Voorversterkertje tussen PC en MFB boxen
Geplaatst: zo 27 dec 2020, 15:08
Hallo allen,
uit jeugdsentiment heb ik een paar 22RH541 MFB-boxen gekocht die ik wil gaan gebruiken voor de audio van onze twee PC's.
Hoewel de PC's vermoedelijk gelijk wel die boxen kunnen aansturen wil ik er toch een soort van "voorversterker" tussen zetten met volumeregeling en klank/balans.
Mijn oog is gevallen op het IC LM1036N en dan roept iedereen natuurlijk gelijk al dat dit geen audiofiele oplossing is. Klopt, maar het geeft me wel veel flexibiliteit m.b.t. plaatsing van regelaars e.d.
Toch heb ik voorafgaand aan het ontwerpen nog wel enkele vragen:
- De LM1036N werkt volgens mij maar met maximaal 1V signaalspanning. Geen idee wat een geluidskaart uit een PC voor uitgangssignaal levert, maar oversturing vanuit de PC's lijkt me niet ondenkbeeldig. Een verzwakker 1:10 tussen PC's en ingang ?
- Tussen de voorversterker en de boxen zit ca. 5 meter kabel. Een laagohmige uitgang is dus wel gewenst. Bovendien vragen de boxen om 1V ingangsspanning dus ik dacht als uitgang een extra opamp in te zetten die 1:10 versterkt en gelijk voor de laagohmige uitgang zorgt.
Zie ik iets over het hoofd ? Tips ? Kan het beter (vast wel) ?
Dank vast.
Dirk
uit jeugdsentiment heb ik een paar 22RH541 MFB-boxen gekocht die ik wil gaan gebruiken voor de audio van onze twee PC's.
Hoewel de PC's vermoedelijk gelijk wel die boxen kunnen aansturen wil ik er toch een soort van "voorversterker" tussen zetten met volumeregeling en klank/balans.
Mijn oog is gevallen op het IC LM1036N en dan roept iedereen natuurlijk gelijk al dat dit geen audiofiele oplossing is. Klopt, maar het geeft me wel veel flexibiliteit m.b.t. plaatsing van regelaars e.d.
Toch heb ik voorafgaand aan het ontwerpen nog wel enkele vragen:
- De LM1036N werkt volgens mij maar met maximaal 1V signaalspanning. Geen idee wat een geluidskaart uit een PC voor uitgangssignaal levert, maar oversturing vanuit de PC's lijkt me niet ondenkbeeldig. Een verzwakker 1:10 tussen PC's en ingang ?
- Tussen de voorversterker en de boxen zit ca. 5 meter kabel. Een laagohmige uitgang is dus wel gewenst. Bovendien vragen de boxen om 1V ingangsspanning dus ik dacht als uitgang een extra opamp in te zetten die 1:10 versterkt en gelijk voor de laagohmige uitgang zorgt.
Zie ik iets over het hoofd ? Tips ? Kan het beter (vast wel) ?
Dank vast.
Dirk