Pagina 1 van 8
EL84 versterker printen met schema,s
Geplaatst: za 05 sep 2020, 21:58
door OpaBert
Ik heb nog niet zo lang geleden een print gekocht van ANK Audio Noten

- Print AudioNote

- Schema AudioNote
Maar ook deze

- Printje lusya

- Schema printje met lm317 stroombron
ik zag daar een LM317 in dde kathode zitten
Maar aan de ingang bij de 6J4 die c2 daar snap ik nog niks van rare fasedraaier ga het proberen te tekenen met SPlan
Misschien dat ik het dan beter snap
Edit Wat wijzer geworden de 6AU6 is als een penthode dus met een RemRooster op pen 2 op pin 6 is Scherm rooster Kathode op pin 7 De gloeidraad op pin 3-4 Pin 1 is het stuurrooster op pin 5 de Anode
Maar ik heb er nog 1
Deze is een setje printen van 3 printjes voor de Potmeter en de gelijkrichter GZ34 of diodes

- Grote broer Lusya

- Schema grote broer Lusya
Dan nog een setje Dynaco PP printen

- De twee printen

- Dynaco schets afmetingen

- Dynaco schema
Wil ze alle drie vier gaan maken los op tafel uit proberen en op een plankje schroeven en boven op de luidsprekers
Heb zat ugt,s voor dat kleine spul
Waarom alles op print Dan valt het meteen op als ik iets vergeet

en dat gebeurt af en toe soms vaak misschien
De velleman trafo,s UL welke ik vorige maand op heb aangeschaft op MP staan boven aan om te gebruiken
Ook heb ik EL84 en 6P14-EV liggen
De trafo,s van löwe de GU8 liggen hier al jaaaren
De Trafo,s uit de philips bouwdoos HF10 de OT1801
De trafo,s lekker zwaar uit een TAC34 5K UL Met 4-8 ohm maar met 8 ohm op de 4 ohm is het uit 10 K
Dus ga al die printjes bestukken een voor een uit testen en ook overal met de UGT,s uit proberen
En ook nog Amroh U73 maar
Helaas zijn alleen de Velleman en De TAC34 trafo,s zijn UL
En daar ga ik daar een Serieus versterkertje mee maken in een mooi kastje van Moduz.biz via Eltim
De print van ANK staat me het meest aan wil die het eerste opbouwen zoals hij is En of het werkt
Een UL buiten de print om gebruiken lijkt me ook goed mogelijk evt met schakelaar
De print met de LM317 als stroom bron lijkt me mooi omdat in de Audio Note print in te passen zonder al teveel afbreuk aan de mooie print te doen
De kleinste print met lm317 stroombron is de eerste Omdat ik wel geïnteresseerd ben in de werking van de stroombron
Alles op print Dus als ik iets vergeet is dat een lege plaats op de print Dat helpt

Dus ik kan lekker printjes gaan bestukken zonder met zware trafoo,s en versterkers te lopen zeulen

- Lesa HiFi Het schema

- Lesa HiFi in perspective zonder buizen

- Lesa HiFi in perspective met buizen

- Lesa HiFi print op de zijkant
Buizen in de Lesa is 2xEL84 en als stuurbuis en fase draaier de 6N6P
Re: EL84 versterker schema,s
Geplaatst: zo 06 sep 2020, 9:26
door Pcdg
Leuk experiment. Ik heb laatst verschillende uitgangs trafo's gebruikt in mijn versterker, maar ik hoorde geen verschil.
Ik denk dat mijn oren niet geschikt zijn voor deze hobby
Mvg, Paul
Re: EL84 versterker schema,s
Geplaatst: zo 06 sep 2020, 9:39
door OpaBert
Pcdg schreef:Leuk experiment. Ik heb laatst verschillende uitgangs trafo's gebruikt in mijn versterker, maar ik hoorde geen verschil.
Ik denk dat mijn oren niet geschikt zijn voor deze hobby
Mvg, Paul
Ja ik moet zeggen dat ik momenteel ook last heb van een kapot oor bij een hard volume ( live optreden Golden Earring ) gaan de gebroken botjes langs elkaar krassen dan klinkt het vervormd , Maar dat is erger geworden , hoor het nu al met mn koptelefoon op half gas ipad
, ik hoop dat het weer verbeterd , Maar ik heb het meeste lol in bouwen en meten

Re: EL84 versterker schema,s
Geplaatst: zo 06 sep 2020, 13:50
door peterl
Pcdg schreef:Leuk experiment. Ik heb laatst verschillende uitgangs trafo's gebruikt in mijn versterker, maar ik hoorde geen verschil.
Ik denk dat mijn oren niet geschikt zijn voor deze hobby
Mvg, Paul

Dat is dan lullig als je wat moois bouwt en het verschil niet hoort Paul.
Re: EL84 versterker schema,s
Geplaatst: zo 06 sep 2020, 13:52
door peterl
Ben trouwens benieuwd hoe die Amplimo klinkt, of dat mooier is dan een bloktrafo.
Re: EL84 versterker schema,s
Geplaatst: zo 06 sep 2020, 15:25
door Pcdg
Het gaat mij ook eigenlijk puur om het bouwen. Zodra het allemaal klaar is luister ik 10 minuten naar het ding en zet hem daarna verveeld uit....
En ik ben vast niet de enige bij wie het zo werkt

Re: EL84 versterker schema,s
Geplaatst: zo 06 sep 2020, 15:28
door hardbats
Pcdg schreef:Het gaat mij ook eigenlijk puur om het bouwen. Zodra het allemaal klaar is luister ik 10 minuten naar het ding en zet hem daarna verveeld uit....
En ik ben vast niet de enige bij wie het zo werkt

Nope

Re: EL84 versterker schema,s
Geplaatst: zo 06 sep 2020, 16:05
door Pcdg
Oké, 20 minuten dan...

Re: EL84 versterker schema,s
Geplaatst: zo 06 sep 2020, 19:27
door OpaBert
peterl schreef:Ben trouwens benieuwd hoe die Amplimo klinkt, of dat mooier is dan een bloktrafo.
Zal het je laten weet zodra ik het gehoord heb
Ik heb een versterker met EL34 gebouwd beluisterd met de U70BN en met UGT van Torroidy en vond de U70BN de betere
Maar met deze
Geweldige trafo,s -cfb van Torroidy vind ik heel goed klinken in mn kt88 amp en ook gemeten
Enige minpunt was dat de fase aanduiding met een plakkertje op het einde van de draad zit
Dus bij het strippen ben je het al kwijt

Re: EL84 versterker schema,s
Geplaatst: za 12 sep 2020, 21:06
door OpaBert
Nou ik had het al wel verwacht
Maar van de onderdeel nr in het schema klopt niet met de print
Rechts klopt het meeste wel
Maar Links in het meeste geval gewoon wat er Rechts maar het klopte niet overal
De Terugkoppel weerstand Links , In het schema R11 = 20KΩ heet op de print R20
De terugkoppel weerstand Rechts in het schema R ? = 20KΩ heet op de print R9
De Condensator erover in het schema CX is op de print links C10 en C5 rechts
De LM317 Staat als stroom bron de weerstand R9 in het schema is 14 Ω links R21 en Rechts is dat R10
Ingang links op Stuurrooster pin 1 van de 6AU6 is links R43 1KΩ en in serie R14= 510K Ω aan de andere kant aan gnd
Ingang Rechts op Stuurrooster pin 1 van de 6AU6 is de R41 1KΩ en in serie R3 = 510K Ω aan de andere kant aan gnd
Links Potm op L Out

en Gnd
Rechts Potm op R In en Gnd
Edit
De 14 ohm weerstand aan de LM317 out en Gnd zorgt voor een spanning van 1.25 volt Dat is het minimum wat een lm317 kan op de uitgang
Hoe komen ze nu op die spanning van 9.7 volt op VIn ?
Het is de bedoeling dat er een stroom gehandhaafd blijft die niet minder wordt dan ?
Ik vond een calculator op internet die dat voor me deed 90 mA is de rust stroom van beide buizen
Maar er staat geen formule bij , omdat ik meestal niet kan lezen van alle afkortingen zit ik daar niet echt mee Maar ga toch kijken of ik het niet zelf kan berekenen
VRef /I in ampere 1,25 Is in getalletjes 1,25 Volt / 0.083 Ampere =15 ohm
Dat had de calculator ook berekend En die 15 ohm zit op de print ik had geen 14 ohm maar wel 12 en 15 kies ik maar uit minst kwade
En kan met een parallel weerstand die waarde precies goed instellen.
Re: EL84 versterker schema,s
Geplaatst: ma 14 sep 2020, 11:07
door Piet1950
De trafo,s van löwe de GU8 liggen hier al jaaaren
Mijn allereerste balansversterker (>30 jaar geleden) was met deze trafo. Het is een zeer goede trafo.
De schakeling met de LM317 heeft mogelijk een uitstuur begrenzing. Omdat de stuurspanning van de onderste buis via de kathodes loopt, moet deze spanning nagenoeg 0 volt kunnen worden. Maar dan werkt de stroombron allang niet meer. Eventueel de LM317 niet aan de 0 Volt, maar op een kleine negatieve spanning zetten.
Piet
Re: EL84 versterker schema,s
Geplaatst: ma 14 sep 2020, 11:28
door douwebakker
Ik heb ook op mijn huidige versterker de U70BN trafo's gebruikt. In eerste instantie gemaakt met EL34 maar nadien overgestapt op KT88. De versterker klinkt echt heel goed. Onlangs kon ik nog een set U70BN kopen. Die heb ik dus op reserve staan.
Douwe
Re: EL84 versterker schema,s
Geplaatst: di 15 sep 2020, 14:47
door OpaBert
Piet1950 schreef:De trafo,s van löwe de GU8 liggen hier al jaaaren
Mijn allereerste balansversterker (>30 jaar geleden) was met deze trafo. Het is een zeer goede trafo.
De schakeling met de LM317 heeft mogelijk een uitstuur begrenzing. Omdat de stuurspanning van de onderste buis via de kathodes loopt, moet deze spanning nagenoeg 0 volt kunnen worden. Maar dan werkt de stroombron allang niet meer. Eventueel de LM317 niet aan de 0 Volt, maar op een kleine negatieve spanning zetten.
Piet
Ik ga er weer wat opbouwen Piet
Re: EL84 versterker schema,s
Geplaatst: di 15 sep 2020, 16:18
door OpaBert
douwebakker schreef:Ik heb ook op mijn huidige versterker de U70BN trafo's gebruikt. In eerste instantie gemaakt met EL34 maar nadien overgestapt op KT88. De versterker klinkt echt heel goed. Onlangs kon ik nog een set U70BN kopen. Die heb ik dus op reserve staan.
Douwe
Ik heb er 1 die doe ik weg of ik moet er een 2de bij kunnen kopen Maar niet meer op MP
Er is er een die heeft 3 trafo,s maar wilt meer dan 50€ per stuk Dat vind ik het niet waard En moet het oplaten sturen En wat krijg je dan ?

Re: EL84 versterker schema,s
Geplaatst: di 15 sep 2020, 16:21
door douwebakker
Ik betaalde laatst 100.00 voor twee stuks. Opgehaald uit Zwolle
Re: EL84 versterker schema,s
Geplaatst: di 15 sep 2020, 16:46
door OpaBert
Ja Dat vind ik een flinke prijs Maar opgehaald ! Dat is het beste met zo iets.
A heb je ze zeker en geen baksteen in een doos bezorgd
B je kan meten of ze nog werken
Re: EL84 versterker schema,s
Geplaatst: di 15 sep 2020, 17:03
door Pcdg
OpaBert schreef:douwebakker schreef:Ik heb ook op mijn huidige versterker de U70BN trafo's gebruikt. In eerste instantie gemaakt met EL34 maar nadien overgestapt op KT88. De versterker klinkt echt heel goed. Onlangs kon ik nog een set U70BN kopen. Die heb ik dus op reserve staan.
Douwe
Ik heb er 1 die doe ik weg of ik moet er een 2de bij kunnen kopen Maar niet meer op MP
Er is er een die heeft 3 trafo,s maar wilt meer dan 50€ per stuk Dat vind ik het niet waard En moet het oplaten sturen En wat krijg je dan ?

Die advertentie heb ik ook gezien. Als ik zo’n binnenkomer zie als: ‘Gaat alleen weg voor goed bod en als het mij bevalt neem ik contact met u op’, dan haak ik al af. Geldwolven die niet het fatsoen hebben om te reageren als je niet de hoofdprijs biedt kan ik in mijn hobby missen als kiespijn
Probeer jezelf ook niet gek te maken: U70BN zijn mooie trafo’s, maar ze zijn niet van 30 karaats kryptoniet.

Re: EL84 versterker schema,s
Geplaatst: di 15 sep 2020, 17:19
door OpaBert
Pcdg schreef:OpaBert schreef:douwebakker schreef:Ik heb ook op mijn huidige versterker de U70BN trafo's gebruikt. In eerste instantie gemaakt met EL34 maar nadien overgestapt op KT88. De versterker klinkt echt heel goed. Onlangs kon ik nog een set U70BN kopen. Die heb ik dus op reserve staan.
Douwe
Ik heb er 1 die doe ik weg of ik moet er een 2de bij kunnen kopen Maar niet meer op MP
Er is er een die heeft 3 trafo,s maar wilt meer dan 50€ per stuk Dat vind ik het niet waard En moet het oplaten sturen En wat krijg je dan ?

Die advertentie heb ik ook gezien. Als ik zo’n binnenkomer zie als: ‘Gaat alleen weg voor goed bod en als het mij bevalt neem ik contact met u op’, dan haak ik al af. Geldwolven die niet het fatsoen hebben om te reageren als je niet de hoofdprijs biedt kan ik in mijn hobby missen als kiespijn
Probeer jezelf ook niet gek te maken: U70BN zijn mooie trafo’s, maar ze zijn niet van 30 karaats kryptoniet.

Nee en ik heb eigenlijk al heel veel projecten

Trok vanmiddag nog een enveloppe open met ook 4 printen voor EL84 versterkers
Moet ze ook nog even op foto zetten
1 set bijna afgebouwd op een plankje
( als ) alles goed is heb ik daar morgen muziek uit ?
Re: EL84 versterker schema,s
Geplaatst: di 15 sep 2020, 18:53
door OpaBert
Muziek moet wachten
Moest eerst weer in huis om de buizen te pakken EL84 paar oudje,s uit oude radio,s om te testen
Maar dat morgen of donderdag ook wel
Eerst doen wat ik moet doen
Gereedschap ligt al boven Incl 2 Buisvoeten die ik ga vervangen in de AnneBill

Re: EL84 versterker printen met schema,s
Geplaatst: za 19 sep 2020, 15:01
door OpaBert
Gaat niet goed met de versterker op kant en klare print
Eerst nam het practies geen stroom op

oh ik heb geen UL trafoo,s er op en G2 zit nergens aan vast
4x2 k gepakt iedere buis een g2 weerstand van 2 k naar de +hoogspanning 290 volt
De hoogspanning is 290 volt en er loop 166 mA totaal
Er verzwakt iets behoorlijk op de koppel C2 C3 Staat een zaagtand achtig iets dus op anode 6AU6 aan de andere kant op Stuurrooster el84 nog gekker Ik weet niet hoe ik dit moet noemen Maar niet goed
Wat er uit komt is een paar mV je kan het goed horen op een luidspreker
Ik krijg het idee dat er met de 6AU6 niet goed gaat ik moet daar 10 volt pp in doen voor wat op de scoop plaatjes is te zien
Re: EL84 versterker printen met schema,s
Geplaatst: za 19 sep 2020, 19:01
door Ah!buis
Om te weten wat er gebeurt altijd eerst de tegenkoppeling weg.Verbinding vd R//C naar de 8Ω los.
Anne
Re: EL84 versterker printen met schema,s
Geplaatst: za 19 sep 2020, 19:30
door OpaBert
Voutzoeken hulp gevraagd Anne
Op de 6AU6 m volgens het schema op de kathode 1. 8 Volt zijn bij beide meet ik 10,5 Volt
Op het Schermrooster moet volgens schema staan 81 Volt ik meet bij beide 270 Volt
Op de Anode moet staan 206 Volt mijn hoogspanning is wat lager maar desondanks staat er 283 Volt
Mag ik hier uit concluderen dat de buis Dicht staat en geen stroom trekt ?
Ik zie net een reactie van Anne betreffende de terugkoppeling los nemen ga ik meteen doen
Re: EL84 versterker printen met schema,s
Geplaatst: za 19 sep 2020, 19:37
door OpaBert
Anne ik heb de terugkoppeling los gemaakt maakt niets uit vandaag meting op de 6AU6
Alles blijft verkeerd pootje 2 Kathode = 10.5 Volt Pootje 5 Anode = 283 Volt Pootje 6 Schermrooster = 270 volt dat is bij beide versterker helften
Morgen verder
Bedankt weer Anne

Re: EL84 versterker printen met schema,s
Geplaatst: za 19 sep 2020, 19:46
door Ah!buis
Als er ruim 10V op de kathode staat en de weerstand naar massa idd 1k+100Ω is, loopt daar 10mA.
Omdat zowel anode als schermrooster blijkbaar geen stroom trekken (geen verlies over de aanvoerweerstanden) moet er stroom van elders komen. Een sluiting op de print ?
Anne
Re: EL84 versterker printen met schema,s
Geplaatst: za 19 sep 2020, 20:49
door OpaBert
Nog maar eens
De sluiting zou dan tussen buispen aansluiting 2 en massa moeten zitten of een doorverbinding in de buis zelf
Dat laatste heb ik zo gecontroleerd door de buis eruit te nemen.
Er zou ook een 6J4 in moeten kunnen maar die heeft toch een heel andere aansluiting
Anode 6AU6 zit op pin pinn5 en bij de 6J4 op pin 7
Stuurrooster 6AU6 en 6J4 zitten beide op Pin 1
Kathode 6AU6 zit op pin 7 en bij de 6J4 op pin 2
Dat moet verkeerd gaan bij de een of de andere buis Anne
Dus ik weet wat ik morgenochtend ga controleren
