Pagina 1 van 2

Dayton The Kraken

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 11:37
door Walt
Leuk monstertje:

https://www.parts-express.com/dayton-au ... m--295-054

Lijkt perfect geschikt voor een ultieme HT sub.

Groetjes Walter

Re: Dayton The Kraken

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 12:11
door satefan
In een mooie gesloten doos doen en dan actief aansturen met de dikste fusion-amp.

:rock:

Re: Dayton The Kraken

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 12:37
door ds23man
Nee joh, UCD2K icm MFB. :lol: :lol:

Re: Dayton The Kraken

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 13:15
door Pjotr
ds23man schreef:
Nee joh, UCD2K icm MFB. :lol: :lol:
Jup, en dat 4x in 2x een OB. Dan heb zelfs jij voldoende buikmassage :rofl:

Re: Dayton The Kraken

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 13:53
door satefan
ds23man schreef:
Nee joh, UCD2K icm MFB. :lol: :lol:
Fusion AMP met MFB dan?

Re: Dayton The Kraken

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 14:05
door Shadow
Dat zit nog in het vat :rofl:

Re: Dayton The Kraken

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 14:23
door OWC
Waarom komen ze altijd met van die tenenkrommende namen?

Leuke woofer, maar ook weer niet zo uniek.
Er zijn vergelijkbare 21 inchers te vinden.
Ik zou weleens de Klippel meting willen zien, ik ben benieuwd hoe lineair hij is.

Re: Dayton The Kraken

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 14:24
door OWC
satefan schreef:
ds23man schreef:
Nee joh, UCD2K icm MFB. :lol: :lol:
Fusion AMP met MFB dan?
Er is wel een ncore 2k

Fusion amps hebben wel wat minder sap dan ucd2k.

Re: Dayton The Kraken

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 15:02
door Walt
21mm xmax bij 70% BL klippel verified staat in de datasheet

Re: Dayton The Kraken

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 15:15
door OWC
Walt schreef:
21mm xmax bij 70% BL klippel verified staat in de datasheet
Ja dat zag ik, maar ik doel meer op de grafieken zelf, zoals je die bij Voice Coil magazine ed ziet.
Voorbeeldje; https://audioxpress.com/article/test-be ... ass-driver

Re: Dayton The Kraken

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 20:19
door Walt
Ha Bart,

Weet jij of Dayton hun eigen fabricage heeft, of is dit een OEM, de korf vorm lijkt beetje op de precision devices 21 incher.

Gr. Walter

Re: Dayton The Kraken

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 21:13
door Shadow
Is toch gewoon huismerk van Parts Express? Zal wel Chinees spul op bestelling zijn dan?

Re: Dayton The Kraken

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 21:45
door OWC
Walt schreef:
Ha Bart,

Weet jij of Dayton hun eigen fabricage heeft, of is dit een OEM, de korf vorm lijkt beetje op de precision devices 21 incher.

Gr. Walter
Ik weet het niet precies natuurlijk, maar ik ben er bijna helemaal van overtuigd dat die idd ergens bij een partij gewoon besteld worden.
Tegenwoordig is dat allemaal heel erg makkelijker, zelfs in kleinere oplages.

Ik krijg ook de indruk dat ze dat bij verschillende fabrikanten doen.
Sommige speakers zijn namelijk bijna 100% copy-cats van andere ontwerpen, anderen hebben dan weer een "Dayton-sausje" er overheen.
Wat dat betreft is het een beetje een ratjetoe bij Dayton. Als je dat zelf zou fabriceren niet de meest logische (en goedkoopste) keuze.
Kijk maar eens naar bv Seas, SB Acoustics, B&C, Scan Speak ed.

Ik heb weleens met Dayton gecommuniceerd en er lijken ook niet bepaalde echte engineers te werken.
Het zou zomaar kunnen dat er nog een 3e partij tussen zit, anders kom je ook niet zomaar aan Klippel metingen.
Daarnaast zijn er behoorlijk wat bedrijven die ook voor andere produceren plus ook nog eens gigantische Chinese fabrikanten die de meest dure merken als de goedkoopste troep in hun portfolio hebben zitten.

Daarbovenop heb je dan ook nog eens kleine aanpassingen en soort van surplus dump van bedrijven die failliet zijn gegaan etc.
En uiteraard kun je altijd aankloppen bij de eerder genoemde merken mits je oplages groot genoeg zijn.
Bij Dayton/Parts-express halen ze die aantallen wel :lol:

Ik weet het niet meer zo goed, maar ik meende dat Precision Devices alles in-house deden, maar ik kan het ook echt helemaal mis hebben.

Re: Dayton The Kraken

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 21:47
door Pjotr
Ben eigenlijk wel benieuwd in vergelijk met een PA speaker van dit formaat. Het rendement van 89dB/W is nou niet om over naar huis te schrijven.

Re: Dayton The Kraken

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 22:04
door OWC
Pjotr schreef:
Ben eigenlijk wel benieuwd in vergelijk met een PA speaker van dit formaat. Het rendement van 89dB/W is nou niet om over naar huis te schrijven.
Volgens mij moet dat 92.6dB/W zijn, bij 2.83V @ 4ohm
(en WinISD is het met mij eens :lol: )

Ja, dat is niet heel erg denderend.
Dit is dan eerder ook een car-audio sub denk ik.

De meest lompe 21 inch die ik ken met vergelijkbare specs, is B&C iPAL
https://bcspeakers.com/en/products/lf-d ... 0/1/21ipal

Die doet 98dB/W

Beetje het parade aftrek paardje van B&C marketing in combinatie met Powersoft.
Totaal onpraktisch, volgens mij typisch voor de Muricaanse markt en veel te duur.

Re: Dayton The Kraken

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 22:08
door Pjotr
Wat jij wil, blijft belabberd. Maar er moet dan ook een heel dikke laag karton heen en weer :lol:

Re: Dayton The Kraken

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 22:12
door OWC
Pjotr schreef:
Wat jij wil, blijft belabberd. Maar er moet dan ook een heel dikke laag karton heen en weer :lol:
en een ferriet motor, daar wordt je natuurlijk ook wel een klein beetje droevig van :cry: :cry:
Zeker voor deze prijs.

Maar goed, als mensen daar blij van worden.

Re: Dayton The Kraken

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 22:39
door Pjotr
Niet doen Bart, er zijn ergere dingen. Waarom zou je überhaupt droevig van ferriet worden? :think: :relax:

Re: Dayton The Kraken

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 22:41
door Shadow
Als ie het op z’n tenen krijgt :lol:

Re: Dayton The Kraken

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 22:43
door Pjotr
Ja, zo te zien wel een schijfje van een cm of 25 :lol:

Re: Dayton The Kraken

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 23:18
door OWC
Pjotr schreef:
Niet doen Bart, er zijn ergere dingen. Waarom zou je überhaupt droevig van ferriet worden? :think: :relax:
Als je voor max performance wilt gaan, dus VEEEEEEEL BL, is ferriet niet de manier.

Zoals ik al zei, voor deze prijs zeker niet.
En dan heb je idd ook nog gewicht, in combinatie met al het vorige.

Re: Dayton The Kraken

Geplaatst: za 26 sep 2020, 8:21
door richard
Walt schreef:
Ha Bart,

Weet jij of Dayton hun eigen fabricage heeft, of is dit een OEM, de korf vorm lijkt beetje op de precision devices 21 incher.

Gr. Walter
Plakmerk?
Ik stel me zo voor dat er een hele industrie van assemblagebedrijven is die op bestelling van het plakmerk de korven van fabrikant a, de magneten van b, de spreekspoel van c en het membraan van d. in elkaar plakken. Oh ja; de rolrand komt van e, maar die heeft d er zelf al op geplakt.

Als plakmerk bepaal je hoogstens een paar van de specificaties van de speaker en de kleur van de stikker op de achterkant.

Re: Dayton The Kraken

Geplaatst: za 26 sep 2020, 11:34
door OWC
richard schreef:
Walt schreef:
Ha Bart,

Weet jij of Dayton hun eigen fabricage heeft, of is dit een OEM, de korf vorm lijkt beetje op de precision devices 21 incher.

Gr. Walter
Plakmerk?
Ik stel me zo voor dat er een hele industrie van assemblagebedrijven is die op bestelling van het plakmerk de korven van fabrikant a, de magneten van b, de spreekspoel van c en het membraan van d. in elkaar plakken. Oh ja; de rolrand komt van e, maar die heeft d er zelf al op geplakt.

Als plakmerk bepaal je hoogstens een paar van de specificaties van de speaker en de kleur van de stikker op de achterkant.
Zover ik weet doen ze dat niet bij Dayton zelf.

Ik kan mij herinneren ergens te hebben gelezen dat hun drivers in Azië worden gemaakt.
Voor de aantallen die zij verkopen zou dat ook meest logisch zijn.

Re: Dayton The Kraken

Geplaatst: za 26 sep 2020, 12:53
door Walt
Dayton heeft ook een PA variant van deze 21 inch, die noemen ze de Vortex:

https://www.daytonaudio.com/product/167 ... coil-4-ohm

Re: Dayton The Kraken

Geplaatst: za 26 sep 2020, 14:13
door richard
One World Concepts schreef:
Ik kan mij herinneren ergens te hebben gelezen dat hun drivers in Azië worden gemaakt.
Voor de aantallen die zij verkopen zou dat ook meest logisch zijn.
Zou me niets verbazen, daarom een plakmerk.



In de horloge-industrie werkt dat ook zo. Je begint een merk met een exclusief aandoende klank, en laat in China fancy horloges in elkaar zetten waar je dat merk op laat zetten. De verschillende onderdelen van die horloges komen overal vandaan en worden voor een paar dollar in een of andere fabriek met anti-zelfmoordnetten in elkaar gezet.

Leuk doosje er om, vette reclamecampagne door influencers en je kan er zomaar 200 euro/dollar voor vragen.

Zal dat Dayton wellicht wat anders gaan, maar het zijn dezelfde principes.