Pagina 1 van 2

EL84 PP met sloopmateriaal

Geplaatst: wo 06 mei 2020, 12:32
door roebas
Hallo, ik ben mijn EL84 PP versterker aan het afwerken. Deze is gemaakt met onderdelen die ik op rommelmarkten heb gekocht.
Voeding voor de fasedraaier is gestabiliseerd. Eindbuizen in penthodeschakeling (geen UL aftakking op UGT en triodeschakeling vind ik iets te weinig vermogen). We zien wel wat het geeft.

[graag-bijvoegen]https://up.picr.de/38471380ht.jpg[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]https://up.picr.de/38471382sz.jpg[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]https://up.picr.de/38471383qs.jpg[/graag-bijvoegen]

Oei, blijkbaar iets mis met de size van de foto's. HIeronder de link:
https://up.picr.de/38471380ht.jpg
https://up.picr.de/38471382sz.jpg
https://up.picr.de/38471383qs.jpg

Re: EL84 PP met sloopmateriaal

Geplaatst: wo 06 mei 2020, 12:37
door OpaBert
Succes Zeer benieuwd naar je ervaringen en bouwverslag
Groetjes
OpaBert

Re: EL84 PP met sloopmateriaal

Geplaatst: wo 06 mei 2020, 12:54
door roebas
Heb de twee kanalen al eens getest met een hoogspanningsvoeding. Alle DC waarden blijken te kloppen. Oef!

Re: EL84 PP met sloopmateriaal

Geplaatst: wo 06 mei 2020, 13:03
door cool
Het lijkt alsof de onderste weerstand op de 1e foto niet vast zit rechts?

Re: EL84 PP met sloopmateriaal

Geplaatst: wo 06 mei 2020, 13:15
door OpaBert
roebas schreef:
Heb de twee kanalen al eens getest met een hoogspanningsvoeding. Alle DC waarden blijken te kloppen. Oef!
Kijk dat is al een begin :goedzo:

Re: EL84 PP met sloopmateriaal

Geplaatst: wo 06 mei 2020, 13:28
door Ah!buis
roebas schreef:
Hallo, ik ben mijn EL84 PP versterker aan het afwerken. Deze is gemaakt met onderdelen die ik op rommelmarkten heb gekocht.
Altijd leuk en lekker ontspannen frutselen, gaat er iets stuk niet erg, lukt 't hoera :D
Voeding voor de fasedraaier is gestabiliseerd.
Wat is daar de bedoeling van ?
Eindbuizen in penthodeschakeling (geen UL aftakking op UGT en triodeschakeling vind ik iets te weinig vermogen).
Kan er misschien kathode tegenkoppeling met de UGT ?
Anne

Re: EL84 PP met sloopmateriaal

Geplaatst: wo 06 mei 2020, 14:13
door roebas
Hallo,
voorversterker heeft een gestabiliseerde voeding om brom te minimaliseren. Had daar vroeger eens een printje voor ontworpen, en heb dit gewoon hergebruikt. Met een LM317 kan je de hoogspanning instellen.
Terugkoppeling is voorzien op E88CC, maar nog niet aangesloten ;-)

Re: EL84 PP met sloopmateriaal

Geplaatst: di 09 jun 2020, 14:10
door roebas
De versterker begint vorm te krijgen.....

[graag-bijvoegen]https://up.picr.de/38733289zo.jpg[/graag-bijvoegen]
[graag-bijvoegen]https://up.picr.de/38733290xn.jpg[/graag-bijvoegen]
[graag-bijvoegen]https://up.picr.de/38733293ia.jpg[/graag-bijvoegen]

Ik slaag er niet in om de volledige foto hier te laten zien. Met klikken op onderstaande link lukt het wel.

https://up.picr.de/38733289zo.jpg
https://up.picr.de/38733290xn.jpg
https://up.picr.de/38733293ia.jpg

Re: EL84 PP met sloopmateriaal

Geplaatst: di 09 jun 2020, 15:01
door Henkjan
foto's gewoon als bijlage toevoegen:
38733289zo.jpg
38733290xn.jpg
38733293ia.jpg
dan kunnen we ze over een tijdje ook nog zien

Re: EL84 PP met sloopmateriaal

Geplaatst: di 09 jun 2020, 15:26
door OpaBert
Dat ziet er niet verkeerd uit Dat Rood staat prachtig bij de zwarte trafo,s en in dat hout zit ook wat rood
Het past er goed bij :goeie: :goeie:

Re: EL84 PP met sloopmateriaal

Geplaatst: ma 06 jun 2022, 21:08
door roebas
Dit weekend deze versterker 'eindelijk afgewerkt. Bij het opstarten hoorde ik wat volgens mij het befaamde "motorboaten" is. Na lossolderen van de terugkoppeling was dit verdwenen. Daarna nog de brom opgelost door de gloei aan de massa te hangen (was nog zwevend).
Ik vermoed dat dit motorboaten op te lossen valt door de twee anodes bij één PP ugt om te wisselen. Is dit juist gedacht?

Re: EL84 PP met sloopmateriaal

Geplaatst: wo 08 jun 2022, 19:28
door peterl
Bij mijn versterker zat het probleem in een kathode elco die het veroorzaakte waardoor bij ong 10hz dit probleem ontstond, maar niet op elke luidspreker. viewtopic.php?t=30507&start=125

Re: EL84 PP met sloopmateriaal

Geplaatst: do 09 jun 2022, 20:59
door Piet1950
Motorboten is in feite laagfrequente onstabiliteit. Bij een tegen gekoppelde versterker kan dit ontstaan door een te sterke fasedraai direct via de versterker of indirect via de voeding.
Heb je ook een schema? Dat kan inzicht geven.
Je zou als eerste poging om het op te lossen de koppelcondensator tussen de eerste en de tweede buis bijvoorbeeld een factor 10 kunnen verlagen. En kijken of dat effect heeft.
Maar een schema is eigenlijk wel vereist.

Piet

Re: EL84 PP met sloopmateriaal

Geplaatst: vr 08 jul 2022, 17:02
door roebas
Maar krijg ik geen "meekoppeling" ipv "tegenkoppeling" als ik de twee anodes andersom aansluit aan de uitgangstransformator?

Re: EL84 PP met sloopmateriaal

Geplaatst: vr 08 jul 2022, 17:28
door douwebakker
Je kunt misschien beter eerst even het schema posten. Als je de aansluitingen van de anode wisselt is de fase 180 graden gedraaid. Dat kun je zo proberen. Gaat ie dan fluiten dan weet je het. Dan stond ie goed.

Re: EL84 PP met sloopmateriaal

Geplaatst: do 22 sep 2022, 12:25
door roebas
Afbeelding]Sorry, voor het late antwoord, maar het bouwen lag even stil. Afgelopen weekend de draad terug opgenomen. Het probleem was inderdaad dat ik meekoppeling had ipv tegenkoppeling en door de twee anodes andersom aan te sluiten aan de UGT was dit probleem verholpen. Echter merk ik nog iets eigenaardigs op. Ik zal hieronder eerst even het schema posten zodat jullie kunnen meedenken. Ik heb de bevois valley versterker van morgan jones nagebouwd, maar ik heb de eindtrap van de lafayette 224 gebruikt (omdat ik op een rommelmarkt een chassis hiervan met enkel twee ugt's op de kop had kunnen tikken; deze ugt's hebben geen ultralineaire aftakking).

[graag-bijvoegen]https://up.picr.de/44399818pl.png[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]https://up.picr.de/44399816lj.png[/graag-bijvoegen]

De versterker speelt zeer mooi, geen ruis te horen met maximaal volume in input kortgesloten (zelf niet met oor aan luidspreker). Maar toch is er iets vreemds. Ik zou een vermogen van meer dan 10W per kanaal verwachten, en dit is zeker niet het geval (moet nog nameten hoeveel vermogen ik wel heb).
Ik heb wel de tegenkoppeling van de morgan jones versterker aangehouden voor de lafayette eindtrap. Komend weekend ga ik eens met een oscilloscoop controleren, of ik ergens iets vreemds kan opmerken. Ik heb de DC instellingen alvast gecontroleerd en die lijken allemaal prima.
Een bijkomend raar fenomeen: als ik een puur resistieve belasting heb, dan hoor ik (met een signal tracer over mijn 8Ohm belasting) nergens gekraak. Als ik er een luidspreker aan hang heb ik twee posities van mijn volumeknop waar ik gekraak hoor (steeds op dezelfde plaats).
Ik hou jullie op de hoogte...

Re: EL84 PP met sloopmateriaal

Geplaatst: do 22 sep 2022, 12:27
door Shadow
Zou je alle foto's hier aub gewoon op het forum willen zetten ipv een externe host?

Re: EL84 PP met sloopmateriaal

Geplaatst: vr 23 sep 2022, 9:31
door RobertD
Zo'n Lafayette geeft volgens mij maar ca. 10W per kanaal. In de huiskamer meer dan genoeg.
Bij dit ontwerp hebben de EL84 buizen een gezamenlijke kathodeweerstand. Ik ben daar geen fan van, ik bouw eigenlijk altijd dit soort eindtrappen met een kathodeweerstand (en elco) per eindbuis.

Re: EL84 PP met sloopmateriaal

Geplaatst: vr 23 sep 2022, 10:00
door jwvanwijngaarden
Robert, wat is de reden dat je geen fan bent van een gezamenlijke kathodeweerstand? Ik zie wel vaker EL84 schema`s met zo`n opzet.

Re: EL84 PP met sloopmateriaal

Geplaatst: vr 23 sep 2022, 11:53
door douwebakker
jwvanwijngaarden schreef: vr 23 sep 2022, 10:00
Robert, wat is de reden dat je geen fan bent van een gezamenlijke kathodeweerstand? Ik zie wel vaker EL84 schema`s met zo`n opzet.
Ik ben er ook geen fan van. De reden hiervoor is dat er eerder onbalans ontstaat. Aan de andere kant is bij een gezamenlijke weerstand de versterking wel hoger is.

Re: EL84 PP met sloopmateriaal

Geplaatst: vr 23 sep 2022, 15:48
door OWC
Volgens mij klopt het niet helemaal dat de versterking anders zou zijn met een gemeenschappelijke kathode weerstand.
Qua AC versterking ziet de buis namelijk precies hetzelfde doordat de weerstand kortgesloten wordt door de elco.
Ook is de DC spanning (min-of-meer) gelijk, enkel de stroom twee keer zo groot en dus de weerstand twee keer zo laag.

Het merendeel van commerciële versterkers had destijds gemeenschappelijke kathode weerstand.
(geen idee, goedkoper en/of of "speciale" buizen te verkopen?)
Het nadeel is dat je dan afhankelijk bent van goed gematchte buizen.
Als je het mooi authentiek wilt houden zou je er een potmeter tussen kunnen zetten van iets van 50-100 ohm ofzo.
Vermogen ongeveer 1 a 2 Watt.

10W is voor een EL84 wel erg laag inderdaad.
Daar kan toch wel zo'n 2*12*0.6 = 14W uitkomen.
Of in een wat meer Class-B instelling lukt 17-18W ook nog wel.

Re: EL84 PP met sloopmateriaal

Geplaatst: vr 23 sep 2022, 15:55
door OWC
Is trouwens dat schema van "practical 10W Class AB1 ...." in dit geval gebruikt?

In dat schema zitten namelijk wel wat merkwaardige dingen en punten van aandacht.

Re: EL84 PP met sloopmateriaal

Geplaatst: vr 23 sep 2022, 16:28
door douwebakker
OWC schreef: vr 23 sep 2022, 15:48
Volgens mij klopt het niet helemaal dat de versterking anders zou zijn met een gemeenschappelijke kathode weerstand.
Qua AC versterking ziet de buis namelijk precies hetzelfde doordat de weerstand kortgesloten wordt door de elco.
Ook is de DC spanning (min-of-meer) gelijk, enkel de stroom twee keer zo groot en dus de weerstand twee keer zo laag.

Ik maak die vergelijking zonder dat er elco's worden gebruikt. Ga maar na.
Bij een gemeenschappelijke kathode weerstand heffen de wisselspanningen over de weerstand elkaar op.

Re: EL84 PP met sloopmateriaal

Geplaatst: vr 23 sep 2022, 16:54
door OWC
douwebakker schreef: vr 23 sep 2022, 16:28
OWC schreef: vr 23 sep 2022, 15:48
Volgens mij klopt het niet helemaal dat de versterking anders zou zijn met een gemeenschappelijke kathode weerstand.
Qua AC versterking ziet de buis namelijk precies hetzelfde doordat de weerstand kortgesloten wordt door de elco.
Ook is de DC spanning (min-of-meer) gelijk, enkel de stroom twee keer zo groot en dus de weerstand twee keer zo laag.

Ik maak die vergelijking zonder dat er elco's worden gebruikt. Ga maar na.
Bij een gemeenschappelijke kathode weerstand heffen de wisselspanningen over de weerstand elkaar op.
Oh je doelt dan op fixed bias.
Ja dat klopt, dan heb je effectief iets meer anode spanning over natuurlijk.
Het leek even alsof je bedoelde gemeenschappelijke weerstand voor twee buizen vs 1 weerstand per buis.
Dat is namelijk hetzelfde verhaal natuurlijk.

Re: EL84 PP met sloopmateriaal

Geplaatst: vr 23 sep 2022, 17:44
door douwebakker
OWC schreef: vr 23 sep 2022, 16:54
douwebakker schreef: vr 23 sep 2022, 16:28
OWC schreef: vr 23 sep 2022, 15:48
Volgens mij klopt het niet helemaal dat de versterking anders zou zijn met een gemeenschappelijke kathode weerstand.
Qua AC versterking ziet de buis namelijk precies hetzelfde doordat de weerstand kortgesloten wordt door de elco.
Ook is de DC spanning (min-of-meer) gelijk, enkel de stroom twee keer zo groot en dus de weerstand twee keer zo laag.

Ik maak die vergelijking zonder dat er elco's worden gebruikt. Ga maar na.
Bij een gemeenschappelijke kathode weerstand heffen de wisselspanningen over de weerstand elkaar op.
Oh je doelt dan op fixed bias.
Ja dat klopt, dan heb je effectief iets meer anode spanning over natuurlijk.
Het leek even alsof je bedoelde gemeenschappelijke weerstand voor twee buizen vs 1 weerstand per buis.
Dat is namelijk hetzelfde verhaal natuurlijk.
Nee hoor ik doel niet op fixed bias. Ik bedoel inderdaad een gemeenschappelijke weerstand versus 1 weerstand per buis. Ik zie het zo.. Bij 1 weerstand per buis heb je een zekere mate van tegenkoppeling en bij een gemeenschappelijke kathode weerstand heb je geen tegenkoppeling. Tenminste in de klasse A instelling. Bij klasse B instelling neigt het zelfs naar meekoppeling.