Pagina 1 van 1

Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Geplaatst: ma 10 aug 2020, 14:16
door michelp
Ik post vrij weinig hier, maar dit redelijke unieke project wil ik gewoon even laten zien. Misschien ook als inspiratie voor anderen.
Vorige week vond ik een kapotte Philips ventilatorkachel bij de kringloop.
Ik had gelijk het idee om het tot speaker om te bouwen. Thuis had ik nog wat oude drivers liggen. Degene die ik gebruikt heb is de Philips AD3690AM die uit een kapotte buizenradio komt.
Daarna bij de Action een bluetooth speaker gekocht. Hier heb ik het versterkerbordje met bluetooth, en de batterij uitgehaald. Deze heb ik hier in gemaakt.
Resultaat is te zien op de foto.

Het geheel klinkt ok voor wat achtergrondmuziek. Hard gaat het niet, aangezien het een 800 ohm driver is, maar dat was ook niet het doel.

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Geplaatst: ma 10 aug 2020, 15:06
door Henkjan
gaaf!

doen die knoppen nog wat?

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Geplaatst: ma 10 aug 2020, 15:08
door ds23man
Leuk! Even een 100v trafo'tje er tussen, dan gaat het wat harder.

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Geplaatst: ma 10 aug 2020, 15:23
door erik1977
Leuk ding, mooi 2e leven zo.

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Geplaatst: ma 10 aug 2020, 16:59
door michelp
Henkjan schreef:
gaaf!

doen die knoppen nog wat?
Nog niet, maar ik ben wel even aan het kijken hoe ik ze wel kan gebruiken. Het versterkerbordje heeft namelijk ook opties voor pause, nummer verder, en nummer terug (werkt iig met streamen vanuit youtube, verder niet getest).
Power zou heel makkelijk kunnen door de schakelaar tussen batterij en versterker te doen, maar dan verwacht ik problemen met opladen via usb.
ds23man schreef:
Leuk! Even een 100v trafo'tje er tussen, dan gaat het wat harder.
Kun je mij een beetje de goede kant op sturen waar ik zoiets kan krijgen en waar deze tussen moet?? Ik heb wel eens van 100v systemen gehoord, maar meer ook niet.

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Geplaatst: ma 10 aug 2020, 17:04
door ds23man

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Geplaatst: di 11 aug 2020, 9:13
door Pcdg
Ik heb er eentje over uit een oude Philips lijnversterker. Zou helemaal in stijl zijn. Je mag hem zo komen ophalen of tegen verzendkosten laten opsturen.

Ik hoor het wel. Mvg, Paul
20200811_092225.jpg

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Geplaatst: di 11 aug 2020, 12:01
door michelp
Pcdg schreef:
Ik heb er eentje over uit een oude Philips lijnversterker. Zou helemaal in stijl zijn. Je mag hem zo komen ophalen of tegen verzendkosten laten opsturen.

Ik hoor het wel. Mvg, Paul

20200811_092225.jpg
Dat is mooi! Ik stuur je een pb

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Geplaatst: di 11 aug 2020, 16:30
door Pcdg
Kunnen de dames even meedenken? Ik kon de secundaire kant van de lijntrafo nog herleiden aan de hand van de kast. Zie foto:
20200811_161129.jpg
De groene (100 volt) en de witte moeten dan aan de luidspreker. Van de primaire kant zou ik het niet meer weten. Iemand een idee? Doormeten, vast, maar wat en hoe?

Mvg, Paul

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Geplaatst: wo 12 aug 2020, 12:16
door Pcdg
Helemaal niemand? Jammer hoor. Op basis van foto’s op internet zou ik gokken op de blauwe en bruine draad. Enfin, met wat gokken komt Michel er ook wel.

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Geplaatst: wo 12 aug 2020, 13:16
door Pjotr
Je kunt het i.d.d. niet echt verkeerd doen. Of er komt meer geluid uit of er komt minder geluid uit :D Zet iig wel een dikke elco van minstens 2200uF/40V tussen de versterker en de trafo. Chipampjes vinden de lage DC weerstand van de trafowikkeling doorgaans niet leuk. En anders vindt de trafo een DC stroom tgv van DC offset niet leuk.

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Geplaatst: wo 12 aug 2020, 17:15
door Pcdg
Kijk eens aan! Dat wist ik niet Pjotr. Goed om te weten.

Het is nu aan Michel. De trafo is onderweg.

Mvg Paul

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Geplaatst: do 13 aug 2020, 8:19
door MechanicalAnimal
michelp schreef:
Ik post vrij weinig hier, maar dit redelijke unieke project wil ik gewoon even laten zien. Misschien ook als inspiratie voor anderen.
Vorige week vond ik een kapotte Philips ventilatorkachel bij de kringloop.
Ik had gelijk het idee om het tot speaker om te bouwen. Thuis had ik nog wat oude drivers liggen. Degene die ik gebruikt heb is de Philips AD3690AM die uit een kapotte buizenradio komt.
Daarna bij de Action een bluetooth speaker gekocht. Hier heb ik het versterkerbordje met bluetooth, en de batterij uitgehaald. Deze heb ik hier in gemaakt.
Resultaat is te zien op de foto.

Het geheel klinkt ok voor wat achtergrondmuziek. Hard gaat het niet, aangezien het een 800 ohm driver is, maar dat was ook niet het doel.
ik vind dit echt onwijs hilarisch :goeie: :goeie: :goeie:


als je zoiets nog eens wilt maken, dan kun je ook eens kijken naar auto-speakers, ik heb een munitiekistje met een TA2024 en een setje 6,5 JBL's, dat kan flink hard en klinkt echt super goed, stuk beter als die herrie-bluetooth dingetjes.
Dat gaat dan natuurlijk wel met een snoer op 220 maar een ventilator werkte ook niet draadloos vroeger :rofl:


waanzinnig leuk gedaan zo michel, petje af! :goeie:

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Geplaatst: ma 17 aug 2020, 19:39
door michelp
MechanicalAnimal schreef:

ik vind dit echt onwijs hilarisch :goeie: :goeie: :goeie:


als je zoiets nog eens wilt maken, dan kun je ook eens kijken naar auto-speakers, ik heb een munitiekistje met een TA2024 en een setje 6,5 JBL's, dat kan flink hard en klinkt echt super goed, stuk beter als die herrie-bluetooth dingetjes.
Dat gaat dan natuurlijk wel met een snoer op 220 maar een ventilator werkte ook niet draadloos vroeger :rofl:


waanzinnig leuk gedaan zo michel, petje af! :goeie:
Ja dat klopt, ik heb een setje autospeakers in de buizenradio zitten waar deze driver uit komt met een chinees versterkertje met kabel :lol: .
De buitenkant had waterschade, alle elektronica aan de binnenkant ben ik niet eens aan begonnen.

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Geplaatst: ma 17 aug 2020, 21:35
door Pcdg
En ik heb zelf zo’n module in deze Philips U zitten:
947D5EEA-CE37-45F2-A916-A56E6A956FB1.jpeg
Sommigen noemen het heiligschennis. Echter, deze had alleen AM ontvangst, geen voedingstrafo, dus alles hing direct aan het net en de helft van het vermogen werd weggestookt in een weerstand.

Dan is dit toch iets praktischer :D

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Geplaatst: ma 17 aug 2020, 22:01
door OWC
Pcdg schreef:
Sommigen noemen het heiligschennis.
Niks van aantrekken. Ik vind het altijd nogal een negatieve houding.

Liever iets dat werkt en weer gebruikt wordt dan dat het op de vuilstort belandt.
Sowieso zijn zulke projecten heel leuk om te doen, ergens een tweede leven in blazen.
Je kunt er echt hele mooie en creatieve dingen mee maken en toch nog dat stukje nostalgie in huis hebben (soms met nog een stukje emotie) :goedzo:

Ik heb hier ook nog een paar exemplaren staan.
Hoewel deze wel terug gaat naar originele staat (met wat kleine aanpassingen)

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Geplaatst: ma 17 aug 2020, 22:05
door Pcdg
Wel een hele mooie! Absoluut!

En je hebt helemaal gelijk. Mooi dat het nog een functie heeft.

Mvg, Paul

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Geplaatst: di 18 aug 2020, 8:07
door MechanicalAnimal
michelp schreef:
Ja dat klopt, ik heb een setje autospeakers in de buizenradio zitten waar deze driver uit komt met een chinees versterkertje met kabel :lol: .
De buitenkant had waterschade, alle elektronica aan de binnenkant ben ik niet eens aan begonnen.
:goeie: wauw die is leuk gelukt ook zeg, ik ga het even in mijn achterhoofd houden mocht ik tegen zo'n oudje aanlopen.

het munitiekistje dat ik heb zit gewoon op 220 en dan met een voeding naar 12 volt voor het versterkerbordje.

leuk tijdens het klussen maar mijn telefoon zit met 3.5mm jack aan de kist en dan kan ik de smartphone al niet laden vanwege een aardlus van hier tot tokyo helaas.

ik moet dus eigenlijk nog eens eens accu en bluetooth variant maken :D
Pcdg schreef:
En ik heb zelf zo’n module in deze Philips U zitten:

947D5EEA-CE37-45F2-A916-A56E6A956FB1.jpeg

Sommigen noemen het heiligschennis. Echter, deze had alleen AM ontvangst, geen voedingstrafo, dus alles hing direct aan het net en de helft van het vermogen werd weggestookt in een weerstand.

Dan is dit toch iets praktischer :D
:goeie: ook een leuke zeg, en ook gered van de stort :D

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Geplaatst: di 18 aug 2020, 20:28
door richard
Pcdg schreef:
Sommigen noemen het heiligschennis...
Ook al zou je het origineel willen laten; wat heb je er dan aan? Dan nog moet je de oude verlopen en versleten onderdelen vervangen door de moderne equivalenten. Jij bent gewoon verder gegaan en hebt hem helemaal up-to-date gebracht.

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Geplaatst: wo 19 aug 2020, 9:28
door Pcdg
Precies. Het ding was functieloos geworden, maar nu luister ik er elke ochtend weer NPO1 op. :-)

Mvg, Paul

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Geplaatst: wo 19 aug 2020, 10:51
door Barry2001
Leuke projecten. Vormgeving uit die tijd heeft wat, degelijke materialen, oude spullen krijgen een nieuwe bestemming. Geen idee wat er tegenwoordig nog op de AM te horen is, Luxemburg in elk geval al lang niet meer :mrgreen:

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Geplaatst: wo 19 aug 2020, 11:00
door Pjotr
Barry2001 schreef:
Leuke projecten. Vormgeving uit die tijd heeft wat, degelijke materialen, oude spullen krijgen een nieuwe bestemming. Geen idee wat er tegenwoordig nog op de AM te horen is, Luxemburg in elk geval al lang niet meer :mrgreen:
Koop een Philips ventilatorkacheltje op de rommelmarkt en je weet het :mrgreen: :relax:

Re: Jaren 60 stijl bluetooth speaker

Geplaatst: za 22 aug 2020, 15:36
door richard
Pjotr schreef:
Koop een Philips ventilatorkacheltje op de rommelmarkt en je weet het :mrgreen: :relax:
Vroeger was dat toch ook al een prima ontvanger van de buurman op zijn piraat.