Pagina 1 van 1

Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."

Geplaatst: zo 04 apr 2021, 23:56
door IkBenIk
Hallo beste zelfbouwers. Ik leest alweer een tijdje mee op dit prachtige forum, en het is tijd voor een korte introductie. Twee letters is mijn naam, een E en een D met niks ertussen. Inmiddels pensionado, maar al als kind hanteerde ik de soldeerbout. Als twaalfjarige lukte het mij om een werkende versterker in elkaar te prutten. Toen nog met germanium transistoren, AD149 in de powerstage, ben er nog trots op. Later nog enkele jaren gewerkt als professioneel soldeerslaaf, maar uiteindelijk een ander vak gekozen. Met onregelmatige tussenpozen, meestal van vele jaren, krijg ik de zelfbouwkriebels. Ben nu aan het oriënteren voor een eindversterker. Elektronenbuizen lijken mijn aandacht te vragen, of is het mijn eigen wens naar nostalgie?

Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."

Geplaatst: ma 05 apr 2021, 0:24
door Henkjan
hallo Ed , welkom hier!

Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."

Geplaatst: ma 05 apr 2021, 8:58
door dre
Welkom!

En niets mis met een buizenversterker!

Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."

Geplaatst: ma 05 apr 2021, 9:00
door Barry2001
Welkom hier! Het belangrijkste wat je als
zelfbouwer nodig hebt heb je al: tijd :D

Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."

Geplaatst: ma 05 apr 2021, 16:45
door ds23man
Welkom. Als je nog wat tijd over hebt:


Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."

Geplaatst: ma 05 apr 2021, 17:34
door Pjotr
dre schreef:
Welkom!

En niets mis met een buizenversterker!
En nostalgie... :lol:

Welkom Ed. Gewoon lekker doen waar je lol in hebt :rock:

Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."

Geplaatst: ma 05 apr 2021, 20:42
door IkBenIk
Allen, dank voor het hartelijk welkom. :D
dre schreef:
En niets mis met een buizenversterker!
Eerste probleem waar ik tegenaan loop is een luxeprobleem; keuzestress. Na een eerste verkenning en een voorzichtige voorkeur richting KT88, push-pull in ultra-lineair mode. Duiken er zaken op als kathode feedback, hybride stuurtrappen, voedingen met/zonder vacuümdiodes, choke en zelfs stabilisatie.

Ik heb ook wat zorg over mijn weergevers, een set waar ik aan verknocht ben, Seas Excel drivers in D'Appolito configuratie, de nominale impedantie is 4 ohm. En hoe klinken gevoelige klassieke werken als de Moonlight Sonata eigenlijk op een buizeneindtrap?

Ed

Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."

Geplaatst: di 06 apr 2021, 9:07
door ray5150
Welkom, Ed.
Tja, het is jammer dat er momenteel geen luisterdagen zijn, dat zijn hele mooie momenten om inspiratie op te doen.
Misschien kun je je woonplaats opgeven bij je gegevens, wie weet is er iemand in je omgeving waar je eens (coronaproof natuurlijk) kunt gaan kijken en luisteren.

Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."

Geplaatst: di 06 apr 2021, 10:01
door Douwe84
Welkom Ed!

Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."

Geplaatst: di 06 apr 2021, 12:10
door Ah!buis
Een aktief forumlid erbij, mooi ! welkom.
Maar met pensioen en eindelijk meer vrije tijd :o , is meestal net andersom O:)
Ed, doet me denken aan een paard, maar zal wel niet, anders was 't zeker IkHinnIk geworden :lol:
Anne

Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."

Geplaatst: di 06 apr 2021, 13:19
door Jeroen211
IkBenIk schreef:
En hoe klinken gevoelige klassieke werken als de Moonlight Sonata eigenlijk op een buizeneindtrap?
Heel gevoelig natuurlijk, vooral als je het licht uitdoet en de buizen mooi ziet gloeien. Hangt ook af van de gevoeligheid van de hele versterker natuurlijk, de eindtrap zelf is niet zo gevoelig. En ik denk dat de Moonlight Sonata beter klinkt op een mooie vleugel dan op een buizeneindtrap. :) Sorry, maar ik moest wel lachen om je opmerking :)

Welkom Ed!

Jeroen

Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."

Geplaatst: di 06 apr 2021, 13:27
door Jeroen211
IkBenIk schreef:
Eerste probleem waar ik tegenaan loop is een luxeprobleem; keuzestress. Na een eerste verkenning en een voorzichtige voorkeur richting KT88, push-pull in ultra-lineair mode. Duiken er zaken op als kathode feedback, hybride stuurtrappen, voedingen met/zonder vacuümdiodes, choke en zelfs stabilisatie.
Dat herken ik wel. Er zijn zoveel ideeën en opties en aan alles kleven weer voordelen en nadelen. De perfecte keuze bestaat niet ben ik wel achter. Je moet maar gewoon iets kiezen en dat gaan bouwen, anders kom je nooit verder dan de oriëntatiefase.

Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."

Geplaatst: di 06 apr 2021, 13:58
door OpaBert
Welkom Ed
Grt
OpaBert vind buizen mooier dan Torren
je hoeft er niet eens een deksel op te om te maken om het er mooi uit te laten zien
En! ze klinken ook nog fijner .
Als ze uit ! staan zijn ze ook nog veel cooler O:)

Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."

Geplaatst: wo 07 apr 2021, 0:00
door IkBenIk
ray5150 schreef:
Welkom, Ed.
Tja, het is jammer dat er momenteel geen luisterdagen zijn, dat zijn hele mooie momenten om inspiratie op te doen.
Misschien kun je je woonplaats opgeven bij je gegevens, wie weet is er iemand in je omgeving waar je eens (coronaproof natuurlijk) kunt gaan kijken en luisteren.
Luisterdag lijkt me heel leuk, misschien komende zomer? Woon tegenwoordig in oost Groningen, kom ook nog wel eens in Amsterdam.
OpaBert schreef:
Welkom Ed
Grt
OpaBert vind buizen mooier dan Torren
je hoeft er niet eens een deksel op te om te maken om het er mooi uit te laten zien
En! ze klinken ook nog fijner .
Als ze uit ! staan zijn ze ook nog veel cooler O:)
Esthetisch winnen buizen met grote overmacht. Beeldschoon, gelijk oreaden welke de achterliggende ijzergebergten beschermen. Met vuur en vlam.
Ben ook van plan ze niet op te hokken, scharrelbuizen.

Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."

Geplaatst: wo 07 apr 2021, 0:32
door John P
Wel eens van Beesterzwaag gehoord? viewtopic.php?f=26&t=26799

Re: Meelezer roept "Hallo beste zelfbouwers."

Geplaatst: wo 07 apr 2021, 0:55
door IkBenIk
John P schreef:
Wel eens van Beesterzwaag gehoord? viewtopic.php?f=26&t=26799
Op de A7 staat een bord: "afslag 28 Beetsterzwaag Nijbeets", rij er wel eens langs.