Budget doe-het-zelver
Geplaatst: do 21 mei 2020, 6:25
Hallo beste forumleden.
Mijn naam is Ruben, ik ben 29 jaar en de doe-het-zelf mentaliteit is een beetje een obsessie van mij.
Als kind had ik al de behoefte om dingen te creëren, maar het enige wat mijn moeder me kon leren was het handwerken waar zij zo goed in was.
Naarmate ik ouder werd gingen mijn interesses meer en meer naar de ambachten. goudsmeden, fijnmechanica, glas in lood, houtbewerking.
Toen ik begin 20 was heb ik mijn rijksdiploma uurwerktechniek behaald en verdiende ik mijn geld met het restaureren van antieke klokken.
Zo rond deze tijd begon de interesse in zelfbouw audio ook, echter bleef er weinig tijd en creatieve energie over naast mijn werk.
De laatste 4 jaar studeer ik werktuigbouwkunde op het HBO, en richten mijn hobbie projecten zich meer en meer op electronische technologie.
Met name natuurlijk zelfbouw audio. Als arme student zonder studiefinanciering blijft er geen geld over voor dure spullen. Dit is voornamelijk mijn grootste drijfveer: Ik streef naar de beste kwaliteit binnen mijn beperkte budget. Helaas is de huur en boodschappen toch wat belangrijker dan speakers en versterkers, ookal moet mijn vriendin mij hier af en toe aan herinneren.
Ik heb me aangemeld op dit forum omdat het me leuk en waardevol lijkt om andere zelfbouw audio fanaten in ons landje te leren kennen.
projecten die ik tot nu toe heb gedaan:
- Een paar (verassend goed klinkende) 2weg speakers van onderdelen en materialen die ik over had van andere projecten en drivers die ik door de jaren heen 2e-hands heb verzameld.
- Een 2x 250w versterker met LJM L25D modules gebouwd uit kitjes, eigen ontwerp behuizing.
- Een DAC gebouwd uit kit, ook met zelfde behuizing. Dit is momenteel mijn work in progress.
- Meerdere mini PA systeempjes (gebaseerd op het welbekende "Boominator"ontwerp).
- Diverse bekabeling
- mini actieve subwoofer met de Tang Band W5-1138SMF en zelfbouw plaatversterker
Tevens ben ik bezig met een nieuw paar tweeweg speakers met SB Acoustics woofers en vifa tweeters. Mn huidige speakers heb ik destijds redelijk vlug in elkaar gegooit, omdat ik iets nodig had. Maar deze keer heb ik er iets meer ontwikkelingstijd in gestoken.
Momenteel zijn de kasten nagenoeg af, en het ontwerp voor de scheidingsfilter ligt klaar. Wellicht zal ik over dit project nog wel een toegewijde topic starten.
Mijn naam is Ruben, ik ben 29 jaar en de doe-het-zelf mentaliteit is een beetje een obsessie van mij.
Als kind had ik al de behoefte om dingen te creëren, maar het enige wat mijn moeder me kon leren was het handwerken waar zij zo goed in was.
Naarmate ik ouder werd gingen mijn interesses meer en meer naar de ambachten. goudsmeden, fijnmechanica, glas in lood, houtbewerking.
Toen ik begin 20 was heb ik mijn rijksdiploma uurwerktechniek behaald en verdiende ik mijn geld met het restaureren van antieke klokken.
Zo rond deze tijd begon de interesse in zelfbouw audio ook, echter bleef er weinig tijd en creatieve energie over naast mijn werk.
De laatste 4 jaar studeer ik werktuigbouwkunde op het HBO, en richten mijn hobbie projecten zich meer en meer op electronische technologie.
Met name natuurlijk zelfbouw audio. Als arme student zonder studiefinanciering blijft er geen geld over voor dure spullen. Dit is voornamelijk mijn grootste drijfveer: Ik streef naar de beste kwaliteit binnen mijn beperkte budget. Helaas is de huur en boodschappen toch wat belangrijker dan speakers en versterkers, ookal moet mijn vriendin mij hier af en toe aan herinneren.
Ik heb me aangemeld op dit forum omdat het me leuk en waardevol lijkt om andere zelfbouw audio fanaten in ons landje te leren kennen.
projecten die ik tot nu toe heb gedaan:
- Een paar (verassend goed klinkende) 2weg speakers van onderdelen en materialen die ik over had van andere projecten en drivers die ik door de jaren heen 2e-hands heb verzameld.
- Een 2x 250w versterker met LJM L25D modules gebouwd uit kitjes, eigen ontwerp behuizing.
- Een DAC gebouwd uit kit, ook met zelfde behuizing. Dit is momenteel mijn work in progress.
- Meerdere mini PA systeempjes (gebaseerd op het welbekende "Boominator"ontwerp).
- Diverse bekabeling
- mini actieve subwoofer met de Tang Band W5-1138SMF en zelfbouw plaatversterker
Tevens ben ik bezig met een nieuw paar tweeweg speakers met SB Acoustics woofers en vifa tweeters. Mn huidige speakers heb ik destijds redelijk vlug in elkaar gegooit, omdat ik iets nodig had. Maar deze keer heb ik er iets meer ontwikkelingstijd in gestoken.
Momenteel zijn de kasten nagenoeg af, en het ontwerp voor de scheidingsfilter ligt klaar. Wellicht zal ik over dit project nog wel een toegewijde topic starten.