Pagina 1 van 1
66 jaar en 4 maanden
Geplaatst: do 12 nov 2020, 22:24
door rekenaar
Opeens veel vrije tijd en mijn hobby weer eens opgepakt en gaan experimenteren met een Visaton B200 en TL16H.
Hier de ruwbouw gemaakt om metingen met de berekeningen te kunnen vergelijken.
Groet rekenaar
Re: 66 jaar en 4 maanden
Geplaatst: vr 13 nov 2020, 0:00
door SSassen
Welkom rekenaar! Ik zal je gelijk wat rekenwerk geven, de afstand tussen midwoofer en tweeter is minimaal maximaal 1/2 golflengte van de overname frequentie.
Re: 66 jaar en 4 maanden
Geplaatst: vr 13 nov 2020, 0:16
door John P
Welkom rekenaar. Ik dacht eerder maximaal?
Re: 66 jaar en 4 maanden
Geplaatst: za 14 nov 2020, 12:14
door Chocomel
Welkom!
De vuistregel van 1/2 golflengte zal je niet snel halen met een breedbander, terwijl de tweeter het geluid alsnog kan verbeteren. Maakt niet uit, er zijn verschillende insteken. De één geniet van het bouwen en experimenteren, de ander wil de luidspreker technisch zo goed mogelijk maken.
Re: 66 jaar en 4 maanden
Geplaatst: za 14 nov 2020, 18:06
door wouter
+1
Re: 66 jaar en 4 maanden
Geplaatst: zo 15 nov 2020, 21:00
door rekenaar
Chocomel schreef:Welkom!
De vuistregel van 1/2 golflengte zal je niet snel halen met een breedbander, terwijl de tweeter het geluid alsnog kan verbeteren. Maakt niet uit, er zijn verschillende insteken. De één geniet van het bouwen en experimenteren, de ander wil de luidspreker technisch zo goed mogelijk maken.
Inderdaad met die 20cm breedbander die ik wil inzetten over zijn lineaire gebied to ca 7kHz lukt dat van geen kant 334 [m/sec] / 7000 [/sec] kom ik op 4,7cm

het centrum van de breedbandluidspreker tot de rand is al meer. Als ik in mijn hobby/luister ruimte een toon van ca 5000Hz op een willekeurige luidspreker zet en een beetje in de frequentie varieer dan hoor ik de toon afhankelijk van de frequentie uit een heel andere hoek komen. Ik neem daarom aan dat ik op mijn luisterplaats een grote bijdrage heb van indirect geluid en dan komt de afstand tussen de tweeter en de breedbandluidspreker niet zo nauw denk ik.
Groet rekenaar