Versterker 'kraak'; einde oefening?
Geplaatst: do 17 sep 2020, 22:10
Voor mijn bureau-werkplek heb ik een kleine monitor installatie met een 'kraak' in mijn versterker.
Ik hoop dat dmv mijn beschrijving en videos een van jullie misschien kan aangeven of dat dat reparabel is, en anders wordt het 'einde'-versterker..
Hier zijn videos die ik gemaakt heb met mijn telefoon om het probleem te duiden:
Het eerste filmpje https://www.youtube.com/watch?v=YxIoIsCRUX8
En hier een tweede: https://www.youtube.com/watch?v=1XKcb4sDqa8
Mijn opstelling = laptop -> USB -> USB Hub -> DAC -> geintegreerde versterker -> passieve monitoren.
Mijn versterker is een Audyn Com-2 http://audyn.com/pdf/Com2-manual.pdf
Ik heb er trouwens twee van: een tweede staat in mijn hoofd-opstelling, woonkamer. Die werkt prima. Voor het gemak plaats ik hier een link naar het upgradeverslag van mijn tweede versterker, want het bevat goede foto's van het interieur ed. http://ruvox47.blogspot.com/2018/10/mod ... com-2.html (BTW ik heb upgrader Ruud Voshol net ook om raad gevraagd..).
De versterker heeft het euvel bij verschillende bronnen (bijvoorbeeld ook als ik mijn mobielte als bron gebruik); het zit niet in de bron.
Het probleem is sterker bij het linker kanaal, dan bij het rechter, en daarmee kon ik vaststellen dat dit probleem niet mee verhuist met luidspreker-wissel.
Het zit dus in de versterker, zowel als ik de CD of AUX ingang gebruik (voor- en eindversterker) als wanneer ik de Processor-in ingang gebruik (= een directe verbinding DAC -> eindversterker, dus bypass voorversterker-). Het is ook een paar keer voorgekomen dat de versterker uit stond, en plots een soort 'statische-ontladings' geluid liet horen wanneer ik ergens in de kamer een stekker in een stopcontact stak (trilllend geluid met teruglopende toonhoogte).
Hopelijk komt een van jullie experts op een gedachte..ik ben nl wel een beetje aan het ding 'gehecht'.
Maar mocht reparatie complex worden, dan wordt een nieuwe tweedehandse versterker een voordehandliggende optie..
Alvast bedankt.
Ik hoop dat dmv mijn beschrijving en videos een van jullie misschien kan aangeven of dat dat reparabel is, en anders wordt het 'einde'-versterker..
Hier zijn videos die ik gemaakt heb met mijn telefoon om het probleem te duiden:
Het eerste filmpje https://www.youtube.com/watch?v=YxIoIsCRUX8
En hier een tweede: https://www.youtube.com/watch?v=1XKcb4sDqa8
Mijn opstelling = laptop -> USB -> USB Hub -> DAC -> geintegreerde versterker -> passieve monitoren.
Mijn versterker is een Audyn Com-2 http://audyn.com/pdf/Com2-manual.pdf
Ik heb er trouwens twee van: een tweede staat in mijn hoofd-opstelling, woonkamer. Die werkt prima. Voor het gemak plaats ik hier een link naar het upgradeverslag van mijn tweede versterker, want het bevat goede foto's van het interieur ed. http://ruvox47.blogspot.com/2018/10/mod ... com-2.html (BTW ik heb upgrader Ruud Voshol net ook om raad gevraagd..).
De versterker heeft het euvel bij verschillende bronnen (bijvoorbeeld ook als ik mijn mobielte als bron gebruik); het zit niet in de bron.
Het probleem is sterker bij het linker kanaal, dan bij het rechter, en daarmee kon ik vaststellen dat dit probleem niet mee verhuist met luidspreker-wissel.
Het zit dus in de versterker, zowel als ik de CD of AUX ingang gebruik (voor- en eindversterker) als wanneer ik de Processor-in ingang gebruik (= een directe verbinding DAC -> eindversterker, dus bypass voorversterker-). Het is ook een paar keer voorgekomen dat de versterker uit stond, en plots een soort 'statische-ontladings' geluid liet horen wanneer ik ergens in de kamer een stekker in een stopcontact stak (trilllend geluid met teruglopende toonhoogte).
Hopelijk komt een van jullie experts op een gedachte..ik ben nl wel een beetje aan het ding 'gehecht'.
Maar mocht reparatie complex worden, dan wordt een nieuwe tweedehandse versterker een voordehandliggende optie..
Alvast bedankt.