Pagina 1 van 2

Multitools (Oscillerende)

Geplaatst: di 28 jul 2020, 23:33
door Shadow
Ik heb wat herstelwerk aan kozijnen te doen en mezelf op een Fein Multimaster 350 getrakteerd - eigenlijk wou ik die al heel lang maar een vriend van me had hem achter in z'n bus liggen en ik kon hem in het weekend altijd lenen - maar hebben meer mensen hier zo'n ding en zijn er tips en trucs die handig zijn?

Re: Multitools (Oscillerende)

Geplaatst: di 28 jul 2020, 23:38
door Wowly
Jup, verschillende. Kan ze niet meer missen..... Degene waar ik nu mee wel is er een van 45 euro van van cranenbroek met kabel. Die Fein is wel veel beter dan die van mij.

Tips, je kunt ze veel meer gebruiken dan je denkt, al zijn ze vooral erg fijn bij reeds gemonteerde materialen. Zoals gezegd wil niet meer zonder (denkt terug aan het beitelen van vroeger....)

Re: Multitools (Oscillerende)

Geplaatst: wo 29 jul 2020, 7:29
door rjmulder
Hier ook een Fein 350 en echt super ding.

Het apparaat is veelzijdig maar gebruik hem eigenlijk alleen zoals Wowly ook al zegt bij reeds gemonteerde materialen. En leiding gelijk met de muur verwijderen, een kozijn iets aanpassen dat het laminaat er onder past of een gat in een achterwant maken voor bv een stopcontact.

Re: Multitools (Oscillerende)

Geplaatst: wo 29 jul 2020, 7:32
door ds23man
Ik heb een bosch blauw

Re: Multitools (Oscillerende)

Geplaatst: wo 29 jul 2020, 10:21
door beijert
Ik heb ook een 350. Voor sloop en renovatiewerk gebruik ik zaagjes van eBay. Die zijn een stuk minder duurzaam dan de Fein bladen maar dan kost het mij niet direct een tientje bij een verborgen spijker.

Ik twijfel over een Milwaukee variant. Heb tenslotte een dikke accu op mijn boormachine die slechts eens per maand op de lader moet. Daar kan wel een extra machine op.

Re: Multitools (Oscillerende)

Geplaatst: wo 29 jul 2020, 10:35
door Pjotr
Fein heeft de naam onverwoestbaar te zijn. Heb je dat eenmaal in je handen gehad dan wil niet eens Festo meer! Felie Joram!

Re: Multitools (Oscillerende)

Geplaatst: wo 29 jul 2020, 11:13
door Wowly
Ik geloof zelfs dat Fein de uitvinders /eerste waren met deze machines. Op de bouw zeggen ze nog steeds "geef me eens de Fein". Misschien dat later het patent ofzo verlopen is, want zelfs de Chinezen produceren ze enige jaren

Re: Multitools (Oscillerende)

Geplaatst: wo 29 jul 2020, 11:25
door satefan
Wowly schreef:
want zelfs de Chinezen produceren ze enige jaren
Die produceren toch bijna alles? :rofl:

Re: Multitools (Oscillerende)

Geplaatst: wo 29 jul 2020, 12:05
door markbakk
ds23man schreef:
Ik heb een bosch blauw
Me too. Fein en Bosch hebben samen Starlock ontwikkeld en het zou me niet verbazen als er meer overeenkomsten waren tussen de machines. Ik viel voor de boordverlichting van de Bosch (want je zit best vaak in hoekjes met zo'n ding).

Re: Multitools (Oscillerende)

Geplaatst: wo 29 jul 2020, 20:32
door Shadow
Wowly schreef:
Ik geloof zelfs dat Fein de uitvinders /eerste waren met deze machines. Op de bouw zeggen ze nog steeds "geef me eens de Fein". Misschien dat later het patent ofzo verlopen is, want zelfs de Chinezen produceren ze enige jaren
1967
Lijkt me dat dat verlopen is, alhoewel ze zich in China daar niks van aantrekken :lol:

Re: Multitools (Oscillerende)

Geplaatst: wo 29 jul 2020, 21:00
door beijert
markbakk schreef:
ds23man schreef:
Ik heb een bosch blauw
Me too. Fein en Bosch hebben samen Starlock ontwikkeld en het zou me niet verbazen als er meer overeenkomsten waren tussen de machines. Ik viel voor de boordverlichting van de Bosch (want je zit best vaak in hoekjes met zo'n ding).
Zolang de Bosch maar net zo fein is als het origineel. Vaak worden de ander merken vergeleken met de oude modellen van Fein. Die vond ik niet zo prettig als de nieuwere en dan gaat de vergelijking een beetje mank.

Re: Multitools (Oscillerende)

Geplaatst: wo 29 jul 2020, 22:33
door RobertD
Ik heb een Black & Decker multitool. Voldoet prima, maar je moet wel gehoorbescherming dragen. Dat is bij de echte Fein-zaag een stuk minder lawaaiig. Er is een website multitool.nl oid. Zij leveren vanuit Hazerswoude dorp al die multitool zaagjes.

Re: Multitools (Oscillerende)

Geplaatst: wo 29 jul 2020, 22:50
door Aaad
Ik heb ook zo'n Cranenbroek ding van een paar tientjes, regelbaar ook nog.
Makkelijk voor inval zagen enzo.
Gebruik hem veel voor schuren en zagen, ik zou hem niet meer willen missen.
Hij heeft bij mij zijn geld al dubbel en dwars opgebracht.
Bij de action een paar verschillende hulpstukken aanschaffen, kost bijna niets.

Aad

Re: Multitools (Oscillerende)

Geplaatst: wo 29 jul 2020, 23:55
door Shadow
RobertD schreef:
Ik heb een Black & Decker multitool. Voldoet prima, maar je moet wel gehoorbescherming dragen. Dat is bij de echte Fein-zaag een stuk minder lawaaiig. Er is een website multitool.nl oid. Zij leveren vanuit Hazerswoude dorp al die multitool zaagjes.
Die had ik al gevonden ja :goedzo:

Re: Multitools (Oscillerende)

Geplaatst: do 30 jul 2020, 0:05
door Marp
Aaad schreef:
Ik heb ook zo'n Cranenbroek ding van een paar tientjes, regelbaar ook nog.
. . . . .
Bij de action een paar verschillende hulpstukken aanschaffen, kost bijna niets.
Pas dat gewoon op elke multiviool?

Re: Multitools (Oscillerende)

Geplaatst: do 30 jul 2020, 7:57
door Shadow
Volgens mij is het nieuwe Starlock en Starlock Plus wel afwijkend van de oude opname.

Re: Multitools (Oscillerende)

Geplaatst: do 30 jul 2020, 8:24
door ds23man
1Starlock.jpg

Re: Multitools (Oscillerende)

Geplaatst: do 30 jul 2020, 8:38
door Shadow
Slim! Die buitenring is de oude opname, de binnenring de nieuwe, moet door elkaar te gebruiken zijn dus!

Re: Multitools (Oscillerende)

Geplaatst: do 30 jul 2020, 8:42
door markbakk
Er zijn verschillende soorten koppelingen voor oscillerende multitools. Vaak hebben budgetzaagjes een universeelkoppeling die op meerdere merken past, maar meer dan eens net niet op die van jou. Bosch/Fein aan de ene en B&D/DeWalt aan de andere kant zijn wel de meest gangbare denk ik.

Re: Multitools (Oscillerende)

Geplaatst: do 30 jul 2020, 8:49
door ds23man
De grap is dat ze de opnames hebben verdeeld in vermogensklassen. De zaagjes voor de Max ( zware machines) passen niet op de Plus ( middelzwaar) en gewoon ( licht). De plus zaagje zaagjes willen weer niet op de lichte machines. Andersom passen de gewone wel weer op de zwaardere varianten. Zo wordt voorkomen dat machines gebruikt worden met te zware zagen en kapot gaan.

Re: Multitools (Oscillerende)

Geplaatst: do 30 jul 2020, 15:44
door Arno
Ecotools.nl heeft ook goedkope zaagjes etc.

Re: Multitools (Oscillerende)

Geplaatst: do 30 jul 2020, 18:28
door dre
Ik werk al 20 jaar met de Fein machines.
Mooi product!
We hebben ze nu ook van Makita op 18v en 10v accu:prachtig spul!

Re: Multitools (Oscillerende)

Geplaatst: do 30 jul 2020, 21:27
door ray5150
Ik heb de indruk dat ik de enige hier ben die niet zo'n ding heeft ?
Nu ben ik ook volgens mij tot op heden niet in een situatie geweest bij het werken in en om het huis waarbij ik zo'n apparaat nodig zou hebben.
Dus waarvoor gebruik je zoiets ?

Re: Multitools (Oscillerende)

Geplaatst: do 30 jul 2020, 21:36
door beijert
Ik gebruik ze voor plintjes, houtrotherstel, sloopwerk, voegen uitslijpen, het uit de hand zagen en een enkele keer het afsteken van materialen.

Re: Multitools (Oscillerende)

Geplaatst: do 30 jul 2020, 21:39
door Shadow
ray5150 schreef:
Ik heb de indruk dat ik de enige hier ben die niet zo'n ding heeft ?
Nu ben ik ook volgens mij tot op heden niet in een situatie geweest bij het werken in en om het huis waarbij ik zo'n apparaat nodig zou hebben.
Dus waarvoor gebruik je zoiets ?
- leiding in een hoekje afsteken
- plintje afsteken zonder hem van de muur te moeten trekken
- voegje uitfrezen
- klein schuurwerk in hoekjes
- laminaat moeiteloos bewerken