en glad
strak en glad
Tot slot de bracing op het achterpaneel ingelijmd.
weer even drogen
weer even drogen
Vanavond kunnen met enig geluk de andere zijwanden er op gelijmd worden

Morgen heb ik wat andere dingen te doen....

Re: Calimero

Geplaatst: do 13 mei 2021, 17:42
door pappaleo
Gelijk maar gedaan:
Hoppa !
Hoppa !

Re: Calimero

Geplaatst: do 13 mei 2021, 18:08
door Walt
Hoe bepaal je de poortlengte, is dat de theoretische lengte en dan 1/3 eraf als kast correctie of iets dergelijks? Inkorten of langer maken naderhand is geen optie lijkt me?