sub kist berekenen

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
fishman
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 08 jul 2020, 11:19

sub kist berekenen

Bericht door fishman »

Hoi,

Jaren geleden heb ik een bandpass subwoofer gebouwd met 2 Monacor SPH-165 speakers. De lag altijd in de kofferbak van mijn auto en klonk fantastisch. In mijn nieuwe auto is helaas geen ruimte voor de woofer, wel is er ruimte voor 1 of twee kleine woofers.
Nu heb ik net winISD geïnstalleerd, maar daar snap ik niets van.
Zou iemand voor mij de volumes van een gesloten kast en die van een basreflex kist kunnen berekenen?
De specs van de speaker:

Usage as Bass-Midrange
Power Handling 50 Watt
Impedance 8 Ohm

Frequency from 33 Hz
Max. Frequency 5 kHz
Sound pressure 89 dB

CHASSIS-DATA
Overall dimensions 165 mm
Baffle cutout 142 mm
Depth (Total) 89 mm
Membrane Type Cone
Membrane Surround Rubber
Membrane Material Polypropylen

Voice coil Ø 35.5 mm
Voice coil height 15 mm
Voice coil material Aluminium
Air gap height 8 mm
Magnet Ø 120 mm
Magnet-weight 840 g

THIELE-SMALL-PARAMETER
Resonance fs fs: 33 Hz
Mechanical Q Qms: 2.02
Electrical Q Qes: 0.23
Total Q Qts: 0.21
Equivalent Air-Volumen Vas: 36 Liter
DC-Resistance Re: 6.5 Ohm
Coil Inductance Le: 1.1 mH

Mech. Compliance Cms: 1.22 mm/N
Moving Mass Mms: 16 g
mech. Resistance Rms: 1.6 kg/s-¹
Max. Excursion +/- Xmax: 3.5 mm
BL Product Bl: 9.7 N/A
Membrane Area Sd: 137 cm²
Sound pressure dB: 89 SPL
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: sub kist berekenen

Bericht door Henkjan »

hallo fishman, welkom hier!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: sub kist berekenen

Bericht door Henkjan »

gesloten gaat geen sub opleveren, een BR of BP zal het moeten worden dus
fishman
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 08 jul 2020, 11:19

Re: sub kist berekenen

Bericht door fishman »

Henkjan schreef:
gesloten gaat geen sub opleveren, een BR of BP zal het moeten worden dus
Kan je dat uitleggen? Ik kan 2 kleine kisten kwijt. Ik dacht aan 1 gesloten kist en 1 met BR pijp.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: sub kist berekenen

Bericht door richard »

fishman schreef:
Henkjan schreef:
gesloten gaat geen sub opleveren, een BR of BP zal het moeten worden dus
Kan je dat uitleggen? ....
Total Q Qts: 0.21
Hierom niet.
De verhouding tussen Fs en Qts bepaald de kastvorm voor een redelijke hoeveelheid sublaag.
Met zo'n lage Qts kom je op basreflex of forse hoorn.

Vuistregels:
Fs/Qts < 40 Hz = transmissielijn
Fs/Qts > 40 en < 80 Hz = gesloten kast
Fs/Qts > 80 en < 120 Hz = basreflex en
Fs/Qts > 120 Hz = hoorn.

In jouw geval is Fs/Qts 157. Volgens de vuistregels een hoorn, maar een BR kan ook wel.
XXsanderXX
Berichten: 68
Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21

Re: sub kist berekenen

Bericht door XXsanderXX »

De Xmax is ook vrij weinig, 3,5mm.
Voor in de auto moet je toch wel wat meer uitslag hebben.

Gr Sander.
fishman
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 08 jul 2020, 11:19

Re: sub kist berekenen

Bericht door fishman »

OK, toen ze in de bandpass kast zaten, klonken ze super. Laag en strak. Heb ergens een tekeningetje gevonden van een 15 liter kast met baspoort.
XXsanderXX
Berichten: 68
Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21

Re: sub kist berekenen

Bericht door XXsanderXX »

Hier is de berekening.
Maar de driver is niet echt geschikt voor bass pijp.
En 15L en 20L berekening gedaan.
De EBP van 143,5 laat ook ziet dat hij voor een hoorn kist is.
Dus ja. Hij zal het wel doen. Maar 41 Hz op 20L is niet echt laag.
Het is meer een leuke ondersteuning.

Gr Sander.
Bijlagen
_20200709_212840.JPG
_20200709_212908.JPG
_20200709_212926.JPG
fishman
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 08 jul 2020, 11:19

Re: sub kist berekenen

Bericht door fishman »

Thanks, tot vandaag heb ik nog nooit van een hoorn gehoord. Is zoiets gemakkelijk te maken/ontwerpen?
XXsanderXX
Berichten: 68
Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21

Re: sub kist berekenen

Bericht door XXsanderXX »

Haha nee niet echt.
Het is een behoorlijk complexe kast.
Als je de 15L of 20L berekening aan houdt met de bass pijp lengte dan zal hij het prima doen.
Dus lekker een kistje bouwen en testen.
Als je toch meer en een betere bass wilt dan moet je kijken naar driver met een grote Xmax. Die zijn meer geschikt voor een bass reflex kist. Omdat de EBP dan lager wordt.

Hier een foto van een Horn speaker.
Deze speakers hebben vaak maar 1 driver, een full range driver. Die dus van 30hz tot 20hz gaan. Ook meer voor home hifi bedoeld.
Gr Sander.
Bijlagen
_20200709_223339.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: sub kist berekenen

Bericht door Henkjan »

Een 9 liter BP, kan je dat kwijt?
zit je op een f3 van ~45Hz, met cabin gain erbij nog wel wat dieper.
fishman
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 08 jul 2020, 11:19

Re: sub kist berekenen

Bericht door fishman »

Henkjan schreef:
Een 9 liter BP, kan je dat kwijt?
zit je op een f3 van ~45Hz, met cabin gain erbij nog wel wat dieper.
Dat lukt wel. Heb je de maten van beide kamers voor mij en die van de pijp?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: sub kist berekenen

Bericht door Henkjan »

fishman schreef:
Henkjan schreef:
Een 9 liter BP, kan je dat kwijt?
zit je op een f3 van ~45Hz, met cabin gain erbij nog wel wat dieper.
Dat lukt wel. Heb je de maten van beide kamers voor mij en die van de pijp?
open deel: 5 liter met een beetje demping
gesloten deel: 4¼ liter
poort: 5cm diam 20cm lang
(is voor 1 woofer)
BP_sp165.PNG
Laatst gewijzigd door Henkjan op di 14 jul 2020, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: typo
fishman
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 08 jul 2020, 11:19

Re: sub kist berekenen

Bericht door fishman »

Top, ga ik maken. Thanks
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: sub kist berekenen

Bericht door jvenema »

Als ik naar screenshot kijk is dan niet het gesloten deel 4,25 liter en het open deel 5 liter? Verder mijn nieuwsgierigheid, is de inhoud met of zonder de ruimte die de pijp inneemt? De pijp neemt zelf ook ongeveer 0.4 liter ruimte in beslag.
Laatst gewijzigd door jvenema op di 14 jul 2020, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: sub kist berekenen

Bericht door Henkjan »

jvenema schreef:
Als ik naar screenshot kijk is dan niet het gesloten deel 4,25 liter en het open deel 5 liter? Verder mijn nieuwsgierigheid is de inhoud met of zonder de ruimte die de pijp inneemt?
je hebt gelijk, sorry.
en de volume's zijn netto, dus zonder wat de pijp of de driver nog innemen
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: sub kist berekenen

Bericht door jvenema »

:goedzo:
Nog een vraagje met welk progje reken je dit uit? Zag er niet uit als WinIsd
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: sub kist berekenen

Bericht door Henkjan »

toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: sub kist berekenen

Bericht door toetertje »

Alleen de driver database werkt niet.
Is deze makkelijker in gebruik dan winisd?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: sub kist berekenen

Bericht door Henkjan »

toetertje schreef:
Alleen de driver database werkt niet.
Is deze makkelijker in gebruik dan winisd?
dat is persoonlijk denk ik.
maar ik kon geen vertrouwen krijgen in winisd, bv doordat je parameters in bepaalde volgorde moest doen anders klopt t niet
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: sub kist berekenen

Bericht door toetertje »

Dat was eigenlijk wat ik inderdaad bedoelde, die volgerde en selectie van parameters.
fishman
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 08 jul 2020, 11:19

Re: sub kist berekenen

Bericht door fishman »

Heb de kist inmiddels gemaakt. Klinkt best aardig voor het kleine formaat. Bedankt Henkjan!
Henkjan schreef:
fishman schreef:
Henkjan schreef:
Een 9 liter BP, kan je dat kwijt?
zit je op een f3 van ~45Hz, met cabin gain erbij nog wel wat dieper.
Dat lukt wel. Heb je de maten van beide kamers voor mij en die van de pijp?
open deel: 5 liter met een beetje demping
gesloten deel: 4¼ liter
poort: 5cm diam 20cm lang
(is voor 1 woofer)BP_sp165.PNG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: sub kist berekenen

Bericht door Henkjan »

Toppie!

Heb je foto's?
fishman
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 08 jul 2020, 11:19

Re: sub kist berekenen

Bericht door fishman »

Henkjan schreef:
Toppie!

Heb je foto's?
Nee, vergeten te maken. Hij is onderdeel van de laadvloer van mijn auto en ik kan er ook niet meer bij. Heb de originele sub verzaagd. BR pijp stak een deel uit, maar dat zie je toch niet.
Plaats reactie