Pagina 1 van 1

JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Geplaatst: za 05 sep 2020, 14:09
door OpaBert
Vriend van me vroeg aan mij dit aan jullie te vragen Bij deze :)

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Geplaatst: vr 11 sep 2020, 21:08
door Jerommel
Kennelijk niemand dus.

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Geplaatst: vr 11 sep 2020, 22:16
door ray5150
JBL heeft in de kringen van de betere audio en muziek liefhebber zo'n beetje dezelfde status als Bose en Marianne Weber.
Je wilt er simpelweg niet dood mee gevonden worden.

Dat gezegd hebbende, is JBL vele jaren lang in de USA de norm geweest op het gebied van studiomonitoring, en is menig topalbum ermee opgenomen. het kan verkeren dus.

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Geplaatst: vr 11 sep 2020, 22:20
door OpaBert
ray5150 schreef:
JBL heeft in de kringen van de betere audio en muziek liefhebber zo'n beetje dezelfde status als Bose en Marianne Weber.
Je wilt er simpelweg niet dood mee gevonden worden.

Dat gezegd hebbende, is JBL vele jaren lang in de USA de norm geweest op het gebied van studiomonitoring, en is menig topalbum ermee opgenomen. het kan verkeren dus.
Bedankt Ray,
Ik zag de plastic klemmetjes aan de achterkant En vergeleek dat met mij Q7 Kef Daar zag ik een wereld van verschil
Dat liet ik John zien
En verder kon ik er niets zinnigs over zeggen
Maar hij heeft ze maar laten staan bij de eigenaar
Bedankt voor je opmerkingen :goedzo:

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Geplaatst: vr 11 sep 2020, 22:21
door hardbats
De oudere jbl speakers zijn naar mijn idee beter dan wat ze tegenwoordig maken. KEF is toch wel een tandje beter Bert.

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Geplaatst: vr 11 sep 2020, 22:54
door ray5150
Maar ze kunnen het echt wel, hoor :
https://www.jblsynthesis.com/products/l ... 000RW.html

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Geplaatst: vr 11 sep 2020, 23:45
door OpaBert
hardbats schreef:
De oudere jbl speakers zijn naar mijn idee beter dan wat ze tegenwoordig maken. KEF is toch wel een tandje beter Bert.
Ik ben sinds 1975-1976 Echte fan van Kef , nu vind ik de Kef Q7 die bij mij staan niet goed uit de verf komen in het laag
Sommige nummers klinken dan echt lelijk
Dat was me bij de KEF 104 Niet opgevallen eerder andersom :!:
Of dit aan de plaatsing van de q7 Luidsprekers t.ov 104 daar zit de Woofer lager ik weet het niet , soms mis ik de 104ab2
Maar de Detail in de Bas is nu meer weggestopt achter die Bass Drum
Of hoe heet die grote trommel waar ze met een pedaal proberen doorheen te trappen. :?:
Maar ik heb weinig of geen plaats om ze anders weg te zetten .
Keer een Q11 proberen :D

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Geplaatst: za 12 sep 2020, 2:04
door Olaf Analogue
De bas van de 104ab en (en van de varianten Calinda en cadenza) was dan ook wel speciaal. De B200SP1039 was een zeer goede bas driver en de resonators die er bij hoorden waren ook zeer goed. Dat men in die tijd zo'n goede en diepe bas uit 40 liter kasten wisten te halen dat was hun tijd ver vooruit. Eenzelfde oplossing zou heden ten dage nog altijd niet misstaan en komt inderdaad beter uit de verf dan bij menig moderne luidsprekers.

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Geplaatst: za 12 sep 2020, 8:19
door richard
ray5150 schreef:
JBL heeft in de kringen van de betere audio en muziek liefhebber zo'n beetje dezelfde status als Bose en Marianne Weber.
Mwah, ze hebben erg veel Mediamarkt spul en Harman doet ook erg zijn best om de naam die ze ooit hadden te grabbel te gooien. Maar volgens mij maken ze nog steeds wel luidsprekers waar een liefhebber mee uit de voeten zou kunnen.

Wel echt Amerikaans, de vormgeving is voor mij wel een dingetje.

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Geplaatst: za 12 sep 2020, 8:36
door Leeuwarden

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Geplaatst: za 12 sep 2020, 9:13
door hardbats
Leeuwarden schreef:
Kun je zelf haast niet voor gaan bouwen :roll:

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Geplaatst: za 12 sep 2020, 10:42
door ray5150
hardbats schreef:
Kun je zelf haast niet voor gaan bouwen :roll:
Juist wel. met het aantal Avalon clonen dat in NL gebouwd is kun je makkelijk een flinke showroom of luisterdag vullen.
Zomaar een voorbeeld : viewtopic.php?t=11595

Setje originelen kost 100K, zelfbouwen kan voor 5 a 10 K, afhankelijk van de gekozen units.

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Geplaatst: za 12 sep 2020, 10:45
door hardbats
Was ook sarcastisch bedoelt 8-[

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Geplaatst: zo 13 sep 2020, 12:55
door erik1977
:lol:

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Geplaatst: zo 13 sep 2020, 13:17
door Jerommel
Klikt op link, kan het niet geloven.

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Geplaatst: zo 13 sep 2020, 13:20
door jvenema
Voor dat geld dat je overhou met zelf bouwen, kun je gelijk een optrekje om de speakers heen bouwen, staan ze gelijk droog.

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Geplaatst: zo 13 sep 2020, 15:42
door Leeuwarden
Jerommel schreef:
Klikt op link, kan het niet geloven.
$ 52.000 valt toch best mee? Ik kan het wel duurder bedenken...

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Geplaatst: di 15 sep 2020, 15:37
door Jerommel
Leeuwarden schreef:
Jerommel schreef:
Klikt op link, kan het niet geloven.
$ 52.000 valt toch best mee? Ik kan het wel duurder bedenken...
Ja, vast wel, maar het zit bij deze jongens m.i. niet in de materiaalkosten end de manuren.

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Geplaatst: di 15 sep 2020, 16:23
door Leeuwarden
Jerommel schreef:
Leeuwarden schreef:
Jerommel schreef:
Klikt op link, kan het niet geloven.
$ 52.000 valt toch best mee? Ik kan het wel duurder bedenken...
Ja, vast wel, maar het zit bij deze jongens m.i. niet in de materiaalkosten end de manuren.

Dat geldt voor de meeste speakers...

Re: JBL L5 Floorstanders Iemand bekend ermee ?

Geplaatst: vr 18 sep 2020, 20:20
door wouter
Die L5 is een mooi design, waarbij ik vermoed dat de vorm volgt op de functie.
Met die tweeter kun je wel een fris hoog verwachten, maar JBL is een aantal PA dingen (zoals hoorns) gewoon maatgevend geweest.

Ik zou uit dat land eerder iets van Infinity uitzoeken... Maar JBL is lekker 'klassiek' en of de naam nou goed is of niet... Met foamranden die wat liefde nodig hebben zo nu en dan....