Pagina 1 van 1

Actief open baffle systeem

Geplaatst: za 03 okt 2020, 15:12
door fgroen
Hoi Forum,

Het is even geleden sinds ik voor het laatst gepost heb, het huis stond vol met speakers en ben toen maar begonnen met luisteren. :lol:

Ook de komst van de DEQX betekende dat de zoektocht naar een goed geluid ten einde was en de drive om nog iets anders te bouwen wat minder werd. Ook het feit dat mijn Avaclones ik zo'n monsterproject waren noopte niet echt om aan een vervanger te gaan werken.De avaclones hebben Eton 12" woofers, Accuton C2-90 mids en Accuton 30mm tweeters. Hier heb ik jaren met grote tevredenheid naar geluisterd.

Maar goed, mijn speakers werden na een aantal jaar wel aangevuld met een open baffle subwoofer aangestuurd door een DLCP/NC400 combinatie. Dit gaf me de mogelijkheid om met gemak 20Hz op de luisterplek te halen. Het belangrijkste effect was opmerkelijk genoeg een veel grotere ruimtelijke afbeelding. En dat open baffle laag is niet te kloppen. De grap met de PD2150 is dat de speaker een rendement heeft van 98dB/W, dus ondanks de kortsluiting hou je op 20Hz nog een bruikbare geluidsopbrengst over. Een beetje Hypex power doet de rest. :D

Na een bezoek aan Rudo (http://www.audiosense.nl) in het kader van het vervangen van mijn DEQX 2.6P voor een HDP-5 een hele goede indruk gekregen van het potentieel van een goed gebouwd en aangestuurd open baffle systeem. Dus.. dan gaat het toch weer kriebelen. Tevens begon ik met de verbeterde performance van de HDP-5 ook heel hard tegen de grenzen van de Avaclones op te lopen. Ik speelde toen met UcD 180HxR versterkers (2x3-kanaals met SMPS power supplies).

Dus... paar stukjes MDF in de schuur opgegraven en een paar Potzus-Gohrlich laag/mid units en ScanSpeak 2905/9000 tweeters die ik nog in de kast had liggen op een baffletje geschroefd, het ding "OB-1" noemen en draaien maar. Niet perfect, maar wel zeer interessant en duidelijk potentieel. De aansluiting met de subwoofers was niet perfect, en ook was het duidelijk te horen dat de tweeters niet open baffle waren, die hadden nog duidelijk een CB kleuring. Dit gaf een soort inconsistentie tussen het karakter van het laag/mid en het hoog.

Dan volgt stap twee: geschikte units kopen. Ik wilde al heel lang eens wat met de Jantzen JA-8008HMQ units doen dus dit was de uitgelezen kans. Aangezien Troels ze zelf ook in een OB heeft toegepast had ik er wel vertrouwen in dat het ging werken. Als tweeters heb ik de ESS AMT-III (de kleinste) gekocht. Shipping was een beetje een bastard. Weer een plank in de schuur gevonden en presto: OB-2.

De OB-2 in combinatie met de subwoofer laat weinig te wensen over. Intussen is de elektronica weer iets anders geworden. Voor het mid en hoog gebruik ik een externe DAC, namelijk de Chord Qutest. Versterking voor de OB-2 is twee maal een FirstWatt F5, de hele boel wordt door een PS audio Power Plant 10 van stroom voorzien. Deze set klinkt echt mooi. Mega afbeelding, heel veel impact en je hoort werkelijk alles. Qua klank heb ik nog niet eerder zo iets klinkt wat je als overtuigen "natuurlijk" zou kunnen beschouwen. Vooral live opnames zijn een openbaring. Waarschijnlijk omdat daar doorgaans minder aan geknutseld wordt.

De volgende stap die ik aan het overwegen ben is een tweede PD-2150 woofer om ook het laag stereo te maken. Ik heb het idee dat het geluidsbeeld door de mono sub een beetje naar binnen trekt. Ik heb de vraag voor een tweede woofer inmiddels bij Thomann neergelegd. Hij staat niet meer op hun site maar ze verwachten dat levering nog wel mogelijk is. Momenteel niet, ik moet over een maand of twee de vraag nog maar eens stellen. Dus... Als er iemand een in een hoek heeft liggen hoor ik het graag! :wint:

Mvg, Fokke.

Re: Actief open baffle systeem

Geplaatst: za 03 okt 2020, 16:17
door Dynky
ziet er interessant uit.
hoe hoog laat je die PD2150 doorlopen?
gebruik je hem nog steeds baffle-less zoals te zien op de OB-1 foto ?

Re: Actief open baffle systeem

Geplaatst: za 03 okt 2020, 16:37
door fgroen
De PD2150 is inderdaad “naked”. Simpelste bouwproject ooit: blokje hout onder de magneet. :lol:

De overgang tussen de subwoofer ligt op 150 Hz, 48dB/oct. door de Chord DACs (die vertragen ong. 15ms) is de subwoofer veel te vroeg. Dus hij is ook in tijd vertraagd om de fase goed te krijgen.

Re: Actief open baffle systeem

Geplaatst: za 03 okt 2020, 16:41
door Shadow
Is het een idee om de aansturing met 2 Fusion plate amps te doen? Dan ben je een hoop apparatuur kwijt...

Re: Actief open baffle systeem

Geplaatst: za 03 okt 2020, 16:43
door Dynky
hmm...mooi dat 'ie dan toch zo overtuigend doorloopt tot 20Hz.
Heb je daar toevallig nog iets van metingen van?

Ben zelf ook al even aan het rondkijken om iets met 18 of 21" laag te proberen voor stereo gebruik, maar ze zijn ofwel vaak (zeer) lastig te verkrijgen, ofwel net iets te duur voor "een probeersel" :)

Re: Actief open baffle systeem

Geplaatst: za 03 okt 2020, 16:45
door dre
Mooi project! 8)

Re: Actief open baffle systeem

Geplaatst: za 03 okt 2020, 17:12
door Shadow
Dynky schreef:
hmm...mooi dat 'ie dan toch zo overtuigend doorloopt tot 20Hz.
Heb je daar toevallig nog iets van metingen van?

Ben zelf ook al even aan het rondkijken om iets met 18 of 21" laag te proberen voor stereo gebruik, maar ze zijn ofwel vaak (zeer) lastig te verkrijgen, ofwel net iets te duur voor "een probeersel" :)
Als de 2 woofers in de opruiming gezien bij Sander?
viewtopic.php?f=21&t=24850
Daar kun je redelijk wat sap op zetten 8)

Re: Actief open baffle systeem

Geplaatst: za 03 okt 2020, 17:30
door Dynky
heb ik gezien, maar met de verzendkosten naar B erbij lijkt me dat ook niet echt een risicoloos probeersel. :wink:

Re: Actief open baffle systeem

Geplaatst: za 03 okt 2020, 17:39
door Shadow
Moah, die kun je gerust kopen.

Re: Actief open baffle systeem

Geplaatst: za 03 okt 2020, 18:04
door Dynky
Ik zou ze ook actief willen gaan aansturen, dan zijn er imo wel nog wel andere interessante drivers die me iets minder kosten.
Mochten die echt niet bevallen kan ik ze zelfs terugsturen

Re: Actief open baffle systeem

Geplaatst: za 03 okt 2020, 18:18
door SSassen
Dynky schreef:
heb ik gezien, maar met de verzendkosten naar B erbij lijkt me dat ook niet echt een risicoloos probeersel. :wink:
Nee joh, dat valt reuze mee, en over de prijs valt altijd te onderhandelen, ik ben geen bekrompen zuinige Hollander die iedere stuiver drie keer omdraait!

Re: Actief open baffle systeem

Geplaatst: za 03 okt 2020, 18:26
door Shadow
Ik heb laatst nog een setje drivers van Sander overgenomen en kan dit bevestigen :sure:

Re: Actief open baffle systeem

Geplaatst: za 03 okt 2020, 19:35
door Dynky
SSassen schreef:
Dynky schreef:
heb ik gezien, maar met de verzendkosten naar B erbij lijkt me dat ook niet echt een risicoloos probeersel. :wink:
Nee joh, dat valt reuze mee, en over de prijs valt altijd te onderhandelen, ik ben geen bekrompen zuinige Hollander die iedere stuiver drie keer omdraait!
dat laatste beweer ik ook nergens, we hebben immers al eens zaken gedaan :wink: ...ik kocht een paartje Dayton 15" van je die uitstekend bevielen.
't gaat er me enkel om dat ik bij bvb Thomann risicoloos en voor quasi hetzelfde geld die PD kan proberen, dus daar neig ik momenteel eerder naar.

Re: Actief open baffle systeem

Geplaatst: za 03 okt 2020, 19:43
door Shadow
fgroen schreef:
De PD2150 is inderdaad “naked”. Simpelste bouwproject ooit: blokje hout onder de magneet. :lol:

De overgang tussen de subwoofer ligt op 150 Hz, 48dB/oct. door de Chord DACs (die vertragen ong. 15ms) is de subwoofer veel te vroeg. Dus hij is ook in tijd vertraagd om de fase goed te krijgen.
Hij ging een beetje verloren, maar is het een idee om de aansturing met de Hypex Fusion plate amps te doen? Heb je per kant nog maar 1 apparaat nodig en als je digitaal aanlevert doet de Hypex na dsp ook de DA-conversie voor je...als je dat wil natuurlijk, anders doet ie AD-DSP-DA O:)

Re: Actief open baffle systeem

Geplaatst: zo 04 okt 2020, 13:21
door Fedde
Leuke projecten! Gave 21" woofer ook. Waarom heb je voor de kleinste ESS AMT gekozen? De grotere kunnen lager crossen. Waar heb je de overgang nu tussen mid en tweeter?

Re: Actief open baffle systeem

Geplaatst: zo 04 okt 2020, 22:53
door fgroen
Shadow schreef:
fgroen schreef:
De PD2150 is inderdaad “naked”. Simpelste bouwproject ooit: blokje hout onder de magneet. :lol:

De overgang tussen de subwoofer ligt op 150 Hz, 48dB/oct. door de Chord DACs (die vertragen ong. 15ms) is de subwoofer veel te vroeg. Dus hij is ook in tijd vertraagd om de fase goed te krijgen.
Hij ging een beetje verloren, maar is het een idee om de aansturing met de Hypex Fusion plate amps te doen? Heb je per kant nog maar 1 apparaat nodig en als je digitaal aanlevert doet de Hypex na dsp ook de DA-conversie voor je...als je dat wil natuurlijk, anders doet ie AD-DSP-DA O:)
Heb er wel aan gedacht, maar de DEQX is in a league of it’s own. Het is veel meer dan een digitaal crossover. De term “speaker calibration” betekent echt wat in DEQX jargon. En perfecte time alignment.

Re: Actief open baffle systeem

Geplaatst: zo 04 okt 2020, 22:56
door fgroen
Fedde schreef:
Leuke projecten! Gave 21" woofer ook. Waarom heb je voor de kleinste ESS AMT gekozen? De grotere kunnen lager crossen. Waar heb je de overgang nu tussen mid en tweeter?

Goede vraag. Was een overweging tussen laag crossen en verticale bundeling. Ik ben gewoon voor het kleinste membraan gegaan. Wellicht dat ik in de toekomst nog een keer de grote AMT’s laat komen, of de Mundorfs ga uitproberen. Het geluid van de AMT’s staat me wel aan moet ik zeggen.

Re: Actief open baffle systeem

Geplaatst: ma 05 okt 2020, 18:54
door Shadow
fgroen schreef:
Heb er wel aan gedacht, maar de DEQX is in a league of it’s own. Het is veel meer dan een digitaal crossover. De term “speaker calibration” betekent echt wat in DEQX jargon. En perfecte time alignment.
Uhm, als ik de boel even doorlees, heb je dus een dsp systeem van 4K, zónder versterker voor het hoog, mid en laag, met dezelfde functionaliteit als een Fusion?
Ow ja er zit een streaming functie in die je met een Raspberry Pi ook kan bereiken :think:
Da’s next level in marketing ja :roll:

Re: Actief open baffle systeem

Geplaatst: ma 05 okt 2020, 20:58
door Fedde
fgroen schreef:
Fedde schreef:
Leuke projecten! Gave 21" woofer ook. Waarom heb je voor de kleinste ESS AMT gekozen? De grotere kunnen lager crossen. Waar heb je de overgang nu tussen mid en tweeter?

Goede vraag. Was een overweging tussen laag crossen en verticale bundeling. Ik ben gewoon voor het kleinste membraan gegaan. Wellicht dat ik in de toekomst nog een keer de grote AMT’s laat komen, of de Mundorfs ga uitproberen. Het geluid van de AMT’s staat me wel aan moet ik zeggen.
Ja ik ben ook fan! :)
Hoe lager ik hem crosste hoe beter de set ging klinken (tot 750 Hz 4e orde geprobeerd, alhoewel het hoog iets cleaner lijkt als je wat hoger crosst).

Waar cross je nu? 2k of 3k oid? Heb je geen problemen kwa afstraling met de midden luidsprekers?

Fedde

Re: Actief open baffle systeem

Geplaatst: ma 05 okt 2020, 21:42
door Shadow
Die Jantzen 8008 is echt een zeer mooie driver, die levert tot ver over de 2K zonder nare opbreek verschijnselen.

Re: Actief open baffle systeem

Geplaatst: di 06 okt 2020, 20:24
door fgroen
Fedde schreef:

Waar cross je nu? 2k of 3k oid? Heb je geen problemen kwa afstraling met de midden luidsprekers?
Iets boven de 3k, 3150Hz als ik me niet vergis. Als ik veel lager cross wordt het mid heel luchtig en gewichtloos. Het gek bij mij een wat minder natuurlijke beleving. Op deze manier heb ik meer "body" in het mid.

Maar goed, de speakers zijn nu pas goed ingespeeld. Ik zou eens een aantal profielen moeten maken met oplopende scheidingsfrequentie om het in meer detail te evalueren.

Re: Actief open baffle systeem

Geplaatst: di 06 okt 2020, 20:33
door fgroen
Shadow schreef:
fgroen schreef:
Heb er wel aan gedacht, maar de DEQX is in a league of it’s own. Het is veel meer dan een digitaal crossover. De term “speaker calibration” betekent echt wat in DEQX jargon. En perfecte time alignment.
Uhm, als ik de boel even doorlees, heb je dus een dsp systeem van 4K, zónder versterker voor het hoog, mid en laag, met dezelfde functionaliteit als een Fusion?
Ow ja er zit een streaming functie in die je met een Raspberry Pi ook kan bereiken :think:
Da’s next level in marketing ja :roll:

Beetje jammer dit. Inderdaad is de streamer die er in zit waarschijnlijk niet van dCS niveau. Wellicht wordt dat tzt nog wel een keer een update. Vooralsnog voldoet dat interne streamertje verrassend goed. Misschien toch niet helemaal een standaard raspberry Pi.

Nogmaals, de DEQX is qua functionaliteit iets heel anders dan de Fusion amp. Maargoed, ik hoef jou niet te overtuigen, ik ben zelf wel overtuigd. Je koopt niet alleen een doosje met hardware (iets waar op een zelfbouwforum natuurlijk hoofdzakelijk op gefocust wordt) maar ook het gebruik van heel geavanceerde software.

Misschien is het voor jou raadzaam om eens bij Rudo te gaan luisteren in plaats van niet gefundeerde meningen te uiten. :-s

Re: Actief open baffle systeem

Geplaatst: di 06 okt 2020, 20:47
door Shadow
fgroen schreef:
Shadow schreef:
fgroen schreef:
Heb er wel aan gedacht, maar de DEQX is in a league of it’s own. Het is veel meer dan een digitaal crossover. De term “speaker calibration” betekent echt wat in DEQX jargon. En perfecte time alignment.
Uhm, als ik de boel even doorlees, heb je dus een dsp systeem van 4K, zónder versterker voor het hoog, mid en laag, met dezelfde functionaliteit als een Fusion?
Ow ja er zit een streaming functie in die je met een Raspberry Pi ook kan bereiken :think:
Da’s next level in marketing ja :roll:

Beetje jammer dit. Inderdaad is de streamer die er in zit waarschijnlijk niet van dCS niveau. Wellicht wordt dat tzt nog wel een keer een update. Vooralsnog voldoet dat interne streamertje verrassend goed. Misschien toch niet helemaal een standaard raspberry Pi.

Nogmaals, de DEQX is qua functionaliteit iets heel anders dan de Fusion amp. Maargoed, ik hoef jou niet te overtuigen, ik ben zelf wel overtuigd. Je koopt niet alleen een doosje met hardware (iets waar op een zelfbouwforum natuurlijk hoofdzakelijk op gefocust wordt) maar ook het gebruik van heel geavanceerde software.

Misschien is het voor jou raadzaam om eens bij Rudo te gaan luisteren in plaats van niet gefundeerde meningen te uiten. :-s
Uhm ja, je betaald voor de interface. Ik heb de volledige website en manual van DEQX doorgeplozen en dat is hun USP.
Ik snap dat het dus makkelijker lijkt om wat sneller tot een resultaat te kunnen komen met DEQX, maar uiteindelijk heb je daar dus ook heel dik voor betaald.

Re: Actief open baffle systeem

Geplaatst: di 06 okt 2020, 21:00
door fgroen
Ik heb de DEQX ook wel eens als een regulier DSP systeem gebruikt (alleen de metingen gebruikt om zelf equalisatie in te stellen) maar je komt niet in de buurt van wat er met de DEQX calibratie software mogelijk is. Voor mij is het een verschil van dag en nacht, en het geld dubbel en dwars waard.

Achteraf bezien had ik waarschijnlijk de HDP-4 moeten kopen, en met een externe streamer werken. Maar dat kan met de HDP-5 ook. :lol: :wink:

Re: Actief open baffle systeem

Geplaatst: di 06 okt 2020, 22:24
door Shadow
fgroen schreef:
Fedde schreef:

Waar cross je nu? 2k of 3k oid? Heb je geen problemen kwa afstraling met de midden luidsprekers?
Iets boven de 3k, 3150Hz als ik me niet vergis. Als ik veel lager cross wordt het mid heel luchtig en gewichtloos. Het gek bij mij een wat minder natuurlijke beleving. Op deze manier heb ik meer "body" in het mid.

Maar goed, de speakers zijn nu pas goed ingespeeld. Ik zou eens een aantal profielen moeten maken met oplopende scheidingsfrequentie om het in meer detail te evalueren.
Ik vind dat niet gek, de JA8008 loopt heel mooi door en de AMT is gewoon te klein om met autoriteit onder de 3K te duiken, dat is met de kleintjes van Mundorf ook zo... ( en de Neo3 waar ik nu naar luister ook wel - 2,5K and up) als je lager wil moet je de grote AMT25 of 27 van Mundorf pakken, of de Beyma TPL150 - die staat op mijn wensenlijstje o.a.