Pagina 1 van 2

Verdomd: welke autoradio kiezen? En nog een extra vraagje.

Geplaatst: za 05 sep 2020, 9:46
door Muug
In de 10 jaar oude Mercedes Marco Polo die we vorige jaar kochten zit een even oude DIN2 BT Multimedia Pioneer autoradio, zelfs met een TV-module (Senergy) erop aangesloten. De FM-ontvangst ervan is echt zwak en kwetsbaar, die TV-module interesseert ons geen fluit, de GPS is zwaar verouderd en dus niet meer bruikbaar, en gigantisch onhandig in zijn bediening.
Dus we willen iets anders.
Maar eerst nog een vraagje: in de zijkanten van de voorruit, zitten links boven en rechts onder twee rechthoekige zwarte plaatjes van zo'n 10cm lengte "gepropt". Het lijkt wel op antenne-achtige dingen? Ik heb totaal géén idee waartoe die kunnen dienen? Zie de twee foto's.

Goed, we willen dus iets anders.
Vereisten: BT, DAB+ al zeker. (Die gaan heel intensief gebruikt worden.)
Mag aanwezig zijn: CD-speler, USB-poort (gaan zeer zelden gebruikt worden)
Moet helemaal niet aanwezig zijn, behalve als het niet anders kan: GPS (geen zin in de zware meerprijs ervoor, kaarten zijn verouderd van het moment dat je ze koopt, we gebruiken een TomTom Rider 550 of onze smartphone als GPS).

Ik heb nu al enkele keren gezocht op Google, maar ik vind niet echt een site met bruikbare adviezen, of met veel gebruikerservaringen. Enkel verkoopsites.
Kunnen jullie mij 1) een merk/model adviseren, of een goeie verkoopssite? en 2) dat scheve vraagje proberen beantwoorden?
Dank u !
:goeie:

Paul

Re: Verdomd: welke autoradio kiezen? En nog een extra vraagje.

Geplaatst: za 05 sep 2020, 9:55
door dre
Die zwarte blokjes zijn waarschijnlijk GPS antennes.

Kijk eens bij Zenec op de website.
Die worden veel ingebouwd,hebben prima functies en zijn betrouwbaar.

Re: Verdomd: welke autoradio kiezen? En nog een extra vraagje.

Geplaatst: za 05 sep 2020, 9:56
door dre
Daar kan ook een achteruitrijcamera op trouwens. :goedzo:

Een antenne versterker met DAB+ splitter zou ik ook in het verhaal meenemen.

Re: Verdomd: welke autoradio kiezen? En nog een extra vraagje.

Geplaatst: za 05 sep 2020, 10:35
door Pjotr
Nee lijken mij geen antennes! Die zouden afgeschermd woorden door de warmtewerende coating. Vaak zit daarvoor een niet afgeschermd vak in de ruit, meestal achter de spiegel. Dat is meestal goed aangegeven en daar zitdan ook geen bedrukking op de ruit.

Tja een goede din size autoradio? Vandaag de dag zit die meestal geïntegreerd in met de board computer. Qua ontvangst moet je niet bij de Japanners zijn. Philips en Blaupunkt liepen daarin destijds voorop en ook Radio Becker was erg goed. En voor navigatie ben je m.i. nog steeds het beste af met TomTom. Al dan niet een losse met ingebouwde SIM of op je telefoon.

Re: Verdomd: welke autoradio kiezen? En nog een extra vraagje.

Geplaatst: za 05 sep 2020, 12:25
door anonamemouse
Alleen vandaag in de aanbieding
https://www.venderparts.nl/kenwood-dpx- ... n-dab.html

De blokjes zijn inderdaad gps antennes van de huidige Pioneer. Aftermarket radio, dus ze moesten ze ergens kwijt...

Re: Verdomd: welke autoradio kiezen? En nog een extra vraagje.

Geplaatst: za 05 sep 2020, 13:55
door Pjotr
Ziet er goed mooi uit. Belangrijk is ook de bedienbaarheid tijdens het rijden. Pioneer vind ik w.d.b. echt een drama!

Re: Verdomd: welke autoradio kiezen? En nog een extra vraagje.

Geplaatst: za 05 sep 2020, 14:54
door anonamemouse
Pjotr schreef:
Ziet er goed mooi uit. Belangrijk is ook de bedienbaarheid tijdens het rijden. Pioneer vind ik w.d.b. echt een drama!
Ik wil mijn radio zonder kijken kunnen bedienen. Deze heeft gewoon knoppen, veel veiliger dan een touch screen.

Re: Verdomd: welke autoradio kiezen? En nog een extra vraagje.

Geplaatst: za 05 sep 2020, 15:03
door Pjotr
Dat zegt niks. Als je daar mee weer door menu'tjes moet, zoals bij de Pioneer die ook "gewoon" knoppen heeft, dan is het nog naadje.

Re: Verdomd: welke autoradio kiezen? En nog een extra vraagje.

Geplaatst: za 05 sep 2020, 17:52
door Muug
anonamemouse schreef:
Mooi ding inderdaad! En aangename prijs, ja zou er bijna een warm gevoel bij krijgen.
Ik zie op diverse sites trouwens gelijkaardige prijzen. Eindereeks ongetwijfeld.
Hetgeen we enkele jaren geleden in onze Yeti laten lepelen hebben was 750€. Wel gps inbegrepen.

Re: Verdomd: welke autoradio kiezen? En nog een extra vraagje.

Geplaatst: za 05 sep 2020, 18:08
door Muug
Zenec heeft een modelletje van 850 of 1099€ voor de Viano.

Re: Verdomd: welke autoradio kiezen? En nog een extra vraagje.

Geplaatst: za 05 sep 2020, 18:56
door ds23man
Je hebt nog 5 uur... :lol:

Re: Verdomd: welke autoradio kiezen? En nog een extra vraagje.

Geplaatst: za 05 sep 2020, 23:37
door anonamemouse
Pjotr schreef:
Dat zegt niks. Als je daar mee weer door menu'tjes moet, zoals bij de Pioneer die ook "gewoon" knoppen heeft, dan is het nog naadje.
De menu's doe je als je stilstaat. Rijdend is het hooguit zender of input veranderen en harder of zachter

Re: Verdomd: welke autoradio kiezen? En nog een extra vraagje.

Geplaatst: zo 06 sep 2020, 7:55
door dre
Muug schreef:
Zenec heeft een modelletje van 850 of 1099€ voor de Viano.
http://www.zenec.com/products/ego-navi/ ... 6/?lang=en

Pasklaar voor je dashboard en je stuurbediening blijft ook werken.

Re: Verdomd: welke autoradio kiezen? En nog een extra vraagje.

Geplaatst: zo 06 sep 2020, 13:07
door Muug
anonamemouse schreef:
Nee hoor, nog steeds in de aanbieding. Niemand wilt 'm. :lol:

Re: Verdomd: welke autoradio kiezen? En nog een extra vraagje.

Geplaatst: ma 07 sep 2020, 15:08
door Muug
Dit bedrijf lijkt over zeer veel modellen te beschikken, zelfs over zeer veel adapters en frontjes etc etc.
https://www.procartech.nl
Maar alles is blijkbaar merkloos. :think: :think:

Re: Verdomd: welke autoradio kiezen? En nog een extra vraagje.

Geplaatst: ma 07 sep 2020, 15:15
door dre
Waarschijnlijk made in Calpamos..........

Re: Verdomd: welke autoradio kiezen? En nog een extra vraagje.

Geplaatst: ma 07 sep 2020, 15:19
door ds23man
dre schreef:
Waarschijnlijk made in Calpamos..........
Nee, familiebedrijfje: Cal, Pa en Mos....

Re: Verdomd: welke autoradio kiezen? En nog een extra vraagje.

Geplaatst: ma 07 sep 2020, 18:47
door Bertje
Muug schreef:
Dit bedrijf lijkt over zeer veel modellen te beschikken, zelfs over zeer veel adapters en frontjes etc etc.
https://www.procartech.nl
Maar alles is blijkbaar merkloos. :think: :think:
Mja Chinees dus, ik zou er van wegblijven al zijn er gebruikers die het wel ok vinden. Maar voor met name goede radio-ontvangst kan je beter voor een "degelijk" bekend merk gaan, Alpine, Kenwood, Pioneer...USB en BT hebben ze inmiddels allemaal wel :lol: DAB+ en misschien stuurinterface mogelijkheid even uitzoeken.

Re: Verdomd: welke autoradio kiezen? En nog een extra vraagje.

Geplaatst: ma 07 sep 2020, 19:14
door Pjotr
Mwah, de ontvangstkwaliteiten van Alpine en Pioneer vond ik toch ook het bij lange niet halen vergeleken met de Europese merken. Sony was ook niet verkeerd. Althans op de FM en MG. Kenwood ken ik verder niet.

Re: Verdomd: welke autoradio kiezen? En nog een extra vraagje.

Geplaatst: ma 07 sep 2020, 22:45
door Bertje
Vroeger wel ja, maar ik vermoed dat het nu gaat om een 2 din model en die levert alleen Blaupunkt nog als Europeese merknaam, vandaar de door mij genoemde andere merken.

Re: Verdomd: welke autoradio kiezen? En nog een extra vraagje.

Geplaatst: ma 07 sep 2020, 23:13
door Pjotr
Tja dat is dan weer zo'n kermisding met touch screen :D Moet het per se dubbel din? Daar past toch ook een enkel din in? Moet zeggen dat de Bremen van Blauwpunkt wel erg mooi is met een goed bedienbaar klassiek design.

Re: Verdomd: welke autoradio kiezen? En nog een extra vraagje.

Geplaatst: di 08 sep 2020, 10:01
door MechanicalAnimal
Als zo'n autoradio BT heeft, dan neem ik aan dat de meeste hun muziek toch streamen vanaf Spotify, Tidal etc

dan maakt het toch geen zak uit dat de FM ontvangst ruk is, als je radio wilt luisteren dan stream je dat toch ook met je app via BT?

Re: Verdomd: welke autoradio kiezen? En nog een extra vraagje.

Geplaatst: di 08 sep 2020, 10:24
door Pjotr
Dan heb je helemaal je ogen niet meer op de weg :D Maar je hebt wel een punt: Waar blijven de radio's met 4G of 5G en een simmetje? DAB is denk snel achterhaald, of het zal hem nooit worden.

Re: Verdomd: welke autoradio kiezen? En nog een extra vraagje.

Geplaatst: di 08 sep 2020, 10:41
door MechanicalAnimal
Pjotr schreef:
Dan heb je helemaal je ogen niet meer op de weg :D Maar je hebt wel een punt: Waar blijven de radio's met 4G of 5G en een simmetje? DAB is denk snel achterhaald, of het zal hem nooit worden.
Tsja, dat heb je met het scrollen door je playlist natuurlijk ook.


Ik heb helaas een oldskool radio dus met 1 druk op de blind te vinden knop ben ik een radiostation verder.

Maar als ik een BT radio zou hebben dan zou ik voor het rijden het spul aan zetten en niet verder mee kloten.

Ik bel ook nooit onder het rijden, ook niet hands-free.

Dus een radio met 4G en een sim lost het probleem wat je aankaart natuurlijk niet op :wink:

maar het ging mij dus primair om te vragen in hoeverre FM (en dab) ontvangt uberhaupt nog een issue moet en mag zijn als je telefoon al met BT alles kan streamen???

Re: Verdomd: welke autoradio kiezen? En nog een extra vraagje.

Geplaatst: di 08 sep 2020, 10:46
door Pjotr

Ik heb helaas gelukkig een oldskool radio dus met 1 druk op de blind te vinden knop ben ik een radiostation verder.
En ook ook met het display op het dashboard i.p.v. er in/onder. Het is ook wat je luistert, muziekstreams of radio...