Pagina 1 van 1

Driade 33 tweeter

Geplaatst: vr 07 aug 2020, 20:47
door denkees
Ik ben een setje Driade 33 aan het opknappen waar volgens mij een keer andere tweeters ingezet zijn en waarvan er een defect is. Er zit nu in Vifa D26TG-05 in 6 ohm. Welke tweeters horen er in te zitten en wat zou ik er als alternatief in kunnen zetten. Ik zag dat bv de Vifa D27TG35-06 leverbaar is als vervanger voor de D25TG-05. Maar ik kan de specs niet vergelijken met de orginele tweeters.
Met vriendelijke groet
Kees van Loon

Re: Drade 33 tweeter

Geplaatst: vr 07 aug 2020, 22:41
door SARK
:foto:

Re: Drade 33 tweeter

Geplaatst: za 08 aug 2020, 0:52
door Olaf Analogue
Goedemorgen Kees.
Van origine heeft de Driade 33 een Eton 25DT190C als tweeter.
Deze tweeter heeft een impedantie van 8 ohm.

Re: Drade 33 tweeter

Geplaatst: za 08 aug 2020, 10:07
door denkees
Dank je Olaf,
Met een 6 Ohm tweeter (Vifa D26TG-05 in 6 ohm) die er nu inzit zou die iets harder gaan, tenzij het filter aangepast is, wat ik niet verwacht. Heb je een suggestie voor een alternatief want die Eton is niet leverbaar.
groet Kees

Re: Drade 33 tweeter

Geplaatst: za 08 aug 2020, 10:16
door Olaf Analogue
De lagere impedantie zorgt er niet voor dat de tweeter harder gaat spelen. Het rendement van de tweeter is hiervoor de bepalende factor.
De lagere impedantie zorgt er wel voor dat met het huidige filter de overgangs frequentie niet meer klopt. Dus het filter werkt met deze tweeter niet zoals het zou moeten.

Ik ken overigens de parameters niet van de originele tweeters, en kennelijk hebben deze een faceplate van 110mm, wat het er ook niet makkelijker op gaat maken om een vervanger te zoeken.

Als dit zo is dan zou dat met de Vifa tweeters zichtbaar moeten zijn, aangezien deze een faceplate van 104 mm hebben.
Zou je eens een foto kunnen plaatsen?

Re: Drade 33 tweeter

Geplaatst: za 08 aug 2020, 14:18
door denkees
De Vifa tweeters passen precies in het gat 104mm dus de Eton tweeters moet ook 104mm geweest zijn.

Re: Drade 33 tweeter

Geplaatst: za 08 aug 2020, 14:21
door denkees
Foto Vifa tweeter in Driade 33

Re: Drade 33 tweeter

Geplaatst: za 08 aug 2020, 14:58
door dre
104mm is een beetje een standaard maat.......
Heb je al een mailtje naar Eton gestuurd?

Re: Drade 33 tweeter

Geplaatst: za 08 aug 2020, 15:23
door Olaf Analogue
De tweeter in het pdf bestand zou de opvolger moeten zijn van de 25DT190C , deze is 110mm

Ook sluit ik het niet uit dat er bij Driade zelf ook wel verschillende tweeters binnen één en het zelfde type luidspreker zijn gebruikt.

Re: Drade 33 tweeter

Geplaatst: za 08 aug 2020, 15:39
door ds23man
Het zou mij niets verbazen dat Driade een eigen aangepaste faceplate gebruikte.

Re: Drade 33 tweeter

Geplaatst: za 08 aug 2020, 15:54
door Olaf Analogue
ds23man schreef:
Het zou mij niets verbazen dat Driade een eigen aangepaste faceplate gebruikte.
Ook heel goed mogelijk inderdaad.

Re: Drade 33 tweeter

Geplaatst: za 08 aug 2020, 16:37
door denkees
dre schreef:
104mm is een beetje een standaard maat.......
Heb je al een mailtje naar Eton gestuurd?
Nee nog niet, wel op de site gekeken maar daar is niets te vinden over de type wat erin gezeten zou moeten hebben.

Re: Driade 33 tweeter

Geplaatst: di 11 aug 2020, 16:27
door RNacoustics
Je kan het ook aan de ontwerper Arnold Heres vragen.
Mogelijk heeft hij nog spare liggen.
https://www.driadesystems.nl/contact/

Re: Driade 33 tweeter

Geplaatst: di 11 aug 2020, 16:36
door RNacoustics
BTW, Driade werkt voornamelijk met Eton drivers!

Re: Driade 33 tweeter

Geplaatst: vr 14 aug 2020, 5:03
door Olaf Analogue
Verkopen is uiteraard ook een optie :mrgreen:
Ik zag je advertentie op marktplaats.
Succes met de verkoop! Heb je al een idee wat er voor in de plaats gaat komen?

Re: Driade 33 tweeter

Geplaatst: vr 14 aug 2020, 7:26
door beijert
Zijn ze al weer klaar dan?

Re: Driade 33 tweeter

Geplaatst: vr 14 aug 2020, 7:47
door Olaf Analogue
beijert schreef:
Zijn ze al weer klaar dan?
In principe is het op marktplaats de norm dat er wat aan de aangeboden producten mankeert, daar voldoen ze aan. :)