Pagina 1 van 3

Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Geplaatst: vr 30 apr 2021, 12:04
door Mauwie
Hallo allemaal.
Een paar maand geleden aangesloten bij het forum omdat het in corona tijd begon te kriebelen om weer iets met mijn handen te doen. Ik kwam de Boenicke W5 tegen op dit forum, ik werd enthousiast door het design en kleine boksen die goed presteren.

25 jaar geleden zelf zuilen gebouwd waarvan ik nog dagelijks geniet van het geluid. Toen gekocht bij Clear sound in Leeuwarden zonder verstand van solderen en elektronica, nu nog steeds niet :?. Het hout bewerken is meer mijn ding.

Van het idee van de Boenicke ben ik aan het ontwerpen gegaan. Ik wilde een kastje bouwen met een poort aan de voorkant in de ronding onder. Aangezien ik weinig van elektronica en meten weet gekozen voor een standaard set: BPA Onnes Audio Note S.

Ik ben aan mooie stukjes eiken rouge gekomen, hier zit een mooie tekening in de nerf. Met behulp van mallen gemaakt op een laser cutter alles gezaagd en uitgefreesd. Het filter op een plaatje plexiglas gemonteerd waarbij de gaten ook op de laser cutter zijn gemaakt. De pootjes heb ik van verwarmingsbuis gemaakt.

Nu alles gemonteerd en aangesloten op mijn 25 jaar oude setje van Denon (PMA925r en DVD sacd 2930)
Nu maar veel gaan luisteren en genieten van mijn nieuwe setje. De eerste indruk van het geluid is goed. Heel helder en minder wollig dan de grote speakers. Gelukkig nog wel genoeg bas. De instrumenten zijn beter te onderscheiden.

Ik heb geen meetapparatuur om te analyseren hoe het geluid in grafieken is. Mocht er iemand in de buurt van Assen wonen die het leuk vind om ze te meten dan hoor ik dat graag.

Ik denk niet dat het weer 25 jaar zal duren om weer iets te gaan bouwen. Ik heb genoten van dit hele proces.

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Geplaatst: vr 30 apr 2021, 18:41
door dre
Dat ziet er prima uit! 8)

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Geplaatst: vr 30 apr 2021, 18:47
door tonvandeacker
Hout is je ding zeg je.....maar dat andere...dat filter ziet er toch ook prima uit....

Goed bezig en nee geen 25 jaar wachten.....dan kun je maar 3 sets per leven bouwen.
De norm zou moeten zijn 3 per maand...of jaar :sure: :goeie: :rofl:

Heel mooi dat massief eiken...erg strak.

Hoe klinken ze na het inspelen ?

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Geplaatst: vr 30 apr 2021, 18:51
door pappaleo
Inimini meets Bébé :mrgreen:

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Geplaatst: vr 30 apr 2021, 19:54
door ray5150
Ik vind die luidspreker standaards van metalen buis wel heel origineel gevonden. :goedzo:

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Geplaatst: vr 30 apr 2021, 20:37
door Mauwie
tonvandeacker schreef:
Hout is je ding zeg je.....maar dat andere...dat filter ziet er toch ook prima uit....

Hoe klinken ze na het inspelen ?
Ik heb het soldeerwerk niet laten zien op de foto's dat is niet voor niks :-$

Met het inspelen ben ik vandaag begonnen. Het klinkt goed, veel gedetailleerder dan de zuilen. Er zit wel minder laag in, het klinkt allemaal strakker, minder wollig.

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Geplaatst: vr 30 apr 2021, 20:39
door Mauwie
pappaleo schreef:
Inimini meets Bébé :mrgreen:
Als het ook zo klinkt zou dat mooi zijn als ik je verslagen en reviews lees Papaleo. :D

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Geplaatst: vr 30 apr 2021, 20:43
door Mauwie
ray5150 schreef:
Ik vind die luidspreker standaards van metalen buis wel heel origineel gevonden. :goedzo:
Ik had het idee voor de poten van Pinterest. Dan wat freubelen en dan komt ik met dit uit de garage.

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Geplaatst: vr 30 apr 2021, 21:25
door tonvandeacker
Mauwie schreef:
tonvandeacker schreef:
Hout is je ding zeg je.....maar dat andere...dat filter ziet er toch ook prima uit....

Hoe klinken ze na het inspelen ?
Ik heb het soldeerwerk niet laten zien op de foto's dat is niet voor niks :-$

Met het inspelen ben ik vandaag begonnen. Het klinkt goed, veel gedetailleerder dan de zuilen. Er zit wel minder laag in, het klinkt allemaal strakker, minder wollig.

Ik kan je vertellen dat niemand dat doet.

Beter een goede verbinding die er niet uit ziet...dan een mooi uitziende slechte verbinding...ooit gehoord van een verbindingsofficier bij de luchtmacht :rofl:

Minder laag zou je kunnen ondersteunen met een kleine subwoofer.
Heb ik ook en samen met wat kleine luidsprekers kan dit heel fraai klinken.

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Geplaatst: vr 30 apr 2021, 21:28
door Walt
Sorry maar daar kan ik me niet in vinden, een soldeer verbinding die er slecht uitziet is vaak ook beroerd.

Gr. Walter

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Geplaatst: vr 30 apr 2021, 22:00
door tonvandeacker
Walt schreef:
Sorry maar daar kan ik me niet in vinden, een soldeer verbinding die er slecht uitziet is vaak ook beroerd.

Gr. Walter
Daar zit iets in Walter

Meestal ziet bij mij de onderkant van een filter met losse verbindingen er niet uit en laten ik hier dan ook geen foto's van zien.

Een goede soldeerverbinding is wel een pre en dit is me bij de luchtmacht goed aangeleerd.

Gr Ton

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Geplaatst: vr 30 apr 2021, 22:58
door Mauwie
dre schreef:
Dat ziet er prima uit! 8)
Ik ben ook wel blij met hoe het eruit ziet. Nog even een foto van dichtbij.

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Geplaatst: vr 30 apr 2021, 23:00
door Henkjan
sjiek hoor

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Geplaatst: za 01 mei 2021, 8:29
door Rick76
:goeie:

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Geplaatst: za 01 mei 2021, 22:16
door Shadow
Walt schreef:
Sorry maar daar kan ik me niet in vinden, een soldeer verbinding die er slecht uitziet is vaak ook beroerd.

Gr. Walter
+1 soldeer moet glimmen, een doffe soldeerverbinding is een slechte.

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Geplaatst: zo 02 mei 2021, 9:16
door SARK
+2 doffe verbinding kan oververhitting zijn geweest of bewegen tijdens het afkoelen.

ps. het ziet er echt heel mooi uit hoor die kasten!

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Geplaatst: zo 02 mei 2021, 10:46
door Pjotr
Lood-tin soldeer moet glimmen, beslist! Loodvrij kan grijzig en/of dof blijven. Belangrijk is dat het goed doorgevloeid is en er niet "op ligt" a.h.w. Veel gemaakte fout is dat er met een te kleine bout te lang doorgestookt wordt bij een te grote verbinding. Dan duurt het te lang, oxideert het tin te veel weg en verbrandt het vloeimiddel. Bij lood-tin wordt het dan dof/papperig. Bij loodvrij zie je dat moeilijker. Het moet goed doorvloeien en daarbij mag het vloeimiddel eigenlijk niet te veel vekleuren. Als het vloeimiddel verkleurt richting amber dan verliest het zijn reinigende werking.

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Geplaatst: ma 03 mei 2021, 19:48
door Mauwie
tonvandeacker schreef:
Mauwie schreef:
tonvandeacker schreef:
Hout is je ding zeg je.....maar dat andere...dat filter ziet er toch ook prima uit....

Hoe klinken ze na het inspelen ?
Ik heb het soldeerwerk niet laten zien op de foto's dat is niet voor niks :-$ ]


Ik kan je vertellen dat niemand dat doet.

Beter een goede verbinding die er niet uit ziet...dan een mooi uitziende slechte verbinding...ooit gehoord van een verbindingsofficier bij de luchtmacht :rofl:

Minder laag zou je kunnen ondersteunen met een kleine subwoofer.
Heb ik ook en samen met wat kleine luidsprekers kan dit heel fraai klinken.

Vanavond even aan het genieten van het geluid. De verbindingen klinken goed :yeah: :wink:
Ik heb geen behoefte aan een sub na een avondje muziek luisteren. Misschien komt dit verlangen straks wel bij films kijken.

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Geplaatst: ma 03 mei 2021, 20:51
door Pjotr
Een sub kan ook juist weer allerlei acoustische ellende in het laag naar binnen sjouwen die je nu niet hebt. Ook bij gewoon muziek hoort het onderste octaaf zeg 30Hz - 60Hz er eigenlijk wel bij. Zeker bij klassieke muziek met groot orkest zit je anders zonder grote trom en pauken :mrgreen:

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Geplaatst: ma 03 mei 2021, 21:51
door wouter
Wel ja, pauken... Muziek begint bij 40 hz, beleving bij 25. Maar een compacte speaker die op 55hz is afgestemd geeft nog steeds 95% van de muziek weer hoor ;-) Ja, dat is alleen mijn mening, maar genieten kent geen spectrum, alleen tevredenheid. Dus ik deel vooral het eerste deel van de post, een sub kan ook ellende brengen.

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Geplaatst: ma 03 mei 2021, 22:08
door Pjotr
Zo zie je maar, hoe persoonlijk muziekbeleving kan zijn.

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Geplaatst: zo 15 aug 2021, 14:52
door Mauwie
Omdat ik toch wil ontdekken wat extra laag toevoegt aan de gebouwde set ben ik op zoek hoe dit te realiseren. Ik kwam de Nelson Sub tegen. Deze is actief en kost €255. In de Boenicke W5 wordt gebruik gemaakt van de Tangband W5 aan de zijkant dit vind ik ook een mooie oplossing omdat dan alles in de luidsprekers zit. Kunnen jullie advies geven wat een goede niet al te dure oplossing is voor extra laag?

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Geplaatst: zo 15 aug 2021, 15:05
door Shadow
Sub op marktplaats op de kop tikken, goeie Rel of Velodyne zoeken...

REL Storm Subwoofer
Bieden
https://link.marktplaats.nl/m1735657120 ... ialbuttons

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Geplaatst: za 11 dec 2021, 15:15
door Mauwie
Ik heb het idee om de gebouwde speakers actief te maken en voor het laag er een Tangband W5 in de zijkant bij in te zetten. Het filter wil ik vervangen voor een versterker module:
1x TPA3116 2x50W en 1x100W Audio Versterker - Bluetooth 5.0 - Bass-Treble Regeling
1x TPA3116 2x50W en 1x100W Audio Versterker - Bass-Treble Regeling
2x Tangband W5-1138SMF
2x Mean Well Voeding - 24V 6.5A - Switching Power Supply - LRS-150-24
Is dit een haalbaar idee of wordt de kwaliteit alleen maar minder met het vervangen van het filter door dit in te bouwen?

Re: Van groot naar klein. Monitors, massief eiken

Geplaatst: zo 12 dec 2021, 10:23
door rikpost
Hallo Mauwie
De huidige cofiguratie is afgesteld op een bepaald intern volume als je daar een versterker in zet en ook nog eens een woofer wordt dat flink kleiner .
Wanneer het nu een hele grote luidspreker zou zijn valt het verhoudingsgewijs wel mee maar nu ,ik zou voor een losse sub gaan .
prachtig gebouwde kasten overigens ,zonde om de zaag er in te zetten !