Pagina 1 van 1
Vifa rolranden vervangen, 17WP200, MP-130, P13WH
Geplaatst: di 19 jan 2021, 20:04
door Douwe84
Ik heb een tijd terug van Arno een
setje Vifa 17 WP 200 overgenomen, voor nop want de randen waren hard. Klopte helemaal, ik trok ze zo van de conus en het chassis af.
Nu heb ik bij Speakerrepairshop een setje
randen en
lijm gekocht
Van Wouter kreeg ik de tip om met een batterij de conus in te trekken en zo de rand rustig op het chassis te kunnen lijmen. vervolgens de conus naar buiten laten komen om deze met de nieuwe rand te verlijmen.
We kwamen er niet helemaal uit met de lijm, dit heb ik aan Pjotr gevraagd maar ook wij kwamen er niet helemaal uit.
Het gaat namelijk om een polyprop conus, deze schijnt minder lekker te lijmen zijn met de "normale" lijm die hiervoor gebruikt wordt.
Dus de vragen
Is deze lijm geschikt?
Voor het lijmen conus en chassis schoon maken met alcohol ? of heb ik dan een conus die zacht wordt...
Eerst lijmen op de conus, kan ik er zoals in de beschrijving op speakerrepairshop gewoon gewicht op zetten? of met een batterij de conus omhoog laten komen?
Ben benieuwd, dan heb ik in de avondklokuurtjes weer wat te doen

Re: Vifa 17 WP 200 rolranden vervangen
Geplaatst: di 19 jan 2021, 20:08
door wouter
Ik raadde de Pattex met activator stick aan, maar ik heb gehoord dat de lijm ook hecht op polyprop.
Je kunt op een plekje onder de lip het reinigen testen, dus de conus waar de surround lip overheen komt.
En heel eerlijk, als je het als geheel los kunt trekken dan zal reinigen minder noodzakelijk zijn dan bij een vieze plakkerige foamrand.
Re: Vifa 17 WP 200 rolranden vervangen
Geplaatst: di 19 jan 2021, 21:36
door Douwe84
Klopt, had je ook gezegd. ik las het topic van de "verkoop" van deze set nog eens door en daar werd het ook nog eens gezegd.
Uiteindelijk maar gewoon aan de gang gegaan, tegen m'n aard in want ik kauw dingen uit voordat ik het doe...
Ik had de juiste maten schaaltjes in huis voor binnen en buitenrand, dat scheelt een hoop.
Rand van de conus wel met alcohol en een wattenstaafje gedaan, hier zat op de rand van de oude rolrand best wat troep. na 30 jaar is dat niet gek denk ik.
Conus en rolrand met lijm ingesmeerd en voorzichtig er op gelegd
schaaltje er op gezet en batterij gebruikt om meer druk te geven omhoog.
Na 30 min er af gehaald en buitenrand in de lijm gedaan
Batterij er af en 4 punten aangedrukt.
Centrering getest en schaaltje op de buitenrand gezet met wat extra gewicht.
Kwartier later leek het al vast te zitten, 5 hz testtoon er op gezet en dat ging zonder bijgeluiden.
Lijkt gelukt te zijn dus. nu uitharden met gewicht er op.
Re: Vifa 17 WP 200 rolranden vervangen
Geplaatst: di 19 jan 2021, 22:21
door Pjotr
Ben benieuwd of het vast blijft zitten en voor hoe lang. Ik heb zelf 2 jaar terug een stel ScanSpeak 18W/8543-00 Laten repareren door Audiolab in Friesland. Dat PP durfde ikzelf toch niet aan en zeker omdat dit een stel befaamde Proac's betrof van iemand anders. Moet zeggen dat dat wel heel goed gedaan was door Ruud. Maar geen idee wat voor lijm hij gebruikt heeft. Ziet er een beetje als houtlijm uit. Zal dus wel een vinyl gebaseerde lijm zijn. Voor hard PP is er wel speciale primer te koop om het beter verlijmbaar te maken.
Re: Vifa 17 WP 200 rolranden vervangen
Geplaatst: wo 20 jan 2021, 10:19
door Douwe84
Ik ben ook benieuwd! mocht het toch weer los komen ga ik wel voor de lijm die jij voorstelde.
Vanavond de andere doen, er zijn ook 2 setjes 5 inch vifa's met dergelijke problemen onderweg. kan ik mooi op oefenen...
Re: Vifa 17 WP 200 rolranden vervangen
Geplaatst: wo 20 jan 2021, 21:07
door Douwe84
2e ook gedaan, die ging wat soepeler.
Wanneer mag hij aanlopen als je een kant indrukt? er zit heel iets verschil bij de eerste maar dan moet je wel een paar mm indrukken en met testtoon op redelijk volume hoor geen bijgeluiden. 5Hz en 50Hz geprobeerd.
Re: Vifa 17 WP 200 rolranden vervangen
Geplaatst: wo 20 jan 2021, 21:17
door Pjotr
Met de hand indrukken is geen betrouwbare methode. Als je met 10 Hz hem flink laat wapperen en je hoort geen schuurgeluiden als je hem 360 graden ronddraait is het goed.
Re: Vifa 17 WP 200 rolranden vervangen
Geplaatst: wo 20 jan 2021, 22:37
door Douwe84
Heb ze beide getest, geen bijgeluiden. Wat is flink wapperen? xmax 4,5mm die heb ik wel gehaald denk ik...
Re: Vifa 17 WP 200 rolranden vervangen
Geplaatst: do 21 jan 2021, 18:55
door wouter
kun je posten welke randen je voor de 5,25" hebt? en linkje naar de lijm

Re: Vifa 17 WP 200 rolranden vervangen
Geplaatst: do 21 jan 2021, 19:44
door Douwe84
Randen heb ik nog niet maar
dit zijn de juiste als het goed is MP130 heb ik binnen, nummer op driver komt overeen met die in de link
ik heb
deze lijm gebruikt
er is nog een setje P13WH-10-04 onderweg, die gebruikt de zelfde randen als het goed. hebben wel wat meer liefde nodig

Re: Vifa 17 WP 200 rolranden vervangen
Geplaatst: do 21 jan 2021, 21:20
door Douwe84
Dit kwam ook zo los, rand knetterhard.
Voor mn gevoel is de tolerantie voor deze kleiner, kan dat?
Is het een idee eerste de buitenrand te lijmen en daarna de binnenrand en met batterij naar buiten drukken om te centreren? Of is dat gedoemd te mislukken...
Re: Vifa 17 WP 200 rolranden vervangen
Geplaatst: vr 22 jan 2021, 14:03
door wouter
ja, eerst de buitenrand!
je hebt immers (aanname) geen ruimte om te centreren in deze korf, de rand valt er vast op de mm strak in.
Heb je een linkje naar de randen? Heb hier ook een paartje P13WH liggen met harde randen...
Perfecte unit om baffle effecten in kaart te brengen, tussen 300 en 3000hz helemaal neutraal van zichzelf.
Re: Vifa 17 WP 200 rolranden vervangen
Geplaatst: vr 22 jan 2021, 14:32
door Douwe84
wouter schreef:ja, eerst de buitenrand!
je hebt immers (aanname) geen ruimte om te centreren in deze korf, de rand valt er vast op de mm strak in.
Heb je een linkje naar de randen? Heb hier ook een paartje P13WH liggen met harde randen...
Perfecte unit om baffle effecten in kaart te brengen, tussen 300 en 3000hz helemaal neutraal van zichzelf.
Helder. hoe fixeer ik dan de binnenrand, er moet wel een beetje tegendruk op lijkt me, hoe voorkom ik dat t scheef gaat ?
link:
https://www.repairyourspeakers.com/nl/f ... 6-10000025
Re: Vifa 17 WP 200 rolranden vervangen
Geplaatst: vr 22 jan 2021, 14:36
door wouter
Je hebt in principe voldoende aan het eerste contact nadat je de conus van de min af haalt, in rust is alles al gecentreerd want de spider is nooit los geweest.
Je kunt terwijl de lijm droogt de conus inwaards drukken, of met signaal. Evt wat corrigeren.
Vertrouw je het niet centreren dan met 3 of 4 knijpers en lijm daar tussen vast. Na droger de rest, maar is niet nodig verwacht ik.
Re: Vifa 17 WP 200 rolranden vervangen
Geplaatst: vr 22 jan 2021, 14:40
door Douwe84
Ok, dus: buitenrand lijmen, wachten. conus intrekken, binnenrand vol kliederen en conus omhoog laten komen. Evt met een paar Hz even laten "centreren"
Re: Vifa 17 WP 200 rolranden vervangen
Geplaatst: ma 15 mar 2021, 21:53
door Douwe84
wouter schreef:Je hebt in principe voldoende aan het eerste contact nadat je de conus van de min af haalt, in rust is alles al gecentreerd want de spider is nooit los geweest.
Je kunt terwijl de lijm droogt de conus inwaards drukken, of met signaal. Evt wat corrigeren.
Vertrouw je het niet centreren dan met 3 of 4 knijpers en lijm daar tussen vast. Na droger de rest, maar is niet nodig verwacht ik.
Vandaag de mp-130 gedaan, de randen zijn net een mm kleiner dus je moet goed opletten met lijmen dat t netjes zit.
Werd een beetje geklieder met een sateprikker de rand omhoog en dan lijm er op kwasten maar t zit allemaal goed geloof ik, morgen even goed testen.
Re: Vifa 17 WP 200 rolranden vervangen
Geplaatst: ma 15 mar 2021, 22:54
door wouter
cool, en morgen foto's toevoegen

Re: Vifa 17 WP 200 rolranden vervangen
Geplaatst: di 16 mar 2021, 7:53
door Douwe84
Op de foto lijkt het erger gelukkig. De lijm laat zich van de rand pulken, dat geeft ook te denken over hoe vast het echt zit maar ik ga t meemaken
Re: Vifa 17 WP 200 rolranden vervangen
Geplaatst: di 16 mar 2021, 13:26
door Kappa7
Dat ziet er keurig uit toch.
Re: Vifa 17 WP 200 rolranden vervangen
Geplaatst: di 16 mar 2021, 13:52
door markbakk
Netjes! Niks aan doen. En de lijm laat zich zeker los pulken, met PP (en PE) heb je nu eenmaal de ellende dat je wel kunt plakken maar niet kunt lijmen. Maar plakken kan genoeg zijn.
Re: Vifa 17 WP 200 rolranden vervangen
Geplaatst: di 16 mar 2021, 14:32
door pappaleo
Mooi man

Re: Vifa 17 WP 200 rolranden vervangen
Geplaatst: di 16 mar 2021, 18:23
door Douwe84
Ben eigenlijk ook wel tevreden haha
Re: Vifa 17 WP 200 rolranden vervangen
Geplaatst: do 18 mar 2021, 9:19
door timpert
Terecht, ziet er netjes uit!
Re: Vifa 17 WP 200 rolranden vervangen
Geplaatst: vr 19 mar 2021, 14:50
door SARK
Idd niets aan doen en de flupjes die nu nog zichtbaar zijn voor lief nemen.
Re: Vifa rolranden vervangen, 17WP200, MP-130, P13WH
Geplaatst: zo 21 mar 2021, 12:46
door wouter
Keurig!
met een sateprikker draaide ik tijdens het drogen van de lijm rondom overtollig lijm, dan trek je zonder kans op draaien op de conus al het overtollige weg.
Die randen zijn wel kleiner dan origineel, er zat tussen de buitenlip en korf origineel geen mm speling. Dit maakt de kans op fouten groter. Dat is alleen handig als je eerst de rolrand met de binnenlip aan de conus lijmt, en later wil centreren. Lijkt me geen noodzakelijke volgorde met deze unit.
Ik ga ook randen bestellen!