Pagina 1 van 1
Downfiring? Of toch maar niet?
Geplaatst: do 26 okt 2006, 17:28
door Gerion
Ben van plan een sub te bouwen ter aanvulling van mijn monitors.
Als driver dacht ik aan de Peerless XXLS10 of 12.
Het geheel is voor de weergave van (stereo)muziek, niet voor het HT gebeuren.
Nu heb ik twee vragen;
1. Zijn de genoemde Peerless drivers geschikt voor downfiring?
Het schijnt dat er formules zijn om dit uit te rekenen.
Maar doe je bij downfiring de kwaliteit van de driver dan toch geweld aan en daarbij ook de weergave van het geluid?
2. Ondanks het feit dat het laag niet bijdraagt aan het stereo effect, is het dan toch zinvol om 2 sub's te bouwen, 1 voor links en 1 voor rechts?
Geven 2 sub's toch een beter stereo effect door verschillende (mij nog onbekende) redenen?
mvg
Gerion
Geplaatst: do 26 okt 2006, 17:44
door SSassen
Niet doen, voor een thuis bioscoop toepassing kan je prima een sub inzetten die downfiring is, de meeste A/V receivers hebben namelijk een sub-out bij 80Hz/24dB/okt. Voor muziek gelden hele andere eisen, in jouw geval kan je prima volstaan met twee stuks Seas L26, ieder in z'n eigen 35-liter kast, frontfiring, daarmee kom je op een -3dB punt van zo'n 49Hz en een totale Q van 0.63.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Geplaatst: do 26 okt 2006, 18:52
door Roland
How to tell if it's a down firing sub or not?
http://www.partsexpress.com/resources/downfire.html
Groet Roland
Geplaatst: do 26 okt 2006, 23:08
door Henkjan
als het voor muziek is zou ik idd ook voor 2 nette gesloten subs gaan. bij laag genoeg crossen kunnen die best wel mono aangestuurd worden.
Geplaatst: wo 08 nov 2006, 4:28
door Gerion
Bedankt zover heren, voor de adviezen.
De LS26 kost zo'n €140.
De Peerless XXSL12 rond de €180. Rondkijkend op het forum wordt deze ook veelvuldig toegepast.
Is er er behalve de prijs ook nog kwaliteitsverschil tussen deze twee speakers?
Of gaat het dan alleen maar over meetbare verschillen?
Wil n.l. niet inboeten op de weergave, daar wil ik wel 2*€40 meer voor uitgeven.
Geplaatst: wo 08 nov 2006, 9:04
door ralf
gewoon doen dan als geld niet zoveel uit maakt, en je er later geen spijt van wild hebben
je bouwt 2 snelle mooie en niet al te grote subs die perfect zijn voor muziek, wat wil je nog meer
Geplaatst: wo 08 nov 2006, 9:19
door mluyben
Ik ga zelf ook een gesloten Sub bouwen voor HT gebruik en daar ga ik waarschijnlijk de Peerless XXLS12 voor gebruiken.
Maar dit is voor HT gebruik, ik vermoed dat de Seas L26 beter is voor muziek.
Dus ik zou voor muziek het advies van Sander opvolgen. en dan het liefst 2 [stereo]
Voor HT is de Peerless XXLS12 erg goed maar moet wel een grotere kast min. toch zo'n 60l.
Downfiring kan wel met de Peerless deze hangt zo'n 4,2% door, dit is nog binnen het maximum, maar beter voor de x-max is natuurlijk front firing.
Aldeboarn? Dan zijn we bijna buren

Geplaatst: wo 08 nov 2006, 13:13
door Hans Nootdorp
Op zich ontlopen de TS-parameters van de L26 en de XXLS12 elkaar niet veel. Beide kunnen eventueel in een gesloten kast (mooie strakke impuls-weergave) in ongeveer gelijk volume (ca. 49 resp. 53 l voor een Q van 0,65). En ze geven dan ca. dezelfde Fc; beide ca. 39 Hz.
Let wel: van de XXLS12 zijn verschillende versies. Deze waarden gelden voor type 830847. De andere type zijn volgens mij minder geschikt voor een (niet al te grote) gesloten kast.
Geplaatst: wo 08 nov 2006, 14:55
door mluyben
Hans Nootdorp schreef:Let wel: van de XXLS12 zijn verschillende versies. Deze waarden gelden voor type 830847. De andere type zijn volgens mij minder geschikt voor een (niet al te grote) gesloten kast.
De
830847 is voor bas reflex kasten en de
830845 is voor gesloten kasten volgens Tymphany.
Tevens is de 830845 8 Ohm en de 830847 4/16 Ohm door een dubbele voice coil.
Evt een Visaton TIW300 geeft nog meer SPL als een Peerless, is alleen nog weer duurder....kan daarentegen voor gesloten en/of bas reflex en is volgens mij beter voor muziek.
Maar dan wint de L26 op prijs waarschijnlijk

Geplaatst: wo 08 nov 2006, 16:33
door Gerion
Dat de Peerless verschillende versies heeft is mij bekend, leve het forum!
Dacht dan ook aan de 8Ohm versie.
Enfin, het wordt dan toch maar de LS26, uiteraard gesloten.
Ssassen is ook niet de eerste de beste dus zijn advies weegt ook mee.
Er moeten ook nog 2 versterkers gefröbeld worden waarbij dan de €80 besparing van pas komt.
@mluyben, is het Akkrum, Nes of Nijbeets?
Geplaatst: wo 08 nov 2006, 19:56
door mluyben
Gerion schreef:@mluyben, is het Akkrum, Nes of Nijbeets?
Grou, ook goed

Ik zei toch, bijna buren...
Geplaatst: za 23 dec 2006, 21:57
door Ruud
SSassen schreef:Niet doen, voor een thuis bioscoop toepassing kan je prima een sub inzetten die downfiring is, de meeste A/V receivers hebben namelijk een sub-out bij 80Hz/24dB/okt.
Voor muziek gelden hele andere eisen, in jouw geval kan je prima volstaan met twee stuks Seas L26, ieder in z'n eigen 35-liter kast, frontfiring, daarmee kom je op een -3dB punt van zo'n 49Hz en een totale Q van 0.63.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Kun je dit uitleggen?
Groet, Ruud
Geplaatst: za 23 dec 2006, 23:17
door Wowly
Howdy Ruud, welkom op het leukste forum around!!!
Wowly
Geplaatst: zo 24 dec 2006, 0:09
door SSassen
Ruud,
Als je wat specifieker bent in je vraagstelling wel ja, anders ben ik straks bezig met een stuk uitleg over 't verkeerde.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Geplaatst: zo 24 dec 2006, 1:11
door Martijn H
Zo slecht meet die peerless xxls toch niet? Als je huidige monitors niet al te klein zijn is de aanvulling in het sublaag niet geweldig met de L26's.. Kwalitatief zijn ze goed, maar in vergelijking tot een xxls 12 in een gesloten kast scoren ze wel duidelijk minder in het sublaag, vooral als het volume omhoog gaat. De nieuwe alu versies zijn nog wat beter geworden volgens peerless, maar daar zijn dacht ik geen metingen van.
Geplaatst: zo 24 dec 2006, 14:18
door Ruud
Ruud schreef:SSassen schreef:Niet doen, voor een thuis bioscoop toepassing kan je prima een sub inzetten die downfiring is, de meeste A/V receivers hebben namelijk een sub-out bij 80Hz/24dB/okt.
Voor muziek gelden hele andere eisen, in jouw geval kan je prima volstaan met twee stuks Seas L26, ieder in z'n eigen 35-liter kast, frontfiring, daarmee kom je op een -3dB punt van zo'n 49Hz en een totale Q van 0.63.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Kun je dit uitleggen?
Groet, Ruud
Wat ik bedoelde was, waarom zou de (X)XlS niet geschikt zijn voor muziek. De muzikale kwaliteiten van deze weergever zijn o.a. door Mr. SL en vele andere meerdere malen aangetoond en daarom ook ingezet, zowel in dipool als in andere configuraties.
Zelf ben ik van mening dat de z.g. muzikale kwaliteiten van een weergever in de eerste plaats afhankelijk zijn van zijn vervorming waarden binnen gesteld werkgebied. De (X)XlS is daarmee een van de mooiste weergevers in zijn soort, hetgeen ze zelfs bij Seas toegaven. (uitspraak na een bezoekje in Moss, Norge)
Groet, Ruud
Geplaatst: zo 24 dec 2006, 14:23
door Ruud
Wowly schreef:Howdy Ruud, welkom op het leukste forum around!!!
Wowly
Bedankt!
ps Wel of geen downfiring configuratie gebruik is afhankelijk van T/S parameters. Ik had ooit 'n formule... (Alzheimer light)
Geplaatst: zo 24 dec 2006, 14:47
door SSassen
Ruud,
Wat ik bedoelde was, waarom zou de (X)XlS niet geschikt zijn voor muziek. De muzikale kwaliteiten van deze weergever zijn o.a. door Mr. SL en vele andere meerdere malen aangetoond en daarom ook ingezet, zowel in dipool als in andere configuraties.
Zelf ben ik van mening dat de z.g. muzikale kwaliteiten van een weergever in de eerste plaats afhankelijk zijn van zijn vervorming waarden binnen gesteld werkgebied. De (X)XlS is daarmee een van de mooiste weergevers in zijn soort, hetgeen ze zelfs bij Seas toegaven. (uitspraak na een bezoekje in Moss, Norge)
De (X)XLS is alleen in te zetten als subwoofer, en dan ook nog eens aktief gefilterd (18dB/24dB). Ga je hem passief gefilterd gebruiken dan loop je al snel tegen 't probleem aan dat deze driver niet veel hoger dan ~150Hz gaat, daar gaat de conus al opbreken met kleuring en vervorming als gevolg, dus met bv. 12dB/okt op 100Hz heb je al een probleem. In dat geval is de L26 van Seas een beter alternatief en daarmee is de L26 beter geschikt voor muziek en de (X)XLS meer een driver puur voor subwoofer gebruik. Wil je een wat breedbandiger driver dan zijn de SLS-10 en de SLS-12 prima alternatieven.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Geplaatst: zo 24 dec 2006, 15:00
door Ruud
SSassen schreef:Ruud,
Wat ik bedoelde was, waarom zou de (X)XlS niet geschikt zijn voor muziek. De muzikale kwaliteiten van deze weergever zijn o.a. door Mr. SL en vele andere meerdere malen aangetoond en daarom ook ingezet, zowel in dipool als in andere configuraties.
Zelf ben ik van mening dat de z.g. muzikale kwaliteiten van een weergever in de eerste plaats afhankelijk zijn van zijn vervorming waarden binnen gesteld werkgebied. De (X)XlS is daarmee een van de mooiste weergevers in zijn soort, hetgeen ze zelfs bij Seas toegaven. (uitspraak na een bezoekje in Moss, Norge)
De (X)XLS is alleen in te zetten als subwoofer, en dan ook nog eens aktief gefilterd (18dB/24dB). Ga je hem passief gefilterd gebruiken dan loop je al snel tegen 't probleem aan dat deze driver niet veel hoger dan ~150Hz gaat, daar gaat de conus al opbreken met kleuring en vervorming als gevolg, dus met bv. 12dB/okt op 100Hz heb je al een probleem. In dat geval is de L26 van Seas een beter alternatief en daarmee is de L26 beter geschikt voor muziek en de (X)XLS meer een driver puur voor subwoofer gebruik. Wil je een wat breedbandiger driver dan zijn de SLS-10 en de SLS-12 prima alternatieven.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Bij passive inzet, helemaal met je eens. Zelf ben ik meer van de active school...
ps Erg mooie klasse A versterker hebben jullie ontworpen.