Pagina 1 van 1

Pushpull 2a3 schema : aanbevelingen/verbeteringen?

Geplaatst: ma 21 dec 2020, 11:22
door kupfer_m
Hey allemaal,
Sinds kort heb ik een aantal mooie RCA 2A3's in m'n bezit.
Hier wil ik een mooie PP versterker mee gaan bouwen.
Ik heb onderstaand schema uitgetekend, een variatie op de JE Labs 2A3. (http://jelabsarch.blogspot.com/2014/02/jel-pp2a3.html)
Intussen heb ik het ook al gebouwd op een plank en wat gemeten maar nog niet geluisterd.
Wat denken jullie hiervan?
Alle tips/aanpassingen of suggesties tot verbetering zijn welkom!

Re: Pushpull 2a3 schema : aanbevelingen/verbeteringen?

Geplaatst: ma 21 dec 2020, 14:00
door Ah!buis
Wat je noemt een klassiek ontwerp O:)
Enige lastig geval is de 200Ω van de stroombron.Er zit nogal wat speling op die mosfets, moet je die weerstand aanpassen om de juiste stroom te krijgen. Schat zo'n 12mA en dan de fet wel beetje koelen.
Anne

Re: Pushpull 2a3 schema : aanbevelingen/verbeteringen?

Geplaatst: ma 21 dec 2020, 15:53
door kupfer_m
Ah!buis schreef:
Wat je noemt een klassiek ontwerp O:)
Inderdaad. En eigenlijk is 't ontwerp iets te gevoelig, ik gebruik enkel een Sonos Connect met 2V uitgangsspanning.
Ik zou eigenlijk liefst wat minder gevoeligheid willen.
Ah!buis schreef:
Enige lastig geval is de 200Ω van de stroombron.Er zit nogal wat speling op die mosfets, moet je die weerstand aanpassen om de juiste stroom te krijgen. Schat zo'n 12mA en dan de fet wel beetje koelen.
In de testopstelling heb ik een 150R weerstand + 100R potmeter gebruikt voor een stroom van +/-7mA.

Re: Pushpull 2a3 schema : aanbevelingen/verbeteringen?

Geplaatst: ma 28 dec 2020, 9:48
door krasser
Ingangsgevoeligheid aanpassen doe je door de 100K aan het rooster op te delen, in bijvoorbeeld 10K + 10K voor halve gevoeligheid. Of 22K naar massa en 10K naar rooster voor 100% - 10/32x100% gevoeligheid. De serieweerstand vormt een low pass filter op de ingang van de 76, vanwege de Miller capaciteit. Niet te hoog gaan met deze waarde.
De fasedraaier bereikt een hoge mate van nauwkeurigheid als de stroombron (current sink in dit geval) over het hele werkgebied een hoge impedantie bezit. Een betere oplossing is die met afzonderlijke negatieve spanning en bijvoorbeeld twee transistoren in cascade. Deze schakeling zou je nadien nog eens kunnen uitproberen, misschien is het handig om al vast een extra 20V wikkeling op de voedingstrafo te bestellen (mocht dit nog moeten gebeuren).

Re: Pushpull 2a3 schema : aanbevelingen/verbeteringen?

Geplaatst: za 16 jan 2021, 14:16
door V4lve Lover
Mij valt nog op dat bij 12mA stroom door de tail van de long tailed pair, de 27K weerstanden 1W te verstoken krijgen. Daar zou ik dus 3W typen nemen.
Ook is het zeer handig om 10 of 100 Ohm in serie met de stroombron op te nemen om daar de stroom te kunnen meten.

Daarbij zou je als anodebelasting van de 76 een 10M45S kunnen proberen, maar ik denk niet dat je de extra versterking nodig hebt.

Voor de gloei van de 2A3 heb ik nog mooie regelaars liggen mocht je moeite hebben om het geheel bromvrij te krijgen met AC.

Ik zie dat je Tekronix ijzer gebruikt voor de hoogspanning? Je zou eventueel een 6080 gebaseerde regelaar voor de hoogspanning kunnen bakken voor de anodespanning.

Re: Pushpull 2a3 schema : aanbevelingen/verbeteringen?

Geplaatst: za 16 jan 2021, 20:45
door kupfer_m
V4lve Lover schreef:
Mij valt nog op dat bij 12mA stroom door de tail van de long tailed pair, de 27K weerstanden 1W te verstoken krijgen. Daar zou ik dus 3W typen nemen.
Ook is het zeer handig om 10 of 100 Ohm in serie met de stroombron op te nemen om daar de stroom te kunnen meten.
De stroombron staat ingesteld op 7mA. Bijgevolg dan ook maar ongeveer 350mW voor de 27k weerstanden. Die 10 Ohm weerstand kan ik inderdaad nog in de tail plaatsen.
V4lve Lover schreef:
Ik zie dat je Tekronix ijzer gebruikt voor de hoogspanning? Je zou eventueel een 6080 gebaseerde regelaar voor de hoogspanning kunnen bakken voor de anodespanning.
Zou ik kunnen doen, nu gebuik ik de 2 115V wikkelingen in serie voor het eindtrapgedeelte en de 141V en 186V wikkeling in serie voor de driver.