Pagina 1 van 1

Monacor SPH100C(abrio) & Seas K21FD

Geplaatst: do 06 mei 2021, 0:32
door wouter
Gewoon nostalgie, ik zocht op mijn 18e deze Monacor SPH100C uit vanwege -3dB @ 39Hz bij 10 liter.
IMG-20210505-WA0016.jpeg
Ik heb er in mijn studententijd meerdere modellen mee gebouwd, de meest extreme met een isobaric opstelling: 1 woofer zat intern met de magneet naar de magneet van de buitenste woofer. Kastje geheel in de stijl van de Audio Physic Step. Die had ik bij Eringa in Zwolle gehoord, fantastisch. Met die 6 liter behuizing kon er 1 liter af voor de isobaric en uiteindelijk hadden we een systeem van ca 5 liter push pull, dus 10 liter & 39hz was in beeld.
Screenshot_20210506-003901_WhatsApp.jpg
Met een systeem gevoeligheid van 77dB was dit echt doorgeslagen gekheid, maar laag dat het ging!!!

Daarna nog MTM zuiltje gemaakt, en uiteindelijk opgedeeld in 2 stereo setjes TL van 7 liter ongeveer.

Sinds eergister het setje van mijn bouwmaatje weer in huis. Zoals ik ook heb gehad, de stofkapjes er af geblazen, de woofer kan gewoon de luchtverplaatsing/tegendruk niet aan. Bij een harde slag heb ik ook wel eens de messing massa ring (?) los gehad onder de stofkap... leuke rammelaar ;-)
IMG-20210504-WA0039.jpeg
IMG-20210504-WA0037.jpeg
20210504_162101_004.jpg
Met de stofkap eraf is goed te zien welke uitslagen deze 10,4cm (uitwendige korfmaat) metende midwoofer ja maken. Ruim meer dan de 4mm Xmax, wat inmiddels niet heel veel meer is. Het klinkt ook allemaal wat ongecontoureerd. De druk is er wel, maar zonder echt een realistische klank.

Bijzonder woofertje destijds, met een ferrietschijf op de voorste poolplaat. Gister heb ik een nieuw ontwerpje gemaakt die weer de afmetingen van de Audio Physic Step volgt, en met de van Ali ontvangen grote afrondfrees moet de baffle namaken nu echt mogelijk zijn.
IMG-20210504-WA0055.jpeg
Deze is wat tam, 1,2 meter TL:
Screenshot_20210506-005617_WhatsApp.jpg

Wellicht zo:
Screenshot_20210506-005631_WhatsApp.jpg
To be continued...

Re: Monacor SPH100C(abrio) & Seas K21FD

Geplaatst: do 06 mei 2021, 6:42
door SARK
wouter schreef:
... met de van Ali ontvangen grote afrondfrees moet de baffle namaken nu echt mogelijk zijn.
Kun je daar eens een foto van plaatsen?

Re: Monacor SPH100C(abrio) & Seas K21FD

Geplaatst: do 06 mei 2021, 8:30
door wouter
Screenshot_20210506-082833_WhatsApp.jpg
Voila. Voor de optiek zoals bij de Audio Physic Step heb ik een grote afrond frees nodig, waarmee ik niet geheel afrond zeg maar.

Hier liggen o.a. R20, R25 en R30 en R38 aan de rechterkant. Links is meer voor deze vorm daar nog bij:
Screenshot_20210506-083322_WhatsApp.jpg
De zijwanden dus...

Re: Monacor SPH100C(abrio) & Seas K21FD

Geplaatst: do 06 mei 2021, 9:07
door Douwe84
Dat zijn beste freesjes, goede tip wel. Ik heb een R30 nodig...

Re: Monacor SPH100C(abrio) & Seas K21FD

Geplaatst: do 06 mei 2021, 9:23
door wouter
Dan ook een freestafel ;-)

Re: Monacor SPH100C(abrio) & Seas K21FD

Geplaatst: do 06 mei 2021, 9:46
door Douwe84
zeker, plannen om die te maken zijn er ook al :P maar alles op zn tijd...

Re: Monacor SPH100C(abrio) & Seas K21FD

Geplaatst: do 06 mei 2021, 11:33
door Koen K
Lachen zeg. Het blijft toch tot de verbeelding spreken hè, zo'n klein kastje met veel laag.

Re: Monacor SPH100C(abrio) & Seas K21FD

Geplaatst: do 06 mei 2021, 18:25
door wouter
Ja, al is dat nu met actieve boxjes (of MFB) en dps met compressoren een peuleschil.

Eerste orde filteren was ook een eigenschap van dit 2-wegje.

Re: Monacor SPH100C(abrio) & Seas K21FD

Geplaatst: do 06 mei 2021, 18:54
door jvenema
wouter schreef:
Screenshot_20210506-082833_WhatsApp.jpg

Voila. Voor de optiek zoals bij de Audio Physic Step heb ik een grote afrond frees nodig, waarmee ik niet geheel afrond zeg maar.

Hier liggen o.a. R20, R25 en R30 en R38 aan de rechterkant. Links is meer voor deze vorm daar nog bij:
Screenshot_20210506-083322_WhatsApp.jpg De zijwanden dus...
Ben ook op zoek naar wat grotere afrondfrezen, maar kan die niet vinden met een 8 mm schacht, dan is het gelijk een 12,7 mm schacht. Dus als er een tip is, om die te krijgen tegen een redelijke prijs voor een 8mm machine laat maar weten.

Re: Monacor SPH100C(abrio) & Seas K21FD

Geplaatst: do 06 mei 2021, 19:48
door richard
Waarschijnlijk zal dat ook wel een veiligheidsdingetje zijn, een r=30 op een 8 mm schachtje heeft al snel de diameter van een regenpijp. Daar komen best wel wat krachten op te staan en je wil ook niet dat hij afbreekt op 20.000 toeren.

Re: Monacor SPH100C(abrio) & Seas K21FD

Geplaatst: do 06 mei 2021, 20:08
door SARK
wouter schreef:
Screenshot_20210506-082833_WhatsApp.jpg
Oh nice .... een lock miter bit ... schijnt best een crime te zijn om deze goed in te stellen.

Re: Monacor SPH100C(abrio) & Seas K21FD

Geplaatst: do 06 mei 2021, 21:51
door wouter
Ja, enorm gedoe. Heb er 3, want voor elke dikte moet het anders. Ik ga loodrecht omhoog nog de "fence" verlengen.

Ik heb de HBM 40 freestafel, daar zit ook 1/2" schachtopname bij.