Piezo 'driver'...
Geplaatst: di 08 dec 2020, 18:11
Mijn ervaringen met Piezo's in het verleden waren niet geweldig, alleen hoog afgefilterd kon het ermee door...
Bij Ali kwam ik deze hoorntjes tegen, die kwamen deze week binnen:
https://nl.aliexpress.com/item/40008121 ... 4c4dxKTEfV
Om niet gelijk 'dure' drivers te hoeven aan te schaffen heb ik twee van deze gehaald:
https://nl.aliexpress.com/item/33060675 ... 4c4dS4jJ6p
Vergeleken met de kleine Motorola piezo's was dit best een forse jongen (Ø105mm buitenmaat), wel heel licht, dus even open geschroefd, zie foto's.
Er zit een 4,7uF elko aan de min aansluiting en wat lijkt op een middenaftakking van een spoel, waarvan de uiteinden over de piezo zitten, de plus zit rechtstreeks aan het piezo element.
Het lijkt op een tweede orde filtering, alleen zit dan de condensator rechtstreeks aan de driver.
Wie kan hier soep van maken?
Ik heb er uiteraard even naar geluisterd, aan een 2 x 20W TDA7377 versterkertje, dat het signaal van de 2.1 aan de PC krijgt, zo kon ik het volume van de hoorntjes aanpassen aan de rest.
Het klinkt beroerd; de ingebouwde filtering laat de piezo behoorlijk hoog in komen, gehoormatig vér boven de 2Khz die in de data staat, als ik met de 4,7uF de tabellen naloop zou het met een 4 Ohm speaker zelfs 6KHz zijn en met 4 Ohm 3 Khz.
Met een hoornopening van 19 x 15 cm had ik iets meer mid verwacht...
Ook gaat de TDA7377 boven 'half gas' in toenemende mate bijgeluiden (oscilleren?) produceren, maar dan staat de hoorn sowieso al véél te luid.
Ik ben al met de zoekfunctie in de weer geweest, maar vind niet echt hoe je hier nog iets redelijk klinkends van zou kunnen maken.
Groeten, Jan.
Bij Ali kwam ik deze hoorntjes tegen, die kwamen deze week binnen:
https://nl.aliexpress.com/item/40008121 ... 4c4dxKTEfV
Om niet gelijk 'dure' drivers te hoeven aan te schaffen heb ik twee van deze gehaald:
https://nl.aliexpress.com/item/33060675 ... 4c4dS4jJ6p
Vergeleken met de kleine Motorola piezo's was dit best een forse jongen (Ø105mm buitenmaat), wel heel licht, dus even open geschroefd, zie foto's.
Er zit een 4,7uF elko aan de min aansluiting en wat lijkt op een middenaftakking van een spoel, waarvan de uiteinden over de piezo zitten, de plus zit rechtstreeks aan het piezo element.
Het lijkt op een tweede orde filtering, alleen zit dan de condensator rechtstreeks aan de driver.
Wie kan hier soep van maken?
Ik heb er uiteraard even naar geluisterd, aan een 2 x 20W TDA7377 versterkertje, dat het signaal van de 2.1 aan de PC krijgt, zo kon ik het volume van de hoorntjes aanpassen aan de rest.
Het klinkt beroerd; de ingebouwde filtering laat de piezo behoorlijk hoog in komen, gehoormatig vér boven de 2Khz die in de data staat, als ik met de 4,7uF de tabellen naloop zou het met een 4 Ohm speaker zelfs 6KHz zijn en met 4 Ohm 3 Khz.
Met een hoornopening van 19 x 15 cm had ik iets meer mid verwacht...
Ook gaat de TDA7377 boven 'half gas' in toenemende mate bijgeluiden (oscilleren?) produceren, maar dan staat de hoorn sowieso al véél te luid.
Ik ben al met de zoekfunctie in de weer geweest, maar vind niet echt hoe je hier nog iets redelijk klinkends van zou kunnen maken.
Groeten, Jan.