Pagina 1 van 1

Gebruik RCA splitter

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 10:56
door Zweitse
Even een noob vraag over deze rca splitter. Ik begrijp dat deze splitters worden gebruikt voor het verdubbelen van een pré out om bijvoorbeeld vier mono versterkers te kunnen aansturen, maar zij deze splitters ook te gebruiken om twee bronnen (streamer en platenspeler) aan te sluiten op een enkele rca ingang?

Re: Gebruik RCA splitter

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 11:04
door pappaleo
Als je ze tegelijk wilt laten spelen, dan kan dat. Handig is het niet. Als een van de devices een lage uitgangsimpedantie heeft, dan bestaat er wel kans op onderlinge beinvloeding.

Re: Gebruik RCA splitter

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 11:22
door Zweitse
pappaleo schreef:
Als je ze tegelijk wilt laten spelen, dan kan dat. Handig is het niet. Als een van de devices een lage uitgangsimpedantie heeft, dan bestaat er wel kans op onderlinge beinvloeding.
Beide apparaten zullen niet tegelijkertijd aan staan, maar wel aangesloten zijn op de rca ingang.

Re: Gebruik RCA splitter

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 11:27
door Zweitse
Misschien even ter verduidelijking. Ik wil mogelijk een hoofdtelefoon versterker aanschaffen om ook in de late uurtjes muziek te kunnen luisteren. Mijn oog is gevallen op de Feliks Audio Elise hoofdtelefoon versterker, echter heeft deze maar één ingang. Met deze splitter wil ik dus voorkomen dat ik telkens op de ingang moet wisselen tussen de streamer en platenspeler.

Re: Gebruik RCA splitter

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 11:35
door pappaleo
Je streamer zit dan tegen de (weliswaar niet onder spanning staande) electronica van je RIAA versterker aan te kijken en vice versa.
Zolang je niet precies weet wat daar in zit en wat de onderlinge invloed is, zou ik de voorkeur geven aan een schakelaar.

Re: Gebruik RCA splitter

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 11:41
door Zweitse
pappaleo schreef:
Je streamer zit dan tegen de (weliswaar niet onder spanning staande) electronica van je RIAA versterker aan te kijken en vice versa.
Zolang je niet precies weet wat daar in zit en wat de onderlinge invloed is, zou ik de voorkeur geven aan een schakelaar.
Oké, dan is wellicht een rca switch box een betere optie, ik zal mij daar eens in verdiepen.

Re: Gebruik RCA splitter

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 11:57
door Leeuwarden
Zweitse schreef:
pappaleo schreef:
Je streamer zit dan tegen de (weliswaar niet onder spanning staande) electronica van je RIAA versterker aan te kijken en vice versa.
Zolang je niet precies weet wat daar in zit en wat de onderlinge invloed is, zou ik de voorkeur geven aan een schakelaar.
Oké, dan is wellicht een rca switch box een betere optie, ik zal mij daar eens in verdiepen.

Zelfde idee als een input schakelaar van een versterker. 1 x RCA uit en dan zo'', draaischakelaar voor meerdere keuze RCA in. Goedkoop: Lorlin draaischakelaar.

Re: Gebruik RCA splitter

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 12:03
door Zweitse
Ik heb nog ergens een DACT CT-3-5-4/wire liggen, die zou dus prima voldoen. :wink:

Re: Gebruik RCA splitter

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 13:05
door Leeuwarden
Zweitse schreef:
Ik heb nog ergens een DACT CT-3-5-4/wire liggen, die zou dus prima voldoen. :wink:

Net iets beter, ja... 8)

Re: Gebruik RCA splitter

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 20:18
door Chocomel
Met een paar weerstandjes kan je de twee bronnen ook mengen, dat scheelt weer een schakelaar. Een schakelaar is wel de nettere oplossing. Zie https://www.prosoundweb.com/rane-note-w ... at-matter/ Voor consumentenapparatuur zou ik weerstanden van 2,2k o.i.d. in serie zetten met de signaalvoerende ader van elke bron en de weerstand waar Rane eentje van 10k kiest weglaten.

Re: Gebruik RCA splitter

Geplaatst: di 13 apr 2021, 7:55
door MarcelvdG
Uitgangen (en ook ingangen) van apparaten die uit staan kunnen zich nog wel eens sterk niet-lineair gedragen, dus als je zeker wilt weten dat je geen extreme vervorming krijgt, is een schakelaar echt de beste oplossing. Een schakelaar met vergulde contacten is het beste voor signalen op lijnniveau of kleiner. Heeft je platenspeler een ingebouwde RIAA-versterker?

Re: Gebruik RCA splitter

Geplaatst: di 13 apr 2021, 7:59
door Leeuwarden
MarcelvdG schreef:
Heeft je platenspeler een ingebouwde RIAA-versterker?

Die worden toch alleen bij de Aldi verkocht? 8-[

Re: Gebruik RCA splitter

Geplaatst: di 13 apr 2021, 8:16
door Zweitse
MarcelvdG schreef:
Heeft je platenspeler een ingebouwde RIAA-versterker?
Nee, ik heb een Clearaudio Concept MM platenspeler met een cambridge CP1 phonoversterker.

Re: Gebruik RCA splitter

Geplaatst: di 13 apr 2021, 9:07
door MarcelvdG
Juist, dan heb ik je eerste bericht wat te letterlijk genomen, als autist heb ik dat wel vaker. Je schreef namelijk: "om twee bronnen (streamer en platenspeler) aan te sluiten op een enkele rca ingang", dus ik dacht dat je je platenspeler rechtstreeks op de splitter wou aansluiten. Het is mij nu helemaal duidelijk.