Pagina 1 van 2

Monacor Little yellow cab

Geplaatst: za 20 feb 2021, 9:22
door Ryvm
Titelbild-1.jpg

In het kader van hergebruik van luidsprekers of welke nog op de plank liggen begonnen aan een bestaand ontwerp genaamd "little yellow cab" van Donhighend audio. Dit ontwerp is al enige jaren oud en is volgens mij in Duitsland redelijk veel nagebouwd.

De woofer in dit ontwerp is een kevlar type Sph-200KE van Monacor. De tweeter tevens van Monacor een DT-254 met aanpassing gemonteerd op een WG-300 waveguide. Het kastontwerp is gesloten wat zorgt voor strak laag. Wel wordt gebruik gemaakt van een grote seriecondensator voor de woofer om wat lager te komen. Ik ben benieuwd of ik die ook achterwege kan laten.

Hoe kom ik nu op dit ontwerp?

Ooit (20jaar geleden) heb ik veel speakers met Monacor drivers gebouwd. Zo ook een bandpass subwoofer met daarin jawel, 2x een SPH-200KE! Deze subwoofer stond hier nog op zolder en was niet goed ontworpen. Vandaar maar eens gekeken wat ik met de woofers kon maken. Ook de waveguides heb ik liggen. Op marktplaats stonden 6 stuks dt254 voor een leuk prijsje en werden door de verkoper gebracht ook nog. Spoelen en condensatoren heb ik inmiddels ook genoeg dus zo'n beetje alles compleet!

Hout gezaagd en hopelijk volgend weekend spelend!!

Re: Monacor Little yellow cab

Geplaatst: za 20 feb 2021, 10:00
door richard
Leuk project. De seriecondensator zou ik er wel tussen laten zitten.Dat is een essentieel onderdeel van het concept grote woofer in kleine kast. Maar je bent zelfbouwer; wat let je om het ook zonder te proberen. Je kan dan zelf bepalen wat je het best bevalt.

Re: Monacor Little yellow cab

Geplaatst: za 20 feb 2021, 13:43
door Ryvm
Wat betreft die seriecondensator, ik ben daar wat huiverig voor om er bipolaire elko's voor te gebruiken. En mkp zou erg duur worden. Is het een idee om deze soorten te combineren om geen/minder verliezen/vervorming te krijgen?

Re: Monacor Little yellow cab

Geplaatst: za 20 feb 2021, 15:37
door John P
Als je gladde elco's gebruikt zal het wel meevallen. Er is een ongefundeerde vuistregel die zegt dat 10% MKP het beste is qua kosten versus meerwaarde.

Re: Monacor Little yellow cab

Geplaatst: za 20 feb 2021, 15:45
door Ryvm
Top, bedankt, dat moet zeker lukken!
John P schreef:
Als je gladde elco's gebruikt zal het wel meevallen. Er is een ongefundeerde vuistregel die zegt dat 10% MKP het beste is qua kosten versus meerwaarde.

Re: Monacor Little yellow cab

Geplaatst: za 20 feb 2021, 16:28
door Ryvm
Toch zeker het moeilijkste gedeelte om te maken, de adaptorringen voor de waveguide. Zeker met een stukje rest hout. 9mm goedkoop multiplex gaat niet heel erg lekker met cirkels frezen :x
IMG_20210220_162532906.jpg

Re: Monacor Little yellow cab

Geplaatst: za 27 feb 2021, 21:12
door Ryvm
Nog niet spelend maar toch stuk verder gekomen.

Paar kleine aanpassingen gedaan aan het ontwerp. Het heet tenslotte zelfbouw natuurlijk.

Ipv het T stuk als bracing te gebruiken heb ik een raampje gemaakt welke ook de baffle ondersteund. Dit raam is niet precies passend gemaakt maar met een paar mm ruimte rondom zodat de ruimte met blijvend elastische lijmkit gevuld kan worden. Het idee is om een dempende werking te creëeren. Nu de kastjes dicht zitten is het effect merkbaar met de kloptest. Klinkt best massief!

Ook de baffle heb ik gemaakt van 25mm mdf IPV 18mm. Zo blijft er meer hout over na het verzinken van de woofer.

Morgen hopelijk de gaten erin en schuine kanten afzagen.
IMG_20210227_161003882.jpg
IMG_20210227_161013721.jpg
IMG_20210227_202143896.jpg
IMG_20210227_092105956.jpg

Re: Monacor Little yellow cab

Geplaatst: zo 28 feb 2021, 16:47
door Ryvm
En inmiddels klaar om te meten :yeah:

Helaas waren alle 6 dt254 tweeters defect :think: dus over op plan b.
De waveguides zaten samen met de monacor dt300 tweeters in 10inch topjes. Dus dan maar eens kijken wat daar mee mogelijk is in dit ontwerp.
IMG-20210228-WA0009.jpeg
IMG-20210228-WA0007.jpeg

Re: Monacor Little yellow cab

Geplaatst: zo 28 feb 2021, 17:19
door Walt
Had je die tweeters niet even getest dan toen die verkoper ze kwam brengen? Wel bizar dat ze alle 6 kapot blijken te zijn...

Re: Monacor Little yellow cab

Geplaatst: zo 28 feb 2021, 17:48
door Ryvm
Walt schreef:
Had je die tweeters niet even getest dan toen die verkoper ze kwam brengen? Wel bizar dat ze alle 6 kapot blijken te zijn...
Gelukkig is het een goede verkoper dus ze mogen terug. Dan bestel ik maar een paar nieuwe. Ook direct maar een paar nieuwe waveguides er bij. De nu gebruikte mist een hoekje 8-[ Kost de kop ook niet...
image-24-02-2021_19-42-06-78.jpg
image-24-02-2021_19-43-11-75.jpg

Re: Monacor Little yellow cab

Geplaatst: zo 28 feb 2021, 20:51
door Ryvm
Even een aantal metingen uitgevoerd. Ik heb deze meting in de loods gemaakt waar een hoop spullen laag op de grond staan. Meting gedaan 1.80 mtr vanaf de grond. Close range gemeten 10cm vanaf hart drivers. Ook impedantie plot is hier te zien.
closerange+imp.jpg
Ook metingen gedaan 1 mtr vanaf speaker in centrum tussen drivers. Als ik een de gated respons wil zien waar zet ik dan mijn markers?
impulseresp.jpg

Re: Monacor Little yellow cab

Geplaatst: di 02 mar 2021, 7:09
door SARK
Ryvm schreef:
Gelukkig is het een goede verkoper dus ze mogen terug.
Mwah .... ik vind dit niet echt een "goede" verkoper hoor, als ik luidspreker units verkoop dan test ik ze nog even vlak voordat ik ze ga inpakken voor transport. Ale zes stuk, da's geen ongelukje of toeval.

Re: Monacor Little yellow cab

Geplaatst: di 02 mar 2021, 8:14
door Ryvm
SARK schreef:
Ryvm schreef:
Gelukkig is het een goede verkoper dus ze mogen terug.
Mwah .... ik vind dit niet echt een "goede" verkoper hoor, als ik luidspreker units verkoop dan test ik ze nog even vlak voordat ik ze ga inpakken voor transport. Ale zes stuk, da's geen ongelukje of toeval.
Haha ze zijn helaas niet allemaal zo als jou :D

Ik ben al lang blij dat ie ze terug neemt. Hij woont niet ver hier vandaan, dat scheelt ook. Maar dat de tweeters gerookt hebben is zeker!

Re: Monacor Little yellow cab

Geplaatst: di 02 mar 2021, 8:38
door Ryvm
Gister filter ontworpen in vituixcad ivm andere tweeter en in elkaar geknutseld.

En het speelt! En hoe? Nou vooral strak. Diep laag is er niet. Maar liever strak dan flubberlaag. Te danken aan de gesloten kast. Rendement is laag, zeker in verhouding tot de 12inch lcr's :o

IMG_20210301_204753697.jpg
IMG_20210301_204709186.jpg

Re: Monacor Little yellow cab

Geplaatst: di 02 mar 2021, 9:29
door Da Freeze
Dat ziet er al mooi uit. Waar wil je de speakers voor gebruiken?

Re: Monacor Little yellow cab

Geplaatst: di 02 mar 2021, 10:48
door Ryvm
Da Freeze schreef:
Dat ziet er al mooi uit. Waar wil je de speakers voor gebruiken?
Waarschijnlijk in de woonkamer. Is een kleine woonkamer van ongeveer 4x4. Ze vervangen dan de saai klinkende Tannoy S6'en.

Laag zal dan ondersteund worden door een Rel Q201 Subwoofer.

Als het bevalt wil ik er ook een centerspeaker bij maken, dan met 1 of 2 16cm drivers.

Re: Monacor Little yellow cab

Geplaatst: di 02 mar 2021, 22:23
door Ryvm
Vandaag het filter gemeten. Kijk en oordeel zelf... lijkt mij best netjes en zo klinkt het ook :D

Nu wachten op nieuwe DT-254 tweeters en WG-300 waveguides en dan kijken of de bult rond 10khz ook weg kan.


Schema Filter
LYC XO-schema-2.png

Simulatie
LYC SPL.png

Gemeten FR
eindresfilter.jpg

Re: Monacor Little yellow cab

Geplaatst: wo 03 mar 2021, 7:35
door koenjer
Ryvm schreef:
Gister filter ontworpen in vituixcad ivm andere tweeter en in elkaar geknutseld.

En het speelt! En hoe? Nou vooral strak. Diep laag is er niet. Maar liever strak dan flubberlaag. Te danken aan de gesloten kast. Rendement is laag, zeker in verhouding tot de 12inch lcr's :o


IMG_20210301_204753697.jpg
IMG_20210301_204709186.jpg
Gave 12 inchers! Heb je daar meer info over?

Re: Monacor Little yellow cab

Geplaatst: wo 03 mar 2021, 8:37
door Ryvm
koenjer schreef:
Gave 12 inchers! Heb je daar meer info over?
Is zelfbouw :P

zie viewtopic.php?f=6&t=28760

Re: Monacor Little yellow cab

Geplaatst: zo 28 nov 2021, 22:27
door Ryvm
Ben hier al een poosje mee aan het spelen en ik denk dat ik toch een paar betere tweeters wil proberen, mid/laag is prachtig maar het hoog mag beter.
Wellicht toch een paar Dt254 of een paar xt25 ringradiators er in welke ook goed schijnen te werken in de WG300 waveguide.

Eerst een plaatje van de frequentie response onder 0-60 graden horizontaal.
LYCfilter-Hor0-60.jpg

Re: Monacor Little yellow cab

Geplaatst: ma 29 nov 2021, 9:51
door Douwe84
Ryvm schreef: zo 28 nov 2021, 22:27

Wellicht toch een paar Dt254 of een paar xt25 ringradiators er in welke ook goed schijnen te werken in de WG300 waveguide.
Wellicht bekend maar Heissmann heeft een aantal betaalbare tweeters in waveguide getest :)

https://heissmann-acoustics.de/en/hocht ... waveguide/

Re: Monacor Little yellow cab

Geplaatst: ma 29 nov 2021, 17:13
door OWC
Ryvm schreef: zo 28 feb 2021, 20:51
Ook metingen gedaan 1 mtr vanaf speaker in centrum tussen drivers. Als ik een de gated respons wil zien waar zet ik dan mijn markers?
Tot waar de eerste reflectie te zien is.

Praktisch kun je dat doen door eerst naar de tweeter te kijken, dat bepaalt je eerste punt van je window.
Daarna naar de woofer, zet je punt op dezelfde waarde en maak je de gate steeds groter totdat je reflecties begint te zien.

Soms kun je dit ook redelijk zien in de impuls of stap responsie.
Tegenwoordig doe ik dit gelijk in VituixCAD, gaat wat makkelijker.

Re: Monacor Little yellow cab

Geplaatst: zo 19 feb 2023, 12:10
door Ryvm
Veel geleerd in tussentijd en inmiddels zijn ze dan echt klaar en opgesteld in de woonkamer waar ze toch heel goed combineren met een kleine Denon CEOL Receiver van 30watt per kanaal. Strak laag niet teveel maar wel heel diep. Hoog zou ik nog iets terug kunnen nemen maar vind het wel passen bij dit systeem. Meting uitgevoerd met (geleende)audix mic ivm slechte calibratie file dayton. Even een paar plaatjes:
Lyc af
Lyc af
Matzwart Spuiten
Matzwart Spuiten
Gemeten eindresultaat
Gemeten eindresultaat
Simulatie
Simulatie
Schema
Schema

Re: Monacor Little yellow cab

Geplaatst: zo 19 feb 2023, 13:15
door Walt
Wow, dat overname punt is heel erg fraai geworden.

Re: Monacor Little yellow cab

Geplaatst: zo 19 feb 2023, 13:33
door Douwe84
Idd, precies mijn gedachte. Aardig op los gefilterd :)

Mooie speaker zo!