Monacor SPH100C(abrio) & Seas K21FD
Geplaatst: do 06 mei 2021, 0:32
Gewoon nostalgie, ik zocht op mijn 18e deze Monacor SPH100C uit vanwege -3dB @ 39Hz bij 10 liter.
Ik heb er in mijn studententijd meerdere modellen mee gebouwd, de meest extreme met een isobaric opstelling: 1 woofer zat intern met de magneet naar de magneet van de buitenste woofer. Kastje geheel in de stijl van de Audio Physic Step. Die had ik bij Eringa in Zwolle gehoord, fantastisch. Met die 6 liter behuizing kon er 1 liter af voor de isobaric en uiteindelijk hadden we een systeem van ca 5 liter push pull, dus 10 liter & 39hz was in beeld.
Met een systeem gevoeligheid van 77dB was dit echt doorgeslagen gekheid, maar laag dat het ging!!!
Daarna nog MTM zuiltje gemaakt, en uiteindelijk opgedeeld in 2 stereo setjes TL van 7 liter ongeveer.
Sinds eergister het setje van mijn bouwmaatje weer in huis. Zoals ik ook heb gehad, de stofkapjes er af geblazen, de woofer kan gewoon de luchtverplaatsing/tegendruk niet aan. Bij een harde slag heb ik ook wel eens de messing massa ring (?) los gehad onder de stofkap... leuke rammelaar
Met de stofkap eraf is goed te zien welke uitslagen deze 10,4cm (uitwendige korfmaat) metende midwoofer ja maken. Ruim meer dan de 4mm Xmax, wat inmiddels niet heel veel meer is. Het klinkt ook allemaal wat ongecontoureerd. De druk is er wel, maar zonder echt een realistische klank.
Bijzonder woofertje destijds, met een ferrietschijf op de voorste poolplaat. Gister heb ik een nieuw ontwerpje gemaakt die weer de afmetingen van de Audio Physic Step volgt, en met de van Ali ontvangen grote afrondfrees moet de baffle namaken nu echt mogelijk zijn. Deze is wat tam, 1,2 meter TL:
Wellicht zo:
To be continued...
Ik heb er in mijn studententijd meerdere modellen mee gebouwd, de meest extreme met een isobaric opstelling: 1 woofer zat intern met de magneet naar de magneet van de buitenste woofer. Kastje geheel in de stijl van de Audio Physic Step. Die had ik bij Eringa in Zwolle gehoord, fantastisch. Met die 6 liter behuizing kon er 1 liter af voor de isobaric en uiteindelijk hadden we een systeem van ca 5 liter push pull, dus 10 liter & 39hz was in beeld.
Met een systeem gevoeligheid van 77dB was dit echt doorgeslagen gekheid, maar laag dat het ging!!!
Daarna nog MTM zuiltje gemaakt, en uiteindelijk opgedeeld in 2 stereo setjes TL van 7 liter ongeveer.
Sinds eergister het setje van mijn bouwmaatje weer in huis. Zoals ik ook heb gehad, de stofkapjes er af geblazen, de woofer kan gewoon de luchtverplaatsing/tegendruk niet aan. Bij een harde slag heb ik ook wel eens de messing massa ring (?) los gehad onder de stofkap... leuke rammelaar
Bijzonder woofertje destijds, met een ferrietschijf op de voorste poolplaat. Gister heb ik een nieuw ontwerpje gemaakt die weer de afmetingen van de Audio Physic Step volgt, en met de van Ali ontvangen grote afrondfrees moet de baffle namaken nu echt mogelijk zijn. Deze is wat tam, 1,2 meter TL:
Wellicht zo:
To be continued...