Pagina 1 van 1
Aardvlakken printplaat buizenversterker
Geplaatst: do 31 dec 2020, 18:39
door Sandokan
De printplaat van mij 6de handse Aurexx is in slechte staat en ik overweeg een nieuwe te laten maken. Nu ben ik een beetje aan het tekenen en ik kan een aardvlak maken ipv allemaal aardsporen. De vraag is of ik dat aardvlak dan moet beperken zodat alleen de componenten die aarde nodig hebben hierbinnen vallen, moet ik het aardvlak juist groot maken of moet ik nog een wig plaatsen tussen het aardvlak van het signaalpad en dat van de voeding?
Iemand tips en suggesties?
Re: Aardvlakken printplaat buizenversterker
Geplaatst: do 31 dec 2020, 22:55
door Ah!buis
Naar mijn idee is een aardvlak mooi als afscherming.Maar de aardverbindingen van de schakeling beter langs een aard-bus of een centraal aardpunt.
Anne
Re: Aardvlakken printplaat buizenversterker
Geplaatst: vr 01 jan 2021, 11:07
door Sandokan
Meer op deze manier dus?
Re: Aardvlakken printplaat buizenversterker
Geplaatst: vr 01 jan 2021, 13:57
door Ah!buis
Zoiets, maar de + van de elco, niet ergens aftappen op de verbinding gelijkrichter-elco.
En de elco voor het ontkoppelen eerste trap ook daar aan massa.
Verder ontbreken wel de stopweerstanden (stuurrooster, schermrooster) bij de eindbuizen.
Anne
Re: Aardvlakken printplaat buizenversterker
Geplaatst: vr 01 jan 2021, 14:03
door Barry2001
Ah!buis schreef:Naar mijn idee is een aardvlak mooi als afscherming.Maar de aardverbindingen van de schakeling beter langs een aard-bus of een centraal aardpunt.
Anne
+1, het doet misschien wat in afscherming (denk ook beperkt omdat het eindig vlak is), maar belangrijker is dat je je ground pad niet gedefinieerd hebt, wat met brom erg belangrijk is met een buizenversterker.
Re: Aardvlakken printplaat buizenversterker
Geplaatst: vr 01 jan 2021, 17:44
door Sandokan
Ah!buis schreef:Zoiets, maar de + van de elco, niet ergens aftappen op de verbinding gelijkrichter-elco.
En de elco voor het ontkoppelen eerste trap ook daar aan massa.
Verder ontbreken wel de stopweerstanden (stuurrooster, schermrooster) bij de eindbuizen.
Anne
Dank je.
De eerste opmerking begrijp ik niet. Kan je dat toelichten?
Een koppelcondensator en de stopweerstanden ben ik inderdaad vergeten.
Re: Aardvlakken printplaat buizenversterker
Geplaatst: vr 01 jan 2021, 18:27
door elpeewee
De gelijkrichter samen met de eerste elco c11 die er op aangesloten is moet je zien als 1 fabriekje. Daar lopen grote piekstromen doorheen ( rode cirkel).De audioaarde moet je dus aftappen vanaf de 2e elco want daar heb je al bijna geen rimpel meer. Je kan misschien ook beter de 4 diodes meer naar rechts verplaatsen, dus aan de rechterkant van elco c11, maar dat is meer voor het oog.Zie voorbeeld.
Z3 is hier je weerstand r14 en plane is je aansluiting audioaarde. Audioaarde ongeveer aanleggen zoals hier getekend.
Gr. elpeewee
Re: Aardvlakken printplaat buizenversterker
Geplaatst: vr 01 jan 2021, 20:22
door Ah!buis
Dit had je op de print getekend.
Anne
Re: Aardvlakken printplaat buizenversterker
Geplaatst: za 02 jan 2021, 18:01
door Sandokan
Aha. Meer zoiets als ik het goed begrijp. Ik heb nu de aarde genomen van de laatste voedingselco C5.
Omdat ik de print in het oude kastje wil plaatsen ben ik voor wat de positie van de buizen en de twee grote voedingselco's C6 en C7 gebonden aan de positie zoals op deze print.
Re: Aardvlakken printplaat buizenversterker
Geplaatst: za 02 jan 2021, 19:24
door Ah!buis
Eerder zo,
je had weer afgetakt tussen gelijkrichter en eerste elco

.En nog geen stopweerstanden ?
Anne
Re: Aardvlakken printplaat buizenversterker
Geplaatst: za 02 jan 2021, 20:43
door elpeewee
Als je vast zit aan de layout had ik dit stukje zo gedaan.
Gr. Elpeewee
Re: Aardvlakken printplaat buizenversterker
Geplaatst: ma 11 jan 2021, 9:45
door Sandokan
Dank je. Het kwartje is gevallen.
Re: Aardvlakken printplaat buizenversterker
Geplaatst: ma 11 jan 2021, 9:54
door Sandokan
Dank je. Het kwartje is gevallen.