Pagina 1 van 2

Beste driver voor fostex hoorns?

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 13:26
door Sjoerd79
Ik heb in een impuls wat hoorns gekocht en ben nu aan het kijken of ik er een leuke (grote) monitor bij kan maken.
Gaat om de ft15h met h550

Mijn idee is om een losse unit te maken voor hoog (horn)
Losse bass unit
(zodat ik later flexibel kan zijn) bijv toevoegen extra bass of mid.

Maar welke bass is hiervoor mooi passend? Maat van hoorn is 33cm breed

In een ideale wereld zou mijn speaker een breed stereobeeld geven.
(hoor het graag als ik de verkeerde kant op ga)

Ben een noob en probeer mijn verhaal daar passend aan te maken :D
Meedenkers welkom

Re: Beste driver voor fostex hoorns?

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 16:48
door richard
Lijkt me een 30 cm (12") basmid die qua rendement een beetje aansluit op je hoorns. Heb je ook een driver voor de H550?

Re: Beste driver voor fostex hoorns?

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 17:02
door Sjoerd79
Hoi Richard bedankt voor je reactie.
Ik heb de ft15 h driver voor de hoorn.
Er zit ook een crossover bij met de naam van de speakers waar ze uitkomen (dk400) maar kan er niks over vinden verder.
Gebruik ze nu als 'supertweeter' op de hpm 100.
Ik zal eens kijken wat er op 12 inch te koop is. Nog suggesties qua type?

Re: Beste driver voor fostex hoorns?

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 17:44
door Shadow
Dan kom je qua rendement al snel uit bij PA woofers, zoals die van Eminence of Faital Pro.

Re: Beste driver voor fostex hoorns?

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 18:26
door OWC
definieer "beste" ?

Budget, hoe hard moet het, hoe groot moet het, muziek-stijl, actieve of passieve filters etc etc?

Zelfs wat voor versterker, je kunt bv prima een systeem bouwen met een hoge gevoeligheid voor een laag vermogen buizenversterker.

Re: Beste driver voor fostex hoorns?

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 19:26
door Sjoerd79
Beste bedoel ik mee 'een goede combi' voor onderstaande.
Ik luister voornamelijk acoustisch gitaar. (en wat audiofiele test muziek) detail en geluidsbeeld zijn belangrijk. Laag tot middel volume.
Passieve filters voor een 50watt geïntegreerde buizen versterker. Budget 250 tot 350 compleet


Of zijn dit niet de juiste tweeters?
En moet ik een andere kant op?

Re: Beste driver voor fostex hoorns?

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 19:39
door OWC
Sjoerd79 schreef:
Beste bedoel ik mee 'een goede combi' voor onderstaande.
Ik luister voornamelijk acoustisch gitaar. (en wat audiofiele test muziek) detail en geluidsbeeld zijn belangrijk. Laag tot middel volume.
Passieve filters voor een 50watt geïntegreerde buizen versterker. Budget 250 tot 350 compleet


Of zijn dit niet de juiste tweeters?
En moet ik een andere kant op?
Sja, de vraag is ook of je extra wilt investeren in ander drivers?
Je kunt er ook voor kiezen om het beste uit deze huidige speakers te halen.
Beiden kan een goed resultaat geven.

Hoe groot/hoog mag het zijn?

btw, ik begrijp dat je die Fostex FT15H ook op een hoorn kunt aansluiten?

Re: Beste driver voor fostex hoorns?

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 19:52
door Sjoerd79
Meerdere drivers mag altijd, maar ik ben bang dat het te complex wordt. Vandaar deze bouwoptie.
De grote is minder belangrijk omdat ze in de luisterruimte komen (a.k.a de zolder.)
Maar de hoorn is 35 breed ongeveer dus zal 60 hoog? Zoiets?
Het is jammer dat ik zo weinig over de speakers kan vinden waar ze uit komen.

Re: Beste driver voor fostex hoorns?

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 19:53
door Sjoerd79
De ft15h zit bevestigd achter op de hoorn. (kan uit elkaar en met wat kunst en vliegwerk past het.)

Re: Beste driver voor fostex hoorns?

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 20:00
door ds23man
De fth15h is een bullet tweeter en hoort heelemaaaaaaaal niet achter een hoorn. :shock:

Re: Beste driver voor fostex hoorns?

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 20:08
door Sjoerd79
Dat meen je niet.
(heb iets verkeerd begrepen denk )
%*@#&#@@€ enz...

Re: Beste driver voor fostex hoorns?

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 20:09
door OWC
ds23man schreef:
De fth15h is een bullet tweeter en hoort heelemaaaaaaaal niet achter een hoorn. :shock:
Dat hangt van de driver af.
Vaak worden er ook wel compressie drivers in bullet tweeters gebruikt die ook op horns aangesloten kunnen worden.
Ik ken deze niet zo, dus ik weet niet of het hier ook het geval is.
Maar er is idd een kans dat niet past.
Sjoerd79 schreef:
Dat meen je niet.
(heb iets verkeerd begrepen denk )
%*@#&#@@€ enz...
Zie boven ;)

Re: Beste driver voor fostex hoorns?

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 20:14
door Sjoerd79
15988112275645273732661731169457.jpg
Ik heb hem gemonteerd 1 inch aansluiting die in het gat van de hoorn paste. Vandaar.

Re: Beste driver voor fostex hoorns?

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 20:49
door ds23man
One World Concepts schreef:
ds23man schreef:
De fth15h is een bullet tweeter en hoort heelemaaaaaaaal niet achter een hoorn. :shock:
Dat hangt van de driver af.
Vaak worden er ook wel compressie drivers in bullet tweeters gebruikt die ook op horns aangesloten kunnen worden.
Ik ken deze niet zo, dus ik weet niet of het hier ook het geval is.
Maar er is idd een kans dat niet past.
Sjoerd79 schreef:
Dat meen je niet.
(heb iets verkeerd begrepen denk )
%*@#&#@@€ enz...
Zie boven ;)
Zelden zoveel onzin gehoord, ga eerst maar eens de bekende oude boeken nog eens nalezen....

Re: Beste driver voor fostex hoorns?

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 20:55
door jvenema
Als de boeken zo bekend zijn, kun je misschien titel en eventueel blz nr geven?

Re: Beste driver voor fostex hoorns?

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 20:56
door OWC
ds23man schreef:
Zelden zoveel onzin gehoord, ga eerst maar eens de bekende oude boeken nog eens nalezen....
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Je kunt beter verder als komiek.
Zo te horen kun je dat beter dan constructieve bijdrages leveren.

Re: Beste driver voor fostex hoorns?

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 20:59
door OWC
jvenema schreef:
Als de boeken zo bekend zijn, kun je misschien titel en eventueel blz nr geven?
Ik hoef geen boek hoor.
Ik heb in mijn leven toevallig ook nog nooit met professionele PA luidsprekers fabrikanten te maken gehad...............

Re: Beste driver voor fostex hoorns?

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 21:01
door architect
:lol:

Re: Beste driver voor fostex hoorns?

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 21:08
door architect
gooi maar eens in google
horn h550 driver
die dk400 code geeft mij geen zoekresultaten trouwens

je kunt vast uitzoeken hoe breed en tot welke frequentie de hoorn horizontaal straalt - dat is ook iets om rekening mee te houden voor de hogetonendrover die je erop gaat aansluuiten

daarna kun je nadenken over de laagaansluiting en tot hoe hoog die moet doorlopen

Re: Beste driver voor fostex hoorns?

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 21:10
door Walt
Edit

Re: Beste driver voor fostex hoorns?

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 21:12
door Sjoerd79
Wat iig duidelijk is: ik ga met deze setup geen speakers bouwen die straks problemen geven als er meting gedaan wordt. (of geluisterd)
Ik ga eerst wel beginnen met het nabouwen van een beproeft ontwerp.

Jullie allemaal bedankt voor de input.

(ik ga in de foutushouding liggen klagen over mijn koopgedrag)

Fijne avond.

Re: Beste driver voor fostex hoorns?

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 21:15
door jvenema
One World Concepts schreef:
jvenema schreef:
Als de boeken zo bekend zijn, kun je misschien titel en eventueel blz nr geven?
Ik hoef geen boek hoor.
Ik heb in mijn leven toevallig ook nog nooit met professionele PA luidsprekers fabrikanten te maken gehad...............
Gaat mij erom dat iemand wordt aangevallen, maar dat de argumenten vervolgens een nogal vage verwijzingen zijn. Als je argumenten heb om het met iemand oneens te zijn, maak ze dan specifiek. Vervolgens kun je het denk ik ook iets vriendelijker verwoorden. Je zou kunnen zeggen: in boek 'XYZ, op blz 123 staat een andere mening of andere informatie die in tegenspraak is. Dan blijft het wat vriendelijker hier.
Verder hoeft niet alles wat ooit in boekvorm verschenen is, per definitie waar te zijn.

Re: Beste driver voor fostex hoorns?

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 21:21
door OWC
Sjoerd79 schreef:
Wat iig duidelijk is: ik ga met deze setup geen speakers bouwen die straks problemen geven als er meting gedaan wordt. (of geluisterd)
Ik ga eerst wel beginnen met het nabouwen van een beproeft ontwerp.

Jullie allemaal bedankt voor de input.

(ik ga in de foutushouding liggen klagen over mijn koopgedrag)

Fijne avond.
Nou we kunnen in elk geval stellen dat het geen standaard combinatie is.
Dus de eerste vraag is of het uberhaubt wel werkt en past.
Je zou de Fostex ft15h ook zonder hoorn kunnen gebruiken.
Of heb je de originele voorkantjes ook niet meer?

Ten tweede wordt het natuurlijk wel een op-maat oplossing.
De vraag is eerder of je dat avontuur aan wilt gaan of een andere route wilt kiezen.

Re: Beste driver voor fostex hoorns?

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 21:27
door OWC
jvenema schreef:
One World Concepts schreef:
jvenema schreef:
Als de boeken zo bekend zijn, kun je misschien titel en eventueel blz nr geven?
Ik hoef geen boek hoor.
Ik heb in mijn leven toevallig ook nog nooit met professionele PA luidsprekers fabrikanten te maken gehad...............
Gaat mij erom dat iemand wordt aangevallen, maar dat de argumenten vervolgens een nogal vage verwijzingen zijn. Als je argumenten heb om het met iemand oneens te zijn, maak ze dan specifiek. Vervolgens kun je het denk ik ook iets vriendelijker verwoorden. Je zou kunnen zeggen: in boek 'XYZ, op blz 123 staat een andere mening of andere informatie die in tegenspraak is. Dan blijft het wat vriendelijker hier.
Verder hoeft niet alles wat ooit in boekvorm verschenen is, per definitie waar te zijn.
Het probleem is, zoals altijd, dat de definitie van een "bullet tweeter" net zo vaag is als "subwoofer en woofer".
Een Faital Pro FD371 wordt verkocht als bullet tweeter, maar bevat toch echt een compressie (achtige) driver.
Als je zo even 5 minuutjes googled, zie je al snel dat beiden opties worden verkocht.
Daarnaast zou je een bullet tweeter zelf misschien nog best wel als een compressie driver mogen beschouwen.

Dat hangt dan ook weer een beetje af hoe los of strak je bepaalde ideeën en definities neemt.

Re: Beste driver voor fostex hoorns?

Geplaatst: zo 30 aug 2020, 21:28
door Sjoerd79
De hoorn spreken me met name voor de looks aan. (vintage) De kapjes heb ik erbij.
Ik heb ze aangesloten als 'supertweeter' en dat klinkt goed. Maar als ik begin met bouwen (met mijn kennis niveau) kan ik beter met iets beginnen wat zeker weten werkt. Ik kwam hier erg leuke beproefde speakers tegen die wellicht beter passen dan.