Er zijn mensen die zeggen dat kunststof korven beter zijn omdat de interne demping tegen resonantie beter is. Ze doen geen "ping" als je er tegenaan tikt. Voor kleine maten denk ik dat kunststof of dun plaatstaal best kan. Bij grote woofers wil ik wel een stevigere korf.
Met ping heb je ook wel een dingetje. Maar een klok geeft geen geluid als hij op de grond staat.
Die ervaring heb ik ook met Audax luidsprekers met een Zamack frame zoals de HM130Z10. Los liggend op de magneet geeft een tik met een nagel een 'ting' geluid, maar op een frontpaneel geschroefd is dat weg, dan is het een korte 'tok'. Resonantie van mijn vinger?
Hij loopt iets op in het hoog, even proberen of je dat met uitlijnen van de kastjes kan compenseren. Anders is een spoel met parallelweerstand een oplossing.
Hij loopt iets op in het hoog, even proberen of je dat met uitlijnen van de kastjes kan compenseren. Anders is een spoel met parallelweerstand een oplossing.
Of je ze op de luisterplaats indraait of dat je ze recht vooruit laat stralen. Een breedbander bundelt een beetje in de hoge tonen, dus kun je daar wat mee spelen.