Pagina 1 van 1

Open baffle eminence alpha 15a visaton b200

Geplaatst: vr 27 nov 2020, 22:16
door metabaron
Door het forum ben ik steeds meer geïnteresseerd in de open baffle. Ik heb lekker meerdere topics gevolgd o.a. leonidas , c1, en nu las ik weer een topic van wouter. Dus bij deze open ik zelf weer een draadje.
Na een lange tijd wil ik weer eens wat bouwen en door een mazzeltje kreeg ik de woofers en de visatons in mijn bezit. De eminence woofers zie ik veel in de open baffles tegen een leuke prijs. De visatons schijnen het ook goed te doen in de open baffles. Ik heb ze beide opgehaald bij een forumlid die er niks meer mee deed.
Bij de visatons zijn de stofkapjes verwijderd en voorzien van een phase plug.

Mijn doelen met dit project zijn :
Kijken wat er met deze woofer en full range te maken valt. Eventueel nog een tweeter erbij.
Een mooie open baffle luidspreker voor de huiskamer met een beetje WAF.
Op dit punt heb ik eigenlijk niks te klagen want alles mag wel.
Het meten van de luidsprekers weer oppakken, wat ik beter in mijn vingers wil krijgen.
Hierbij wil ik meerder groottes baffles uitproberen simuleren en nameten.

Ik ben gek van mijn buizenversterkers en heb een 2A3 SE en een PP6550 tot mijn beschikking. Dus hier moet de open baffle het mee doen. Eventueel biampen maar liever niet , daar ben ik nog niet uit.
Dus dit word mijn winterproject.
16065116102534805685703914993322.jpg
Op en aanmerking en informatie altijd welkom. En ik probeer lekker wat foto's van de bouw en het meten erin te stoppen.
Groetjes Dennis

Re: Open baffle eminence alpha 15a visaton b200

Geplaatst: vr 27 nov 2020, 22:40
door Shadow
Mooi setje =D>

Re: Open baffle eminence alpha 15a visaton b200

Geplaatst: vr 27 nov 2020, 22:52
door VintageHarry
Leuk plan! Ik ga je topic volgen :)

Re: Open baffle eminence alpha 15a visaton b200

Geplaatst: vr 27 nov 2020, 22:57
door Barry2001
Mooi plan Dennis! Hoop dat je genoeg power hebt met de beschikbare buizenversterkers.

Re: Open baffle eminence alpha 15a visaton b200

Geplaatst: vr 27 nov 2020, 23:07
door FR_Aad
Ik heb ooit Alpha’s met een Fostex gecombineerd

Re: Open baffle eminence alpha 15a visaton b200

Geplaatst: za 28 nov 2020, 11:11
door metabaron
En hierbij wat leesstof over de eminence en de theorie.
http://www.quarter-wave.com/OBs/OB_Theory.html
https://taooftubes.wordpress.com/2011/0 ... a-speaker/
http://www.enjoythemusic.com/magazine/e ... peaker.htm

@Aad ik heb al wat bij je gelezen maar wat vond je uiteindelijk van het resultaat? En heb je nog punten die ik mee moet nemen om tot een goed resultaat te komen.

Re: Open baffle eminence alpha 15a visaton b200

Geplaatst: za 28 nov 2020, 18:06
door Shadow
Die Yarland buizenversterker is essentiëel :wink: en guess what, hij is te koop :sure:

Re: Open baffle eminence alpha 15a visaton b200

Geplaatst: za 28 nov 2020, 18:57
door FR_Aad
Het was een project wat ik niet heb afgemaakt.
Ik heb een vlakke baffle met twee Alpha’s geprobeerd en deze op de foto.
Les 1 was. Het is belangrijk dat de breedbander op luister hoogte zit.
Te laag of tussen de woofers werkte niet.
Maar het laag met twee was wel fijn.
Ik heb nu een setje Jensen Next met Seas W26fx002 woofers.
Maar ik denk dat ik de grote Alpha’s leuker vond.

Omdat ik nog al vaak wisselde met 1 of 2 woofers per kant en verschillende breedbanders gebruikte ik een MiniDSP.
Niet perfect maar wel handig als je iedere week iets andersom probeert.

Ik zie mijzelf nog weleens iets met twee 10” of 12” woofers proberen. Dat zou hier beter in de kamer passen. :-)

Owja. De Yarland is verkocht.

Re: Open baffle eminence alpha 15a visaton b200

Geplaatst: zo 29 nov 2020, 10:18
door chips666
Hallo,
Visaton B200 NOBOX was ooit een leuke starter tijdens mijn OB periode
Gemakkelijk te bouwen en kan zonder bodem uit één plaat MDF
Voor het laag heb ik steeds de Alpha 15A gebruikt zowel passief als actief
Verder hebben er verschillende fullrangers in dezelfde baffle gedraaid met of zonder tweeter
Ben uiteindelijk bij Philips Ad12202m8 gestopt
Sinds meer dan een jaar terug naar WAF acceptabele speakers
Succes met je project
Enjoy...

Edit: veel info op audiocircle.com - "Gravity well of a dark star"

Re: Open baffle eminence alpha 15a visaton b200

Geplaatst: zo 29 nov 2020, 11:55
door Shadow
FR_Aad schreef:
Owja. De Yarland is verkocht.
:goedzo:

Re: Open baffle eminence alpha 15a visaton b200

Geplaatst: ma 30 nov 2020, 22:48
door rekenaar
Leuk nog een bouwsel met een visaton B200.

Groet rekenaar.

Re: Open baffle eminence alpha 15a visaton b200

Geplaatst: zo 06 dec 2020, 14:10
door metabaron
16072600065475080378995428495398.jpg
Beetje kijken waar de drivers komen.
Misschien de nobox hoogtes een beetje aanhouden.
Als ik lekker op de bank zit , is 110 cm op oor hoogte.
Dus misschien daar iets onder en dan ietwat achterover laten hellen.