Pagina 1 van 5
Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Geplaatst: wo 07 apr 2021, 15:23
door Rob Dingen
Ben nu al een hele tijd bezig met de ontwikkeling van een MFB sub.
Dank zij het MFBLabs forum veel kunnen lezen en leren.
Een belangrijk onderdeel is de sensor.
Ben begonnen met de sensor die ook in de Grimm sub word gebruikt de accelerometer ACH-01.
Maar ik had problemen met die sensor omdat hij niet mooi de woofer response volgde.
Toen ben ik zelf de sensor gaan maken en hieronder was mijn eerste ontwerp.
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Geplaatst: wo 07 apr 2021, 15:24
door Rob Dingen
Nu de sensor goed werkte heb ik een experimenteer bord gemaakt waar ik filters in kan prikken 4 stuks van 12dB voor de frequentie response en subsonic filter.
Daarnaast kan ik nog 6 bordjes monteren met notch filters current feedback en filters om de openloop gain te realiseren.
Hieronder de print en wat bordjes.
Ook zitten er een boel voetjes op om componenten in te kunnen steken en snel weer te wisselen zonder te hoeven solderen en dus snel zaken kan testen.
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Geplaatst: wo 07 apr 2021, 15:24
door Rob Dingen
Vond de sensor toch wat te lomp dus een kleinere en stijvere sensor gebouwd op een ceramisch plaatje.
Dat ceramisch plaatje zorgt ervoor dat de sensor zelf niet vervormd waardoor de meting van de woofer accurater is.
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Geplaatst: wo 07 apr 2021, 15:24
door Rob Dingen
Hieronder is de woofer te zien en de meting.
De meting laat de openloop Rood zien zonder tegen koppeling op de sensor en de closed loop met tegenkoppeling Witte lijn.
Het verschil tussen die 2 is dus de tegen koppeling 30dB en ik heb nog 6dB headroom.
Dat is voor een analoge MFB best hoog.
Grimm haalt met hun digitale MFB ook 30dB.
Het kleine piekje in de rode lijn is te weinig demping in de kast wat ik nog op moet lossen en in de witte lijn op 50Hz nog wat rommel door een ground loop van het meten.
Het klinkt bijzonder strak en gecontroleerd, ben benieuwd als ik het ga integreren in een speaker
N.a.v discussie meting toegevoegd.
Rob
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Geplaatst: wo 07 apr 2021, 15:35
door Rob Dingen
Hieronder het schema van de tegenkoppel lus.
En de meting van de tegenkoppel lus
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Geplaatst: wo 07 apr 2021, 15:39
door Rob Dingen
Wil wel duidelijk maken dat nabouwen kan maar dan met dezelfde units 2x dayton RSS210HO-8 tegenover elkaar in een 20 liter kast.
Ik adviseer het niet omdat het zeer nauw komt en ook afhankelijk van de gebruikte sensor.
Moet het schema uitwerken en een nieuwe definitieve print laten maken en dan wil ik eventueel het schema wel delen.
Zodat je het makkelijk na kan bouwen.
Rob
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Geplaatst: wo 07 apr 2021, 15:41
door ds23man
Je meet je feedback gain verkeerd.
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Geplaatst: wo 07 apr 2021, 15:51
door Rob Dingen
Vertel
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Geplaatst: wo 07 apr 2021, 15:57
door ds23man
Je feedback gain meet je in openloop door een onderbreking te maken tussen de sensor en je achterliggende circuit. Je meetsignaal injecteer je in het circuit en je meet wat de output van de sensor is. Dat doe je dan weer met Arta in de FR2 mode die je eerst met een loopbackmeting op 0db hebt afgeregeld. Kortom je moet de voorwaartse gain meten zonder dat de feedback werkt.
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Geplaatst: wo 07 apr 2021, 16:07
door Rob Dingen
Dat is precies wat er gebeurd is alleen heb ik hem niet op 0 gezet.
En het signaal is inclusief het rumble filter en laag doorlaat filter.
Rob
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Geplaatst: wo 07 apr 2021, 21:26
door Shadow
Je haalt je wat op je nek hoor Rob, nu is de mfb politie wakker

Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Geplaatst: wo 07 apr 2021, 22:33
door jeroen_d
Rob Dingen schreef:Hieronder het schema van de tegenkoppel lus.
Schermafbeelding 2021-04-07 om 15.32.42.png
En de meting van de tegenkoppel lus
Schermafbeelding 2021-04-07 om 15.34.56.png
Mooi en effectief. Een linkwitz transform, slim, geeft veel regelruimte met slechts 1 opamp, en dan twee notches met een simpel 1ste orde laagdoorlaatfilter.
Ben ook wel benieuwd wat er voor filtering in de openloop zit, dus datgene wat er gebeurt buiten de tegenkoppellus achter de sensor maar wat dus wel onderdeel uitmaakt van de totale feedbacklus. Ik bedoel niet input filters zoals het rumble filter natuurlijk want die hou je buiten de feedbackloop.
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Geplaatst: do 08 apr 2021, 11:26
door Rob Dingen
jeroen_d schreef:Rob Dingen schreef:Hieronder het schema van de tegenkoppel lus.
Schermafbeelding 2021-04-07 om 15.32.42.png
En de meting van de tegenkoppel lus
Schermafbeelding 2021-04-07 om 15.34.56.png
Mooi en effectief. Een linkwitz transform, slim, geeft veel regelruimte met slechts 1 opamp, en dan twee notches met een simpel 1ste orde laagdoorlaatfilter.
Ben ook wel benieuwd wat er voor filtering in de openloop zit, dus datgene wat er gebeurt buiten de tegenkoppellus achter de sensor maar wat dus wel onderdeel uitmaakt van de totale feedbacklus. Ik bedoel niet input filters zoals het rumble filter natuurlijk want die hou je buiten de feedbackloop.
Het enige wat achter de sensor zit is een notch op 20kHz en de mixer met een kleine capaciteit.
Rob
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Geplaatst: do 08 apr 2021, 11:32
door Rob Dingen
Shadow schreef:Je haalt je wat op je nek hoor Rob, nu is de mfb politie wakker

Boeien
Zal straks als ik tijd heb wel een meting posten op 0dB i.p.v -30dB want anders klopt het natuurlijk niet
Rob
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Geplaatst: do 08 apr 2021, 11:45
door jvenema
En misschien een screenshot ipv een foto, dan kun je extra goed zien dat het op 0dB zit en niet ergens anders

Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Geplaatst: do 08 apr 2021, 14:07
door jeroen_d
Rob Dingen schreef:jeroen_d schreef:Rob Dingen schreef:Hieronder het schema van de tegenkoppel lus.
Schermafbeelding 2021-04-07 om 15.32.42.png
En de meting van de tegenkoppel lus
Schermafbeelding 2021-04-07 om 15.34.56.png
Mooi en effectief. Een linkwitz transform, slim, geeft veel regelruimte met slechts 1 opamp, en dan twee notches met een simpel 1ste orde laagdoorlaatfilter.
Ben ook wel benieuwd wat er voor filtering in de openloop zit, dus datgene wat er gebeurt buiten de tegenkoppellus achter de sensor maar wat dus wel onderdeel uitmaakt van de totale feedbacklus. Ik bedoel niet input filters zoals het rumble filter natuurlijk want die hou je buiten de feedbackloop.
Het enige wat achter de sensor zit is een notch op 20kHz en de mixer met een kleine capaciteit.
Rob
En naar ik aanneem een versterker van sensor signaal en beschouw je die als integraal onderdeel van de sensor.
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Geplaatst: do 08 apr 2021, 14:18
door Rob Dingen
jeroen_d schreef:Rob Dingen schreef:jeroen_d schreef:
Mooi en effectief. Een linkwitz transform, slim, geeft veel regelruimte met slechts 1 opamp, en dan twee notches met een simpel 1ste orde laagdoorlaatfilter.
Ben ook wel benieuwd wat er voor filtering in de openloop zit, dus datgene wat er gebeurt buiten de tegenkoppellus achter de sensor maar wat dus wel onderdeel uitmaakt van de totale feedbacklus. Ik bedoel niet input filters zoals het rumble filter natuurlijk want die hou je buiten de feedbackloop.
Het enige wat achter de sensor zit is een notch op 20kHz en de mixer met een kleine capaciteit.
Rob
En naar ik aanneem een versterker van sensor signaal en beschouw je die als integraal onderdeel van de sensor.
Ik werk niet met een Jfet, op de sensor print zelf zit een opamp.
Daarna komt er op de main print de notch op 20kHz dan de versterker een fase draaier met keuze mogelijkheid en dan de mixer.
Ik moet het complete schema nog maken en een print ontwikkelen dan post ik dat hier.
Gebruik ook nog stroom sturing.
Rob
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Geplaatst: do 08 apr 2021, 14:53
door jeroen_d
ok, helder! versterking dus inderdaad geïntegreerd op de sensor.
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Geplaatst: do 08 apr 2021, 16:16
door ds23man
Rob, kan je dit mij even uitleggen:
"Hieronder is de woofer te zien en de meting.
De meting laat de openloop Rood zien zonder de sensor en de closed loop met sensor Witte lijn.
Het verschil tussen die 2 is dus de tegen koppeling 30dB en ik heb nog 6dB headroom.
Dat is voor een analoge MFB best hoog.
Grimm haalt met hun digitale MFB ook 30dB."
Een open loop meting doe je altijd met sensor! Kijk maar eens goed in de building bloks van Hans Mons.
Schat dat je met een correcte meting niet verder komt dan 12-15db feedback.
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Geplaatst: do 08 apr 2021, 17:53
door Shadow
Ah kijk, ik dacht al; 'wat duurt het lang voordat Gerhard komt vertellen dat het niks is, niks kan worden en nooit zal kunnen tippen aan wat geweldige Rob bedacht heeft en waar hij loopjongen voor mag spelen'
Ga je nu ook zoveel messen in z'n rug steken als je bij Chris gedaan hebt Gerhard?
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Geplaatst: do 08 apr 2021, 18:00
door Rene_Nhz
Mooi resultaat Rob.
Ik denk wat Gerhard bedoeld waar de openloop door 0dB gaat.
Zou het zoiets kunnen zijn?
Had je in VituixCAD nog geprobeerd om de loop te sluiten? Mbv de sensor response in een transfer functie kun je dit doen.
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Geplaatst: do 08 apr 2021, 18:19
door ds23man
Shadow schreef:Ah kijk, ik dacht al; 'wat duurt het lang voordat Gerhard komt vertellen dat het niks is, niks kan worden en nooit zal kunnen tippen aan wat geweldige Rob bedacht heeft en waar hij loopjongen voor mag spelen'
Ga je nu ook zoveel messen in z'n rug steken als je bij Chris gedaan hebt Gerhard?
Dat is wel een hele schijtopmerking Joram en laat zien dat je niets begrepen hebt over mechatronica en de daar bij behorende regellussen.
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Geplaatst: do 08 apr 2021, 18:31
door Shadow
Nee hoor ik snap prima wat er hier bedoeld wordt, maar op de een of andere manier wil bij jou niet door die eierschaal heen dat je mensen eens gewoon normaal moet behandelen in plaats van tot de grond proberen af te fikken, het eindigt altijd in hetzelfde bij jou; Gerhard heeft de grootste en moet hem bij iedereen in z'n gezicht duwen. We proberen er hier een leuke zelfbouw community op na te houden maar dat is aan jou niet besteed, je moet en je zal een ander de grond in duwen, hoeveel er dit forum daarom ook voor mijden.
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Geplaatst: do 08 apr 2021, 18:31
door ds23man
Goed ik ga dit nog een maal uitleggen. MFB is een feedbacklus. Om de uiteindelijke feedback te bepalen moet je een meting doen op een correcte wijze door de
TOTALE lus te onderbreken en signaal te injecteren en weer te meten.
Grof geschetst gaat dat zo:
Door een verschilmeting te doen tussen punt A en B bepaal je de feedback in db. Het handigst is dat om dat te doen om met een twee kanaals meting in Arta in de FR2 meetfunctie. Dit is de methode die iedere serieuze ontwikkelaar op MFB labs het doet. Of je moet het niet eens zijn met Hans Mons, de ontwikkelaar van de originele MFB luidspreker.
Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer
Geplaatst: do 08 apr 2021, 18:35
door ds23man
Shadow schreef:Nee hoor ik snap prima wat er hier bedoeld wordt, maar op de een of andere manier wil bij jou niet door die eierschaal heen dat je mensen eens gewoon normaal moet behandelen in plaats van tot de grond proberen af te fikken, het eindigt altijd in hetzelfde bij jou; Gerhard heeft de grootste en moet hem bij iedereen in z'n gezicht duwen. We proberen er hier een leuke zelfbouw community op na te houden maar dat is aan jou niet besteed, je moet en je zal een ander de grond in duwen, hoeveel er dit forum daarom ook voor mijden.

Ik stel alleen maar een vraag HOE er gemeten is en heb een bepaald vermoeden wat er fout is gegaan. Moet zeggen dat we over dit soort dingen op mfb labs er veel relaxter mee omgaan. Maar ja, daar hebben we veel minder last van stoorzenders.....