Pagina 1 van 1

Ferrofluid vervangen

Geplaatst: vr 20 nov 2020, 15:09
door rikpost
Ik ga , jawel ! Mijn luidsprekers weer uit de krat halen na 7 maanden en ze van de Komende week opstellen in de aanzienlijk vergrootte living O:)

Nu zijn de tweeters aardig op leeftijd t 330 D esotar van Dynaudio .
Deze zijn gevuld met ferrofluid ik zou dit graag eens vervangen .

Iemand ervaring met deze specifieke driver ,ergo kan hij uit elkaar ?
En in het algemeen ,zijn er mensen die ervaring hebben met het vervangen van ferrofluid en het resultaat .

Re: Ferrofluid vervangen

Geplaatst: vr 20 nov 2020, 15:11
door ds23man
Gezien de hoeveelheid inbusboutjes zal hij wel probleemloos uit elkaar kunnen.

Re: Ferrofluid vervangen

Geplaatst: vr 20 nov 2020, 15:17
door Muug
Er zijn ook mensen die beweren dat die ferrofluid dik in de weg zit van helder geluid en die zuigen dat weg maar vervangen het dus niet... de "attack" zou beter zijn, omdat die fluid teveel zou dempen, is dan het gebruikte argument... zelf blijf ik er mooi van af.

Re: Ferrofluid vervangen

Geplaatst: vr 20 nov 2020, 15:18
door rikpost
Nou ja voor hetzelfde geld hebben ze hem ook nog vast geplakt .
Ik wil graag wat zekerheid inbouwen voordat ik er aan ga prutsen .

Normaal ben ik niet zo huiverig maar ze zijn inmiddels onbetaalbaar geworden

Re: Ferrofluid vervangen

Geplaatst: vr 20 nov 2020, 15:21
door rikpost
Muug schreef:
Er zijn ook mensen die beweren dat die ferrofluid dik in de weg zit van helder geluid en die zuigen dat weg maar vervangen het dus niet... de "attack" zou beter zijn, omdat die fluid teveel zou dempen, is dan het gebruikte argument... zelf blijf ik er mooi van af.
Dat ding is ontworpen met !
Het er uit halen en weglaten lijkt mij niet de bedoeling

Re: Ferrofluid vervangen

Geplaatst: vr 20 nov 2020, 15:24
door Muug
rikpost schreef:
Muug schreef:
Er zijn ook mensen die beweren dat die ferrofluid dik in de weg zit van helder geluid en die zuigen dat weg maar vervangen het dus niet... de "attack" zou beter zijn, omdat die fluid teveel zou dempen, is dan het gebruikte argument... zelf blijf ik er mooi van af.
Dat ding is ontworpen met !
Het er uit halen en weglaten lijkt mij niet de bedoeling
Was ook mijn idee, maar sommige "guru's" hebben vreemde ideëen.

Re: Ferrofluid vervangen

Geplaatst: vr 20 nov 2020, 17:40
door rikpost
Er zullen ook wel lieden zijn die adviseren er kurk in te stoppen :lol:

Re: Ferrofluid vervangen

Geplaatst: za 21 nov 2020, 0:15
door pvanlingen
Na demontage lekker uitspoelen met wasbenzine en ook de spreekspoel schoonmaken met wasbenzine.
Dan weer vullen met niet al te dikke magnetische olie.
Kan die weer jaren mee. :lol:

Paul.

Re: Ferrofluid vervangen

Geplaatst: za 21 nov 2020, 1:08
door hannesie
En Paulus weet wat hij zegt. :goedzo:

Maar waar haal je de magnetische olie, en hoeveel is dat dan?

Re: Ferrofluid vervangen

Geplaatst: za 21 nov 2020, 9:44
door toetertje
Ik heb het bij speakerrepairshop besteld. 1 flesje is genoeg voor meerdere tweeters.
Het is niet echt vloeistof die je erin giet. Als je het flesje bij de spleet houd, trekt de
magneet het er zelf in. De spleet heb ik gespoeld met alcohol.

https://speakerrepairshop.nl/nl/ferrofluid/g-30

Re: Ferrofluid vervangen

Geplaatst: za 21 nov 2020, 10:01
door carolus
@rikpost,

Ik deel mijn ervaring, samen met "toetertje en Paul":

In een vingerhoed:
1) Met "kunde" de spreekspoel demonteren.
2) luchtspleet (grondig) kuisen met alcohol (ISO) ... en ook de spreekspoel (zeer zachtjes ... met veel liefde) ... laten drogen.
3) de lucht spleet vullen met een "paar" (2) druppels ferroffuid (lees de info speakerrepairshop shop en plaats een bestelling flesje ferrofluid)
4) "wacht" tot alle ferrofluid (die paar druppels) mooi verdeeld is (ingezogen) in de luchtspleet
5) alles centrisch terug monteren ... en vastschroeven gelijkvormige spanning...
6) test met sinus signaal (en luidspreker) .... corrigeer eventueel de mechanische montage (zo nodig en/of mogelijk)

Gewoon doen .... "een fluitje van een cent" ...
... it's music ...

Nog een noot: met speakerrepairshop heb ik goede ervaringen met de afhandeling (en admin bijstand).

Re: Ferrofluid vervangen

Geplaatst: za 21 nov 2020, 12:55
door ray5150
Rudy verkoopt het ook :
https://www.rumoh.eu/speakers/spare-par ... er=1457180

Maar hoe oud zijn die tweeters eigenlijk ?

Re: Ferrofluid vervangen

Geplaatst: za 21 nov 2020, 13:04
door pappaleo
Niet ouder dan die Esotecs van mij en daar mankeert niks aan.

Re: Ferrofluid vervangen

Geplaatst: za 21 nov 2020, 13:26
door pvanlingen
Ja Leo dat kan ook zo zijn.
Als het voor mijzelf zou zijn haalde ik dat spul er uit en kwam er ook niet in terug.
De hogere impedantie piek (op iets lagere frequentie) compenseer ik met een LCR seriekring parallel aan de tweeter.

Paul.

Re: Ferrofluid vervangen

Geplaatst: za 21 nov 2020, 15:05
door ds23man
Ik zou eerst even een impedantiegrafiekje maken, dan zie je of er wat aan de hand is.

Re: Ferrofluid vervangen

Geplaatst: zo 22 nov 2020, 3:01
door rikpost
:ro00]bedankt voor het meedenken allemaal ,ik zal ze van de week eens meten .
ik kan mij herinneren dat ze vrij vroeg afvallen ook on axis !

Eerst nog hier en daar een klodder verf op de muur en een plinten monteren !
Jeuk jeuk heb er weer zin om weer met audio aan de slag te gaan na al dat stof en cement

Kan mij het geluid van de luidsprekers nauwlijks meer herinneren overigens ,luister nu al 7 maanden naar de flip 4 :rock:

Re: Ferrofluid vervangen

Geplaatst: vr 27 nov 2020, 9:14
door rikpost
Heb maar gewoon een flesje besteld en de boel open gegooid .
FF49F860-363C-4BAB-B761-D4F342E8CA28.jpeg
Echter , de ferrofluid die er in zit was gewoon nog prima ,leek zelfs nog iets minder plakkerig dan uit het flesje .
De boel weer fijn in elkaar geschroefd ,dat weten we dan ook weer :goedzo: