K-Tube + fieldcoil project
Geplaatst: ma 23 nov 2020, 19:11
Goedenavond zelfbouw-forum,
als "meeneem-luidspreker" voor audiodagen maak ik al jaren blij gebruik van een open baffle (met Supravox 285GMF) en een K-tube (met FaitalPro HF10AK). Prima combinatie, hoog rendement en een bas die bewonderenswaardig is. Deze speakers zijn niet alleen meegegaan naar Breda en Hengelo; ze hebben ook meerdere keren op de ETF (European Triode Festival) opgetreden. Ook met serieus grote versterkers zoals een GM-100 in een grote zaal. Geen probleem ! Deze speakers zijn dus blijvertjes. Ook ons audiogroepje is aan het experimenteren met Karlson-waveguides, ook wel genoemd K-Tubes. Er wordt druk geëxperimenteerd met materialen, 3D-printers, CNC-frezen, formaten, etc.... En de resultaten zijn dusdanig uitnodigend dat ik mijn Feastrex-speakers op heb gegeven en doorga met deze Karlson-weg. En ik heb gesnoept aan fieldcoil-"aandrijving" die vele voordelen heeft om de unit optimaal af te stemmen. Nadelen zijn er ook hoor....
Een nieuw project dus.
Het kastwerk voor de bas (open baffle) wordt opgetrokken uit 40 mm multiplex. Het is een bescheiden kast: 80 cm hoog, 60 cm breed en 50 diep (grondmaat). Bovenin 40 cm diep dus de baffle loopt licht schuin. Toch weer een dikke 40 kg. Voor de foto even de Fertin 38EX fieldcoil woofer er in gezet. Er is een systeem-bouwplaat bovenop gemonteerd zodat ik met diverse K-tubes kan spelen.
De achterkant is voorzien van staven om, indien noodzakelijk, vilt er tussen door te vlechten. Had ik niet nodig in m'n vorige kasten maar ben nu toch bezig. Als drivers komt een bijzonder triootje: de al eerder genoemde Fertin 38EX voor het laag, een Fostex D200A voor het mid en een Von Langa A4000 voor het hoog. Maar je ziet op de achtergrond al een paar paartjes andere 2" compressiedrivers staan die door mede-audioten zijn meegegeven om uit te luisteren..... De Fertin 38EX heb ik al langer in gebruik als ondersteuning voor mijn voormalig Feastrex/Fertin open baffle. Het is een 15" fieldcoil woofer met een gezonde gevoeligheid van 99 dB. Op zich een heel fijn rendement voor mijn buizenversterkers maar de andere drivers zijn beiden 107 dB dus deze woofer bepaalt nu het totaal rendement van deze luidspreker.
Aan de Von Langa's A4000 had ik al wat aandacht geschonken in het driver-gedeelte van ZBA. Een heel mooi opgezette fieldcoil mid/hoog compressiedriver. Wordt toegepast in de Langa Black & White vanaf 1 kHz maar ik ben niet van plan zo laag te gaan met deze unit. Het diafragma is een Altec-808; da's nog steeds te koop. De mid-driver is ook 2 inch compressiedriver maar geen fieldcoil; wel een gezonde klont alnico. Deze unit weegt maar eventjes 14 kg; da's hetzelfde gewicht als de Fertin-woofer ?! Deze mid is echt gemaakt als mid-driver met een optimale frequentie-inzet van 400 Hz - 5kHz. Daar kan je wat mee. Het diafragma lijkt heel dof maar da's de opgedampte keramische coating die het snerpje van aluminium/titanium/beryllium moet onderdrukken. Op de laatste foto even voor het vergelijk zowel de 1 als 2 inch K-tube bijgeplaatst. Voordat ik die D200A + 2" K-tube ga monteren moet er nog wat metaalwerk verzet worden om de 20 kg in bedwang te houden.
Maar spelen doet het nu al. De Fertin en Von Langa doen het prima samen. Een tijdelijke Behringer-crossover loodst het laag naar de 35TG eindbakken (8 watt) en het mid/hoog naar de 6C45 eindbak (2,6 watt). Speelt meer dan luid genoeg maar vooral zeer direct. De systeem-bouwplaat is reuze handig; daar kan straks nog de 2" K-tube naast. Nu lopen er dus meerdere deelprojecten: niet alleen het metaalwerk voor de 2 incher maar er moet ook nog een 3e versterker bij komen. Dat wordt een project op zich: denk genoeg te hebben aan een 1 watter maar dat wordt vast een bijzondere. Aangezien ik denk rond de 4 K te gaan crossen tussen mid en hoog kan ik afwijkende onderdelen en waardes gebruiken voor de aanstaande buizenversterker.
Met de Behringer kan ik mooi de juiste wisselfrequenties uitpluizen om vervolgens snel dit digitale gereedschap te vervangen door een discreet opgebouwd iets. Een leuk lopend project waarbij ik eindelijk gebruik kan maken van de meerdere versterkers die ik hier heb.
Met muzikale groet,
Reinout
als "meeneem-luidspreker" voor audiodagen maak ik al jaren blij gebruik van een open baffle (met Supravox 285GMF) en een K-tube (met FaitalPro HF10AK). Prima combinatie, hoog rendement en een bas die bewonderenswaardig is. Deze speakers zijn niet alleen meegegaan naar Breda en Hengelo; ze hebben ook meerdere keren op de ETF (European Triode Festival) opgetreden. Ook met serieus grote versterkers zoals een GM-100 in een grote zaal. Geen probleem ! Deze speakers zijn dus blijvertjes. Ook ons audiogroepje is aan het experimenteren met Karlson-waveguides, ook wel genoemd K-Tubes. Er wordt druk geëxperimenteerd met materialen, 3D-printers, CNC-frezen, formaten, etc.... En de resultaten zijn dusdanig uitnodigend dat ik mijn Feastrex-speakers op heb gegeven en doorga met deze Karlson-weg. En ik heb gesnoept aan fieldcoil-"aandrijving" die vele voordelen heeft om de unit optimaal af te stemmen. Nadelen zijn er ook hoor....
Een nieuw project dus.
Het kastwerk voor de bas (open baffle) wordt opgetrokken uit 40 mm multiplex. Het is een bescheiden kast: 80 cm hoog, 60 cm breed en 50 diep (grondmaat). Bovenin 40 cm diep dus de baffle loopt licht schuin. Toch weer een dikke 40 kg. Voor de foto even de Fertin 38EX fieldcoil woofer er in gezet. Er is een systeem-bouwplaat bovenop gemonteerd zodat ik met diverse K-tubes kan spelen.
De achterkant is voorzien van staven om, indien noodzakelijk, vilt er tussen door te vlechten. Had ik niet nodig in m'n vorige kasten maar ben nu toch bezig. Als drivers komt een bijzonder triootje: de al eerder genoemde Fertin 38EX voor het laag, een Fostex D200A voor het mid en een Von Langa A4000 voor het hoog. Maar je ziet op de achtergrond al een paar paartjes andere 2" compressiedrivers staan die door mede-audioten zijn meegegeven om uit te luisteren..... De Fertin 38EX heb ik al langer in gebruik als ondersteuning voor mijn voormalig Feastrex/Fertin open baffle. Het is een 15" fieldcoil woofer met een gezonde gevoeligheid van 99 dB. Op zich een heel fijn rendement voor mijn buizenversterkers maar de andere drivers zijn beiden 107 dB dus deze woofer bepaalt nu het totaal rendement van deze luidspreker.
Aan de Von Langa's A4000 had ik al wat aandacht geschonken in het driver-gedeelte van ZBA. Een heel mooi opgezette fieldcoil mid/hoog compressiedriver. Wordt toegepast in de Langa Black & White vanaf 1 kHz maar ik ben niet van plan zo laag te gaan met deze unit. Het diafragma is een Altec-808; da's nog steeds te koop. De mid-driver is ook 2 inch compressiedriver maar geen fieldcoil; wel een gezonde klont alnico. Deze unit weegt maar eventjes 14 kg; da's hetzelfde gewicht als de Fertin-woofer ?! Deze mid is echt gemaakt als mid-driver met een optimale frequentie-inzet van 400 Hz - 5kHz. Daar kan je wat mee. Het diafragma lijkt heel dof maar da's de opgedampte keramische coating die het snerpje van aluminium/titanium/beryllium moet onderdrukken. Op de laatste foto even voor het vergelijk zowel de 1 als 2 inch K-tube bijgeplaatst. Voordat ik die D200A + 2" K-tube ga monteren moet er nog wat metaalwerk verzet worden om de 20 kg in bedwang te houden.
Maar spelen doet het nu al. De Fertin en Von Langa doen het prima samen. Een tijdelijke Behringer-crossover loodst het laag naar de 35TG eindbakken (8 watt) en het mid/hoog naar de 6C45 eindbak (2,6 watt). Speelt meer dan luid genoeg maar vooral zeer direct. De systeem-bouwplaat is reuze handig; daar kan straks nog de 2" K-tube naast. Nu lopen er dus meerdere deelprojecten: niet alleen het metaalwerk voor de 2 incher maar er moet ook nog een 3e versterker bij komen. Dat wordt een project op zich: denk genoeg te hebben aan een 1 watter maar dat wordt vast een bijzondere. Aangezien ik denk rond de 4 K te gaan crossen tussen mid en hoog kan ik afwijkende onderdelen en waardes gebruiken voor de aanstaande buizenversterker.
Met de Behringer kan ik mooi de juiste wisselfrequenties uitpluizen om vervolgens snel dit digitale gereedschap te vervangen door een discreet opgebouwd iets. Een leuk lopend project waarbij ik eindelijk gebruik kan maken van de meerdere versterkers die ik hier heb.
Met muzikale groet,
Reinout