Pagina 1 van 2

Pass Aleph2 JFet bouwverslag (update 06-08)

Geplaatst: ma 22 jun 2020, 18:07
door jerolee
Hoi allemaal,

Bij deze de start van het bouwverslag van de (Nelson) Pass Aleph2 single ended mono eindversterkers. Dit ontwerp is ge-update met een JFet front-end.

De voeding:
Torroidal trafo's 600VA 2 x 30V als het goed is komen de voedings rails uit rond 37/38 V. Ik heb gekozen voor een wat lagere rail als de origineel 45V rails zodat ik (met berekeningen dmv. een excel file gemaakt door Wuffwaf DIY forum) de blokken voor een lagere impendantie speaker kan afregelen.
Het vermogen piekt ideaal bij een lagere impendantie belasting, dit omdat mijn zelfbouw open baffle speaker gemiddeld op 3 Ohms zit met een minimum dipje op 1.6 Ohm.
De voeding wordt een zgn. unregulated CLC powersupply. de trafo met een softstart/choke/filtering pcb, een gelijkrichter pcb met ultra snelle diodes, 2 pcb's voor de filtering met 120.000uF elco's en 2 luchtspoelen van ong 2,2 mH 0,2 Ohms.

De PCB's zijn bijna allemaal binnen. (door Covid is/was er een enorme vertraging) Ik zit nog op teflon bekabeling te wachten. Overige componenten zijn allemaal in huis, de onderdelen waar precisie nodig is zijn "gematched" zodat de DC offset nihil is (hoop ik :) ) .

De behuizing wordt pas op het allerlaatst gereed gemaakt omdat ik graag eerst 1 blok wil testen en dan ook de benodigde afmetingen kan bepalen.
De bedoeling is dat de behuizing 2 "etages" bevat. onderin het voedings deel en boven het audio deel waardoor het netjes gescheiden van elkaar en afgeschermd is.


Dit is het voor nu, later meer!

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag

Geplaatst: ma 22 jun 2020, 18:13
door jerolee
voor het lange wachten, een piccie van de "bestuckte" pcb's beide kanalen zijn gedaan.
voor het lange wachten, een piccie van de "bestuckte" pcb's beide kanalen zijn gedaan.
Rs meting
Rs meting
DCR meting
DCR meting
Grote ellende met dit dikke koperdraad 2.12mm.
Grote ellende met dit dikke koperdraad 2.12mm.
Een vraag voor de experts onder ons. Ik zou er een stuk metaal in kunnen plaatsen, dan vliegen de henryies omhoog maar het was juist het plan om luchtspoelen te maken, anders had ik wel een paar van die trafo modellen kunnen kopen. Ik wilde dus spoelen die niet snel verzadigd raken.
Wat is nu, wat je kunt meten wanneer een spoel in verzadiging geraakt ? Zakt de waarde in mH? collapse van het magnetisch veld?
en kan ik dat berekenen min of meer. de versterker gaat zon 3A door deze spoel trekken met pieken en dalen natuurlijk van hogere amperes.
Of kun je zeggen omdat dit, lijkt mij een over-gedemensioneerde spoel, dat in dit geval er geen verzadiging optreedt?

Moeilijke vragen :) Als er iemand is die dit in simpele taal ietwat kan uitleggen, graag.
Alvast bedankt

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag

Geplaatst: ma 22 jun 2020, 18:13
door jerolee
gereserveerd

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag

Geplaatst: ma 22 jun 2020, 18:13
door jerolee
gereserveerd

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag

Geplaatst: ma 22 jun 2020, 18:13
door jerolee
gereserveerd

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag

Geplaatst: ma 22 jun 2020, 18:13
door jerolee
gereserveerd

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag

Geplaatst: ma 22 jun 2020, 19:42
door ds23man
Dit forum is coronavrij, dus reserveren is niet noodzakelijk.

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag

Geplaatst: ma 22 jun 2020, 19:50
door dre
:rofl: :rofl: :rofl:

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag

Geplaatst: di 23 jun 2020, 3:15
door khanthong
Deel een schematisch diagram

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag

Geplaatst: di 23 jun 2020, 13:13
door Ah!buis
khanthong schreef:
Deel een schematisch diagram
Is niet zo moeilijk te vinden O:)
Anne

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag

Geplaatst: di 23 jun 2020, 13:49
door Leeuwarden
Dat is het verkeerde schema.

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag

Geplaatst: di 23 jun 2020, 16:15
door jerolee
schema

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag

Geplaatst: di 23 jun 2020, 16:48
door Ah!buis
jerolee schreef:
schema
Aha, een onechte Pass. Wel door de meester goedgekeurd.Als het tenminste deze is, er zijn blijkbaar meerdere versies.
Wordt weer fet's sorteren.En er is nog steeds geen nulinstelling voor de uitgang.
Ben benieuwd of dit echt een verbetering is tov 't origineel.
Anne

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag

Geplaatst: di 23 jun 2020, 19:59
door jerolee
Hoi Anne,

Ik hoop dat ze een verbetering zijn op mijn Sphinx proj 12 (is push/pull) die ik sinds een tijdje speel. (zie ander draadje elco's vervangen) Deze zijn maar matig van bouw kwaliteit, meer marketing poeha O:) Maar klinken goed, geen klachten.
Ik ben benieuwd of deze single ended topologie en andere smaak aan geluid geeft.

Na de speakers wilde ik toch eens proberen of ik iets bak van DIY audio in de versterkers afdeling. fingers crossed haha.

Jeroen

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag

Geplaatst: di 23 jun 2020, 20:11
door Rob Dingen
Het is een erg muzikale versterker ga je veel plezier aan beleven.
Enige minpuntje is de controle in het laag dat is iets minder.

Rob

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag

Geplaatst: do 25 jun 2020, 13:10
door Ah!buis
Er zijn een paar dingen die niet kloppen bij dat schema.
De J-fets zitten omgekeerd.Sommige J-fets zijn omkeerbaar dan zou 't niet uitmaken, maar staat niks over in het Toshiba datablad, dus liever niet.
En R57 staat er als 220k, zou 100k moeten zijn voor een symetrische ingang.
Met een enkelvoudige ingang (de andere geaard) maakt 't niet uit.
Anne

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag

Geplaatst: do 25 jun 2020, 19:45
door jerolee
Hoi Anne,

Klopt inderdaad Anne, balanced moet beide gelijk zijn. was al veranderd. dit is nog een oudere print. beide zijn 220k hier.
de jfets heb ik mijn hersens al op stuk gelopen in Eagle, jeetje pin outs van to-92 nooit hetzelfde.
Het zou toch in orde moeten zijn? deze zijn linearsystems LSJ74 type geen Toshiba.

volgens datasheet 1-d 2-g 3-s

Jeroen

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag

Geplaatst: do 25 jun 2020, 20:33
door Ah!buis
jerolee schreef:
volgens datasheet 1-d 2-g 3-s
Zelfde als bij Toshiba, zit wel goed. :D
Anne

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag

Geplaatst: vr 26 jun 2020, 0:17
door khanthong
Hi Anne
Can be replace lsj74 with 2n5462

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag

Geplaatst: vr 26 jun 2020, 12:13
door Ah!buis
khanthong schreef:
Hi Anne
Can be replace lsj74 with 2n5462
Zal wel gaan maar ...
Steilheid sj74 is gemiddeld 22mA/V en de 2n5462 maar 6mA/V zodat de openlus versterking een stuk kleiner wordt en daarmee de vervorming toeneemt (minder tegenkoppeling).
Hoewel, sommigen zullen zeggen minder tegenkoppeling is een audiofiel voordeel :lol:
Anne

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag

Geplaatst: do 16 jul 2020, 15:05
door khanthong
Hi Jerolee
Please update

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag

Geplaatst: do 16 jul 2020, 15:59
door Ah!buis
khanthong schreef:
Hi Jerolee
Please update
Vertaling,
KOMT ER NOG WAT VAN ? :lol:
Anne

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag

Geplaatst: zo 19 jul 2020, 17:04
door jerolee
Ik wacht op het bezorgen van de aluminium plaatjes en balkjes en moet ook nog 4 spoelen wikkelen!! ik krijg de plastic trommels hopelijk deze week per post:)
Enfin wordt aan gewerkt haha
voor het lange wachten, een piccie van de "bestuckte" pcb's  beide kanalen zijn gedaan.
voor het lange wachten, een piccie van de "bestuckte" pcb's beide kanalen zijn gedaan.

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag

Geplaatst: zo 19 jul 2020, 19:51
door Shadow
Ik ben benieuwd, de Jfet die ik in Hengelo een keer gehoord heb, deed het hem voor mij niet :?

Re: Pass Aleph2 JFet bouwverslag

Geplaatst: zo 19 jul 2020, 20:22
door Leeuwarden
Shadow schreef:
Ik ben benieuwd, de Jfet die ik in Hengelo een keer gehoord heb, deed het hem voor mij niet :?
Welke Pass was dat dan?