Pagina 1 van 4

2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Geplaatst: ma 04 mei 2020, 15:40
door Hans Nootdorp
Omdat ik
a. een leuke niet al te dure 2weg-monitor wil bouwen,
b. voor nu graag een beproefd ontwerp bouw,
c. het leuk vind om de mogelijkheden op een rij te zetten,
hierbij het overzicht van een aantal vrij recente monitor-ontwerpen:

Het lijstje is gesorteerd op materiaalprijs (voor 2 stuks, exclusief hout). Daarvan is soms de prijs van de filteronderdelen geschat. Afwijkingen van een paar tientjes kunnen dus soms voorkomen.

- De kolom volume geeft de bruto kastmaat aan.
- Vnetto is inwendig volume bij wanddikte 19 mm.
- Opp. is de maat van de baffle in dm2.
- Vd geeft de maximum luchtverplaatsing van de woofer aan. Dit is een goede maat voor het max. volume waarmee de monitor kan spelen. Kolom 20logVd geeft dit ook aan maar dan in dB's t.o.v. een (arbitraire) referentie (Dochter-monitor van JeroenD).
- Rms geeft aan de mechanische weerstand van de (mid)woofer. Hoe lager deze is, hoe beter zij haar detaillering houdt bij lage geluidsniveaus. Rms/Sd (mechanische weerstand / stralend oppervlak) is voor een eerlijke vergelijking tussen drivers met verschillende Sd.

Er staan 3 monitors bij die, tijdens de laatste luisterdag in Hengelo (1 febr. jl.) hebben meegedaan aan de LS-wedstrijd 2020: Tovej, Twenty-twenty, Een Seas. En ook de winnaar van de wedstrijd van 2016; de Inimini van Pappaleo.
2weg monitor overzicht 1_2 tbv ZBA jan 2025.JPG
2weg monitor overzicht 2_2 tbv ZBA jan 2025.JPG
Dit helpt misschien mensen die eens een monitor-set willen bouwen, maar niet weten te kiezen.
De prijzen variëren van budget tot flink hoog.

Ikzelf heb een keuze gemaakt om de zgn. Dochter-monitor van JeroenD te gaan maken. De midwoofer is echt heel mooi (zeer goed meetresultaten in Hobby Hifi 2017-4) en JeroenD vind ik een repectabele ontwerper. Daarbij is de prijs van die monitor erg aantrekkelijk en dus verwacht ik een erg goede prijs/kwaliteit-verhouding.
De tweeter is van CMC en is in Ned. niet (makkelijk) te krijgen. Maar zij heeft wel heel mooie eigenschappen en biedt dus ook erg veel waar voor zijn geld (€ 20, ex. verzendkosten). Als je een setje van die tweeters wilt hebben, kan JeroenD ze vast wel voor jou meenemen met een andere bestelling (in USA)...

Edit 21-1-2025: de lijst is bijgewerkt tm jan 2025.

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Geplaatst: ma 04 mei 2020, 18:41
door ray5150
De Inimini staat er niet bij... :(

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Geplaatst: ma 04 mei 2020, 18:48
door Shadow
Prestigious two ook niet, en die is écht goed O:)

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Geplaatst: ma 04 mei 2020, 19:19
door jeroen_d
Is er dan niemand die gewoon kan zeggen wat een mooie lijst? Nou dan doe ik het maar.

Mooie lijst Hans!

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Geplaatst: ma 04 mei 2020, 20:16
door AatV
jeroen_d schreef:
Is er dan niemand die gewoon kan zeggen wat een mooie lijst? Nou dan doe ik het maar.

Mooie lijst Hans!
Inderdaad, prachtige lijst. Je lijkt wel een lijstenmaker! :mrgreen:

groet,
Aat

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Geplaatst: ma 04 mei 2020, 20:36
door jvenema
Zeker een nuttige lijst met afmeting inhoud globaal de kosten etc. Mochten mensen denken wat vervelend dat die MCM tweeter van die dochter-monitor wat lastiger te verkrijgen is. Het ontwerp waar het van afgeleid is, gebruikt de SB26ADC-C0004. Als je de verzendkosten van de MCM meerekent komt het nauwelijks duurder uit en de SB26ADC-C0004 is een hele goede tweeter voor zijn geld met een grote Xmax en een lage vervorming. Een en ander is ook te vinden in verslag van Troels Gravesen:
http://www.troelsgravesen.dk/SBA-tweeters.htm
Bij de wat goedkopere monitors in de lijst is SB acoustics goed vertegenwoordigd met zijn drivers.

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Geplaatst: ma 04 mei 2020, 22:05
door dre
Zeker een mooi lijstje Hans!
Kan die ergens vast geplaatst worden?

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Geplaatst: ma 04 mei 2020, 22:11
door Hans Nootdorp
Bedankt voor jullie feedback (in welke vorm dan ook8)).
Natuurlijk is het lijstje niet compleet.
Ik wilde op het lijstje alleen "woonkamer-monitors", die wel aardig luid kunnen spelen (zodat niet alleen triangel- en piccolo-muziek gespeeld kan worden... :wink:
Suggesties zijn wel welkom.

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Geplaatst: ma 04 mei 2020, 22:16
door dre
Die van mij dan maar?
Ik vind ze redelijk compact,maar toch heel compleet.
En zo ook de monitor van Rudy en Sander.

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Geplaatst: ma 04 mei 2020, 22:56
door Marp
dre schreef:
Zeker een mooi lijstje Hans!
Kan die ergens vast geplaatst worden?
Doen we. Even het topic wat filteren en dan prik ik hem voorlopig vast.

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Geplaatst: ma 04 mei 2020, 22:58
door Hans Nootdorp
dre schreef:
Die van mij dan maar?
Ik vind ze redelijk compact,maar toch heel compleet.
En zo ook de monitor van Rudy en Sander.
Die staan alle drie er al op, Dre.

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Geplaatst: ma 04 mei 2020, 23:19
door Henkjan
Hans, mogen we aan jou de eer geven de lijst in de startpost up-to-date te houden?


PS: dan wel ff de winnaar van de 1e wedstrijd er bij zetten hè

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Geplaatst: di 05 mei 2020, 9:43
door Douwe84
Is t niet een idee om alle ontwerpen die leuk of interessant zijn om na te bouwen in een (wellicht dit) topic te zetten. Per categorie. Full range, 2 weg, 3 weg enz ? Met een link naar t bouwtopic.

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Geplaatst: di 05 mei 2020, 10:13
door motoindo
Erg mooi lijstje ! Lijkt mij leuk en vooral ook erg leerzaam ze ooit op rij te kunnen beluisteren.

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Geplaatst: di 05 mei 2020, 10:34
door Hans Nootdorp
motoindo schreef:
Erg mooi lijstje ! Lijkt mij leuk en vooral ook erg leerzaam ze ooit op rij te kunnen beluisteren.
Zeker. Dat kan vaak op luisterdagen. Misschien een volgende keer zoiets organiseren....

Ik zal ondertussen mijn best doen om de lijst up-to-date te houden.
Ik wil het wel beperkt houden tot ontwerpen die goed gedocumenteerd zijn en door velen gewaardeerd qua klank (alhoewel dat laatste nogal subjectief is...).

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Geplaatst: di 05 mei 2020, 10:55
door satefan
Misschien kun je de iDunn Redesign titel aanpassen en ' Prestigious Two' noemen? Om de ontwerper van het model wat credits te geven!

Satefan

PS: Mooie lijst trouwens!

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Geplaatst: di 05 mei 2020, 11:02
door Henkjan
Hans Nootdorp schreef:
Ik wil het wel beperkt houden tot ontwerpen die goed gedocumenteerd zijn en door velen gewaardeerd qua klank (alhoewel dat laatste nogal subjectief is...).
Bedankt. En een selectie is zeer gewenst, niemand heeft wat aan een lijst met middelmatige ontwerpen. Krenten & Pap

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Geplaatst: di 05 mei 2020, 11:19
door Hans Nootdorp
satefan schreef:
Misschien kun je de iDunn Redesign titel aanpassen en ' Prestigious Two' noemen? Om de ontwerper van het model wat credits te geven!
Satefan
PS: Mooie lijst trouwens!
Ik zal er naar kijken bedankt voor de tip.
Henkjan schreef:
..... En een selectie is zeer gewenst, niemand heeft wat aan een lijst met middelmatige ontwerpen. Krenten & Pap
Misschien is het een idee om voor ontwerpen van forumleden de voorwaarde van 6 nominaties te stellen.

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Geplaatst: za 16 mei 2020, 11:44
door Hans Nootdorp
Ik heb 5 monitors aan de lijst toegevoegd:
- Wavemon 118/13 met mooie hooggecrosste TWO-13 tweeter.
- Prestigious Two, op veler verzoek...
- Mona-17.
- Audimax Bookshelf FD, met erg mooie (en dure) fabric dome van Scan Speak.
- Audimax Bookshelf BE, met (erg dure) Beryllium tweeter van SB Acoustics.

Naar het bouw/ontwerptopic van HenkJan's prijswinnende monitor moet ik nog zoeken.. Linkje...?

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Geplaatst: za 16 mei 2020, 11:48
door dre
De winnaar was een vloerstaander..... :mrgreen:

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Geplaatst: za 16 mei 2020, 12:01
door pappaleo
Hans Nootdorp schreef:
Naar het bouw/ontwerptopic van HenkJan's prijswinnende monitor moet ik nog zoeken.. Linkje...?
Henkjan schreef:
PS: dan wel ff de winnaar van de 1e wedstrijd er bij zetten hè
Hij doelt niet op zijn eigen inzending van de laatste wedstrijd, maar op de inimini, maar die is natuurlijk niet bedoeld als disposable. :mrgreen:
Hans Nootdorp schreef:
Omdat ik
a. een leuke niet al te dure weg-monitor wil bouwen,
b. ...

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Geplaatst: di 19 mei 2020, 9:38
door Hans Nootdorp
Leo, jouw Inimini heb ik er bij gezet. Dat verdient ie he.

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Geplaatst: di 19 mei 2020, 9:51
door dre
Zeker weten!

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Geplaatst: vr 26 jun 2020, 8:36
door jwvanwijngaarden
Nog een kleine aanvulling: ik kwam deze tegen: http://audiojudgement.com/diy-speaker-p ... shelf-kit/
Voor mij als leek een aardige omdat toegelicht wordt hoe hij tot dit ontwerp is gekomen. Twee goede maar betaalbare luidsprekerchassis, en een keuze uit twee verschillende filters maakte dat ik ze inmiddels ben gaan bouwen. Ben benieuwd.

Re: 2weg-monitor bouwen?; kies maar uit

Geplaatst: vr 26 jun 2020, 8:49
door pappaleo
Geinig, maar geen dempingsmateriaal? Of lees ik er overheen?

Edit: Oh nee:
Marius Tanasescu schreef:
March 26, 2018 at 1:08 pm
zip schreef:
March 26, 2018 at 4:44 am
One more silly question.. What type and amount of fill would you suggest for a build like this? Thanks for your expertise!
My recommendation is to use none at all. If it were a sealed enclosure, I would suggest to fill it up with something like polyfill. But since it’s a bass reflex enclosure, don’t use dampening material unless you have panel resonances. This issue doesn’t usually happen in a bookshelf enclosure, especially in a one that is adequately braced. However, you might run into problems with floorstanding speakers. If you do, line the bottom and top walls. If you still have problems, line the sides as well. Try to keep clear of the walls where you have placed the speakers or port and the wall opposed to that (usually the front and back panel).
Vandaar:
Marius Tanasescu schreef:
At high volumes they become fatiguing and you cannot listen for long. However, at moderate levels they are a pleasure to listen to and you can go on indefinitely