Pagina 1 van 1

MiniDSP lanceert UMIK-2

Geplaatst: wo 21 okt 2020, 9:01
door satefan
Upgrade van de Umik-1. Binnenkort komt mijn Umik-1 hier te koop denk ik :yeah:

https://www.minidsp.com/products/acoust ... ent/umik-2


MiniDSP is pleased to introduce the UMIK-2, its second-generation omni-directional acoustic measurement microphone. The UMIK-2 has everything that made the first-generation UMIK-1 one of our best selling products, including a convenient plug-and-play USB connection and a unique calibration file for each microphone to ensure accuracy.

However, the UMIK-2 is also a significant upgrade in performance and functionality. A larger 1/2-inch microphone capsule provides lower noise and lower distortion, which is preserved by the 32-bit ADC (analog-to-digital convertor) built into the microphone shell. Furthermore, sample rates are selectable from 44.1 to 192 kHz for compatibility with the widest possible range of measurement and recording software.

The UMIK-2 is of course fully compatible with REW (Room EQ Wizard) and Dirac Live (version 3 and later). Driverless operation with macOS, Linux, Android and iOS, and a supplied ASIO driver for Windows ensure simple integration into many other measurement and recording applications. With the UMIK-2, miniDSP once agains stretch the limits of affordable acoustic measurement gear. Let the measurement fun begin!


Satefan

Re: MiniDSP lanceert UMIK-2

Geplaatst: ma 15 feb 2021, 17:48
door Shadow

[ Bekijk op youtube ]

Mooi spulletje :goedzo:

Re: MiniDSP lanceert UMIK-2

Geplaatst: ma 22 feb 2021, 22:36
door bas focal m180
satefan schreef:
Upgrade van de Umik-1. Binnenkort komt mijn Umik-1 hier te koop denk ik :yeah:

https://www.minidsp.com/products/acoust ... ent/umik-2


MiniDSP is pleased to introduce the UMIK-2, its second-generation omni-directional acoustic measurement microphone. The UMIK-2 has everything that made the first-generation UMIK-1 one of our best selling products, including a convenient plug-and-play USB connection and a unique calibration file for each microphone to ensure accuracy.

However, the UMIK-2 is also a significant upgrade in performance and functionality. A larger 1/2-inch microphone capsule provides lower noise and lower distortion, which is preserved by the 32-bit ADC (analog-to-digital convertor) built into the microphone shell. Furthermore, sample rates are selectable from 44.1 to 192 kHz for compatibility with the widest possible range of measurement and recording software.

The UMIK-2 is of course fully compatible with REW (Room EQ Wizard) and Dirac Live (version 3 and later). Driverless operation with macOS, Linux, Android and iOS, and a supplied ASIO driver for Windows ensure simple integration into many other measurement and recording applications. With the UMIK-2, miniDSP once agains stretch the limits of affordable acoustic measurement gear. Let the measurement fun begin!


Satefan
Hoe verhoud de Umik 1 zich tegenover de Umik 2 in de praktijk?
is ie de meerprijs waard?

Re: MiniDSP lanceert UMIK-2

Geplaatst: ma 22 feb 2021, 22:58
door Henkjan
geen idee, hij is nog maar beperkt te koop. alleen in de fabrieks webshop te koop. doen ze altijd met nieuwe producten

Re: MiniDSP lanceert UMIK-2

Geplaatst: ma 22 feb 2021, 23:10
door Pjotr
Hij ruist wat minder lijkt het. Maar het is geen meetkaart met betere specs! Het blijft een microfoon. Met de hogere resolutie en lagere ruis biedt het je eigenlijk toch niks meer dan met de UMIK1 voor speakermetingen en roommetingen. Hooguit als je het getingel tangel van een muizenorkest wilt opnemen :mrgreen:

Re: MiniDSP lanceert UMIK-2

Geplaatst: di 23 feb 2021, 16:00
door Shadow
Wat een zinvolle bijdrage weer Peter =D>

Re: MiniDSP lanceert UMIK-2

Geplaatst: di 23 feb 2021, 16:32
door Pjotr
Graag gedaan :dank: Was je van plan zo'n ding te kopen?

Re: MiniDSP lanceert UMIK-2

Geplaatst: di 23 feb 2021, 18:00
door SARK
Het is toch geen onzin wat Peter meldt?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik af en toe ook op het verkeerde been wordt gezet en me aan het verlekkeren ben aan de betere specs van een bepaald product ... als ik dit dan even laat sudderen en goed bij mezelf na ga of het wel zinvol is om het aan te schaffen vanwege de betere specs dan kom ik ook af en toe tot de conclusie dat ik me blind aan het staren was.
Dus de opmerking van Peter lijkt me zeker zinvol.

Re: MiniDSP lanceert UMIK-2

Geplaatst: di 23 feb 2021, 20:14
door Shadow
Het ding is ook niet bedoeld als meetmicrofoon om luidsprekers te ontwerpen, maar om dsp’s in te regelen, en daar is de hogere samplerate zeker wel fijn lijkt me.

Re: MiniDSP lanceert UMIK-2

Geplaatst: wo 24 feb 2021, 11:07
door Pjotr
Shadow schreef:
Het ding is ook niet bedoeld als meetmicrofoon om luidsprekers te ontwerpen, maar om dsp’s in te regelen, en daar is de hogere samplerate zeker wel fijn lijkt me.
Waar lees je dat? Heeft Floeper de verkeerde gekocht? Anyway die mic gaat niet veel hoger dan 20kHz. Een hogere sample rate dan de UMIC1 heeft weinig zin dan. Maar daarvoor hoef je nog niet zo out of the blind op de man te spelen om je humeur af te reageren...

Re: MiniDSP lanceert UMIK-2

Geplaatst: wo 24 feb 2021, 11:26
door Shadow
Pjotr schreef:
Waar lees je dat? Heeft Floeper de verkeerde gekocht? Anyway die mic gaat niet veel hoger dan 20kHz. Een hogere sample rate dan de UMIC1 heeft weinig zin dan. Maar daarvoor hoef je nog niet zo out of the blind op de man te spelen om je humeur af te reageren...
Draai het eens om, waarom moet jij altijd de gifspuit hanteren? Ik heb daar al eerder eens wat van gezegd.
Als je geheugen je in de steek laat;
Pjotr schreef:
Hij ruist wat minder lijkt het. Maar het is geen meetkaart met betere specs! Het blijft een microfoon. Met de hogere resolutie en lagere ruis biedt het je eigenlijk toch niks meer dan met de UMIK1 voor speakermetingen en roommetingen. Hooguit als je het getingel tangel van een muizenorkest wilt opnemen :mrgreen:
Als jij iets niks vind, is het niks, de mensen die dan toch blij zijn met zo'n apparaat noem jij dat 'mensen die getingel tangel van een muizenorkest willen opnemen?'

Re: MiniDSP lanceert UMIK-2

Geplaatst: wo 24 feb 2021, 13:29
door SARK
Hè kom op mannen .... ik heb nog niets "zuurs" van jullie beiden kunnen vinden in dit draadje (en mocht het wel een por richting mij zijn geweest ... ik ben niet van porcelijn gemaakt :mrgreen: ) en nogmaals .... ik vind het niet verkeerd om ergens "gezonde" vraagtekens bij te zetten en jezelf even achter de oren te krabben.

ps.
Het is natuurlijk wel een heerlijk snoepje om te hebben :kwijl:

Re: MiniDSP lanceert UMIK-2

Geplaatst: wo 24 feb 2021, 15:19
door Shadow
Jawel en die hogere resolutie heeft wat mij betreft ook tot 20khz zin omdat je je signaal vaker bemonsterd. Dat ie tot 20khz gaat is prima.

Re: MiniDSP lanceert UMIK-2

Geplaatst: wo 24 feb 2021, 21:06
door Shadow