Pagina 1 van 2

Philharmonia

Geplaatst: wo 25 nov 2020, 17:12
door Janb
foto 1-10 van linksboven naar rechtsonder
foto 1-10 van linksboven naar rechtsonder
Ik ontdekte een nieuw namaakobject 'Philharmonia van Amadeus' en dan de mini versie. Wat mij intrigeert is de constructie van kast ik kan er niet zoveel over te vinden maar op basis van de gevonden referenties ben ik tot onderstaande constructie gekomen(foto 6-10). In de 3d-tekening heb ik het front weggelaten. Ik denk ook dat dit deels een los element is wat er later ingelijmd(?) wordt. Ook kan in dit front gemakkelijk gaten/dome voor de drivers worden ingefreesd. Waar ik nog twijfels over heb is het middenstuk met de reflexpoorten (op foto 2 is een metalen(?) stripje zichtbaar) en is er een soort sponning gefreesd.
is de uitsparing bedoeld voor een tussenschot?
is de uitsparing bedoeld voor een tussenschot?
68.jpg (14.41 KiB) 554 keer bekeken
Ik heb ontzettend veel zin om hiermee te beginnen en het andere (El-5 en de W5-clonen) even te laten rusten.



Acoustical Specifications

Sensitivity (2.83V/1m) : 90 dB
Amplitude linearity (±2dB) : 54 Hz - 22 kHz
Cut-off frequencies (-6dB) : 44 Hz
Peak SPL 1-meter (IEC Short Term) : 112 dB peak
Peak SPL 1-meter (Pair, IEC Short Term) : 118 dB peak

Technical Specifications

Transducer (HF) : Ø 28 mm soft dome
Transducer (LMF) : Ø 170 mm bass driver
Recommended Power : 50 - 300W/8Ω
Dimensions (H x W x D) : 1230 x 245 x 353 (mm)

Re: Philharmonia

Geplaatst: wo 25 nov 2020, 17:54
door John P
Zo, ambitieus handwerkje. Heb je een CNC of ken je iemand die een neef heeft die ... Er zijn al veel van dit soort projecten mislukt doordat niet nagedacht is over het uitzetten van het hout. In dit geval moet je rekenen met uitzetting in de hoogte. Het ergste wat je kan doen is een metaal verbinding over de volle hoogte, deze zal niet meewerken met het hout. Het hout zal dan op een gelijmde laag breken.

Re: Philharmonia

Geplaatst: wo 25 nov 2020, 18:26
door Janb
John P schreef:
Zo, ambitieus handwerkje. Heb je een CNC of ken je iemand die een neef heeft die ... Er zijn al veel van dit soort projecten mislukt doordat niet nagedacht is over het uitzetten van het hout. In dit geval moet je rekenen met uitzetting in de hoogte. Het ergste wat je kan doen is een metaal verbinding over de volle hoogte, deze zal niet meewerken met het hout. Het hout zal dan op een gelijmde laag breken.

Kijk, hier zie je de metalen strip zitten
20181013211340_Amadeus-V4A7268Web 2.jpg
The speaker enclosure features a unique hybrid laminar port using progressive termination inspired by the original Philharmonia. Machined into the wood material along the full height of the speaker system, the very low velocity port yields optimal linearity for the lowest possible distortion.

Ja ik heb een cnc-frees

Re: Philharmonia

Geplaatst: wo 25 nov 2020, 18:52
door Walt
Audio technology midwoofer zo te zien.

Re: Philharmonia

Geplaatst: wo 25 nov 2020, 19:19
door Douwe84
je zit niet stil! Ik lees weer lekker mee :)

Re: Philharmonia

Geplaatst: wo 25 nov 2020, 19:23
door richard
Janb schreef:
...In de 3d-tekening heb ik het front weggelaten. Ik denk ook dat dit deels een los element is wat er later ingelijmd(?) wordt....
Dat is dan ook een risico om de hiervoor genoemde reden. Het front kun je beter ook in laagjes opbouwen.

Re: Philharmonia

Geplaatst: wo 25 nov 2020, 19:35
door satefan
Leuk ontwerp. Ik heb zoiets dergelijks ook een paar keer gemaakt op basis van een houtpakket dat je bij een houtbewerker in Duitsland zo kon bestellen, alleen de driver-gaten moest je er zelf in frezen natuurlijk.

Ben zeer benieuwd hoe dit er uit gaat zien. Maar ook een licht kritische noot. Het namaken van modellen is natuurlijk super leuk, maar als je niet weet wat voor drivers er in zitten en hoe deze gefilterd zijn dan is het best lastig om een optimaal (audiofiel) resultaat te behalen? Of zijn die wel bekend ergens?

Of wil je dit model meer als inspiratie gebruiken en dan zelf de drivers kiezen, meten en een filter ontwikkelen? Dat kan natuurlijk ook!

Satefan

Re: Philharmonia

Geplaatst: wo 25 nov 2020, 19:59
door Janb
satefan schreef:
Leuk ontwerp. Ik heb zoiets dergelijks ook een paar keer gemaakt op basis van een houtpakket dat je bij een houtbewerker in Duitsland zo kon bestellen, alleen de driver-gaten moest je er zelf in frezen natuurlijk.

Ben zeer benieuwd hoe dit er uit gaat zien. Maar ook een licht kritische noot. Het namaken van modellen is natuurlijk super leuk, maar als je niet weet wat voor drivers er in zitten en hoe deze gefilterd zijn dan is het best lastig om een optimaal (audiofiel) resultaat te behalen? Of zijn die wel bekend ergens?

Of wil je dit model meer als inspiratie gebruiken en dan zelf de drivers kiezen, meten en een filter ontwikkelen? Dat kan natuurlijk ook!

Satefan
Hey, jij bent ook overal :D Heb je ook foto's van zoiets dat je als houtpakket destijds in Duitsland hebt besteld? wat de drivers betreft: dat wordt HiVi Q1R 1-1/8", de bas-mid woofer 7" weet ik nog niet. dit keer wil ik actief filteren en probeer alles in de console te herbergen. In het originele ontwerp zijn custom-made drivers toegepast alhoewel de tweeter, origineel Morel, verdacht veel lijkt op HiVi, wat opvalt is het geweefde kapje..

Re: Philharmonia

Geplaatst: wo 25 nov 2020, 20:10
door satefan

Re: Philharmonia

Geplaatst: wo 25 nov 2020, 20:25
door Janb
satefan schreef:
Dit is het idee ongeveer: https://www.lautsprechershop.de/hifi/nexus_kut_en.htm

Screen Shot 2020-11-25 at 20.10.41.png
Zit daar ook zo’n ‘labyrint’ in? Wat ik (weer) zo bijzonder vind is de verkoopprijs van de philharmonia’s , dan denk ik; dat kan vast goedkoper, misschien kan ik ze niet helemaal evenaren, maar met de W5’s ben ook een heel eind gekomen.

Re: Philharmonia

Geplaatst: wo 25 nov 2020, 20:54
door dre
Geen Morel tweeter?

Re: Philharmonia

Geplaatst: wo 25 nov 2020, 21:13
door Janb
dre schreef:
Geen Morel tweeter?
Ja is denk ik een betere keuze, wel duurder zeker de gepaarden. Eerst maar eens kijken of het allemaal gaat lukken en ik ze in elkaar kan knutselen

Re: Philharmonia

Geplaatst: wo 25 nov 2020, 21:20
door Leeuwarden
satefan schreef:
Dit is het idee ongeveer: https://www.lautsprechershop.de/hifi/nexus_kut_en.htm

Screen Shot 2020-11-25 at 20.10.41.png
Da's wel een topspeakertje!

Re: Philharmonia

Geplaatst: wo 25 nov 2020, 21:28
door SSassen
Leeuwarden schreef:
satefan schreef:
Dit is het idee ongeveer: https://www.lautsprechershop.de/hifi/nexus_kut_en.htm

Screen Shot 2020-11-25 at 20.10.41.png
Da's wel een topspeakertje!
Kutspeakertje als ik de url moet geloven?

Re: Philharmonia

Geplaatst: wo 25 nov 2020, 21:30
door Leeuwarden
Niks mis met kut toch?

Re: Philharmonia

Geplaatst: wo 25 nov 2020, 21:31
door dre
Precies! :rofl: :rofl:

Re: Philharmonia

Geplaatst: wo 25 nov 2020, 22:04
door satefan
Klang Und Ton. Lastige afkorting inderdaad.

Re: Philharmonia

Geplaatst: wo 25 nov 2020, 22:44
door SSassen
Leeuwarden schreef:
Niks mis met kut toch?
Nou ... :shock:
Symptomen vaginale klachten
Jeuk, een branderig of schraal gevoel, pijn, irritatie, droogheid, onaangename afscheiding, een plekje of zwelling aan de vulva, zijn veelgehoorde klachten die op alle leeftijden kunnen voorkomen.

Re: Philharmonia

Geplaatst: do 26 nov 2020, 8:12
door Forza
Janb schreef:
Ik denk ook dat dit deels een los element is wat er later ingelijmd(?) wordt.
Dat gaat huilen worden denk ik. De behuizing kan in de hoogte flink gaan werken door de laagjes opbouw. Ga je daar een front inlijmen waar het hout in de andere richting staat kan dat los gaan scheuren. Het zou veel verstandiger zijn om het front meteen in de laagjes te integreren.

Eventueel kan je er een schroefverbinding van maken met iets te grote gaten en een pakking. Dan kan de behuizing afzonderlijk van het front werken.

Re: Philharmonia

Geplaatst: do 26 nov 2020, 8:35
door satefan
Forza schreef:
Janb schreef:
Ik denk ook dat dit deels een los element is wat er later ingelijmd(?) wordt.
Dat gaat huilen worden denk ik. De behuizing kan in de hoogte flink gaan werken door de laagjes opbouw. Ga je daar een front inlijmen waar het hout in de andere richting staat kan dat los gaan scheuren. Het zou veel verstandiger zijn om het front meteen in de laagjes te integreren.

Eventueel kan je er een schroefverbinding van maken met iets te grote gaten en een pakking. Dan kan de behuizing afzonderlijk van het front werken.
Ik heb er een stuk of 5 (sets) gemaakt op deze manier, ongeveer een jaar of 5 of 6 terug. Die spelen allemaal nog zoals ik ze in elkaar heb gezet. Maar ik heb ook wel over dezelfde exemplaren gelezen die inderdaad begonnen te werken. Ik heb ze wel van binnen en van buiten in de lak gezet. Mijn broer had ook een set en heeft die helemaal in de blanke autolak gespoten. 11 lagen geloof ik, leek net of ze ingegoten zaten! :rofl:

Het nadeel van deze dit model vind ik de manier waarop de poort gemaakt is, niet echt heel mooi.

Re: Philharmonia

Geplaatst: do 26 nov 2020, 8:44
door satefan
Net de link gevonden waar ik ze bestelde: https://www.ebelholztechnik.de/galerien ... y/61-nexus

Ik heb volgens dezelfde methode de Prestigious Two gemaakt, maar dan van MDF en daarna netjes gespoten:
IMG_4348.jpg
Deze set klinkt fenomenaal goed. De DXT en de U16 zijn een winnende combi, met het simpele 1e orde (elektrisch) filter.

Satefan

Re: Philharmonia

Geplaatst: do 26 nov 2020, 9:12
door satefan
Janb schreef:
satefan schreef:
Dit is het idee ongeveer: https://www.lautsprechershop.de/hifi/nexus_kut_en.htm

Screen Shot 2020-11-25 at 20.10.41.png
Zit daar ook zo’n ‘labyrint’ in? Wat ik (weer) zo bijzonder vind is de verkoopprijs van de philharmonia’s , dan denk ik; dat kan vast goedkoper, misschien kan ik ze niet helemaal evenaren, maar met de W5’s ben ook een heel eind gekomen.
Daar zit geen labyrint in. Ik heb ongeveer op 2/3e hoogte een laag gemaakt met 6 grote ronde gaten als bracing. Niet dat het iets helpt inzake de stijfheid van de constructie. Deze manier van bouwen zorgt voor een zeer stijve kast. Hierdoor kon ik wel mooi het filter achter de tweeter plaatsen en de woofer wat vrijer laten ademen.

Ik vraag me overigens af wat het nut van het labyrint is. Het kost volume en zorgt voor behoorlijk wat reflecties. Dat moet je haast wel in de impulse-response / impedantiemeting terug zien.

Satefan

Re: Philharmonia

Geplaatst: do 26 nov 2020, 10:22
door jvenema
Dat labyrint ziet er inderdaad niet handig uit. Boven onder zie je heel veel op dezelfde afstand parallel lopen en ook voor achter bij allemaal op dezelfde afstand evenwijdig. Zet die benen dan schuin doe ze in de hoogte op verschillende afstanden, maak verschillende versies zodat naar boven/onder minder oppervlak evenwijdig loop. En inderdaad is waarschijnlijk met een a twee brace lagen de boel vrijwel net zo sterk met een hoop minder kans op staande golven in de kast.

Re: Philharmonia

Geplaatst: do 26 nov 2020, 10:56
door markbakk
Als je nou toch veel werk aan de kast gaat besteden, zou je die hoorn/waveguide ook moeten overnemen. Wordt de gemiddelde 6"-1" beter van denk ik. Verder is het meeste over laagjes al gezegd hier. FWIM het berkenmultiplex dat ik gebruik (van af.nl) krimpt na verloop van tijd van 24 naar 23 mm.

Als je zo'n kast maakt zonder waveguide, rond de baffle dan netjes met een fatsoenlijke radius. En tot slot, hadden ze bij die Philharmonia geen budget meer voor demping?

Re: Philharmonia

Geplaatst: do 26 nov 2020, 12:34
door SSassen
markbakk schreef:
En tot slot, hadden ze bij die Philharmonia geen budget meer voor demping?
Mja, kansloos, dat spreekt m.i. boekdelen over de insteek van de ontwerper ...