Pagina 1 van 1

dikte voedingdraad autoversterker...

Geplaatst: di 07 nov 2006, 12:12
door Maarten
ik wou graag weten wat voor draaddikte ik moet gebruiken voor m'n autoversterker. Voor de 12v aansluiting dus

Het is een 4x 80 watt versterker, maar ik ga maar 1 kanaal gebruiken voor de sub, eigenlijk 2 want ik wou hem bruggen, dus 180 watt max. (hoe doe je dat nog maar... :oops: beide plussen van kanaal 1 en 2 ofzo?)

Meestal ligt er, mijns inzien, een beetje overdreven dikte naar de eindversterker, vandaar... :?

Geplaatst: di 07 nov 2006, 12:26
door Henkjan
hangt van de lengte af. op de site van Bertje is een handig tooltje daarvoor:
http://www.12vhifi.nl/kabelframe.html

Geplaatst: di 07 nov 2006, 12:59
door Maarten
Henkjan schreef:
hangt van de lengte af. op de site van Bertje is een handig tooltje daarvoor:
http://www.12vhifi.nl/kabelframe.html
Voor elke vraag een site :lol: , Thanx

(offtopic heb je ook nog een link voor een beschermrooster voor woofers)

Geplaatst: di 07 nov 2006, 13:32
door Henkjan
denk dat je lokale car-hifi boer die wel zal hebben? of anders Speaker&Co in elk geval

Re: dikte voedingdraad autoversterker...

Geplaatst: di 07 nov 2006, 22:08
door hovingtim
Maarten schreef:
Het is een 4x 80 watt versterker, maar ik ga maar 1 kanaal gebruiken voor de sub, eigenlijk 2 want ik wou hem bruggen, dus 180 watt max. (hoe doe je dat nog maar... :oops: beide plussen van kanaal 1 en 2 ofzo?)
Bruggen is heel makkelijk maar kijk eerst of de versterker die je hebt brugbaar is. Bij sommige versterkers is dat een kwestie van een schakelaar omhalen bij andere versterkers wordt het automatisch gedaan.

Brug 2 kanalen naar 1 doe je doormiddel van bij 1 kanaal de + te pakken en bij de andere kanaal de -.

Geplaatst: di 07 nov 2006, 23:06
door Maarten
Bij mijn versterker (magnat classic 360) is er een schakelaar met de keuze 2, 3, of 4.

keuze voor 2 is dus kanaal 1 en 2 gebrugt en kanaal 3 en 4 gebrugt.

maar bij keuze voor 3, is dan kanaal 1 en 2 gewoon en kanaal 3 en 4 gebrugt of andersom :?

keuze 4 spreekt voor zich...

Geplaatst: di 07 nov 2006, 23:46
door hovingtim
stand 3 betekend kanaal 1+2 gebrugt en 3 en 4 gewoon normaal :wink:

Geplaatst: wo 08 nov 2006, 8:09
door Maarten
hovingtim schreef:
stand 3 betekend kanaal 1+2 gebrugt en 3 en 4 gewoon normaal :wink:
aha, ik ga t proberen, Thanx :P

Geplaatst: wo 08 nov 2006, 22:49
door teacher
Over je draad:

minimaal 10 kwadraat (liefst 16), kort vanaf de accu zekeren, en ook een massa aanleggen van 10 of 16 kwadraat naar een goed massa punt (gordelbout oid).

t.

Geplaatst: wo 08 nov 2006, 23:14
door CarloPJB
En dan de auto onder de bout even blank schuren!

Geplaatst: do 09 nov 2006, 10:26
door hovingtim
Daarna de draad goed monteren en de plek inspuiten met tectyl tegen verdere roest vorming

Geplaatst: do 09 nov 2006, 11:40
door JuuL
Niet het chassis als gnd gebruiken.
Twee draden naar de accu laten lopen, dan heb je het minste last van storingen.

Geplaatst: do 09 nov 2006, 11:45
door Maarten
k heb net ff 10mm2 draad gehaald... ruim voldoende voor mijn vermogen en lengte, maar eerst nog ff een subkistje bouwen (hmm) :-k .
en dan de boel erin gooien

k ga denk ik ook m'n voor speakers op de versterker aansluiten, en de tweeters wel gewoon via de HD, spelen die straks ook wat strakker :)

bedankt voor alle hulpvolle tips =D>

Geplaatst: za 11 nov 2006, 14:31
door Robi-One
JuuL schreef:
Niet het chassis als gnd gebruiken.
Twee draden naar de accu laten lopen, dan heb je het minste last van storingen.
De routing van de kabels is veel belangrijker voor het voorkomen van storingen. De RCA kabels zo ver mogelijk van de plus en min af. Indien ze elkaar toch tegen komen vooral niet parrallel laten lopen, maar zo haaks mogelijk kruizen.

Geplaatst: za 11 nov 2006, 14:50
door JuuL
Robi-One schreef:
JuuL schreef:
Niet het chassis als gnd gebruiken.
Twee draden naar de accu laten lopen, dan heb je het minste last van storingen.
De routing van de kabels is veel belangrijker voor het voorkomen van storingen.
Alle stoorstromen die door het carroserie lopen lopen ook door de gnd van je versterker als je het carroserie als gnd neemt.
Door de weerstand (gemeenschappelijke impedantie) van de carroserie worden deze stromen omgezet naar spanningen en krijg je deze op je voeding van je versterker.
Ach maar goed, het kan zijn dat je storing krijgt maar het kan ook zijn dat je helemaal geen storing hoort.
De RCA kabels zo ver mogelijk van de plus en min af. Indien ze elkaar toch tegen komen vooral niet parrallel laten lopen, maar zo haaks mogelijk kruizen.
Dat ligt er ook maar net aan. Als de RCA kabels zijn afgeschermt maakt het weinig uit, het kan zelfs beter zijn om kabels langs elkaar te leggen om de aardlus zo klein mogelijk te houden.

Geplaatst: za 11 nov 2006, 15:33
door Henkjan
JuuL schreef:
De RCA kabels zo ver mogelijk van de plus en min af. Indien ze elkaar toch tegen komen vooral niet parrallel laten lopen, maar zo haaks mogelijk kruizen.
Dat ligt er ook maar net aan. Als de RCA kabels zijn afgeschermt maakt het weinig uit, het kan zelfs beter zijn om kabels langs elkaar te leggen om de aardlus zo klein mogelijk te houden.
nou, als er 40A door een kabel gaat geeft dat een aadig magneetveld... en hoe goed ook afgescherm de RCA ook is, als ze daar niet naast liggen pakken ze minder storing op

Geplaatst: za 11 nov 2006, 15:55
door JuuL
Je hebt gelijk, ik hou me wel stil :P