Pagina 1 van 1

Print laten maken in een oplage van 1 stuks (of meer)

Geplaatst: do 20 aug 2020, 12:38
door Fredvandam
Hallo forumleden,
Waar kan ik / laten jullie je printen maken? Het gaat bijvoorbeeld om een print van 10 x 16 cm enkellaags in een oplage van 1 stuks.
Ik zag op Tweakers Aisler voorbijkomen. Op PCB shopper (https://pcbshopper.com) zie ik dat JLCPCB uit China de goedkoopste is (https://jlcpcb.com/)


Hebben jullie tips / ervaringen?

Re: Print laten maken in een oplage van 1 stuks (of meer)

Geplaatst: do 20 aug 2020, 12:43
door Barry2001
Jahoor, JLCPCB is een prima adres, al vaak besteld. Op het moment kan niemand tegen de prijs / kwaliteit vd chinezen op. Minimum afname is 5 stuks, maar voor EUR 7,26 voor 5 stuks kan je weinig gebeuren (komen verzendkosten nog wel bij).

Re: Print laten maken in een oplage van 1 stuks (of meer)

Geplaatst: do 20 aug 2020, 12:50
door Fredvandam
Ff zitten kijken bij JLCPCB.
Klopt dat? Dubbellaags goedkoper dan enkellaags?

Re: Print laten maken in een oplage van 1 stuks (of meer)

Geplaatst: do 20 aug 2020, 12:56
door Barry2001
Ja, dat komt doordat men met panels werkt waar de orders van verschillende klanten in zitten. FR4, 1.6mm dik dubbellaags komt het meest voor en kunnen ze daardoor het goedkoopst aanbieden. 1 laags is meer afwijkend, moet een extra handeling worden verricht, die betaal je. Maak je 1 laag koper als jou ontwerp dat toelaat, heb je ook 2 laags :D

Re: Print laten maken in een oplage van 1 stuks (of meer)

Geplaatst: do 20 aug 2020, 12:58
door Pjotr
Of gewoon dubbelzijdig en de 2e laag geen spoortjes maar wel soldeereilandjes.

I.d.d. https://jlcpcb.com/ is de goedkoopste. Minimum is 5 stuks. Overigens is hun on-line Gerber viewer niet al te betrouwbaar. Maar die beslist wel of ze jouw printen kunnen maken of niet. Het proces is bij hen geheel geautomatiseerd. Check dus altijd met een eigen Gerber viewer of je printen kloppen voor je wat opstuurt. Gaat het goed dan gaat het goed. Gaat het niet goed dan gaan er wel handling kosten lopen. Wat meer persoonlijke service biedt https://www.pcbway.com/. Maar die is ook wat duurder. Vergeet bij de kosten niet dat je in Nederland nog BTW moet betalen en handling kosten voor DHL of Postnl (ca. €15).

Re: Print laten maken in een oplage van 1 stuks (of meer)

Geplaatst: do 20 aug 2020, 13:05
door Fredvandam
Vergeet bij de kosten niet dat je in Nederland nog BTW moet betalen en handling kosten voor DHL of Postnl (ca. €15).
Dat is toch voor een bedrag boven €22?

Re: Print laten maken in een oplage van 1 stuks (of meer)

Geplaatst: do 20 aug 2020, 13:24
door Pjotr
Klopt, je moet daarbij wel de transportkosten meetellen. En met DHL zit je er altijd boven. Alleen met de Chinese stoomboot heb je dat niet maar dan zit je ook soms 6 weken te wachten.

Overigens vergeleken met 10 jaar geleden betaal je vrijwel niks voor wat je krijgt. Bij Head, WayOut of Vermeulen etc. hier in Nederland, betaalde je 10 jaar geleden om te beginnen al 300 euries startkosten/handling/fotokosten. Had je nog niet eens een print op je bureau....

Re: Print laten maken in een oplage van 1 stuks (of meer)

Geplaatst: do 20 aug 2020, 16:10
door OWC
Pjotr schreef:
Of gewoon dubbelzijdig en de 2e laag geen spoortjes maar wel soldeereilandjes.

I.d.d. https://jlcpcb.com/ is de goedkoopste. Minimum is 5 stuks. Overigens is hun on-line Gerber viewer niet al te betrouwbaar. Maar die beslist wel of ze jouw printen kunnen maken of niet. Het proces is bij hen geheel geautomatiseerd. Check dus altijd met een eigen Gerber viewer of je printen kloppen voor je wat opstuurt. Gaat het goed dan gaat het goed. Gaat het niet goed dan gaan er wel handling kosten lopen. Wat meer persoonlijke service biedt https://www.pcbway.com/. Maar die is ook wat duurder. Vergeet bij de kosten niet dat je in Nederland nog BTW moet betalen en handling kosten voor DHL of Postnl (ca. €15).
Precies deze twee, ik moet zelfs toegeven dat EasyEDA online PCB programma echt helemaal niet slecht is.

Bij bestellen van PCB's let vooral even op de design rules

Re: Print laten maken in een oplage van 1 stuks (of meer)

Geplaatst: za 22 aug 2020, 14:59
door Pjotr
Even ter info: Kreeg net de rekening van DHL voor wat proto printen en daar staat o.a. bij €17,55 administratiekosten. Hou dus rekening met ca. €35 vervoer+handling en 21% BTW over het totaal extra. Gemiddeld betaalde ik in totaal 1,5x de kosten die je voorgeschoteld krijgt door JLPCB

Re: Print laten maken in een oplage van 1 stuks (of meer)

Geplaatst: za 22 aug 2020, 18:48
door OWC
Pjotr schreef:
Even ter info: Kreeg net de rekening van DHL voor wat proto printen en daar staat o.a. bij €17,55 administratiekosten. Hou dus rekening met ca. €35 vervoer+handling en 21% BTW over het totaal extra. Gemiddeld betaalde ik in totaal 1,5x de kosten die je voorgeschoteld krijgt door JLPCB
Klopt, dat is wel als je boven de 22 euro komt.
Overigens is het gemiddeld bij mij een beetje geluk hebben, ik heb ook vaak gehad dat ik er niks meer over hoorde

Re: Print laten maken in een oplage van 1 stuks (of meer)

Geplaatst: za 22 aug 2020, 19:33
door Pjotr
Met de postkoets kan dat, niet met DHL. Die checkt alles en zit je alleen vanwege transportkosten al boven de 22. Je leest op EEV-blog veel geklaag over die, vaak onverwachte, extra kosten. Het is gewoon onderdeel van de reguliere gang van zaken. Je moet bij het bestellen dus even goed rekenen hoe het uitkomt. Soms is het ineens niet meer zo goedkoop als het lijkt.

Re: Print laten maken in een oplage van 1 stuks (of meer)

Geplaatst: zo 23 aug 2020, 10:10
door audiomanics
Dat is toch niet helemaal correct: je betaald 21% BTW plus 17 nogwat administratie over het artikel plus verzendkosten (zelfs bij gratis verzonden rekent de douane de transportkosten van hier naar China)
MAAR alleen als de kosten van het artikel, zonder verzendkosten boven de 20 euro is (die prijs verandert ongeveer per jaar)
Als je kan aantonen dat die materiaal kosten beneden die grens ligt kan je die BTW terugvragen en de administratie kosten aanvechten... Ben je wel een paar maanden mee bezig..
Kees