Pagina 1 van 1

Welke condensator bij een LM3886?

Geplaatst: ma 11 jan 2021, 9:38
door Sandokan
Goedemorgen,


Ik ben ook nog bezig met een LM3886 versterkertje. En alhoewel het veel goedkoper is een kant en klaar ding te bestellen maak ik hem zelf. Ik stuit daarbij op Neurochrome - Taming the LM3886 en 'A complete guide to design and build a hifi lm3886 amplifier' van http://www.circuitbasics.com.

Daar wijken ze af van de traditionele 100nf ontkoppelcondensator als laatste in de voeding omdat de componenten door pootlengte niet dichtbij genoeg de IC geplaatst kunnen worden. Zij adviseren een X7R van 4,7 uF.

Een X7R met een waarde van 4,7 uF worden niet geleverd door mijn leverancier. Nu heb ik drie alternatieven:

- 100nf filmcondensator.
- 4,7 uF filmcondensator (Wima Mks2 63v 4,7Uf polyester).
- 1.0 uF X7R.

Vragen:
- Past een filmcondensator even goed / beter als een X7R?
- Of kan ik beter voor de X7R kiezen met een lagere waarde?

Re: Welke condensator bij een LM3886?

Geplaatst: ma 11 jan 2021, 10:26
door Pjotr
Je moet daar sowieso geen X7R nemen. Dat is een materiaal wat erg spanningsgevoelig is en je beter alleen in digitale spullen kunt gebruiken. 100nF MKP polypropyleen film doet het prima daar. Je moet ze wel zo dichtbij mogelijk zetten, dat wel. Maar dat je ze niet dichtbij genoeg zou kunnen zetten vanwege de pootlengte is echt een gevalletje van roomser willen zijn dan de Paus. Ik gebruik daar standaard 100nF/50V C0G/NP0 (C-nul-G / N-P-nul) i.c.m. een gewone 10uF elco.

Re: Welke condensator bij een LM3886?

Geplaatst: ma 11 jan 2021, 10:31
door Sandokan
Dank je. Gewoon een film C dus.

Maar als ik toch bezig ben kan ik net zo goed een hogere waarde pakken, toch? Of ben ik nu echt eigenwijs?

Re: Welke condensator bij een LM3886?

Geplaatst: ma 11 jan 2021, 10:33
door Pjotr
Vind ik niet echt een reden. Heb je een wat beter onderbouwde?

Re: Welke condensator bij een LM3886?

Geplaatst: ma 11 jan 2021, 11:43
door Sandokan

Re: Welke condensator bij een LM3886?

Geplaatst: ma 11 jan 2021, 11:58
door Pjotr
Ja, die knul kennen we al een tijdje :D

Re: Welke condensator bij een LM3886?

Geplaatst: ma 11 jan 2021, 12:01
door Sandokan
Dus gewoon 100nf?

Re: Welke condensator bij een LM3886?

Geplaatst: ma 11 jan 2021, 12:51
door Shadow
Sandokan schreef:
Goedemorgen,


Ik ben ook nog bezig met een LM3886 versterkertje. En alhoewel het veel goedkoper is een kant en klaar ding te bestellen maak ik hem zelf. Ik stuit daarbij op Neurochrome - Taming the LM3886 en 'A complete guide to design and build a hifi lm3886 amplifier' van http://www.circuitbasics.com.

Daar wijken ze af van de traditionele 100nf ontkoppelcondensator als laatste in de voeding omdat de componenten door pootlengte niet dichtbij genoeg de IC geplaatst kunnen worden. Zij adviseren een X7R van 4,7 uF.

Een X7R met een waarde van 4,7 uF worden niet geleverd door mijn leverancier. Nu heb ik drie alternatieven:

- 100nf filmcondensator.
- 4,7 uF filmcondensator (Wima Mks2 63v 4,7Uf polyester).
- 1.0 uF X7R.

Vragen:
- Past een filmcondensator even goed / beter als een X7R?
- Of kan ik beter voor de X7R kiezen met een lagere waarde?

Waarom geen ontwerpje van Peter pakken;

viewtopic.php?f=7&t=29248

Gaat oneindig veel meer luisterplezier geven dan een standaard 3886 :wink:

Re: Welke condensator bij een LM3886?

Geplaatst: ma 11 jan 2021, 12:58
door Sandokan
Dat wordt de volgende.