Pagina 1 van 1

Waarschuwing met goedkope VARIACs

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 2:29
door OWC
Alweer een poos geleden een VARIACje op de koop getikt voor weinig.
Dit model; (kom je wel vaker tegen voor een schappelijke prijs)
variac.jpg
Nu had ik niet super veel verwachtingen, ik heb het letterlijk gekocht voor het potential zeg maar.

Maar toevallig was ik er deze week weer even mee bezig (ben van plan andere behuizing te maken, evt via stappenmotor gestuurd, extra beveiliging etc).

Bij het open schroeven kwam ik ineens dit tegen:
wtf1.jpeg
wtf2.jpeg
Het gebrek aan soldeerkunsten en wegfikken van de kunststof delen en niet hanteren van de juiste kleuren code, vind ik nog tot daar aan toe.
Maaruhm, met een metalen chassis, geen randaarde, en ook niet doorverbonden naar de output??? :think: :-s [-X [-X
Anyway, easy fix, maar houd er wel rekening mee als je zo'n ding koopt!!!!

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 8:35
door Shadow
Oepsie!

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 9:13
door pappaleo
One World Concepts schreef:
Het gebrek aan soldeerkunsten
Eufemistisch gesproken..... #-o

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 10:04
door Pjotr
:!: Goed om op te letten met zo'n Chinees. Al komen ze ook veel uit India dacht ik.

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 10:06
door jvenema
Je hebt het overleefd :yeah: maar dat ziet er inderdaad ongezond uit.

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 10:10
door ray5150
Da's inderdaad lekker fris soldeerwerk, ja.
Zo'n ding zou je eigenlijk leeg moeten halen, en opnieuw bedraden. zou ik tenminste doen.
Daarna wat stukjes krimpkous hier daar erover.

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 10:11
door markbakk
Die randaardepootjes steken wel heel zielig alleen uit! Nou moet ik zeggen dat al mijn (beperkte) ervaringen met elektronica via Ali en zijn familie wel een beetje in lijn liggen met dit verhaal. Aan de andere kant: als je tegenwoordig 'slimme' huishoudelektra verkregen via de meer Hollandse kanalen openmaakt, heb je grote kans dat je weer precies dezelfde prut opgebouwde printjes aantreft.

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 10:14
door Pjotr
ray5150 schreef:
Da's inderdaad lekker fris soldeerwerk, ja.
Zo'n ding zou je eigenlijk leeg moeten halen, en opnieuw bedraden. zou ik tenminste doen.
Daarna wat stukjes krimpkous hier daar erover.
Dat spul mag helemaal niet verkocht worden zo! En zou direct uit de handel genomen moeten worden!

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 10:23
door douwebakker
Zo te zien is het een autotrafo. Zou ik ook niet voor kiezen.

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 10:31
door Pjotr
Dat is dan wel weer gebruikelijk, dat zijn de meesten. Meestal komen ze in 2 smaken: Auto en geïsoleerd.

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 10:55
door ds23man
Wat een troep :shock: :shock:

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 11:14
door paulebappie
Ik heb dezelfde variac dus maar even opengeschroefd ......

Zelfde slordige soldeerwerk er aarde ook niet aangesloten...... :shock:
Dus maar snel beter gesoldeerd en de aarde aangesloten.

Bedankt voor de tip! Dit zou inderdaad niet verkocht mogen worden in Nederland.

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 14:14
door OWC
oh ja, FYI, dit is een trafo die je gewoon bij een Nederlandse winkel/leverancier kunt kopen.

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 14:16
door OWC
douwebakker schreef:
Zo te zien is het een autotrafo. Zou ik ook niet voor kiezen.
Autotrafo om spanning langzaam op te laten komen.
Een must als je met audio radio's werkt.

1 op 1 isolatie trafo ervoor/erachter om het geheel netjes te scheiden :)

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 15:02
door markbakk
One World Concepts schreef:
oh ja, FYI, dit is een trafo die je gewoon bij een Nederlandse winkel/leverancier kunt kopen.
Tsja, dan doe je dezelfde ontdekking als ik deed toen ik laatst een lampje met 'touch'schakelaar/dimmer openschroefde. Spanningvoerende delen op nog geen millimeter van de detectieschakeling en slordig soldeerwerk. Bedrading was dan wel weer heel zorgvuldig verwerkt om de CE-keuring te doorstaan, maar blijkbaar was de plastiek case om de schakeling heen nooit opengemaakt bij de controle. Gelukkig goeie aardlekschakelaars hier.

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 15:06
door OWC
markbakk schreef:
One World Concepts schreef:
oh ja, FYI, dit is een trafo die je gewoon bij een Nederlandse winkel/leverancier kunt kopen.
Tsja, dan doe je dezelfde ontdekking als ik deed toen ik laatst een lampje met 'touch'schakelaar/dimmer openschroefde. Spanningvoerende delen op nog geen millimeter van de detectieschakeling en slordig soldeerwerk. Bedrading was dan wel weer heel zorgvuldig verwerkt om de CE-keuring te doorstaan, maar blijkbaar was de plastiek case om de schakeling heen nooit opengemaakt bij de controle. Gelukkig goeie aardlekschakelaars hier.
CE-keuring?

Welke keuring en controle?
Binnen de EU zijn bedrijven zelf verantwoordelijk hiervoor.
Ik heb toch inmiddels bij best wel wat bedrijven gewerkt, maar nog nooit een CE-mannetje (of vrouwtje) in mijn leven gezien.

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 15:10
door ds23man
CE keuring is een farce, moet de fabrikant zelf (laten) doen. Mooi rapportje op je bureau en dan de productie niet volgens het originele ontwerp laten uitvoeren. Daar mag dan de NVWA weer achter komen vanuit meldingen als het fout is gegaan.

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 15:57
door OWC
Ik zou het geen farce noemen.
Het is echt een balancing act tussen innovatie en kosten.

Wil je namelijk wel alles netjes laten keuren (UL is het verplicht bv), dan ben je zo al snel 20k-30k verder.
In meest ongunstige geval is dat per keuring per product. (beetje afhankelijk hoe je dat organiseert)

Dat zijn kosten die voor menig start-up of MKB niet op te brengen zijn of financieel is de investering dan niet meer interessant.

Het maffe is dat alles op 1 stapel wordt gegooid.
Dus eigen ontwikkeling of iets importeren en daar zelf een stikker op plakken wordt als hetzelfde gezien.

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 16:08
door ds23man
Volgens mij beschrijf je nu exact het probleem van de CE keuring. De nette fabrikanten en importeurs houden zich netjes aan de regels en de andere helft niet. Keuringen moet je nooit aan de "markt" overlaten. Zou een mooie boel worden als we dit systeem in de slachthuizen zouden invoeren.....

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 17:22
door Pjotr
CE is ook geen keuring maar een verklaring van de fabrikant dat het product aan de Europese normen voldoet. I.d.d. niemand die controleert. Alleen als er bij gebruik van zo'n trafo rook uit Bart zijn oren komt gaan we eens verder kijken of de fabrikant/verkoper niks vergeten is. Althans met het huidige beleid mag je dat hopen.

Hier een Chinees leuk voorversterkertje met een heuse BB PGA2310 chip er in, remote en BT5 voor weinig. Doet het leuk maar de kruipafstand van het ringkerntrafo'tje op de print is maar 2mm. En min. isolatieafstand kast ook iets van 3 mm. Flinke klodder Stabilit Express er overheen en het voldoet O:) Dat CE op de achterkant betekent gewoon China Export :mrgreen:

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 18:22
door ds23man
Ben bang dat er ongeveer 100 Barts rook uit de oren moeten hebben gehad voordat de NVWA een onderzoek gaat doen...

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 18:27
door Pjotr
Dat valt dan nog reuze mee t.o.v. dr NAM :mrgreen:

Re: Waarschuwing met goedkope VARIACs

Geplaatst: ma 12 apr 2021, 19:18
door John P
De NAM zou een onderzoek doen of de rook uit de oren de NAM schade heeft berokkend, en dus gecompenseerd moet worden.