Pagina 1 van 14
buizen mengversterker
Geplaatst: ma 19 apr 2021, 20:01
door democles
Nieuw projectje.
Ik noem het maar buizen mengversterker.
In het kort.
Een soort mengpaneeltje met 2 phono ingangen een microfoon ingang een raspberry pi aansluiting en een koptelefoon uitgang.
Ik heb gekozen voor 5 ingangen,reserveer er dus 1 voor een extra line ingang.
Ik zal het geheel opbouwen in modules.
Eerst maar eens Anne gevraagd wat te bedenken en daar rolde dit uit.
Een voorversterker met toonregeling en de mengversterker
De voeding.
Hoe ik alles in een kast bouw weet ik nog niet precies,maar zal gaande weg wel duidelijk worden

Re: buizen mengversterker
Geplaatst: ma 19 apr 2021, 20:19
door democles
Waar begin je dan
Eerst maar even het voorversterker gedeelte scheiden in versterker en toonregeling.

- filter.jpg (29.36 KiB) 878 keer bekeken
Re: buizen mengversterker
Geplaatst: ma 19 apr 2021, 20:29
door democles
De voorversterker ontworpen.
Stereo op 1 print.
Later zijn in dit ontwerp de bipolaire elco,s vervangen door normale elco,s met daar overheen een diode.
Re: buizen mengversterker
Geplaatst: ma 19 apr 2021, 20:34
door democles
En dan het filter gedeelte,wat ik bij de potmeters laag/mid/hoog, ga plaatsen.
Re: buizen mengversterker
Geplaatst: ma 19 apr 2021, 20:35
door OpaBert
Heb je al een buizen zender Demo
Ga het volgen hoor

maar niet bouwen Mijn microfoon hangt aan de wilgen
Re: buizen mengversterker
Geplaatst: ma 19 apr 2021, 20:38
door democles
Dan de mengversterker.
Het ontwerp.
Links en rechts,dus 2x.
Hier nog met 6 ingangen,later 5.
Re: buizen mengversterker
Geplaatst: ma 19 apr 2021, 20:39
door democles
OpaBert schreef:Heb je al een buizen zender Demo
Ga het volgen hoor

maar niet bouwen Mijn microfoon hangt aan de wilgen
Nee dat niet,dit wordt gewoon een fun project

Re: buizen mengversterker
Geplaatst: ma 19 apr 2021, 20:53
door democles
Waar was ik?
O ja de voeding.
Re: buizen mengversterker
Geplaatst: ma 19 apr 2021, 21:07
door democles
Dan 2x een phono versterker.
Zou ik die met buizen bouwen dan word de kast wel heel groot
We stappen maar over op hybride..................
Barry was zo aardig twee printjes te doneren
Deze zit ook in zijn CA versterker.
Maar even in elkaar priegelen,,
Condensatoren met een 0603 maat wie bedenkt zo iets!!
Maar goed gelukt en getest bij mijn DJ kameraad,die werken.
Re: buizen mengversterker
Geplaatst: ma 19 apr 2021, 21:18
door democles
Dan nog iets extra,s.
Wilde op 1 phono kanaal boven op de toonregeling nog een regeling voor laag/laag en hoog/hoog.
Zoiets als in mijn buizen 78 toeren eq zit.
Ook weer iets met een filter/potmeter gedeelte en buizentrap.
Re: buizen mengversterker
Geplaatst: ma 19 apr 2021, 21:31
door democles
Wat foto,s van wat ik al klaar heb.......
Vanmiddag de voedig getest.
De spanningen komen in de buurt.
Re: buizen mengversterker
Geplaatst: ma 19 apr 2021, 21:46
door Shadow
Mooi hoor

Re: buizen mengversterker
Geplaatst: ma 19 apr 2021, 21:48
door democles
Shadow schreef:Mooi hoor

Dat moet nog blijken,voor de rest nog niets getest,we zien wel

Re: buizen mengversterker
Geplaatst: ma 19 apr 2021, 21:53
door Barry2001
Wordt leuk zo Demo! Wat ga je doen, schuifpotmeters? IN9 nixie VU meters erop

Blijf het draadje volgen.
Re: buizen mengversterker
Geplaatst: ma 19 apr 2021, 22:50
door Pjotr
Tjonge wat een avontuur weer. Waar gaat het voor gebruikt worden: De Democles Disco?
In de jaren '70 ook zoiets gebouwd: Mengen ging door alle anodes DC aan elkaar te knopen met 1 gemeenschappelijke anode weerstand en EAM86 buisjes als VU meter per kanaal. De EAM86 is eigenlijk een EM84 overdwars. Leuke van die buisjes was dat bij oversturing het midden fel oplichtte.
Re: buizen mengversterker
Geplaatst: di 20 apr 2021, 8:26
door MarcelvdG
Leuk, je geeft toch wel een demonstratie als het af is en de luisterdagen weer mogen?
Re: buizen mengversterker
Geplaatst: di 20 apr 2021, 9:55
door OpaBert
Zo Peet jij bent hier al een poos in het geniep

mee bezig
Schiet wel op zo

Re: buizen mengversterker
Geplaatst: di 20 apr 2021, 12:07
door Ah!buis
democles schreef:Dan nog iets extra,s.
Wilde op 1 phono kanaal boven op de toonregeling nog een regeling voor laag/laag en hoog/hoog.
Lijkt me niet zo'n goed idee.
Als je hoog (of laag) bij de toonregeling naar +20dB draait en daar dan die tweede regeling erbij opdraait krijg je tot +40dB.Oversturing tot gevolg en voor het hoog mogelijk niet zo prettig voor een tweeter.
Anne
Re: buizen mengversterker
Geplaatst: di 20 apr 2021, 12:40
door democles
Oke,Anne
Schrap ik dat,,,tweeters opblazen

Re: buizen mengversterker
Geplaatst: di 20 apr 2021, 12:58
door democles
Wat mis ik nu nog?
Een ontwerp voor een koptelefoon versterkertje.
Een ontwerp voor een microfoon voorversterker met de mogelijkheid voor een ,,send and return,,
Zodat er mogelijk een gitaar pedaaltje tussen kan.
Dit alles hoeft niet met buizen,
Ideeën zijn welkom.
Re: buizen mengversterker
Geplaatst: di 20 apr 2021, 13:49
door OWC
Ga je er ook spraak mee doen?
Dan is een highpass filter wel handig.
Send return kan met buizen, of met bv een LND150.
Re: buizen mengversterker
Geplaatst: di 20 apr 2021, 14:26
door democles
Bedankt.
Heb even gegoogeld op LND150. FX loop
Dan ga je wel weer de buizen hoogspanning gebruiken
Voor een microfoon op laagspanning iets anders denk ik.
Dan is een highpass filter wel handig.

neem ik mee.
Re: buizen mengversterker
Geplaatst: di 20 apr 2021, 14:47
door OWC
FX loop en hoogspanning?
Output van een gemiddelde fx loop is maar een paar volt. FX pedaaltjes werken maar op 9V
Highpass filter kun je trouwens ook actief doen (Sallen Key) evt met buizen.
Re: buizen mengversterker
Geplaatst: di 20 apr 2021, 15:06
door democles
Dit voorbeeld van tubetown.
https://www.tube-town.net/ttstore/kit-s ... nd150.html
Gebruikt als voeding de HV van de buizen versterker.
Zat meer aan iets met IC,s te denken.
Schema als willekeurig voorbeeld,niet iets wat uitgeprobeerd is.
Re: buizen mengversterker
Geplaatst: di 20 apr 2021, 18:15
door OWC
Klopt, maar die HV voeding heb je toch sowieso al?
Als je opampjes wilt gebruiken, kan ik aanraden om de return stage een common grid/grounded grid versterker te maken, en vervolgens deze op te nemen in de feedback loop van de opamp.
Op die manier kun je veel meer gain maken terwijl je de vervorming heel laag houdt.
Voordeel is ook dat de versterking non-inverting is, dus een hoop minder gedoe met oscillaties enzo.
Uiteraard is het smaak, maar naar mijn mening moet een send-return stage zo transparant mogelijk zijn.
(relatief gezien dan)
Leuk project trouwens!
