Restauratie KEF Reference 104/2
Geplaatst: zo 10 jan 2021, 19:42
Ik ben op een leuke manier in het bezit gekomen van een stel KEF Reference 104/2 speakers.
Ooit waren deze nieuw ver buiten mijn financiële bereik maar nu door toeval toch nog op mijn pad gekomen.
Echter hebben deze speakers wel weer wat meer dan alleen liefde en aandacht nodig om weer op het niveau te komen wat ze ooit hadden.
Naast dat de kasten duidelijk sporen van de jaren laten zien is er op het mechanische en elektrische vlak ook nog wat werk te verzetten.
Alles werkt nog maar het zal me verbazen als de condensatoren nog binnen de specificaties zijn.
Verder is de tweeter niet helemaal fris meer en moet de ferrofluit vervangen worden.
Een ander ding zijn de surrounds van de bas speaker die zijn vergaan en moeten vervangen worden.
Het filter is redelijk complex en bevat wel er veel onderdelen.
Ik heb overwogen om de condensatoren te vervangen voor bvb mundorf maar dat gaat nu direct te kostbaar worden en ik vraag me af of dat wel zin zal hebben.
Ik zal dus eerst de componenten losnemen en meten of deze nog aan de specificaties voldoen en zo niet vervangen voor een vergelijkbaar exemplaar.
Dan de tweeter (T33) daarvan is de een duidelijk wat doffer dan de ander en na de 35 jaar zal de ferrofluit wel dikker geworden zijn dus het plan is om deze open te maken en de ferrofluit te vervangen.
Een andere optie is natuurlijk om de tweeter te vervangen maar daarmee zou dan van het originele ontwerp worden afgeweken.
Volgende is de bas driver die werken allemaal nog maar de rolrand in het centrum is vergaan en moet vervangen worden. De ferrofluit en de rolranden zijn inmiddels besteld en staan als eerste klussen op de lijst.
Daarmee is het mechanische deel afgerond.
Als dan toch de kasten uit elkaar zijn gaat ook het filter meteen onder handen genomen worden.
Volgende stap wordt dan de buitenkant. Het fineer is nog wel aardig en met een beetje plamuur en een nieuw laagje verf zou het al weer heel aardig zijn maar is niet wat ik mooi vind.
Ik overweeg dus om de buitenzijde in hoogglans zwart te spuiten.
Daarvoor zullen dus dan ook nog de midden toners verwijdert moeten worden en alles mooi glad geschuurd worden.
Allemaal goed te doen dus.
Na dit alles zal dan de keuze gemaakt moeten worden met welke speakers ik ga spelen.
Met de Magnapans is eigenlijk niets mis dus de Kefjes zullen goed hun best moeten gaan doen om te mogen blijven.
Verder hebben de KEFjes wel een paar voordelen.
Het rendement van de Kefjes is 92dB dus qua versterking minder veel eisend.
Verder gaat het laag al van af 20HZ.
Het leuke aan de KEF is eigenlijk ook de opbouw van de bas kast. Deze geven een mooi en gecontroleerd laag.
Echter hebben deze speakers wel weer wat meer dan alleen liefde en aandacht nodig om weer op het niveau te komen wat ze ooit hadden.
Naast dat de kasten duidelijk sporen van de jaren laten zien is er op het mechanische en elektrische vlak ook nog wat werk te verzetten.
Alles werkt nog maar het zal me verbazen als de condensatoren nog binnen de specificaties zijn.
Verder is de tweeter niet helemaal fris meer en moet de ferrofluit vervangen worden.
Een ander ding zijn de surrounds van de bas speaker die zijn vergaan en moeten vervangen worden.
Het filter is redelijk complex en bevat wel er veel onderdelen.
Ik heb overwogen om de condensatoren te vervangen voor bvb mundorf maar dat gaat nu direct te kostbaar worden en ik vraag me af of dat wel zin zal hebben.
Ik zal dus eerst de componenten losnemen en meten of deze nog aan de specificaties voldoen en zo niet vervangen voor een vergelijkbaar exemplaar.
Dan de tweeter (T33) daarvan is de een duidelijk wat doffer dan de ander en na de 35 jaar zal de ferrofluit wel dikker geworden zijn dus het plan is om deze open te maken en de ferrofluit te vervangen.
Een andere optie is natuurlijk om de tweeter te vervangen maar daarmee zou dan van het originele ontwerp worden afgeweken.
Volgende is de bas driver die werken allemaal nog maar de rolrand in het centrum is vergaan en moet vervangen worden. De ferrofluit en de rolranden zijn inmiddels besteld en staan als eerste klussen op de lijst.
Daarmee is het mechanische deel afgerond.
Als dan toch de kasten uit elkaar zijn gaat ook het filter meteen onder handen genomen worden.
Volgende stap wordt dan de buitenkant. Het fineer is nog wel aardig en met een beetje plamuur en een nieuw laagje verf zou het al weer heel aardig zijn maar is niet wat ik mooi vind.
Ik overweeg dus om de buitenzijde in hoogglans zwart te spuiten.
Daarvoor zullen dus dan ook nog de midden toners verwijdert moeten worden en alles mooi glad geschuurd worden.
Allemaal goed te doen dus.
Na dit alles zal dan de keuze gemaakt moeten worden met welke speakers ik ga spelen.
Met de Magnapans is eigenlijk niets mis dus de Kefjes zullen goed hun best moeten gaan doen om te mogen blijven.
Verder hebben de KEFjes wel een paar voordelen.
Het rendement van de Kefjes is 92dB dus qua versterking minder veel eisend.
Verder gaat het laag al van af 20HZ.
Het leuke aan de KEF is eigenlijk ook de opbouw van de bas kast. Deze geven een mooi en gecontroleerd laag.