Kleine subjes bouwen (2xSDX12)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Ronkel

Re: Kleine subjes bouwen (2xSDX12)

Bericht door Ronkel »

Dit latere artikel is ook nuttig, met name figuur 6: https://audioroundtable.com/misc/Welti_Multisub.pdf

Al komt het beide op hetzelfde neer in feite. Overigens bereik je in niet-rechthoekige ruimtes met vier subs vaak wel een beter resultaat is mijn ervaring.
Shadow

Bericht door Shadow »

Ronkel schreef:Overigens bereik je in niet-rechthoekige ruimtes met vier subs vaak wel een beter resultaat is mijn ervaring.
Maar met 2 is het ook niet echt behelpen lijkt me?
wat ik eigenlijk wil is 2 kisten waar m'n monitors op kunnen staan, niet 2 subs die ergens in de ruimte staan want daar heb ik niet echt de ruimte voor. Ik had dan ook bedacht ze downfiring te maken :think:
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Maar waarom maak je subs als je DTQWT's gaat maken?
Shadow

Bericht door Shadow »

Omdat die voorlopig niet klaar zijn? en ik straks een grote kamer erbij heb O:)
(en ik ook mijn twijfels heb over de DTQWT's)
Shadow

Re: Klein subje bouwen

Bericht door Shadow »

wouter schreef:woofertje... vorig jaar mee gewerkt, wat een beest en gewicht! Wel solide, maar helaas scheef de ring erop gelijmd.

Erg veel power in 12", heel mooi
Wil je dit nog eens toelichten Wouter?
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Shadow schreef:
Ronkel schreef:Overigens bereik je in niet-rechthoekige ruimtes met vier subs vaak wel een beter resultaat is mijn ervaring.
Maar met 2 is het ook niet echt behelpen lijkt me?
wat ik eigenlijk wil is 2 kisten waar m'n monitors op kunnen staan, niet 2 subs die ergens in de ruimte staan want daar heb ik niet echt de ruimte voor. Ik had dan ook bedacht ze downfiring te maken :think:
Qua staande golven is twee al veel beter dan één en qua output zou ik me helemaal niet druk maken :mrgreen:

Al is het wel zo dat je waarschijnlijk een wat beter resultaat bereikt als de subs onafhankelijk van de monitors geplaatst kunnen worden. Maar goed het moet natuurlijk ook een beetje ogen en praktisch zijn.
Shadow

Bericht door Shadow »

Ok duidelijk, is er nog een voordeel aan downfiring of niet? (het is wat discreter visueel)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Met zware conussen, dus een lage Fs en grote Cms, is het oppassen met uithangen van de conus. En met houten vloeren heb je daarmee maximale mechanische koppeling van de reactie krachten met de vloer. 'Tis leuk bedacht maar heeft meer een esthetisch doel. Overigens als je de monitors boven de sub plaatst, plaats ze dan liefst los van de subs om dezelfde reden.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood
Shadow

Bericht door Shadow »

Dat is bekend idd. Ging mij meer om de afstraling etc.
Of dat los plaatsen gaat lukken met wat ik in gedachten heb is nog maar zeer de vraag Peter O:)
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

jij wisselt ook vaker van idee dan van onderbroek heh :P

ik doe de woofer in mn meubel wel downfiring, volgens een calculator kon dat met die wel (en hij kost een paar tientjes) en de ballotagecommissie gaf geen andere optie :D
Shadow

Bericht door Shadow »

Douwe84 schreef:jij wisselt ook vaker van idee dan van onderbroek heh :P

ik doe de woofer in mn meubel wel downfiring, volgens een calculator kon dat met die wel (en hij kost een paar tientjes) en de ballotagecommissie gaf geen andere optie :D
Het is meer een uitbreiding van een idee :lol:
Nee de AL130/NEO3 monitors bevallen echt héél goed en een stukje laag erbij is lekker, wat ik me afvraag is of de DTQWT's dat nog gaan verbeteren, maar die liggen bijna afgebouwd op de pak - maar er is ook een heel mooi 2 weg speakertje met die drivers gebouwd door Troels (de Quatro) waar Sander weer een variant van heeft gemaakt, weliswaar met poort, maar als je die weg laat kom je op een F3 van 65Hz uit en daaronder kunnen de subs het mooi aanvullen O:)
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Wat je ook kunt doen is de driver naar de muur oriënteren, als je 'm liever niet ziet.

Voor strak laag is de crossover met je monitoren ook belangrijk trouwens...
Shadow

Bericht door Shadow »

Ronkel schreef:Wat je ook kunt doen is de driver naar de muur oriënteren, als je 'm liever niet ziet.

Voor strak laag is de crossover met je monitoren ook belangrijk trouwens...
Da's in principe en kwestie van de juiste afval in het laag instellen en dan niveau aanpassen toch?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja dat is het principe, maar in de praktijk..... Ik heb het zo gedaan met mijn monitors: De monitors hebben een Fb op 70 Hz met een Qb van 0.61. Die heb ik 2e orde HP gefilterd ook op 70 en met een Q van 0,82. Ik kom dan op op 4e orde met een Qt van 0,5. Dat is dus vrijwel een 4e order HP linkwitz filter. Sub is gefilterd met een 4e orde LP op ook 70Hz. Werkt prima. Handigste gaat dat met een dsp maar ik ben zelf met ook een analoog printje ervoor bezig O:) Is wel 4e op de stack... :mrgreen:
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Precies, het is in principe niet veel meer dan een crossover kiezen (bijv LR4) en de akoestische hellingen voor sub en mains matchen. Voor je mains heb je wellicht een Linkwitz Transform nodig (ervan uitgaande dat ze gewoon gesloten zijn).

De praktijk is wel dat veel mensen gewoon een sub naast hun bestaande mains zetten, met natte vinger de lowpass en niveau instellen op de sub en de correcte akoestische helling voor de mains vergeten. Het wordt nog meer een drama als je mains dan ook nog een basreflexpoort hebben. Maar goed zoiets verwacht ik op dit forum uiteraard niet :wink:
Shadow

Bericht door Shadow »

Ronkel schreef:Precies, het is in principe niet veel meer dan een crossover kiezen (bijv LR4) en de akoestische hellingen voor sub en mains matchen. Voor je mains heb je wellicht een Linkwitz Transform nodig (ervan uitgaande dat ze gewoon gesloten zijn).

De praktijk is wel dat veel mensen gewoon een sub naast hun bestaande mains zetten, met natte vinger de lowpass en niveau instellen op de sub en de correcte akoestische helling voor de mains vergeten. Het wordt nog meer een drama als je mains dan ook nog een basreflexpoort hebben. Maar goed zoiets verwacht ik op dit forum uiteraard niet :wink:
Maar als ik gesloten mains heb en de afval weet - dan kan ik die toch in principe met rust laten om het niet ingewikkelder te maken dan nodig?
Anders kan ik net zo goed aan de 3 kanaals Fusion?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Jawel maar je wilt geen onnodig laag in je monitors pompen. Dat kunnen ze toch niet weergeven, het levert extra vervorming in het lage midden en kost versterker headroom. Om te beginnen kun je dit al aardig af met een MiniDSP als je de eisen niet al te hoog stelt.

@Ronkel

Een LT heb je niet nodig in de meeste gevallen. Een Fb van tussen de zeg 60Hz en 180Hz en een Qb van tussen de 0,5 en 1 gaat prima met alleen een 2e orde SallenKey HP. Op voorwaarde dat het een gesloten box is. Aan de uiteinden van Qb bij 0,5 en 1 maak je wel een kleine fout in de totale curve maar die is nagenoeg verwaarloosbaar, die is kleiner 0,3 dB
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

Ga je met multi sub optimizer aan de gang ?
wouter
Ook commercieel actief

Re: Klein subje bouwen

Bericht door wouter »

Shadow schreef:
wouter schreef:woofertje... vorig jaar mee gewerkt, wat een beest en gewicht! Wel solide, maar helaas scheef de ring erop gelijmd.

Erg veel power in 12", heel mooi
Wil je dit nog eens toelichten Wouter?
Zeker, ik kon de inbusbouten niet vast zetten want de sierflens was zo ver verdraaid op de korf gelijmd dat ik deze eerst met fohn en schroevendraaier los moest maken. De bouten werden automatisch scheef doorgevoerd, ik heb de foto's nog wel. Drama, hopelijk exemplarisch.

Wel mega mooie woofer. Net als Trio 8, alleen gigantisch zwaar. Ik werk met PA woofers, die wegen duidelijk minder ;-)

Edit, foto's toegevoegd. Ook maar van eindresultaat, wel zo leuk.
dxt1.jpg
dxt2.jpg
dxt3.jpg
dxt4.jpg
dxt5.jpg
dxt6.jpg
dxt7.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Shadow

Bericht door Shadow »

Hoorngeladen met pr's :rock:
Ronkel

Bericht door Ronkel »

I like big subs and I cannot lie :rofl:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

is ons middelmaatje ;-)
groot is TL 18" met Xmax 20mm en Xmech piek-piek 72mm. Fb 16,4 Hz
Shadow

Bericht door Shadow »

Zit nog te dubben over de aansturing, als ik ook de 'normale speakers' van laag signaal wil ontzien, wordt een meerkanaals dsp in de aansturing (bijna) onontkoombaar, omdat ik dan wel met eigen versterkers wil kunnen blijven werken (want da's ook deel van de hobby) kom ik uit op de minidsp SHD / SHD studio...
motoindo

Bericht door motoindo »

Ze gaan vandaag op de post, hier nog in maagdelijke onafgeschermde toestand:
ClingOn.C1.jpg
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye
Shadow

Bericht door Shadow »

:goeie: :goeie: :goeie: