Het beter dan wat ik al heb of minstens net zo goed maar anders wordt hem toch niet topic
Geplaatst: wo 23 dec 2020, 11:53
Mijn Bijzonder Charmante Echtgenote, kortweg MBCE, heeft haar oog laten vallen op speakers die ik nog moet bouwen. Daarvoor is alles al in huis behalve hout, verf en meer lijm. Dan zit ik dus zonder. En een recent veroverde kamer, die inmiddels omgebouwd is tot luisterkamer, zonder speakers kan natuurlijk niet... Er moet dus in de toekomst nog wat gebouwd worden.
Mijn smaak, voorkeur, whatever, is door veranderende omstandigheden nogal veranderd. Ik ga meer voor de muzikale weergave dan voor de meest gedetailleerde weergave. Sleutelwoorden daarin zijn: Geen scherp geluid, grote soundstage oftewel 3d weergave, laag weergave die ook acceptabel is bij lagere volume's, bij voorkeur een groooooote woofer want dat is toch een andere ervaring dan een kleine. En er is vast meer maar dat wil me zo snel niet te binnenschieten...
Speakers die ik interessant vind zijn, in willekeurige volgorde:
Tony Gee's Calpamos. Ik heb deze speler gehoord maar niet beluisterd. Hij stond aan toen ik een keer bij Tony was om onderdelen te halen. Deze speaker heeft dus een laagweergave die bijzonder fraai is, ook bij lage volume's. Voor de rest kan ik er weinig over zeggen. De indruk van deze speakers was veelbelovend.
Dan die andere TG: Troels Gravesen. En dan de DTQWT en wel deze: http://www.troelsgravesen.dk/DTQWT-mkIII-FLAT.htm
Heb al verschillende ontwerpen van deze TG gebouwd en ze stellen eigenlijk nooit teleur. De door mij gebouwde Jenzen Next in TL uitvoering had ook een bijzondere laagweergave in de huiskamer. De huidige NEXT 4 moet het daartegen afleggen in de woonkamer. Die NEXT 4 staat nu in een kleinere kamer waarbij de laagweergave beduidend beter is. Ik verwacht dat de DTQWT op laag volume toch ook wel zou moeten presteren.
Als laatste een speaker van Lii Audio en wel deze: https://www.lii-audio.com/product/one-p ... -speakers/
Het ontwerp van de kast staat ook op hun site. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat ik van een dergelijke speaker zou kunnen verwachten. Het is qua kastvorm in ieder geval wel een uitdaging om te bouwen. In de loop der jaren zo hier en daar een breedbandig gehoord maar dat was eigenlijk altijd met een kleine unit.
Het moge duidelijk zijn dat ik van het "iemand anders mag het wiel uitvinden en dan bouw ik het wel gewoon na" type ben. Ik heb verder eigenlijk geen leuke nabouw ontwerpen kunnen vinden. Hebben jullie nog, goed gedocumenteerde, suggesties?
Mijn smaak, voorkeur, whatever, is door veranderende omstandigheden nogal veranderd. Ik ga meer voor de muzikale weergave dan voor de meest gedetailleerde weergave. Sleutelwoorden daarin zijn: Geen scherp geluid, grote soundstage oftewel 3d weergave, laag weergave die ook acceptabel is bij lagere volume's, bij voorkeur een groooooote woofer want dat is toch een andere ervaring dan een kleine. En er is vast meer maar dat wil me zo snel niet te binnenschieten...
Speakers die ik interessant vind zijn, in willekeurige volgorde:
Tony Gee's Calpamos. Ik heb deze speler gehoord maar niet beluisterd. Hij stond aan toen ik een keer bij Tony was om onderdelen te halen. Deze speaker heeft dus een laagweergave die bijzonder fraai is, ook bij lage volume's. Voor de rest kan ik er weinig over zeggen. De indruk van deze speakers was veelbelovend.
Dan die andere TG: Troels Gravesen. En dan de DTQWT en wel deze: http://www.troelsgravesen.dk/DTQWT-mkIII-FLAT.htm
Heb al verschillende ontwerpen van deze TG gebouwd en ze stellen eigenlijk nooit teleur. De door mij gebouwde Jenzen Next in TL uitvoering had ook een bijzondere laagweergave in de huiskamer. De huidige NEXT 4 moet het daartegen afleggen in de woonkamer. Die NEXT 4 staat nu in een kleinere kamer waarbij de laagweergave beduidend beter is. Ik verwacht dat de DTQWT op laag volume toch ook wel zou moeten presteren.
Als laatste een speaker van Lii Audio en wel deze: https://www.lii-audio.com/product/one-p ... -speakers/
Het ontwerp van de kast staat ook op hun site. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat ik van een dergelijke speaker zou kunnen verwachten. Het is qua kastvorm in ieder geval wel een uitdaging om te bouwen. In de loop der jaren zo hier en daar een breedbandig gehoord maar dat was eigenlijk altijd met een kleine unit.
Het moge duidelijk zijn dat ik van het "iemand anders mag het wiel uitvinden en dan bouw ik het wel gewoon na" type ben. Ik heb verder eigenlijk geen leuke nabouw ontwerpen kunnen vinden. Hebben jullie nog, goed gedocumenteerde, suggesties?