Pagina 1 van 1

Volumeregeling in combinatie met audiotrafo

Geplaatst: do 09 jul 2020, 11:56
door Nevile
Beste forummers,

Ik ben bezig met knutselen van een input met galvanische scheiding waarvan ik het niveau van het ingangssignaal wil 'voor-regelen". Muzieksignaal, op line niveau of zelfs nog iets hoger, zal via een potmeter naar audio trafotje worden geleid. De potmeter dient om oversturing van het trafotje en wat daar achter is geschakeld te voorkomen. Het doel is een schakeling te maken die in een mixertje zal worden ingebouwd om zodoende aansluiting van specifieke apparatuur mogelijk te maken.

In de rommeldoos heb ik een paar trafotjes liggen. Eentje is een 600:600 type. Ik weet echter niet zo veel van het gebruik van audio trafo's en ik vraag me af of er niet iets van een vuistregel is waarmee de waarde van de te gebruiken potmeter vastgesteld kan worden. Bijvoorbeeld, ik zou een 10K of een 47K potmeter kunnen gebruiken. Maar welke invloed, en hoeveel, heeft dit dan op het frequentie bereik en het signaalniveau? En met welke vuistregel (vooropgesteld natuurlijk dat er uberhaput een dergelijke vuistregel bestaat) kan ik dat, mogelijkerwijs bij benadering, van te voren berekenen/beredeneren?

Natuurlijk ga ik een testopstelling maken met verschillende waarde potmeters maar wat is dan handig om te meten? Ik zou er natuurlijk gewoon een frequentiegenerator op los kunnen laten maar wat zijn dan handige meet methoden? Gewoon uitgangsspanning op b.v. 100hz/10Khz/20=Khz meten? En deze afzetten tegen ingangsniveau? Dat lijkt me een inkopper maar is dat het dan?

Ik heb een afbeelding van wat ik wil testen bijgesloten.
Input.sp7.jpg
Bedankt alvast voor het lezen en meedenken,

Nevile

Re: Volumeregeling in combinatie met audiotrafo

Geplaatst: do 09 jul 2020, 12:34
door hannesie
Is dat in het analoge domein, of het digitale?
Ik vermoed het eerste........

Re: Volumeregeling in combinatie met audiotrafo

Geplaatst: do 09 jul 2020, 13:50
door Nevile
Dag Hans,

inderdaad analoog.

Nev

Re: Volumeregeling in combinatie met audiotrafo

Geplaatst: do 09 jul 2020, 16:51
door douwebakker
schemit.png
schemit.png (4.77 KiB) 493 keer bekeken
Nevile schreef:
Beste forummers,



Input.sp7.jpg

Bedankt alvast voor het lezen en meedenken,

Nevile
De eerste potmeter laten vervallen. secondait aansluiten volgens schema.
Douwe

Re: Volumeregeling in combinatie met audiotrafo

Geplaatst: do 09 jul 2020, 16:55
door hannesie
Er is toch geen 1e pot? Of is dat niet de/een begrenzing.

Re: Volumeregeling in combinatie met audiotrafo

Geplaatst: do 09 jul 2020, 16:56
door douwebakker
hannesie schreef:
Er is toch geen 1e pot?
In het schema van TS wel.

Re: Volumeregeling in combinatie met audiotrafo

Geplaatst: do 09 jul 2020, 22:33
door Nevile
Avond,

Ik ben bang dat zonder voorinstelling de trafo ver in verzadiging wordt gestuurd en hierdoor het signaal wordt overstuurd. Vandaar de pre.

Wat betreft de volume regeling, wat is een goede waarde?

Nev

Re: Volumeregeling in combinatie met audiotrafo

Geplaatst: do 09 jul 2020, 23:12
door douwebakker
Uitgaande van je trafo van 600 naar 600 ohm hoej er niet bang voor te zijn dat je de boel overstuurd. Normaal gesproken is het nivo van een lijnsignaal 0,775 V. Dit is het 0dB nivo. Mijn ervaring is dat dergelijke trafo's zelfs bij 5 V geen krimp geven.
Douwe

Re: Volumeregeling in combinatie met audiotrafo

Geplaatst: vr 10 jul 2020, 20:38
door architect
douwebakker schreef:
Uitgaande van je trafo van 600 naar 600 ohm hoej er niet bang voor te zijn dat je de boel overstuurd. Normaal gesproken is het nivo van een lijnsignaal 0,775 V. Dit is het 0dB nivo. Mijn ervaring is dat dergelijke trafo's zelfs bij 5 V geen krimp geven.
Douwe
Mooi, zulke ervaring op het forum :goedzo:
Zit er geen duimpje bij de mogelijkheden ? Dat klappenDe poppetje kun je als overdreven beoordelen en dat is niet mijn bedoeling.

Re: Volumeregeling in combinatie met audiotrafo

Geplaatst: vr 10 jul 2020, 20:54
door douwebakker
Nevile schreef:
Avond,

Ik ben bang dat zonder voorinstelling de trafo ver in verzadiging wordt gestuurd en hierdoor het signaal wordt overstuurd. Vandaar de pre.

Wat betreft de volume regeling, wat is een goede waarde?

Nev
Komt niet zo precies. Tussen 10k en 25k

Re: Volumeregeling in combinatie met audiotrafo

Geplaatst: wo 22 jul 2020, 16:59
door Nevile
Dag Douwebakker, ik heb er wat testjes mee gedaan en inderdaad, er kan veel aan signaal in.

Dank.

Nev