Pagina 1 van 1
LM317T en LM337T
Geplaatst: ma 30 nov 2020, 21:30
door PimDriessen
Beste Forum Leden,
Hier een vraag over de LM317T en de LM337T.
In de data gegevens van de LM317 staat dat het nuttig is om een paar diodes in de schakeling op te nemen, zoals in het onderstaande voorbeeld.
Maar als dan gekeken wordt naar de data gegevens van de negatieve spanning regelaar de LM337T dan worden deze diodes niet vermeld, zoals hieronder in het voorbeeld is te zien.
Nu ga ik maar heel weinig stroom uit die twee regelaars trekken beide niet meer dan 25mA.
De vraag is waarom worden die beveiliging diodes niet bij de LM337 gebruikt en wel bij de LM317?.
En kan de LM317 ook zonder die twee diodes goed werken bij de stroom afname van 25 mA?
Groet,
Pim
Re: LM317T en LM337T
Geplaatst: ma 30 nov 2020, 21:34
door Pjotr
In veel gevallen zijn die dioden niet nodig. In de datascheet staat prima beschreven waarom ze er soms wel in zitten. En bij een dubbele voedingsspanning (+ en - voeding b.v.) Moet er ook nog een diode aan de uitgang zodat ze elkaar niet de verkeerde kant op kunnen trekken.
Re: LM317T en LM337T
Geplaatst: ma 30 nov 2020, 22:10
door PimDriessen
Hoi Pjotr,
Dat is een goede tip, je bedoelt zoals hieronder?.
Groet,
Pim

- ScreenShot4725.bmp (261.32 KiB) 406 keer bekeken
Re: LM317T en LM337T
Geplaatst: ma 30 nov 2020, 22:42
door Pjotr
Ja. Anders kan het gebeuren als ze ongelijk belast worden met opstarten, dat er eentje teveel de verkeerde kant op getrokken wordt. Die wil dan niet meer opstarten
Re: LM317T en LM337T
Geplaatst: ma 30 nov 2020, 23:02
door ray5150
Ik heb blijkbaar een andere datasheet van de 337 :
Dat kan wel kloppen, want deze word door tientallen verschillende fabrikanten gemaakt.
(
http://search.datasheetcatalog.net/key/LM337 )
Logisch dat er dan wat verschil tussen zit.
Van die diode die over het IC heen staat weet ik dat die bedoeld is om het IC te beschermen tegen ontlading van elco's die er (eventueel) achterliggen. volgens datasheet kan is 1 uF voldoende, maar er zijn natuurlijk hele volksstammen die er 10,22,47, of 100 uF achterhangen. als er geen belasting aan hangt, zal bij uitschakelen van de voeding die elco zich door de 337 gaan ontladen, de verkeerde kant uit dus. waardoor deze verbrand. zelf wel eens meegemaakt, daarom gebruik ik die tegenwoordig standaard in mijn knutselarijen bij dit soort voedings IC's
Hieronder een voorbeeld waarin extra diodes worden toegepast :
( Elektuur The Preamp 1986 )
https://www.robkalmeijer.nl/techniek/el ... index.html
Re: LM317T en LM337T
Geplaatst: ma 30 nov 2020, 23:36
door PimDriessen
Hoi Ray,
Dat is eigenaardig, maar daar is het raadsel mee opgelost.
Dan plaats ik maar alle diodes in de voeding.
Groet,
Pim
Re: LM317T en LM337T
Geplaatst: ma 30 nov 2020, 23:46
door Pjotr
ray5150 schreef:
Van die diode die over het IC heen staat weet ik dat die bedoeld is om het IC te beschermen tegen ontlading van elco's die er (eventueel) achterliggen. volgens datasheet kan is 1 uF voldoende, maar er zijn natuurlijk hele volksstammen die er 10,22,47, of 100 uF achterhangen. als er geen belasting aan hangt, zal bij uitschakelen van de voeding die elco zich door de 337 gaan ontladen, de verkeerde kant uit dus. waardoor deze verbrand. zelf wel eens meegemaakt, daarom gebruik ik die tegenwoordig standaard in mijn knutselarijen bij dit soort voedings IC's
Dat is alleen maar het geval als je de ingang
kort sluit bij normaal bedrijf! Normaliter zit er aan de ingang een gelijkrichter met buffer elco en is het risico dus niet zo groot dat je daar met een schroevendraaier in gaat zitten peuteren. Bij een normale belasting gaat er helemaal geen stroom terug lopen. Bovendien is hij altijd belast met ca 5 mA door de instelspanningsdeler.