Hulp optimalisatie subwooferkist (2x 10 inch) mbv WINISD
Geplaatst: vr 30 okt 2020, 19:36
Dag zelfbouwers,
Ik ben bezig met het ontwerpen van een nieuwe subwooferkist voor mijn audi a3. Nu heb ik al ervaring met subwoofer kisten bouwen en is het bouwen zelf ook geen probleem. ik heb in het verleden een Digital designs 612 sub gehad versterkt door een digital designs dm1000, deze kist had een netto inhoud van 55 L en was getuned op ongeveer 37hz. Dit klonk erg goed, mede op geluidskwaliteit en om even te pompen. Deze subwoofer en versterker heb ik bij de verkoop van mn vorige auto eruit gedaan, om in mijn audi een nieuwe set te maken.
Ik heb rondom goede focal speakers ingebouwd versterkt door digital designs d4.90 4 kanaal versterker. Hier ben ik erg tevreden over en er komt verbazingwekkend veel bass uit deze focal speakers in combinatie met deze audi deuren. Toch kan dit niet op tegen een echte losse subwoofer kist.
Nu is mijn oog gevallen op de dayton ultimax subwoofer serie.
Dit staat me erg aan en staat aangeschreven als een kwaliteit subwoofer met een erg mooie sound en genoeg power. Ik heb besloten om 2x 10 inch subwoofers wil omdat dat me dat een keer leuk lijkt tegenover een 12 inch met het bijkomend voordeel dat er meer motorkracht en meer oppervlakte subwoofer gebruikt wordt. Nu is deze subwoofer naar mijn idee ook (of meer het geval zelfs) bedoeld om toe te passen in een huiskamer situatie (grote ruimte). er wordt namelijk aangeraden voor deze 10 inch subwoofer om een kist te gebruiken van 50L getuned op 25hz. Nu vind ik dit voor mijn toepassing niet goed beide de tuning en de kistgrootte. Ik denk dat ik de tuning frequentie rond de 35 hz wil om zo een effectief bereik te hebben in mijn brede muzieksmaak. verder vind ik een kist van 100L erg groot en zie dit liever kleiner als mogelijk.
Ik heb mezelf verdiept in winisd om een mooie kist te ontwerpen voor deze subwoofers. En ter referentie heb ik mijn kist met de 612 subwoofer van mijn oude setup ingeladen. Ik heb meerdere mogelijkheden voor de dayton subwoofers, Dit brengt het totaal aantal lijnen op 4 stuks.
Legenda:
ROOD:DD audio 612 in zelfgebouwde kist, 55L 37,5hz
ZWART: Dayton UM10-22(2x) in de aangeraden kist, 100L 25hz
BLAUW: Dayton UM10-22(2x) in aangeraden inhoud maar aangepaste tuning, 100L 35hz
GROEN: Dayton UM10-22(2x) in aangepaste tuning en inhoud, 65L 35hz Ik wil graag verbeteren tegenover mijn vorige subwoofer dus vandaar de referentie, ik geef alle 4 de opties 1000 watt om hier geen onderscheid in te maken
Nu zie je duidelijk gelijk dat de aangeraden kist een erg laag frequentie bereik heeft en ook op het gebied van decibels erg onder doet aan de overige 3.
Nu heb ik de tuning op gekrikt naar de gewenste 35hz (Blauw) maar de aangeraden inhoud gehouden op 100L, ik neem aan dat dit ergens op gebaseerd is. maar ik zie nu echter dat er een erg grote piek is rond de 38 hz wat je niet wil hebben, enige geleidelijke piek is niet erg om een effectief gebied te creeren maar nu ben ik bang dat er veel volume verschil is in de verloop van de frequenties wat ik niet wil. (ik ga geen spl wedstrijden draaien natuurlijk waar ze op een frequentie spelen)
Nu is mijn denkwijze dat als ik de kist hoger tune dat de inhoud van de kist ook lager mag.(corrigeer mij als ik verkeerd denk, ik wil het graag leren).
De groene lijn blijft dan over dit is een beetje het beste wat ik er van kon maken en wat een mooie kist in mijn auto zou zijn. wat opvalt is dat dit nu een mooier verloop is over de frequenties. Nu valt me toch nog op wanneer ik deze lijn vergelijk met mijn oude setup dat ten eerste het spl vermogen een mooie beetje hoger ligt tot ongeveer 42 hz. maar dat het vanaf daar sterk afneemt wat ik erg jammer vind en niet kan verklaren. Ik wil erg graag dat deze kist mijn oude eruit speeld op vermogen maar ook vooral op akoustisch gebied. maar als ik de lijnen vergelijk zou ik de lijn van de 612 prefereren over de dubbele 10 inch daytons. Ik weet echter dat dit een programma is die niet alle variabelen mee neemt zoals inhoud van de auto en andere factoren. echter streef ik wel natuurlijk naar de beste kist mogelijk voor de daytons.
Mijn vraag is of jullie mij willen helpen om een goede setup te creeren en als bonus mij kennis te geven over dit moeilijke maar erg interessante onderwerp.
Dit is een primeur voor mij op een forum van dit soort dus ik hoor graag als ik dingen beter kan doen of als ik nog info moet geven. wees niet bang om kritisch te zijn ik wil het graag leren.
ps.
bonus vraag: ik zie als ik de subwoofers in WINISD schakel tussen paralel en serie aansluiten dat de grafiek een beetje veranderd. Is er een verschil of ik de subs apart naar 1 ohm aan te sluiten en vervolgens de twee subwoofers in serie zet om 2 ohm te creeren of is het beter om de subs apart naar 4 ohm aan te sluiten en vervolgens de twee subwoofer paralel aan te sluiten om 2 ohm te creeren. wat is de beste manier?
Ik ben bezig met het ontwerpen van een nieuwe subwooferkist voor mijn audi a3. Nu heb ik al ervaring met subwoofer kisten bouwen en is het bouwen zelf ook geen probleem. ik heb in het verleden een Digital designs 612 sub gehad versterkt door een digital designs dm1000, deze kist had een netto inhoud van 55 L en was getuned op ongeveer 37hz. Dit klonk erg goed, mede op geluidskwaliteit en om even te pompen. Deze subwoofer en versterker heb ik bij de verkoop van mn vorige auto eruit gedaan, om in mijn audi een nieuwe set te maken.
Ik heb rondom goede focal speakers ingebouwd versterkt door digital designs d4.90 4 kanaal versterker. Hier ben ik erg tevreden over en er komt verbazingwekkend veel bass uit deze focal speakers in combinatie met deze audi deuren. Toch kan dit niet op tegen een echte losse subwoofer kist.
Nu is mijn oog gevallen op de dayton ultimax subwoofer serie.
Dit staat me erg aan en staat aangeschreven als een kwaliteit subwoofer met een erg mooie sound en genoeg power. Ik heb besloten om 2x 10 inch subwoofers wil omdat dat me dat een keer leuk lijkt tegenover een 12 inch met het bijkomend voordeel dat er meer motorkracht en meer oppervlakte subwoofer gebruikt wordt. Nu is deze subwoofer naar mijn idee ook (of meer het geval zelfs) bedoeld om toe te passen in een huiskamer situatie (grote ruimte). er wordt namelijk aangeraden voor deze 10 inch subwoofer om een kist te gebruiken van 50L getuned op 25hz. Nu vind ik dit voor mijn toepassing niet goed beide de tuning en de kistgrootte. Ik denk dat ik de tuning frequentie rond de 35 hz wil om zo een effectief bereik te hebben in mijn brede muzieksmaak. verder vind ik een kist van 100L erg groot en zie dit liever kleiner als mogelijk.
Ik heb mezelf verdiept in winisd om een mooie kist te ontwerpen voor deze subwoofers. En ter referentie heb ik mijn kist met de 612 subwoofer van mijn oude setup ingeladen. Ik heb meerdere mogelijkheden voor de dayton subwoofers, Dit brengt het totaal aantal lijnen op 4 stuks.
Legenda:
ROOD:DD audio 612 in zelfgebouwde kist, 55L 37,5hz
ZWART: Dayton UM10-22(2x) in de aangeraden kist, 100L 25hz
BLAUW: Dayton UM10-22(2x) in aangeraden inhoud maar aangepaste tuning, 100L 35hz
GROEN: Dayton UM10-22(2x) in aangepaste tuning en inhoud, 65L 35hz Ik wil graag verbeteren tegenover mijn vorige subwoofer dus vandaar de referentie, ik geef alle 4 de opties 1000 watt om hier geen onderscheid in te maken
Nu zie je duidelijk gelijk dat de aangeraden kist een erg laag frequentie bereik heeft en ook op het gebied van decibels erg onder doet aan de overige 3.
Nu heb ik de tuning op gekrikt naar de gewenste 35hz (Blauw) maar de aangeraden inhoud gehouden op 100L, ik neem aan dat dit ergens op gebaseerd is. maar ik zie nu echter dat er een erg grote piek is rond de 38 hz wat je niet wil hebben, enige geleidelijke piek is niet erg om een effectief gebied te creeren maar nu ben ik bang dat er veel volume verschil is in de verloop van de frequenties wat ik niet wil. (ik ga geen spl wedstrijden draaien natuurlijk waar ze op een frequentie spelen)
Nu is mijn denkwijze dat als ik de kist hoger tune dat de inhoud van de kist ook lager mag.(corrigeer mij als ik verkeerd denk, ik wil het graag leren).
De groene lijn blijft dan over dit is een beetje het beste wat ik er van kon maken en wat een mooie kist in mijn auto zou zijn. wat opvalt is dat dit nu een mooier verloop is over de frequenties. Nu valt me toch nog op wanneer ik deze lijn vergelijk met mijn oude setup dat ten eerste het spl vermogen een mooie beetje hoger ligt tot ongeveer 42 hz. maar dat het vanaf daar sterk afneemt wat ik erg jammer vind en niet kan verklaren. Ik wil erg graag dat deze kist mijn oude eruit speeld op vermogen maar ook vooral op akoustisch gebied. maar als ik de lijnen vergelijk zou ik de lijn van de 612 prefereren over de dubbele 10 inch daytons. Ik weet echter dat dit een programma is die niet alle variabelen mee neemt zoals inhoud van de auto en andere factoren. echter streef ik wel natuurlijk naar de beste kist mogelijk voor de daytons.
Mijn vraag is of jullie mij willen helpen om een goede setup te creeren en als bonus mij kennis te geven over dit moeilijke maar erg interessante onderwerp.
Dit is een primeur voor mij op een forum van dit soort dus ik hoor graag als ik dingen beter kan doen of als ik nog info moet geven. wees niet bang om kritisch te zijn ik wil het graag leren.
ps.
bonus vraag: ik zie als ik de subwoofers in WINISD schakel tussen paralel en serie aansluiten dat de grafiek een beetje veranderd. Is er een verschil of ik de subs apart naar 1 ohm aan te sluiten en vervolgens de twee subwoofers in serie zet om 2 ohm te creeren of is het beter om de subs apart naar 4 ohm aan te sluiten en vervolgens de twee subwoofer paralel aan te sluiten om 2 ohm te creeren. wat is de beste manier?