Passieve tweeweg SB Acoustics / Vifa bouwverslag
Geplaatst: di 30 jun 2020, 20:30
Het is alweer een tijdje geleden dat ik dit project gestart ben, maar nu wordt het toch echt eens tijd voor een bouwverslagje.
Ik heb het ontwerp gebaseerd op de 'poor man's high end monitor'.
Een tweeweg speaker met de 6" SB Acoustics SB17NRXC35 woofer, en Vifa tweeter. Het originele ontwerp gebruikt de DQ25SC16-4 van Vifa. Echter was deze niet te verkrijgen in ons land, dus ben ik voor de BC25SC06-04 gegaan. Hoewel deze tweeter qua parameters nagenoeg identiek is, was het toch wel een beetje een teleurstelling toen ik een speaker voor het eerst had aangesloten met een geimproviseerde scheidingsfilter. Het hoog overheerste veel te veel en klonk vlak en dun.
Ik verwacht dus nog wel wat werk te hebben aan het ontwerpen van een scheidingsfilter waar de tweeter wel goed bij de SB woofer integreerd. Ik kan inmiddels goed met XSim omgaan om filters te modelleren, echter wil ik voor het beste resultaat ook mijn eigen metingen kunnen doen.
tot nu toe zijn de kasten gebouwd, maar nog niet gelakt. Ik heb hier bijzondere plannen mee, wat dit gaat worden hou ik nog even geheim. Fineer wordt het in ieder geval NIET.
Alle gezaagde delen hout op de keukentafel. Alles ging precies uit 1 plaat van 244 x 122, welke ze bij Hornbach voor mij hebben gezaagd. Voor elk paneel zijn 2 lagen met epoxy verlijmt om uit te komen op een wanddikte van 24mm. Dit was voordeliger en minder verspilling dan een plaat van 24mm gebruiken. Tevens door het verlijmen van epoxy wordt de stijfheid van mdf een stuk hoger. Hoogwaardig multiplex van dezelfde dikte is alsnog de betere keuze, alleen ook vele malen duurder. Als arme stakker is het altijd mijn doel om kwaliteit tegen prijs af te wegen en voor de meest betaalbare oplossing te gaan om mijn doel te bereiken.
Ik heb besloten de voorkant extra stevig te maken. Aangezien ik deze met de bovenfrees op maat maak na montage, heb ik de delen iets groter gezaagd dan strikt nodig. De voorkanten bestaan uit 18mm mdf + 15mm multiplex. Ook is te zien dat het multiplex is gaan chippen tussen de 2 circels. Dit heb ik opgelost door dun stripje fineer in het beschadigde deel te lijmen en dit vlak te schuren. Er is nu helemaal niks meer van te zien!
Detail foto van de voorkant.
Dit zijn de uiteindes van de baspoorten. Ik heb deze digitaal gemodelleerd en naar een maatje gestuurd voor 3d-printen. Na heel veel schuurwerk zag dit er dan zo uit. Ook is te zien dat ik op 1 heb experimenteert met aflakken. Uiteindelijk ben ik gegaan voor een matte lak.
Alle circels heb ik gefreest met een heel knullig in elkaar gegooide circle-jig bestaande uit een stukje mdf, een metalen pin en dubbelzijdig tape. Als ik in de toekomst weer circels ga fresen, dan zal ik eerst de moeite nemen om een degelijke circel-tool voor mn bovenfrees te maken.
Bij wijze van experiment heb ik het multiplex donker gebeits met een chemische reactie. Door staalwol in azijn te laten weken krijg je een middel dat hout donkerder kleurt. Dit komt omdat het reageerd met looizuur in het hout. Het verschilt per houtsoort hoe donker de kleur wordt na deze reactie. Omdat ik het nog een tikje donkerder wou, heb ik eerst meer looizuur in het hout gebracht door het in te kwasten met hele sterke zwarte thee.
Next: Drivers, scheidingsfilters en eindeloos meten en tweaken! Ik kan een meetmicrofoon lenen van een pro-audio maatje. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik hoop dat ik frequentie respons metingen kan doen die acuraat genoeg zijn voor het modelleren van een fatsoenlijk scheidingsfilter. Ik ben wat wantrouwig geworden naar de grafiekjes op de datasheets. Ik wil liever frequentie respons data waar de drivers daadwerkelijk in de kast zitten die ik er voor heb ontworpen. Mochten er ervaren speakerbouwers hier op het forum aanwezig zijn die mij wellicht een middagje willen helpen met het doen van metingen, zou ik dat heel erg waarderen!
Ik heb al een beetje geexperimenteerd met het meten van de driver parameters met limp/arta en de geluidskaart van mn pc. Maar de metingen lagen vrij ver van de gegevens in de datasheets. Ik weet niet of dit komt omdat de drivers nog ingebroken moeten worden, of dat mijn metingen niet precies zijn.
Ik heb het ontwerp gebaseerd op de 'poor man's high end monitor'.
Een tweeweg speaker met de 6" SB Acoustics SB17NRXC35 woofer, en Vifa tweeter. Het originele ontwerp gebruikt de DQ25SC16-4 van Vifa. Echter was deze niet te verkrijgen in ons land, dus ben ik voor de BC25SC06-04 gegaan. Hoewel deze tweeter qua parameters nagenoeg identiek is, was het toch wel een beetje een teleurstelling toen ik een speaker voor het eerst had aangesloten met een geimproviseerde scheidingsfilter. Het hoog overheerste veel te veel en klonk vlak en dun.
Ik verwacht dus nog wel wat werk te hebben aan het ontwerpen van een scheidingsfilter waar de tweeter wel goed bij de SB woofer integreerd. Ik kan inmiddels goed met XSim omgaan om filters te modelleren, echter wil ik voor het beste resultaat ook mijn eigen metingen kunnen doen.
tot nu toe zijn de kasten gebouwd, maar nog niet gelakt. Ik heb hier bijzondere plannen mee, wat dit gaat worden hou ik nog even geheim. Fineer wordt het in ieder geval NIET.
Alle gezaagde delen hout op de keukentafel. Alles ging precies uit 1 plaat van 244 x 122, welke ze bij Hornbach voor mij hebben gezaagd. Voor elk paneel zijn 2 lagen met epoxy verlijmt om uit te komen op een wanddikte van 24mm. Dit was voordeliger en minder verspilling dan een plaat van 24mm gebruiken. Tevens door het verlijmen van epoxy wordt de stijfheid van mdf een stuk hoger. Hoogwaardig multiplex van dezelfde dikte is alsnog de betere keuze, alleen ook vele malen duurder. Als arme stakker is het altijd mijn doel om kwaliteit tegen prijs af te wegen en voor de meest betaalbare oplossing te gaan om mijn doel te bereiken.
Ik heb besloten de voorkant extra stevig te maken. Aangezien ik deze met de bovenfrees op maat maak na montage, heb ik de delen iets groter gezaagd dan strikt nodig. De voorkanten bestaan uit 18mm mdf + 15mm multiplex. Ook is te zien dat het multiplex is gaan chippen tussen de 2 circels. Dit heb ik opgelost door dun stripje fineer in het beschadigde deel te lijmen en dit vlak te schuren. Er is nu helemaal niks meer van te zien!
Detail foto van de voorkant.
Dit zijn de uiteindes van de baspoorten. Ik heb deze digitaal gemodelleerd en naar een maatje gestuurd voor 3d-printen. Na heel veel schuurwerk zag dit er dan zo uit. Ook is te zien dat ik op 1 heb experimenteert met aflakken. Uiteindelijk ben ik gegaan voor een matte lak.
Alle circels heb ik gefreest met een heel knullig in elkaar gegooide circle-jig bestaande uit een stukje mdf, een metalen pin en dubbelzijdig tape. Als ik in de toekomst weer circels ga fresen, dan zal ik eerst de moeite nemen om een degelijke circel-tool voor mn bovenfrees te maken.
Bij wijze van experiment heb ik het multiplex donker gebeits met een chemische reactie. Door staalwol in azijn te laten weken krijg je een middel dat hout donkerder kleurt. Dit komt omdat het reageerd met looizuur in het hout. Het verschilt per houtsoort hoe donker de kleur wordt na deze reactie. Omdat ik het nog een tikje donkerder wou, heb ik eerst meer looizuur in het hout gebracht door het in te kwasten met hele sterke zwarte thee.
Next: Drivers, scheidingsfilters en eindeloos meten en tweaken! Ik kan een meetmicrofoon lenen van een pro-audio maatje. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik hoop dat ik frequentie respons metingen kan doen die acuraat genoeg zijn voor het modelleren van een fatsoenlijk scheidingsfilter. Ik ben wat wantrouwig geworden naar de grafiekjes op de datasheets. Ik wil liever frequentie respons data waar de drivers daadwerkelijk in de kast zitten die ik er voor heb ontworpen. Mochten er ervaren speakerbouwers hier op het forum aanwezig zijn die mij wellicht een middagje willen helpen met het doen van metingen, zou ik dat heel erg waarderen!
Ik heb al een beetje geexperimenteerd met het meten van de driver parameters met limp/arta en de geluidskaart van mn pc. Maar de metingen lagen vrij ver van de gegevens in de datasheets. Ik weet niet of dit komt omdat de drivers nog ingebroken moeten worden, of dat mijn metingen niet precies zijn.