Revisie filter reference monitor mk1.
Geplaatst: wo 27 mei 2020, 20:04
Goedenavond forumers,
Om het luidsprekerbouwen weer wat in de vingers te krijgen, wil ik mijn huidige reference monitoren (mk-1 versie) nog eens herbouwen.
Nu met een moderner fineer en mooie verstekverbindingen, iets waarvoor ik destijds bij de eerste bouw nog niet de nodige machines had.
Project staat al een tijd op de wenslijst, maar is er door allerlei redenen nog niet van gekomen.
Ik wil dan ook van de gelegenheid gebruik maken om het filter een revisie te geven.
Graag zou ik de mening eens horen omtrent mijn plan :
Voor de hoog sectie :
- De seriecondensator voor de tweeter van 3,9µF zou ik willen vervangen door een jantzen alumen z-cap met gelijke waarde. Dit is een nog enigszins verantwoorde keuze qua prijs.
- De serie en -parallelweerstand (tweetersectie) vervangen door jantzen superes 5W met gelijke waardes (4,7Ohm en 18 Ohm).
- De parallelspoel (tweeter) vervangen door een jantzen luchtspoel (type 000-1288 of 000-1993). Beiden hebben gelijke elektrische parameters aan de originele kernspoel van intertechnik, nl. L:0,82mH en Rdc:0,48Ohm, wel onderling verschillende afmetingen. Draaddikte is iets groter : 1 mm. t.o.v. originele kernspoel (0,71mm.)
1) jantzen ref. 000-1288-L:0,820mH-Rdc:0,480Ω-draaddiameter:1,00mm-buitendiam.:40 / 30mm.
2) jantzen ref. 000-1993-L:0,820mH-Rdc:0,480Ω-draaddiameter:1,00mm-buitendiam.:36 / 25mm.
Welke van de 2 is de beste keuze ?
In een eerder topic is echter nog een ander exemplaar voorgesteld.
viewtopic.php?t=25213&start=25
Voor de laag sectie :
- Voor de parallelcondensator over de midwoofer ben ik nog niet uit : 10µF audyn MKP-QS of MKP CAP PLUS. De MKP CAP PLUS is misschien te goed als parallel C.
- Als seriespoel voor de midwoofer heb ik destijds al een tritec spoel genomen, deze wil ik liefst hergebruiken.
- Indien nog betere voorstellen hoor ik het graag. Gezien de leeftijd van de luidspreker wel geen exotische (peperdure) componenten.
Gr.
Sinbad
Om het luidsprekerbouwen weer wat in de vingers te krijgen, wil ik mijn huidige reference monitoren (mk-1 versie) nog eens herbouwen.
Nu met een moderner fineer en mooie verstekverbindingen, iets waarvoor ik destijds bij de eerste bouw nog niet de nodige machines had.
Project staat al een tijd op de wenslijst, maar is er door allerlei redenen nog niet van gekomen.
Ik wil dan ook van de gelegenheid gebruik maken om het filter een revisie te geven.
Graag zou ik de mening eens horen omtrent mijn plan :
Voor de hoog sectie :
- De seriecondensator voor de tweeter van 3,9µF zou ik willen vervangen door een jantzen alumen z-cap met gelijke waarde. Dit is een nog enigszins verantwoorde keuze qua prijs.
- De serie en -parallelweerstand (tweetersectie) vervangen door jantzen superes 5W met gelijke waardes (4,7Ohm en 18 Ohm).
- De parallelspoel (tweeter) vervangen door een jantzen luchtspoel (type 000-1288 of 000-1993). Beiden hebben gelijke elektrische parameters aan de originele kernspoel van intertechnik, nl. L:0,82mH en Rdc:0,48Ohm, wel onderling verschillende afmetingen. Draaddikte is iets groter : 1 mm. t.o.v. originele kernspoel (0,71mm.)
1) jantzen ref. 000-1288-L:0,820mH-Rdc:0,480Ω-draaddiameter:1,00mm-buitendiam.:40 / 30mm.
2) jantzen ref. 000-1993-L:0,820mH-Rdc:0,480Ω-draaddiameter:1,00mm-buitendiam.:36 / 25mm.
Welke van de 2 is de beste keuze ?
In een eerder topic is echter nog een ander exemplaar voorgesteld.
viewtopic.php?t=25213&start=25
Voor de laag sectie :
- Voor de parallelcondensator over de midwoofer ben ik nog niet uit : 10µF audyn MKP-QS of MKP CAP PLUS. De MKP CAP PLUS is misschien te goed als parallel C.
- Als seriespoel voor de midwoofer heb ik destijds al een tritec spoel genomen, deze wil ik liefst hergebruiken.
- Indien nog betere voorstellen hoor ik het graag. Gezien de leeftijd van de luidspreker wel geen exotische (peperdure) componenten.
Gr.
Sinbad