Pagina 1 van 1

Bliesma T25 serie tweeters

Geplaatst: vr 12 jun 2020, 20:28
door satefan
Bliesma heeft een niewe serie tweeters gelanceerd. De tweeter is er in Silk, Allu, Beryllium en Diamant verkrijgbaar. Op Hificompass staat uitgebreide info: https://hificompass.com/en/reviews/blie ... d-6-t25s-6


Ik wil zelf tzt deze bestellen en in mijn set inbouwen (ik heb er 4 nodig :rock:). Het zal dan de Beryllium versie moeten worden. De excursie is zalig te noemen! Hieronder wat meer info over deze versie:
t25b-6_front.jpg
t25b-6_front.jpg (83.68 KiB) 1758 keer bekeken
t25b-6_side.jpg
t25b-6_side.jpg (73.67 KiB) 1758 keer bekeken
Highlights:

25mm aluminium-magnesium alloy dome with variable thickness for ultrasonic first breakup mode
Extremely low moving mass for better transient response and higher efficiency
Fully saturated neodymium motor with copper sleeve for low non linear and modulation distortion
2mm linear excursion and large vent channel for undistorted low frequency operation
Narrow surround for less “soft dome” coloration

Product Details:

Flush mounted surround and rear mounted magnet system for flat frequency response and wide off-axis response. No ferrofluid for improved dynamics. Underhung voice coil wound on titanium former. Flexible and lightweight lead wires made in Denmark. Thick aluminium powder coated flange. Aluminium rear chamber with natural wool damping. Gold plated wire terminals. Recommended frequency range 1.8kHz-40kHz.


Linkje voor bijvoorbeeld hier: https://www.soundimports.eu/en/bliesma-t25b-6.html

Groet,

Satefan

Re: Bliesma T25 serie tweeters

Geplaatst: vr 12 jun 2020, 23:53
door RobbinM
.

Re: Bliesma T25 serie tweeters

Geplaatst: za 13 jun 2020, 9:27
door richard
satefan schreef:
Het zal dan de Beryllium versie moeten worden. De excursie is zalig te noemen! Hieronder wat meer info over deze versie:

Highlights:

25mm aluminium-magnesium alloy dome with variable thickness for ultrasonic first breakup mode
Die beryllium lijkt me een keurig ding met weinig problemen.

Re: Bliesma T25 serie tweeters

Geplaatst: za 13 jun 2020, 9:31
door satefan
RobbinM schreef:
Hier ook: http://www.compacbel.be/bliesma.htm
Waarom zou je voor de T25 kiezen en niet bijvoorbeeld de T34 als ik vragen mag? (gezien je opmerking over excursie)
Groet,
De T34 is te groot voor mijn toepassing en past niet in de kast (cilindervorm). De T25 past in mijn ontwerp, ik gebruik nu een SB acoustics met 1mm excursie. Met deze kan ik de vervorming nog wat verder terugbrengen bij dezelfde x-over frequentie.

Re: Bliesma T25 serie tweeters

Geplaatst: za 13 jun 2020, 10:22
door satefan
richard schreef:
satefan schreef:
Het zal dan de Beryllium versie moeten worden. De excursie is zalig te noemen! Hieronder wat meer info over deze versie:

Highlights:

25mm aluminium-magnesium alloy dome with variable thickness for ultrasonic first breakup mode
Die beryllium lijkt me een keurig ding met weinig problemen.
Staat verkeerd op de website van soundimports. Nou ja, de Hificompass link geeft alle details. Ze zijn natuurlijk goed aan de prijs maar ja, vakantiegeld moet ergens aan op dit jaar ;-)

Re: Bliesma T25 serie tweeters

Geplaatst: za 13 jun 2020, 11:02
door RobbinM
.

Re: Bliesma T25 serie tweeters

Geplaatst: za 13 jun 2020, 11:26
door pappaleo
Ik heb er ook naar gekeken. Mooie tweeter. Maar ik ga toch voor de SB satori TW29B. (Zie avatar)

Die dome ligt wat dieper en dan heb ik wat minder akoestische offset tov de middentoner.
Daar heb ik nu met de TMWW een beetje last van. Ik krijg de huidige tweeter (dat is weliswaar een ScanSpeak) niet mooi in fase met de mid.

Re: Bliesma T25 serie tweeters

Geplaatst: za 13 jun 2020, 12:57
door RobbinM
.

Re: Bliesma T25 serie tweeters

Geplaatst: za 13 jun 2020, 13:34
door satefan
RobbinM schreef:
Dat zal ook een prima tweeter zijn.
Als het 1 op 1 past heb ik nog wel een setje TW29R te leen om te proberen. Een setje SB26 ook wel maar die is denk ik niet gevoelig genoeg.
Offset zal iets anders zijn als met een dome, maar toch.

De TW29R is helaas te groot, groter dan 100mm faceplate. Ik gebruik nu de SB26STCN. Mooie kleine tweeter (72mm), met een goede x-max voor een toffe prijs. Presteert uitzonderlijk goed. Ik stuur alles actief aan, dus diepte van de unit maakt weinig uit. Ik gebruik ook woofers van SB.

Het ultieme idee is om de Bliesma tweeters en Purify woofers te gebruiken.

Satefan

Re: Bliesma T25 serie tweeters

Geplaatst: za 13 jun 2020, 20:59
door RobbinM
.

Re: Bliesma T25 serie tweeters

Geplaatst: za 12 nov 2022, 10:00
door rikpost
Hallo Satefan .
Heb je Inmiddels wat ervaring met de tweeters opgedaan ?

Re: Bliesma T25 serie tweeters

Geplaatst: za 12 nov 2022, 10:15
door satefan
rikpost schreef: za 12 nov 2022, 10:00
Hallo Satefan .
Heb je Inmiddels wat ervaring met de tweeters opgedaan ?
Jazeker. De Bliesma's (T25B) spelen nu een aantal maanden samen met de Purifi's in de actieve luidspreker (d'Apolito opstelling). En dat bevalt bijzonder goed.

De off-axis response is enorm - ik moest de integratie met de baffle flink aanpassen ten opzichte van de SB tweeter. Ik heb een cilindervormige baffle, dus dat had best wat voeten in aarde.

Wat daarnaast opvalt aan de Bliesma is de veel lagere vervorming. Je hoort letterlijk ieder detail in de muziek.

Hier de off-axis meting van de luidspreker. De hoeken zijn 0, 15, 30, 45, 60, 75 en 90 graden:
Screenshot 2022-11-12 at 10.14.20.png
Groet,

Satefan

Re: Bliesma T25 serie tweeters

Geplaatst: za 12 nov 2022, 10:37
door rikpost
Heb jij die omnidirectionale speakers gebouwd ?

Re: Bliesma T25 serie tweeters

Geplaatst: za 12 nov 2022, 10:53
door satefan
rikpost schreef: za 12 nov 2022, 10:37
Heb jij die omnidirectionale speakers gebouwd ?
Ze zijn wel omnidirectioneel. Maar niet de omnidirectionele speakers uit dit topic: viewtopic.php?t=30807&start=25

Dit is het ontwerp:
Front.jpg
Groet,

Satefan

Re: Bliesma T25 serie tweeters

Geplaatst: za 12 nov 2022, 10:57
door rikpost
Hey leuk ga ik lezen ,bedankt !

Re: Bliesma T25 serie tweeters

Geplaatst: za 12 nov 2022, 15:09
door rikpost
Ah die kon ik al wel heb je ook een bouwverslag van dat mooie speakertje ?
Die of Axis respons is overigens wel erg mooi zeg !

Re: Bliesma T25 serie tweeters

Geplaatst: za 12 nov 2022, 16:29
door dre
Ze klinken ook echt heel goed.
Ik wil er ook wel eens een project mee gaan doen. :goedzo:

Re: Bliesma T25 serie tweeters

Geplaatst: za 12 nov 2022, 18:08
door Henkjan
satefan schreef: za 12 nov 2022, 10:15
.....
Wat daarnaast opvalt aan de Bliesma is de veel lagere vervorming. Je hoort letterlijk ieder detail in de muziek.
...
ja, dat was bijna eng. absurd goed.

Re: Bliesma T25 serie tweeters

Geplaatst: wo 16 nov 2022, 18:08
door wouter
Hebben die 2 dat directe verband met elkaar? Zo lang vervorming onhoorbaar is, hoor je dan elk detail?

Als fan van hard domes en Be in het bijzonder denk ik dat de hardheid van het materiaal harmonische structuren intact laat. Zou met een beetje meer vervorming dit niet gewoon zo blijven klinken? Er zijn ook andere merken met Be tweeters. Is het dan de lage vervorming, of eerder het materiaal?

Re: Bliesma T25 serie tweeters

Geplaatst: wo 16 nov 2022, 18:25
door Pjotr
Vervorming maskeert doorgaans detail. Dus ja, des te minder maskering (vervorming) des te meer detail er over blijft.

Re: Bliesma T25 serie tweeters

Geplaatst: wo 16 nov 2022, 18:58
door satefan
De vervorming is niet onhoorbaar denk ik. Maar hoorbaar lager dan de sbacoustics tweeter die ik hiervoor gebruikte.

Ik denk dat het een combi van verschillende zaken is. De xmax van de tweeter (2mm), het gebruikte materiaal (hardheid en massa) en een vlakke response.

Re: Bliesma T25 serie tweeters

Geplaatst: wo 06 mar 2024, 15:22
door rodi
Het is jammer dat deze op het moent niet leverbaar zijn. Of zelfs nooit meer?

Ik zou ze best willen gebruiken in een volgend project. Er zijn maar weinig andere BE-domes van dat formaat. Laat staan dan ook met deze specs. Mij valt vooral inderdaad de xmax en de zeer lage massa op. Een vlakke respons kan je ook wel bij andere vinden. t25b is de mms slechts 0,10gr. Andere Be-tweeters 0,24gr(scanspeak d3004/604010), Sb29BNC zelfs 0,46gr. Zou het vooral de massa zijn?